WTB Vigilante – light test
Relativně nové pláště WTB Vigilante jsem již jednou měl v ruce, přesněji byly tím, co mě loni drželo u země při podzimním řádění na Rychlebských stezkách v sedle Pivotu Mach 6. Nyní jsem se na nich povozil znovu. Sice jen dva dny, ale i tak jsem posbíral něco zkušeností a poznatků.
Foto: Štěpán Hájíček (LG G3 Mini) / WTB
Dnes ode mě nečekejte žádný hluboký rozbor, s čímž nepřímo souvisí i pořízené fotky, které jsou pouze z telefonu. Jednoduše, když jsem tyhle pláště trápil dva dny na blátě, na mokrém kamení a v hlubokých vrstvách spadaného listí, uvědomil jsem si, že jsou natolik zajímavé, aby o nich stálo sepsat alespoň krátké zamyšlení a přihodit pár praktických postřehů.
Co říká katalog
Vigilante se zrodilo jako guma určená pro evropské enduro závody a jedná se proto o prémiový agresivní vzorek určený pro all-mountain jízdu v náročných podmínkách. Zároveň jde o nejčastější volbu obutí předního týmového jezdce WTB Marka Weira. Převážně čtvercové figury a výrazně otevřená střední část vzorku má za úkol zajistit vysokou oporu a stabilitu na sypkém a měkkém povrchu, zatímco pevnější boční výstupky musí kolo udržet i ve výrazném náklonu či na šikmé ploše. Díky dvojici odlišných směsí (Dual DNA – TCS / Gravity DNA – Team Issue) si přitom můžete vybrat ty správné vlastnosti pro váš druh jízdy.
Co nabízí?
V předchozím odstavci jsme se dotkli možnosti výběru různých směsí, kdy jsou na výběr fakticky čtyři varianty – základní Comp, lehké TCS Light fast rolling a dvě verze týmovek TCS Tough fast rolling a TCS Tough high grip. Pokud mě rozum a zrak nešálí, pak mnou zkoušená pryž patřila do třídy Dual DNA (TCS Light). Dále lze vybírat ze všech standardních průměrů (26”, 27,5”, 29”), ale pouze v jedné šíři 2,3”. Tabulková hmotnost testovaného pláště je neskromných, ale pochopitelných 900 g (27,5×2,3”, TCS Light).
Tři, dva, jedna, akce!
Než se spolu rozjedeme, rád bych připomenul, či spíše zdůraznil, že deklarovaná šířka 2,3” je do jisté míry matoucí. Ne že by Vigilante byly šíleným megabalónem podobně jako třeba 2,4 palcové Continentaly. Až tak bláznivě nevypadají, přitom ale klamou tělem. Na šířku je tenhle plášť celkem normální, zato na výšku hravě překoná sjezdové Maxxisy Minion DHR 2,4”, nemluvě o našich klasických High Rollerech II (27,5×2,3”).
U srovnání bych ještě chvíli zůstal, jelikož vzorek Vigilante mi připadá tak nějak povědomý. Trochu jako bych v tom viděl Maxxisy Minion DHR, trochu nové Schwalbe Nobby Nic, trochu klasiku v podobě Kendy Nevegal… Ale co se divím, vše to jsou gumy s víceméně podobným zaměřením, tak prostě i vypadají podobně. To je jako se snažit rozlišovat kostičky u motokrosových plášťů!
Jak to drží?
Nechme již spekulací, důležitější než jak tahle guma vypadá je její směs a především to, jak drží. A že drží luxusně. Vybrat si nejměkčí směs (Gravity DNA), pak bych asi mohl jezdit rovnou po stropě! Záběr na zadním kole i opora při brzdění na předku byly parádní, co mě ale dostalo ze všeho nejvíc bylo boční vedení.
Podmínky pro test takovéto gumy byly totiž takřka ideální – vlhko, lehce rozměklo a posypáno listím. Ať jsem to poslal našikmo přes kořeny, prohnal se blátivou louží nebo traverzoval po skalách a skalkách, snad ani jednou jsem neměl pocit, že by přední guma měla tendenci udělat něco nečekaného – uklouznout. Vybrané zatáčky a šikmé svahy, které byly dříve výzvou, se najednou změnily v šedou rutinu!
Dal jsem si i pár vyloženě sypkých a drolivých sekcí a stále ta samá jistota. Pokud se našlo alespoň trochu pevné půdy pod hromadou suti, držela WéTéBéčka jako pitbul zahryznutý do lýtka cyklistova.
Jak to jede?
Pravda, takto parádní trakční vlastnosti si musí někde vybrat svou daň, proto odvalování nebylo žádným zázrakem. Jelo to, ale… Už jen 900 g gumy na jednom kole není málo, když se k tomu přidá hrubý vzorek a poměrně měkká směs, nemůžete čekat, že to po asfaltu povalí jak na galuskách. Ale na přejezd mezi jednotlivými kopci či sekcemi to bohatě stačí.
Jak to tlumí?
Poslední bod, kterého bych se rád dotkl je komfort, který je opět parádní disciplínou pneumatiky WTB Vigilante. Vysokánský profil a poddajná konstrukce znamenají, že se vážně vezete (jak) na vzduchovém polštáři. Poddajnější konstrukce má rovněž pozitivní vliv na přilnavost – to když guma “obaluje” kameny a kořeny.
V této souvislosti bych také dodal, že ač jsem měl na předním kole poměrně nízký tlak, odhadem určitě pod 2 bar, tak jsem ani jednou neměl problém s defektem (a že se našla i kamenná pole, kde nepíchnout je celkem úspěch). Trable nenastaly ani se “žvýkáním gumy”. To nejspíš souvisí i s ráfky WTB KOM i23, na nichž byly tyto pláště obuty a které jim byly, díky vnitřní šířce 23 mm, slušnou oporou.
WTB Vigilante – závěr
Pláště WTB se příliš často neobjevují na nových kolech, proto se k nim příliš často nedostaneme. O to příjemnější byla tato krátká podzimní zkušenost. Vzorek Vigilante mě pozitivně překvapil vysokou jistotu, výraznou boční stabilitou, nemalým komfortem a přiměřeným odvalováním. Směle tak mohu pláště WTB Vigilante zařadit do své pomyslné síně slávy v kategorii enduro hned vedle Maxxisů High Roller II, Schwalbe Hans Dampf nebo třeba Continentalů Mountain King II* (myšleno v šíři 2,4″ v lepším provedení se směsí Black Chili Compound).
*I když vlastně jsem měl radši Mountain King 2,4 první generace, který mám v 26″ ještě doma!
ridewtb.cz
Případně na mezinárodních stránkách
www.wtb.com