reklama

reklama

Rocky Mountain – SLAYER is back!

Rocky Mountain SLAYER - Tech NewsJsou kola a kola. Některá se mihnou okolo vás a po čase si na ně ani nevzpomenete. Pak jsou ale taková, jejichž jméno vám čas od času vytane na mysli a rádi zavzpomínáte na výjimečné zážitky, které s nimi máte spojené. Občas mi takovéto vzpomínky připomenou stroj Rocky Mountain Slayer, proto se mi okamžitě rozzářily oči, když jsem zjistil, že je na světě jeho nová reinkarnace!

Slayer, zabiják s maskou, byl ve své původní podobně jedním z kol, která odstartovala před řadou let vlnu nadšení pro enduro. Byla to tehdy vlna, která strhla řadu jezdců, v té době se ale nedočkala závodní podoby jak je tomu dnes, proto zase po čase trochu ovadla. To proto, jelikož si lidé uvědomili, že tahat s sebou relativně těžký a bytelný stroj, velké zdvihy a agresivní geometrii je sice skvělé, není ale moc míst, kde by takové stroje našly plné, neřku-li denní využití. Proto se pak řada lidí vrátila na trail-biky a zjistila, že je to mnohem rozumnější cesta.

Slayer_790_MSL_Hero_sm

Věrozvěsti endura – Slayer a Nomad

Myšlenka endura pak dřímala několik dalších let, než se zvedla novodobá vlna podpořená právě enduro závody a také větším rozšířením karbonu i v této třídě, snížením hmotnosti vysokozdvihových kol, atd. Každopádně kola Rocky Mountain Slayer a v té době ještě Santa Cruz Nomad byla takovými věrozvěsty první vlny enduro mánie.

Tehdy to vůbec byla věc – kolo se zdvihy kolem 160 mm, co si tak vzpomínám, vepředu vidlice typu Fox 36 s 20mm pevnou osou (tehdy měla rychloupínáky), macaté pláště, značně položená vidlice… Toto zkrátka byla kola, která mě osobně umožnila sjet s přehledem věci, jaké jsem si do té doby nedokázal snad ani představit…

Rocky Mountain SLAYER - Tech News

Přehled nabízených modelů na www.bikes.com / PS: Mě osobně dost těší, že krom top modelu (790 MSL) na Foxu (36/X2) budou ostatní modely na Rock Shoxu (Lyrik/Super Deluxe, 730 MSL Yari/Deluxe)

Důkaz místo slibů

Jeden konkrétní zážitek se Slayerem za všechny. Když jsem byl před lety na festivalu u Lago di Garda, půjčil jsem si Rocky Mountain Slayer, tuším, že jeho druhou generaci SXC s částečně karbonovou zadní stavbou, vyjel s ním klasické tunely nad jezerem a pak od mostu, co vede přes rokli směrem k Pregasině, jsem sjížděl pro mě tehdy zcela neznámým trailem dolů k vodě.

Zde je v jedné části docela krutý, extra strmý úsek částečně po kameni, částečně po betonu, který kupříkladu loni při naší poslední návštěvě zde dal jen jeden rider ze čtyř. A já to tehdy se Slayerem vyšvihl jedna dvě, a to jsem měl obyčejnou XC helmu, absolutně žádné chrániče a ještě sportovní SPD tretry a pedály… Na to člověk prostě nezapomene!

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Rocky Mountain SLAYER – Tech News

Když se podíváte do současné nabídky značky Rocky Mountain, možná byste si řekli, že Slayer vlastně ani není potřeba, když je zde na pozici endura již pár let slušně zabydlený model Altitude (poslední test RM Altitude Rally Edition). Jenže při druhém pohledu vám dojde, že Altitude je sice fajn, oproti moderním enduro bestiím mu ale s jeho 150 mm kroku zadní stavby přeci jen něco chybí… Troška zdvihu, i trochu víc DH agrese. A přesně to přináší do nabídky Slayer, zabiják s maskou!

Rocky Mountain Slayer totiž nabídne nejen skutečně poctivé „enduro specific“ zdvihy, 170/165 mm (P/Z), ale také koncepci a platformu, která vychází ze sjezdové mašiny Maiden, narozdíl od v podstatě XC a trailové platformy, na které je postavený Altitude.

V reálu to znamená, že se Rocky Mountain u Slayeru vrací k původní podobě čtyřčepového zadního zavěšení s horizontálním horním ramenem (rocker link), narozdíl od vertikálně zavěšeného (swing link), jaké najdete u modelů Altitude, Thunderbolt, Pipeline, Element atd. Mně je toto řešení osobně jaksi bližší, navíc je v podobě nového Slayeru krásně dotažené do nejmenšího detailu. Alespoň dle fotek!

„Jsem neskutečně nadšený z toho, že se Slayer vrátil na scénu! Je zde několik věcí, které mě ohromily již v průběhu jeho vývoje. V první řadě je to obrovská efektivita při šlapání, ale také obrovská chuť po rychlosti a navíc další nárůst zdvihu proti Altitude, který člověk ocení, když drtí pořádné rally! Už nyní musím přiznat, že jsem na tomto kole strávil neskutečné množství času a v nejbližší době tomu jistě nebude jinak. To kolo mě prostě baví!“ Thomas Vanderham

Rocky Mountain SLAYER - Tech News

SLAYER a jeho přednosti

Nakonec trochu věcných údajů. Nový Rocky Mountain Slayer bude v počátku nabízen pouze v plně karbonové podobě, takže jistě půjde o dost exkluzivní a drahou hračku. Podobně jako nový Element bude i Slayer nově postaven téměř čistě na kuličkových ložiskách, nikoliv na původně používaných kluzných pouzdrech. Na ložiskách bude uložen i samotný tlumič, aby se podpořila jeho akce a vnímavost, zatímco prudce vzhůru směřující horní rameno by se mělo postarat o efektivitu při šlapání.

Geometrie nového Slayeru se částečně inspirovala jeho předchůdcem, proto zde dominuje zejména extra položená vidlice. Respektive geometrii jako takovou bude možné ladit pomocí systému Ride-4™, systém použitý na DH mašině Maiden, což je vlastně jednodušší varianta systému Ride-9™ (Altitude, Element atd.). Řešení Ride-4 (spodní oko tlumiče je uchyceno ve čtyřbokém kameni) umožní ladit geometrii ve čtyřech krocích, aniž by to mělo vliv na vyznění funkce zadní stavby.

Takto bude možné hýbat s úhlem hlavy v rozsahu více jak 1°, konkrétně mezi hodnotami 64,75° a 65,85°, což je docela mazec! Výška středu se při těchto úpravách bude hýbat v rozsahu až 7,5 mm. Jinak zde ale najdeme vcelku moderní parametry, jako extra krátkou zadní stavbu (430 – 425 mm, s ohledem na nastavení Ride 4) a vcelku standardně dlouhou horní trubku (602 – 599 mm u vel. M).

via GIPHY

Technické detaily

  • Rám Full Smoothwall™ carbon
  • Systém Ride-4™ pro nastavení geometrie
  • Všechny velikosti rámu mají prostor pro usazení jednoho bidonu
  • Příprava pro řazení Di2
  • Kazetová ložiska Max type Enduro, zjednodušený hardware, osa horního ramene Pipelock™
  • Oka tlumiče na ložiskách pro hladší chod a vyšší vnímavost
  • Letmo usazené čepy u patky a u horního vahadla pro zachování dostatečně úzké zadní stavby i při použití náboje Boost
  • Metrický tlumič (230×65 mm)
  • Pohon 1x (pouze)
  • Prostor v rámu pro pláště do rozměru 27.5×2.5“, kompatibilita s obutím 26+ (26×3.0“)
  • Plně do rámu integrované vedení teleskopické sedlovky a lockoutu, do předního trojúhelníku integrované vedení brzdové hadice a řazení
  • Velké vstupní porty na spodní trubce pro snazší provlékání kabelů
  • Nová generace háku přehazovačky – zjednodušení
  • Lehká šroubovaná zadní pevná osa
  • Střed PressFit BB92, hlavové složení ZS44 | ZS56
  • Úchyt zadní brzdy Post-mount 180 mm
  • Maximální velikost převodníku 36 zubů
  • Velikosti: S/M/L/XL

Rocky Mountain SLAYER - Tech News

Co dodat? Kdy se konečně svezu?

Je třeba ještě něco dodávat? Snad jen otázku, kdy bude vzorek k vyzkoušení konečně v ČR a já se na něm projedu, abych vám mohl popsat své postřehy a dojmy a pokud se poštěstí, abych mohl zažít opět něco výjimečného. Aby se mi i nový Rocky Mountain Slayer vryl nesmazatelně do paměti. 😀

(foto: Rocky Mountain)

Více o tomto kole v původním představení na webu www.bikes.com

Rocky Mountain SLAYER - Tech News