reklama

reklama

Cannondale F-Si – Tech News

Cannondale F-Si - Tech NewsMyslíte si, že na hardtailu už není co vymýšlet? Chyba lávky! Neúnavní inovátoři z Cannondale si vždy něco najdou! Přitom nejde jen o drobnosti, ale o zásadní překreslení pravidel geometrie 29“ XC hardtailů. Zkrátka a dobře, když nenavrhujete jenom rám, ale celé kolo, můžete změnit zažité pořádky hezky od základu!

A k tomu také došlo! Cannondale již poměrně dlouho používá „magickou“ zkratku Si, značící slovní spojení System Integration (systém integrace). Tato dvě písmena najdete například na jednodílných představcích, klikách a dalších komponentech s logem Cannondale. Nyní se ale poprvé toto magické označení objevuje přímo v názvu kola – F-Si.
Cannondale-F-Si-05
Cannondale F-Si 29 Carbon 1

Abychom si hned na začátku odkryli všechny klíčové karty, je třeba zmínit, že model F-Si není ničím jiným než přímým pokračovatelem závodního hardtailu F29, který má za sebou řadu úspěchů ze světových okruhů XC. Ty zde ale rozebírat nebudeme, jelikož nám jde především o techniku!

Novinka F-Si ale nepřináší tradiční vylepšení ve smyslu „snížení hmotnosti o XY%“ a „zvýšení tuhosti o YX%.“ V prezentačních materiálech je v úvodu řečeno zhruba toto: „Kolo neuděláte rychlejším tím, že ušetříte pár gramů a o trochu navýšíte jeho tuhost. Rychlejší kolo lze postavit tak, že spojíte v jeden celek všechny elementy, které budou společně hrát jednu a tu samou písničku ve prospěch jezdce.“
Cannondale F-Si - Tech News

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Teorie a vzletné fáze bychom měli za sebou, teď se pojďme podívat, co se tedy tak moc změnilo. Nejprve si vyjmenujme jednotlivá řešení, poté si je jedno po druhém probereme.

Ai Drivetrain – posunutí pohonu o 6 mm dále od osy kola
System 29 – nově pojatá geometrie (kratší zadní stavba, volnější úhel vidlice, větší odsazení osy kola)
Lefty 2 – nová vidlice
Hollowgram SiSL 2 – nové kliky
Save 2 – nová sedlovka
Ballistec Carbon – vylepšené materiály a drobné úpravy rámu
Cannondale F-Si - Tech News

Ai Drivetrain

Pokud bychom si měli vybrat jedinou část z výše vyjmenovaných novinek, tak bychom se věnovali právě pohonu Ai. Myšlenka je to prostá – Cannondale použil vlastní zadní náboj, u něhož posunul kazetu o 6 mm dál od podélné osy kola (o 6 mm ven). Stejně tak se o 6 mm posunul převodník a přesmykač. Důvodů k tomuto kroku je hned několik.

V první řadě se tímto posunem dalo docílit stejnoměrného sklonu drátů výpletu zadního kola, což s sebou nese i rozšíření základny výpletu. Napnutí drátů je proto rovnoměrnější a celé zadní kolo zároveň tužší. I proto si vystačí s klasickým rychloupínákem – nepotřebuje pevnou osu (o tom ještě dále).

Druhá věc, která se díky tomuto posunu změnila, je pozice přesmykače vůči zadnímu kolu. Přesmykač je o 6 mm dále od zadního pláště, tudíž mu nijak nepřekáží a zadní stavba se mohla zkrátit na výjimečných 429 mm (údajně nejkratší zadní stavba ze všech produkčních devětadvacítek). Zároveň je v rámu i více prostoru pro zadní kolo, lze tedy použít širší pláště a těžit z jistější trakce a vyššího komfortu.
Cannondale F-Si - Tech News

Cannondale F-Si - Tech News

System 29 Geometry

Nepřímo se dostáváme k dalšímu bodu. Jak již bylo řečeno, díky většímu prostoru pro kolo se mohla zadní stavba zkrátit až na ultimátních 429 mm. Díky tomu je celek nejen maximálně obratný, nýbrž se i těžiště jezdce posunulo hodně nad zadní kolo, na základě čehož vzrostl jeho přítlak v náročných výjezdech.

Na opačném konci najdeme vidlici Lefty, která je položena v poměrně uvolněném úhlu 69,5° a doplněna o výraznější předsazení osy (55 mm). Volnější úhel hlavy je zde proto, aby bylo kolo stabilnější a řízení jistější zejména ve vyšších rychlostech a v náročných sekcích. Větší odsazení tuto vyšší stabilitu částečně kompenzuje, když snižuje velikost stopy kola, což má pozitivní dopad na snadnou ovladatelnost v nízkých rychlostech.

Vše bylo řešeno tak, aby nový Cannondale F-Si, jakožto závodní XC stroj, co nejlépe zvládal moderní a čím dál technicky náročnější XC okruhy. Proto bylo dbáno na snadnou ovladatelnost (kratší zadní stavba + delší odsazení) i na stabilitu v náročných sekcích (volnější úhel hlavy).
Cannondale F-Si - Tech News

Cannondale Lefty 2.0

Vidlice Lefty jsou raritou samy o sobě. Jsou neskutečně lehké a tuhé, pouze vypadají poněkud nezvykle. Každopádně nová Lefty 2.0 se v mnoha směrech inspirovala svými jen o trochu staršími sourozenci SuperMax z kategorie OverMountain – Trigger a Jekyll. Dostala tak mohutnější tělo (vnější průměr 44 mm), nové vnitřnosti specificky odladěné pro potřeby XC a nezapomnělo se ani na tradiční Lockout, který může být ovládán buď na vidlici, nebo pomocí páčky na řidítkách (hydraulické dálkové ovládání RockShox XLoc).

Stále jde ale o tu samou „vzhůru nohama“ otočenou vidlici (Up-Side-Down), která se pohybuje na čtyřhranu (ten je u posledních generací ukryt v jejím nitru), po němž se posouvají jehličková ložiska. Vše pro maximální tuhost, náležitou vnímavost a neměnnou funkci bez ohledu na zatížení.
Cannondale F-Si - Tech News

Kliky Hollowgram SiSL 2

I další komponenty bychom si mohli rozebrat skoro až do šroubku, ale už to asi nebudeme přehnaně natahovat. Stačí říct, že nové kliky Hollowgram SiSL 2 jsou opět o něco tužší, lehčí a odolnější než jejich předchůdci. Nemělo by se ale jednat o komponent určený jen a pouze profesionálním závodníkům, ale o produkt, který bude po roky sloužit i běžným hobíkům. Jinak řečeno tuhost a hmotnost nejdou na vrub životnosti.

Je třeba doplnit, že tyto nové kliky jsou kompatibilní s většinou jedno a dvou převodníkových systémů dneška (2×10, 2×11, 1×10, 1×11), zároveň je lze, díky výměnnému unašeči, přestavět z klasického provedení na řešení odpovídající systému Ai, tedy s převodníkem posunutým o 6 mm ven z rámu. To vše při zachování příznivého Q-faktoru.
Cannondale F-Si - Tech News

Sedlovka SAVE 2

A dále… Sedlovka SAVE 2 je druhou generací tohoto komponentu. Je o 47 gramů lehčí a o 20% poddajnější než její předchůdce. Přitom by ale měla být dostatečně pevná a odolná. Zkrátka dokonale doplňuje rám, který je lehký, pevný a na patřičných místech upravený tak, aby jezdci poskytl maximum možného komfortu.
Cannondale F-Si - Tech News

Cannondale F-Si – rám a drobnosti

A už se blížíme k závěru! F-Si je skutečně komplexní stroj, kde je myšleno opravdu na vše. Například oproti současné módě je využito vnějšího vedení kabeláže. Proč? Není to možná tak hyperelegantní, ale je to řešení lehčí a na údržbu a servis výrazně snazší. To se hodí jak doma, tak i na závodech v depu.

Zadruhé, zadní osa není pevná, ale používá klasický rychloupínák. Proč? Je to opět lehčí, snazší na údržbu a rychlejší na výměnu kol při závodech. Hlavní vývojář Peter Denk k tomuto říká, že i při použití 9mm rychloupínáku je s ohledem na ostatní vylepšení zadní stavba a zadní kolo nového modelu F-Si tužší než u prakticky veškeré konkurence. Osobně mám pro pevné osy slabost, ale uznávám, že na tomto tvrzení asi něco bude!
Cannondale F-Si - Tech News

A do třetice poslední perlička. Cannondale F-Si je připraven pro instalaci zbrusu nové sady Shimano XTR Di2 (elektrické řazení), pro niž má připravené úchyty na vedení kabeláže i montážní bod pro uchycení baterie. O tomto řazení si ještě něco povíme časem. Teď jen závěrem dodejme, že sada Shimano XTR Di2 (v konfiguraci 2×11) se bude standardně vyskytovat na top modelu Cannondale F-Si Carbon Black INC. (ten asi bude sakra drahý), druhý model z absolutní špičky, F-Si Carbon Team bude vsázet na ověřenou mechaniku SRAM XX1 (1×11). Obdobnou logiku ctí i další dva modely, kdy F-Si Carbon 1 bude na Shimanu XTR/XT, F-Si Carbon 2 na SRAMu X01.
Cannondale F-Si - Tech News
Cannondale F-Si 29 Carbon Black Inc.

Balistická sekce…

A bych nezapomněl… Samotný rám je vylepšen i po materiálové stránce, kdy používá jak vlákna s vysokou pevností (High-Modulus), tak i speciální provedení Ballistec, původně vyvinuté pro armádní účely, které pomáhá ochránit citlivá místa rámu, především spodní trubku vůči přímým střelám v podobě ostrých kamenů!

Tolik vyčerpávající informace k této zásadní novince. Přestože jde o stroje z kolekce 2015, na trh by se měly dostat už letos v létě, tak doufáme, že se pár kousků objeví i u nás a my si budeme moci na vlastní kůži vyzkoušet, nakolik se zásadní změny geometrie projevily na skutečných jízdních vlastnostech… Úplně vidím tu příležitost, vzít tohle kolo a udělat si výlet na trať SP do Nového Města, zkusit si projet kamenité sekce a na vlastní kůži zjistit, jaké to je jezdit takovou techniku na kole s pevným rámem a minimálními zdvihy. Snad to klapne!!!

Foto: Cannondale

A aby toho nebylo málo, máme zde i pár videí:

Peter Denk popisuje a vysvětluje co, jak a proč se na modelu F-Si navrhlo

Peter Sagan a Marco Fontana neskutečně řídí na kolech Cannondale F-Si

Cannondale F-Si – první ostrý start na SP v Novém Městě

Cannondale F-Si
Cannondale F-Si 29 Carbon 2