PANZER – Diamantový standard ochrany bezduší
Ještě pár testů systémů pro ochranu bezdušových kol či přesněji vložek do ráfku a pomalu mi začnou docházet nápady pro úvod k tomuto tématu. Další na seznamu mezi systémy určenými pro ochranu bezdušových se jmenuje PANZER, řešení, které rozhodně nepostrádá nápad a originalitu.
Různých vložek a materiálů, které má smysl cpát do bezdušového kola, jsem jen za letošek stačil vyzkoušet několik, přičemž jsem vám průběžně podával informace o zkušenostech s nimi (připomeňme kupříkladu PTN, či MrWolf The Bager). Další položkou v tomto seznamu, který, jak se zdá, hned tak neskočí, je PANZER, vcelku zajímavý a originální systém pocházející ze Španělska.
Je zajímavé, že se tohoto nápadu chytilo až tolik evropských výrobců a inženýrů, přičemž se vývoj v této oblasti soustředí především na jih Evropy. Jasnou jedničkou v počtu nápadů a různých řešení je Itálie, Panzer se svým španělským původem je lehčí výjimkou, přitom stále patří k jižním státům.
Deset, pět a dost!
Je vlastně docela zajímavé sledovat, kolik různých cest a přístupů lze aplikovat na zdánlivě tak jednoduchou věc, jakou je vložka do bezdušového pláště. Hned dvě specifické vlastnosti či technologie nabízí také PANZER. V první řadě je to materiál označený jako GEN10. Tedy pěna vysoké hustoty, která je na jedné straně pevná a odolná, zároveň vykazuje překvapivě nízkou hmotnost, minimální nasákavost a určitý tvaro-paměťový efekt.
Hovoříme-li o hmotnosti, pak PANZER začíná na 70 gramech u 29“ XC verze (pláště 2,0-2,3“), pokračuje hodnotou 100 g u 27,5“ varianty určené pro enduro a DH (pláště 2,3-2,6“), 115 gramů váží stejná vložka pro průměr 29“. Nejtěžší je verze pro Pluska (27,5+) určená pro pláště 2,7-3,0“ s hmotností 140 g. Tím se tedy PANZER řadí mezi nejlehčí systémy svého druhu.
Výrobce přitom ve svých materiálech uvádí možnou odchylku +/- 5 %, čemuž lze skutečně věřit, jelikož moje kontrolní vážení jednoho zkoušeného vzorku EN/DH verze průměru 27,5“ ukázalo takřka přesných 100 gramů s odchylkou pouhých několika málo jednotek.
Druhou zásadní technologií, nebo prostě jen nápadem, je unikátní tvar označovaný 5 POINT SUPPORT SYSTEM. Ten v řezu připomíná tvar diamantu s nejostřejším vrcholem směřujícím dolů k ráfku, a rovnou plochou zhruba uprostřed pláště. Odtud také označení „systém pětibodové podpory“.
Použití tohoto profilu má přitom hned několik důvodů. Záměrem bylo, aby se vložka dotýkala vnitřní plochy pláště právě jen na několika málo místech a nelepila se na ni velkou plochou. Smyslem je jednak umožnit volnou cirkulaci vzduchu, stejně jako přirozené rozprostření, rozlití těsnícího tmelu po celém obvodu vnitřní stěny pláště. Tedy zajistit jeho maximální účinnost.
Vedlejším, nikoliv však nezamýšleným efektem, je skutečnost, že vložka dotýkající se jen na pár místech a vyplňující jen určité procento objemu pláště nikterak výrazně nemění jízdní vlastnosti pneumatiky, což bylo také jedním z cílů inženýrů PANZER.
Zde tedy narážíme na zcela opačný efekt proti třeba systému MrWolf Banger, jehož pomalá pěna vyplňující dobře 95 % objemu pláště právě dosti výrazně mění (vylepšuje) tlumící charakteristiky pláště.
V tomto směru je ale určitě dobře, že existuje více řešení, více nápadů a směrů, z nichž si pak konečný uživatel může jednoduše vybrat, co mu vyhovuje nejvíce. Vložka PANZER je zde totiž primárně k tomu, aby jezdci umožnila použít o pár procent nižší tlak, zároveň třeba o jednu úroveň lehčí plášť*, přitom mu zajistila ochranu jak pneumatiky samotné (proti proražení), tak i ráfku vůči jeho zničení nárazem na ostrou hranu.
*Zajímavé mi připadá doporučení výrobce používat pláště s hmotností do 1 kg!
**Další, vcelku samozřejmou předností, je možnost dojet bezpečně i při defektu, aniž by se zničil ráfek.
Jak se instaluje PANZER(faust)!
Již propagační materiály slibují, že je instalace vložky PANZER nanejvýš jednoduchá a není k ní potřeba žádné extra nářadí, což můžu osobně potvrdit. Již jsem zkoušel několik různých vložek, některé šly do kola napoprvé lépe (PTN), jiné hůře (až sakra těžko – MrWolf). Se systémem PANZER to ale byla od začátku procházka růžovým sadem.
Materiál jako takový je sice poměrně pevný, pěna je vážně hustá a působí, že toho dost vydrží, přitom se ale dá tato vložka skládat a transportovat třeba v elegantní originální krabici.
Přijde-li na pořad dne okamžik instalace vložky do ráfku, oceníte nápad netradičního profilu s ostrou špičkou směřující dovnitř ráfku. Díky tomu zapadne PANZER do kola jako nic, nemusíte jej složitě natahovat, hrnout, podpírat, a tak podobně. Stejně snadné je to s usazováním pláště, kdy před tímto krokem plním kolo mlékem, protože se mi nelíbí postup dávkování tmelu skrz ventilek.
Opět díky tvaru ostře řezaného diamantu s dovnitř směřující špičkou zůstává dostatek volného prostoru ve středu ráfku, kam je třeba zašoupnout patky pláště, abyste jej mohli nacvaknout na ráfek. Zkrátka a dobře, plášť jsem nahodil jednoduše rukou, aniž bych musel sahat po montpákách, případně aniž bych měl z toho omačkané palce. Jak to jindy dokáže být až dost bolestivé!
Pancéřová pěst na kole!
Ještě jsem vlastně zapomněl na jednu skutečnost, jednu výhodu diamantového profilu s pěti styčnými body. Díky tomuto tvaru není třeba používat žádné speciální ventilky, aby se plášť dal vůbec nafouknout. Stačí, když PANZER usadíte spojující samolepkou nad ventilek a je vyřešeno.
Respektive v širším plášti, do kterého jsem PANZER instaloval (Maxxis Rekon 27,5×2,6“) se vložka občas pootočila – posunula – například když člověk rychle roztočil kolo na stojanu a pak sáhl na brzdu. Že by to ale mělo vliv na foukání, tak to se rozhodně nestalo!
Co se týká jízdních postřehů, pak můžu opět potvrdit to, co deklaruje výrobce – žádný znatelný dopad na chování pláště samotného jsem nezaznamenal! PANZER jsem, zatím, používal jen chvíli, jelikož jsem jej nasadil do zadního kola dříve testovaného stroje Whyte T-130C R, které se pak i s touto vložkou vracelo k českému zástupci značky Whyte (madefortrails.cz), který je nově i dovozcem vložek PANZER.
PANZER na příští sezónu…
Každopádně již nyní jsme domluveni, že dostanu vložku PANZER pro dlouhodobé zatížení, aby se ukázalo, kolik toho v kole vydrží, jestli se postupem času potrhá, či jinak poškodí, kolik mléka absorbuje (nakolik ztěžkne), a tak podobně. O systému PANZER tedy ještě na našem webu rozhodně uslyšíte…
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Štěpán Hájíček, Panzer
Jedno upozornění na konec, ať předejdu opakujícím se tématům v diskuzích: Ano, pokud budete chtít ušetřit, můžete zajít do hobby marketu, nebo zapátrat na internetu a objednat si dlouhou pěnovou nudli, kterou si pak naporcujete podle rozměru vašeho kola a využijete ji jako svou „domo-robo“ ochranu bezdušového systému.
Ano, funguje to a stojí to pár korun, ale zároveň tím přistupujete na mnohé kompromisy – nasákavost těsnícím tmelem, drolení, trhání, riziko ucpání ventilku apod. Za pokus to jistě stojí, pokud však chcete využít všech předností a nápadů sofistikovaného produktu, za kterým stojí skutečný vývoj, teď nemyslím jen PANZER, je třeba si za něj prostě připlatit…
PANZER – základní údaje
Cena: 1430 Kč (Panzer EN/DH 27,5, EN/DH 29, XC 29)
Cena: 1690 Kč (Panzer E/PLUS)
Hmotnost:
29 XC – 70 g
27,5 EN/DH – 100 g
29 EN/DH – 115 g
27,5+ – 140 g
Více o vložkách PANZER najdete na webu ridepanzer.com