SRAM NX Eagle 1×12 – Dvanáctku pro všechny!
Zvolání v titulku by jistě zvedlo náladu v nejedné hospodě, obzvláště tam, kde se čepuje Plzeňský Prazdroj! Jásat a oslavovat při stejném zvolání ale můžeme i my bikeři, jelikož kdo si dá dvě a dvě dohromady, napočítá právě dvanáct (převodů) u právě odtajněné nejdostupnější sady z rodiny 1×12 – SRAM NX Eagle!
Informace o tom, že se chystá rozšíření rodiny systémů řazení SRAM Eagle směrem dolů bylo možné vyčíst již z poznámek v rámci prezentace nových kolekcí pro rok 2019 u již dříve prezentovaných značek, kde se tu a tam objevilo ve specifikaci zapsané kouzelné spojení – SRAM NX Eagle. Bystré oko se na tomto popisku zastavilo, mozek si pospojoval nitky, hbité prsty tančící po klávesnici ale čekaly, až dorazí oficiální informace o této nové sadě.
Stalo se tak poměrně záhy, proto nebylo třeba hryzat se do jazyku přehnaně dlouho. Ostatně byl jsem docela překvapený, že se na informace o SRAM NX Eagle nikdo neptal (například v rámci komentářů). Že bychom měli až tak vzorné čtenáře rovněž čekající na oficiální představení? Může být, my sami se pro jistotu vystříhali předčasných komentářů, poznámek či spekulací a počkali si na kompletní informace a svolení k jejich otevřenému sdílení.
Zapalte svíce, odpalte ohňostroje, jde se slavit!!!
Onen okamžik přichází, SRAM NX Eagle 1×12 je zde! Možná, že s sebou nenese výrazný počet reálných inovací systému 1×12 – vše podstatné nám již bylo naservírováno v podobě sad SRAM XX1, X01 a GX Eagle, představených v minulých letech – naopak za jeho největší přínos lze označit jednoduchost a kompatibilitu s již existujícími díly. Sada SRAM NX Eagle tak přebírá žezlo po svém starším bratru GX Eagle na pozici nejdostupnější dvanáctky všech dob!*
*Tedy alespoň v případě, že vláda v demisi nesníží spotřební daň na pivo…
To, co s uvedením sad SRAM XX1 a X01 Eagle před pár lety vypadalo jako „kosmická technologie“, které se ve skutečném světě dotknou jen „kosmonauti“ ze světového poháru a nejmovitější amatérští letci, bylo najednou s příchodem sady GX Eagle relativně běžným zbožím. Zbožím, které se ve velké míře začalo objevovat na sériových kolech, nikoliv na vysloveně dostupných, ale na modelech, na něž si lze ušetřit.
S příchodem NX Eagle se řazení 1×12 dostane ještě blíže širokému spektru uživatelů a jistě i mezi sériovým koly postoupí ještě o stupínek níž. Již tedy nebude nutné vymýšlet složité náhražky či všelijaká rozšíření systémů 1×10 a 1×11 pro dosažení co největšího rozsahu převodů, nyní bude stačit vybrat si model s řazením SRAM NX Eagle a bude vystaráno. Případně svůj stroj několika komponenty z této rodiny upgradovat na Orla!
České ceny SRAM NX Eagle 1×12
Řazení SRAM NX Trigger (Matchmaker X) – 970 Kč
Přehazovačka SRAM NX Eagle – 3 035 Kč
Kazeta SRAM NX Eagle 11-50 – 2 805 Kč
Řetěz SRAM PC NX Eagle Solid Pins – 740 Kč
Kliky SRAM NX Eagle DUB 12s, převodník 32t Steel – 2960 Kč
*bez ložisek a středových misek
Kompletní sada SRAM NX Eagle DUB – 10 455 Kč
*přehazovačka, řazení s objímkou, kliky s převodníkem, řetěz, kazeta, montážní příslušenství
reklama
Umně skryté inovace
Když si tak prohlížím prezentační materiály nové sady, které jsou protknuté řadou chytlavých hesel u každého jednoho dílu skládanky NX Eagle (kliky, řetěz, řazení, kazeta, přehazovačka), přemýšlím a hledám, co se skutečně změnilo, co je jinak než u sad GX Eagle a vyšších. Ano, jiné jsou materiály, hmotnosti a ceny, technologie jsou ale u většiny dílů kopírovány a posouvány směrem dolů, pouze v o něco dostupnějším provedení.
Když to vezmu zhruba v tom sledu, jak jde řazení v prezentaci. Kliky SRAM NX Eagle jsou, zjednodušeně řečeno, obdobou modelu GX Eagle, jen v trochu levnějším provedení s trochu jiným tvarem atd. Spíše lehkým připomenutím než razantním upozorněním je přítomnost silnější osy a všestranného řešení středu SRAM DUB (více viz představení této technologie). Podstatný rozdíl najdete na pozici převodníku Eagle s originální a důsledně promyšlenou architekturou zubů X-SYNC™2.
Přijde vám na něm něco jinak? Nedávno mě zarazilo, když jsem se díval na jedny kliky Race Face na vystaveném či testovacím kole, nakolik otevřený byl jejich převodník, až jsem zjistil, že není hliníkový, ale ocelový. To samé platí i zde u NX Eagle. Tvary zubů a všechny další přednosti byly zachovány, pouze slitinu hliníku nahradila ušlechtilá ocel a tedy i více vybrané tělo samotného převodníku.
Známé technologie a eMTB specializace
Pokud se zastavíme u přehazovačky, pak zde nic radikálně nového nenajdeme, „pouze“ již známé technologie horizontálního paralelogramu X-HORIZON™, velké rolničky se 14 zuby X-SYNC™, díky nimž je možné obsloužit kazetu do velikosti největšího pastorku až 50 zubů, ale také integrovaný „napínák“ Type-3 ROLLER BEARING CLUTCH™.
Žádná převratná revoluce se nekoná ani u řadících páček. Nabízeny budou dvě verze, jedna s pevnou objímkou, druhá s možností propojení s uchycením brzdové páky pomocí rozhraní Matchmaker™ X. Jiná zajímavá informace se nachází pod čarou, kde je zmíněno, že řazení NX Eagle bude možné pořídit i v E-MTB konfiguraci! Co to znamená? Varianta určená primárně pro eMTB se vyznačuje možností řadit nahoru pouze po jednom stupni, abyste si neroztrhali řetěz příliš divokým řazením v plném tahu.
*Tedy podobně jako je tomu u unikátní sedmirychlostní sady SRAM EX1, kterou jsem kupříkladu jezdil na Ghostu SLAMR X Hybride v okolí Gardy (představení / jízdní dojmy). Zprvu mi přišlo dost divné řadit nahoru jen po jedné poloze, ale brzy jsem si zvykl a byl příjemně překvapen z toho, jak jistě a přesně padaly vzadu jednotlivé převody. Navíc při spojení s elektromotorem jsem si zpětně uvědomil, že sedm rychlostí bohatě dostačovalo a větší rozdíly mezi jednotlivými stupni byly spíše přínosem než nedostatkem!
Široce rozšířený oříšek…
Asi nejpodstatnější změnu či úpravu najdeme v podobě a v provedení kazety nesoucí kódové označení PG-1230. Zde lze za jeden z větších rozdílů, oproti vyšším sadám, označit zmenšení rozsahu na 11-50 zubů (GX Eagle a vyšší sady nabízí 10-50 zubů), což ale v praxi skoro nepoznáte. Co naopak poznáte určitě, zejména pokud budete své kolo chtít upgradovat na Eagle, je konstrukce této kazety určená pro klasické drážkované ořechy (Shimano), které se doposud využívaly od osmi po jedenáctirychlostní řazení.
Tímto odpadá jedna velká komplikace pro majitelé strojů s klasickým ořechem, kteří by se rádi přidali do rodiny SRAM Eagle, rádi by pustili chlup a koupili si pár nových dílů, nechtěli ale kvůli ořechu XD měnit či přeplétat svá kola. Máte-li stroj staršího data výroby, řekněme s řazením SRAM X9, které jste si postupem času předělali na 1×10, můžete nyní vyměnit řazení, kazetu, přehazovačku, řetěz a podle situace i převodník. Ano, je to vlastně skoro celá sada, ale pokud se to dobře sejde, můžete si nechat kliky a nemusíte nic řešit s původním nábojem, či výpletem!
*Zajímavým doplněním je informace, že kazeta PG-1230 jako jediná z rodiny SRAM Eagle (nepočítáme EX1) byla konstruována tak, aby obstála i nasazení na eBiku, kde síla nohou společně se sílou motoru znamenají mnohem větší zatížení pro díly pohonu. Zesílená konstrukce této kazety by pak mohla být vhodným řešením i pro silové jezdce, kteří jemné díly z vyšších sad ničí jako na běžícím pásu.
Bandito těš se!
Když to vezmu z pohledu redakčního RB Bandit 675, pak zde bude stačit dokoupit přehazovačku, kazetu vyměníme za model ze sady SRAM GX Eagle (zadní kolo MAX1 má ořech standardu XD), převodník Praxis by mohl zůstat, pak už jen prohodíme řadící páčky a z 1×11 je rázem 1×12 Eagle! Nebude to za pár drobných, řádově 7000 Kč MOC, ale nebude to ani likvidační. Poté bude Bandit, rovněž díky předchozímu přechodu na Boost vidlici DVO Beryl a široká karbonová kola MAX1 Carbon Enduro, dokonale kůůl a IN!
Závěrem doplňme ještě pár tabulek se základními vlastnostmi nové sady a také předpokládané ceny, ať můžete začít počítat korunky, které se vysypou z vašich i našich rozbitých prasátek, abychom věděli, zda na to máte (máme).
Bude to znít jako otřepané reklamní klišé, ale řazení SRAM Eagle je něco, co člověk na svém kole prostě chce. Nejen kvůli tomu, že to je teď trendy, ale proto, že stačí jediný převodník a s ním související zjednodušení a odlehčení celého řadícího aparátu, přičemž na nedostatečný rozsah si již nikdo stěžovat nemůže.
Za nás velký palec nahoru! Nejpozději do Vánoc bude sada SRAM Eagle také na RB Bandit 675.
*Díly z rodiny SRAM NX Eagle jsou plně kompatibilní s prvky ze sad GX, X01 a XX1 Eagle. Jediný zásadnější rozdíl je v uchycení kazety (drážkový ořech „Shimano“ vs. šroubovací XD „SRAM“).
Foto: SRAM | Více info na www.sram.com