Schwalbe Procore – obnovená premiéra
Systém zdvojeného pláště Schwalbe Procore jsme vám poprvé představili letos zkraje roku. Tehdy šlo o první produkční generaci, která poněkud nešikovně využívala služeb dvou ventilků, proto bylo potřeba originálních ráfků Syntace. Druhá generace je o kus dál, jelikož nyní lze systém Schwalbe Procore obout na jakýkoliv ráfek s vnitřní šířkou alespoň 23 mm!
Znovu od začátku
O co se tu jedná? Schwalbe se nechalo inspirovat světem motorek a původně ve spolupráci se značkou Syntace* vyvinulo systém obutí, kdy se na ráfek nasadí nejprve malý vnitřní plášť, který je naplněn vysokým tlakem (55-85 psi / 4-6 bar), a přes něj se obuje klasická bezdušová guma, jež si ale vystačí s minimální hodnotou psi. U nové generace je doporučeno 10-20 psi, tedy 0,8 – 1,5 bar.
K čemu to všechno?
Základní myšlenka je prostá. Vnitřní vysokotlaká část pečuje o bezpečnost ráfku, zabraňuje procvaknutí a pomáhá stabilizovat vnější pneumatiku. Ta pak, díky poměrně malému tlaku, může aktivně kopírovat terén, tlumit vibrace a tím zásadně dopomoci k vyššímu přítlaku a lepšímu spojení kola s podkladem.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Z čeho se skládá?
První generace prezentovaná zkraje letošního roku vypadala uvnitř poněkud jinak. Druhá je výrazně zjednodušená, nebo to tak na první pohled alespoň vypadá. Vše je krásně vidět na přiloženém videu. Ale pro pořádek. Základem je hubená duše, přes kterou se obléká ochranný meziplášť – ta modrá věc s nápisem Procore. Aby bylo možné jedním ventilkem hustit jak malou duši, tak i hlavní plášť, je dvoucestný ventilek doplněn o tzv. Air Guide. Takový červený plastový bazmek.
Vtip celého řešení spočívá v tom, že nejprve se nafouká vnitřní dušička, poté se ventilek povolí, aby se otevřela cesta jeho druhému okruhu, a stejnou cestou foukáte vnější plášť. Vzduch přitom jde okolo malé duše a přes Air Guide a drobné otvory v Procore plášti vniká do velkého pláště.
Už se na tom závodí a vyhrává
Možná si myslíte, že je to celé slušný nesmysl a možná, že je toto řešení pro mnohé z nás vážně zbytečné. I tak je třeba si uvědomit, že se systémem Procore jezdí, závodí a vyhrává Sam Hill a také Nico Lau. Ač to celé vypadá složitě a určitě nebude snadné tenhle systém obout nebo přezout, hmotnostní nárůst proti běžnému setu je pouhých 200 g/kolo*. Lidé ze Schwalbe přitom tvrdí, že lze zase ušetřit na pláštích, které, přímo určené pro systém Procore, mohou být výrazně lehčí.
Jak to vidím já…
No uvidíme, co na to veřejnost a jak se k tomuto řešení postaví všemocná ruka trhu. Mně se ona základní myšlenka docela líbí. Osobně jsem ještě nepropadl kouzlu bezdušových plášťů, ale spíš jen proto, že nebyla ta správná příležitost. Rád vozím pneumatiky měkčí a „adhezní“, ale zase nemám rád, když jsou měkké moc a pak se nejen v zatáčkách, ale hlavně na odrazech a hranách žvýkají pod rukama. Schwalbe Procore by tedy jezdci, jako jsem já, mohlo umožnit použít poměrně nízký tlak v hlavním plášti (pod 1,5 bar), aniž bych se musel obávat žvýkání pláště a proražení v náročnějším terénu.
Onen nižší tlak totiž vozím primárně na trailech okolo Prahy a v terénech s menší náročností. Když ale vyrazím do hor, obvykle jdu s tlakem k hodnotě 2 bar a někdy i výš, už jen proto, abych předešel procvaknutí. Tolik můj osobní pohled. Snad bude někdy příležitost toto řešení vyzkoušet a pak budeme hnedle chytřejší!
Více informací na webu www.schwalbe.com/en/schwalbe-procore.html
Foto: Štěpán Hájíček / print screen z videa Schwalbe
První generace s dvojicí ventilků…