SPECIALIZED Enduro 2017 – Tech News
Je tomu dobrých 20 let, co světlo světa spatřil první model Specialized Enduro, který do světa MTB přinesl nový svěží vítr, nové možnosti a nový pohled na věc. Především ten, že s kolem, které je schopno excelovat ve sjezdech, se nemusíte trápit cestou do kopce. Toto poselství nese i nejnovější generace Endura, která na jedné straně o něco zhrubla, na straně druhé také zhubla!
Dnes je přitom ten slavný den, kdy má svou oficiální světovou premiéru nejnovější generace modelu Specialized Enduro, tedy mého oblíbeného stroje, jelikož jeden kousek z roku 2004 se mi válí polorozebraný doma v mém cyklo-skladu. Od roku 2004 se Enduro proměnilo „k nepoznání“, i když je zde stále patrné ono původní poselství. Fakticky to třeba na zdvihu znamená, že zatímco si moje „předvčerejší“ Enduro vystačilo se 132 mm kroku zadní stavby (kola 26“), nabídne to „zítřejší“ dramatických 170 mm (650b), respektive 165 mm s koly průměru 29“, či jako alternativa 650b+ (6Fattie).
V meziročním srovnání to není až tak dramatický skok, jelikož Specialized Enduro 2016 chodí 165 mm (650b)/155 mm (29“). U menších kol proto narostl krok jen o pět milimetrů, u velkých či tlustých o jeden centimetr. Přeskočím-li na chvíli celé právě startující představení, musím vypíchnout ono rozšíření o variantu 650b+ (27,5+), neboli v terminologii Specialized 6Fattie. Neznamená to ale, že by se tlustá kola objevila ve standardu jako u jiných modelových řad.
Tlusťoch na přání
„Na krámě“ budete mít na vývěr z varianty 650b a 29“ s tím, že devětadvacítka je plně kompatibilní s rozměrem 6Fattie. Proto vlastně stačí jen přehodit tlustá kola ze Stumpjumperu FSR 6Fattie a je hotovo! Z toho je asi jasné, že i Enduro pojede standardně na Boost osách, 148 mm vzadu, 110 mm vepředu. Ať to není úplně rozlítané a rozhárané, doplňme, že originální „napůl tlusté“ pláště Specialized budou nově v nabídce jak v rozměru 650bx3,0“, tak i 650bx2,8“ a to v dezénu Butcher a Slaughter.
Poslední zmínka k plášťům na kolech Specialized… Těšit se nově můžete na obutí z odolnější řady GRID, které navíc pro rok 2017 dostane novou směs, jež by měla být o poznání přilnavější, zejména za mokra a v nepříznivých podmínkách obecně. Nové obutí Specialized máme ostatně slíbeno na test, tak se můžeme(te) těšit na praktické poznatky.
Specialized Enduro FSR Elite Carbon 650b / 29″
Evoluce není revoluce!
Na jednu stranu bylo pro mě trochu zklamáním, když jsem poprvé spatřil nové enduro na vlastní oči, jelikož se jeho podoba a konstrukce změnily na první pohled pouze kosmeticky. S tím, jak dlouho se na tuto premiéru čekalo, jsem si myslel, že Specialized vytáhne radikálnější eso z rukávu, třeba rám s asymetricky umístěným tlumičem ve stylu Specialized Demo 8, jak nás namlsaly podomácku stvořené skici kolující poslední dobou po internetu.
Na druhou stranu si pojďme zopakovat jednu věčnou pravdu: „Proč radikálně měnit něco, co funguje?“ Odpovím si sám jedním heslem Specialized z rámu mého Endura „Inovate or die“ Víc do toho ale nebudu šťourat.
Tak nebo tak je nové Enduro hezké. Osobně jsem měl možnost prohlédnout si v „Black Boxu“ karbonovou devětadvacítku, osobně jsme se s Kubou stejný den svezli na Enduru 29 a Enduru 650b, z čehož vám naše první dojmy z jízdy doplním za několik málo dní. Co se týká vzhledu, je nutné poznamenat, že zejména u hliníkového provedení žádnou zásadnější změnu proti předchozí generaci nepoznáte. I když změny zde jsou! Spíš se jen vše vylepšovalo, zdokonalovalo či zjednodušovalo.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Funkční detaily…
Menších funkčních vylepšení je zde celá řada. Předně karbonová varianta rámu dostala po vzoru modelu Stumpjumper FSR Carbon vstupní dvířka do rámu, tzv. SWAT Door, aby jste do spodní trubky mohli snadno umístit duši, pumpu, bombičky s CO2 nebo třeba věnec buřtů! Toto je taková libůstka, i když díky zkušenostem se Stumpjumperem FSR uznávám, že někdy dost šikovná, ostatní vylepšení pak jsou „opět“ čistě praktické.
Lehce upravené je křížení rámu X-Wing a zvětšeny byly třeba všechny čepy zadní stavby, což je dost patrné již na první pohled. Zajímavé je, že jsou použita ložiska s vazelínou injektovanou z obou stran, aby byla zajištěna lepší lubrikace a chytré je, že jsou všechna ložiska, VŠECHNA LOŽISKA, stejného rozměru! To se může sakra hodit. Hodně praktický je také návrat ke klasickému závitovému středu s domečkem šířky 73 mm. Opět v duchu „jednoduchost, spolehlivost, snadná výměna“.
Co se týká rámů a výbavy, pak vězte, že ta bude zhruba kopírovat letošní scénář s tím, že modely S-Works a Pro budou celokarbonové, Elite Carbon bude mít hliníkovou zadní stavbu. Zbytek bude čistý hliník. Všechny modely budou osazeny jednopřevodníkem (systémy 1×11 a 1×12), brzdami SRAM Guide, řídítky šíře 780 mm a teleskopickou sedlovkou Specialized Command Post IRcc.
Geometrie, ta to (ne)zabije!
Abych nepřeskočil jedno významné téma, kterým je geometrie… Zde se měnilo, ale vlastně jen lehce. Nebo ne? Menší 650b má stejný úhel vidlice 65,5°, paradoxně o 3 mm delší zadní stavbu (425 mm) a modelově (vel. M) o 8 mm kratší horní trubku (576 mm). Devětadvacítka se naopak více položila, hlava 66° namísto původních 67,5°, zadní stavba je o 2 mm delší (432 mm) a horní trubka o poznání kratší (611 dnes, vůči 575 mm zítra, vel. M).
Více už prozradí tabulka geometrie nových modelů a něco také naše osobní zkušenost s verzí Specialized Enduro 650b i 29, kterou doplníme již brzy.
Výbavička jako ze severské mytologie
Značka Specialized poslední dobou hodně intenzivně spolupracuje s prémiovým výrobcem odpružení Öhlins, kdy jejich tlumiče najdete na modelu Specialized Demo 8, v roce 2017 tlumiče i vidlice na Stumpjumperech FSR S-Works a stejně tak i na Endurech S-Works. Tedy primárně zde bude figurovat unikátní tlumič Öhlins STX 22, Specialized Enduro S-Works 29/6Fattie pak bude mít vepředu vidlici Öhlins RXF 36!
Doplňky co vám neproděraví kapsu…
V souvislosti s novou generací Specialized Enduro byly představeny i nové tretry Specialized 2FO Cliplite Lace, tedy dostupnější varianta námi testovaného top modelu 2F0 Cliplite. Rozdíl je jednak v použití tkaniček namísto koleček BOA, ale také v určitých levnějších materiálech a jiných detailech, díky čemuž jsou tretry sice o něco těžší, ale také o dost levnější!
Druhou související inovaci představuje helma Ambush Comp (testovali jsme dražší Specialized Ambush), která jde podobnou cestou jako tretry. Není zde použita pěna dvojí hustoty, trochu jinak je řešený upínací systém, chybí celoplošný in-mould, hmotnost je o trochu vyšší, cena ale opět o dost nižší!
Tolik pro dnešek trailové a enduro novinky Specialized 2017. Zítra se vrhnu na Pondělní videonálož, hned na to na popis jízdních dojmů v sedle Specialized Enduro 2017 jak ve verzi 650b, tak i 29!
Foto: Štěpán Hájíček / Specialized (Sterling Lorence)