reklama

reklama

Chrániče LEATT 3DF – dlouhodobý test

Chrániče LEATT 3DF - dlouhodobý testDokud jezdíte XC a maratony, bude helma nejspíš jediným prvkem vaší bezpečnostní výbavy. Jakmile ale zabrousíte na enduro scénu nebo dál, je vhodné své tělo chránit na více místech. Základní minimum představují chrániče loktů a kolen. V případě endura ideálně z „chytré pěny“ jako využívá Leatt v modelu 3DF.

Blátíčko je peřinka…

Nezáleží na tom, zda enduro či jiný druh gravity disciplíny provozujete v závodní či nezávodní formě, pohyb v technicky náročném terénu sebou logicky nese vyšší riziko pádu, potenciálně ve vyšších rychlostech a navíc ještě v prostředí, které hrozí výraznějším zraněním. Zkrátka upadnout na rozmáčené louce v průběhu maratonu je něco jiného, než se složit v rychlosti do kamení jako bylo na Špičáku na RZ 4 nebo v rychlosti potkat strom.

Chrániče LEATT 3DF - dlouhodobý test

Chrániče LEATT 3DF - dlouhodobý test

Osudová přitažlivost

Klasická okřídlená rčení hlásají, že „kdo nepadá, nezrychlí“, případně „kdo nepadá, jezdí pod svoje možnosti!“ I když jsou to jen fráze, pravdou je, že jakmile se jednou začnete pohybovat v náročném terénu a rozhodnete se hledat limity své i svého kola, občasným kontaktům s matkou zemí se jednoduše nevyhnete. Vývoj jde naštěstí mílovými kroky kupředu i v tomto segmentu, proto dnes na svém enduro kole nemusíte vypadat jako rytíři ze středověku, kteří pouze vyměnili tepanou ocel za plastové pláty. Nejen pro enduro jsou vhodné lehké a poddajné chrániče s „inteligentní pěnou“.

Není jen jeden panovník

Před pár lety byl na trhu jediný materiál, který se pyšnil označením inteligentní pěna D3O. Dnes již ale toto řešení kosmického věku implementuje do svých chráničů více značek včetně amerického Leattu. Tato značka se asi nejvíce proslavila výrobkem zvaným Leatt Brace (chránič krční páteře určený pro kombinaci s integrální přilbou – tzv. integrálkou). Leatt přitom svou inteligentní pěnu pojmenoval 3DF, což je i modelové označení testovaných chráničů.

Molekuly, chyťte se za ruce!

O co se jedná? Součástí chrániče není pevný plastový plát, ale do jisté míry silikonu podobný materiál, který je lehký, pružný a tvárný. Možná se vám to bude zdát jako sci-fi, ale v případě nárazu se molekuly uvnitř této pěny (gumy nebo jak „tomu“ budeme říkat) pospojují v jeden pevný celek, který se tvrdostí a úrovní ochrany vyrovná klasickému plastu, nebo jej dokonce předčí.

Měkčí = bezpečnější

Přesněji nám to popsal zástupce značky Leatt při setkání na letošním veletrhu Eurobike: „Pěna 3DF je v zásadě bezpečnější než klasický plast. Ten sice dané místo ochrání před ostrými kameny, to zvládne i pěna, síla nárazu je ale stále soustředěna do jednoho místa. U pěny 3DF naopak dochází díky bleskurychlé vnitřní reakci (spojení molekul, pozn. red.) k přirozenému rozložení síly nárazu do větší plochy. Chránič jako takový je navíc kryt pleteninou s aramidovými vlákny, proto se není třeba obávat, že by se při pádu do kamení potrhal.“

Enduro 3D

Dlouhodobě zkoušené chrániče Leatt 3DF (Knee Guard a Elbow Guard – kolena/lokty) jsou poměrně lehké (lokty 260 g/pár, kolena 420 g/pár), skladné a díky 3-dimenzionální pěně 3DF také tvárné a ohebné. Jednoho by to skoro svádělo k označení „klasické enduro chrániče“, které jsou určeny na jízdu středně těžkým terénem s tím, že při jejich návrhu bylo počítáno i se skutečností, že se jezdec bude přesouvat po vlastní ose (šlapat).

Chránice LEATT 3DF - dlouhodobý test

Chránice LEATT 3DF - dlouhodobý test

Chránice LEATT 3DF - dlouhodobý test

Chránice LEATT 3DF - dlouhodobý test

Tady možnosti nekončí

To je samozřejmě pravda, ale tím jejich možnosti zdaleka nekončí! Leatt totiž doporučuje chrániče 3DF i pro FR, DH, BMX a zakázanou oblastní není ani motokros! Jediným limitem je snad jen plocha ochranné vrstvy (chráněná jsou pouze kolena a lokty, nikoliv třeba holeně a předloktí jako u velkých DH/MX chráničů). U kolenních chráničů jsou doplněny na každé straně dva neoprenové polštářky, loket je chráněn čistě po svém vnějším povrchu.

Potisk co drží

TřiDéEfka jsou komfortní a na těle nijak zásadně nepřekáží. I díky tomu je občas používám také jako náhradu návleků na kolena. Samozřejmě při pohybu po technických tratích typu Rychlebských stezek, nikoliv na běžné XC. Kolena se oblékají velice snadno, nechybí natištěné označení stran (pravá, levá). Trochu jsem se bál, že se tyto lepené nápisy na vzdušné síťovině brzy odlepí, avšak ani po půlroce intenzivního používání se tak nestalo. Klobouk dolů.

Znalé překvapí, začátečníky potěší…

…pouze jeden stahovací pásek nad kolenem, který je navíc z vnitřní strany jištěn trojicí tenkých silikonových proužků. Dole jistí polohu chrániče přiměřeně silná guma (zde bez silikonu) a síťovaný návlek z materiálu MoistureCool, který dohlíží na řádnou ventilaci a odvod potu. Možná se vám to zdá málo, nám ale přišlo usazení dostatečně jisté a chrániče se nikam nepohnuly ani při několika neplánovaných pádech.

Neboj, to si sedne!

Z pohledu dlouhodobých zkušeností je třeba doplnit jeden poznatek. Z počátku se zdálo, že vybraná velikost S/M je poměrně malá. Dopnout stahovací pásek tak, aby logo svítilo hezky dopředu, se ne vždy podařilo. Nebo to pak moc škrtilo. Každopádně po nepříliš dlouhém čase guma lehce povolila, vše si sedlo a chránič, jako by se noze částečně přizpůsobil a nyní vše drží a sedí tak, jak má.

Stačí natáhnout

Oproti kolenům se lokty nestahují vůbec. Oblékají se proto poněkud trochu hůře, jde ale spíše o cvik. Polohu hlídá v první řadě delší lycrový rukávek v horní části, opět s gumou doplněnou trojicí silikonových pásků. Spodní části dominuje vzdušná síťovina MoistureCool. Zajímavostí je protiskluzový potisk uvnitř chrániče v místě loketního kloubu – další z prvků zajišťujících jisté usazení. Stejně jako kolena, ani lokty nenaznačovaly, že by měly tendenci uhnout ze své pozice ať již při jízdě nebo při pádu.

Půl sezony na těle

Lokty a kolena Leatt 3DF se mnou letos objely dva závody Ednuro Série (Špičák a Most), pomohly mi při pádu v průběhu Závodu Smrti, dělaly mi společnost na Rychlebech (Pivot testing) a při řadě dalších příležitostí. Vždy s plnou spokojeností. Chrániče jsem na přejezdech obvykle nesundával, ani nestahoval na předloktí či lýtka. V plné zbroji jsem objel i celou Rally Most (chtěl jsem zkusit, zda se to dá) a na nedostatek komfortu si stěžovat rozhodně nemohu.

Občas si musím ulevit

Pouze na přejezdech občas povoluju stahovací pásek nad koleny a na startu RZ nebo před technickým úsekem jej opět dotahuju. Rovněž ochranná funkce se zdá být na vysoké úrovni. Ne, že bych s nimi záměrně padal, tomu se vždy snažím vyhnout, ale konkrétně Závod Smrti mě donutil několikrát se neplánovaně dotknout země. Je třeba uznat, že náraz byl vždy příkladně tupý a nakonec to odnesly jiné partie než kolena či lokty. A to jsem jednou letěl přes řidítka do kamenného moře! Jen se naučit padat více přes lokty…

Zvyk je železná košile

V závěru sezony, když jsem vyrazil párkrát bez chráničů, jsem si připadal najednou jako nahý. „Sakra, měl jsem si vzít alespoň kolena!“ No jo, ale na XC kole přece nebudu jezdit s chrániči! Jak si na ně ale člověk jednou zvykne…

Leatt 3DF – po půl roce

Chránice LEATT 3DF - dlouhodobý test

Dříve než celý test zakončíme, připomeňme si ještě poznatky vzešlé z více jak půlročního intenzivního testování. Jak již bylo zmíněno výše, gumový pásek nad kolenem po čase lehce povolí – spíš si sedne, než že by se vyloženě vytahal. Stranové popisky a grafika drží na svém místě i po několikerém vymáchání – chrániče se nemají prát ve vodě natož v pračce. Čištění je tedy trochu problém, nebo vlastně ne. Stačí je namočit v umyvadle, trochu vydrhnout kartáčkem a pověsit (dle cedulky do stínu). Mile vás překvapí fakt, že chrániče rychle schnou. Večer vymáchat, potom nechat vykapat a ráno zase na tělo.

Drží, nesmrdí…

I přes několik pádů nejsou na chráničích po půl roce patrné žádné známky vnějšího poškození. Nic jako ošoupaný plast po pár kleknutích na koleno jako u klasických chráničů. Neopren na bocích kolenních chráničů je sice na pár místech trochu roztřepený, celek ale stále drží. Příčinou přitom nejspíš bylo mechanické poškození o trn, šroub nebo něco podobného. Na pár místech se uvolnilo pár nitek, ale to jsou jen kosmetické vady. Po lehkém vymáchání chrániče ani po půl roce používání nesmrdí, což je také nemalé plus.

Dneska jen kolena…

Z praktického hlediska jsem tak narazil snad na jediný problém – používání na podzim/v zimě. Kolena si díky stahovací pásce celkem snadno natáhnu i přes čapáky (dlouhé elasťáky), sice pak nedrží až tak dokonale jako na holém těle (posouvají se s látkou kalhot), použitelné to ale je. U loktů je ale situace o dost horší. Navléknout je přes dlouhý rukáv prakticky nejde. Jediná možnost je navléknout chránič nejdřív na rukáv a pak si triko nebo dres obléknout i s chrániči. Je to docela alchymie, dostat chrániče do správné polohy, při troše snahy to ale jde. Člověk je ale tvor veskrze líný, proto obvykle skončí jen u kolen.

Chránice LEATT 3DF - dlouhodobý test

Chrániče Leatt 3DF – závěr

Přestože se jedná o značně prestižní značku a model využívající nejnovější materiály (inteligentní pěna 3DF), chrániče Leatt 3DF rozhodně nejsou nedostupné. Lokty stojí 1200 Kč, kolena 1400 Kč (pořídíte v Razzo – shop.razzo.cz). Po půl sezoně testování musíme vyšvihnout poklonu komfortu, který používání těchto chráničů doprovází, pochválit vysokou míru bezpečí, jistotu usazení a životnost/stálost celého produktu. S chrániči Leatt 3DF lze jezdit celý den, večer je trochu opláchnout a ráno jsou zase suché a připravené znovu do akce. Pokud to tedy myslíte s endurem či jinak pojatým technickým ježděním jen trochu vážně, pak se takováto investice do ochrany vlastního těla a zdraví jednoznačně vyplatí.

Leatt Elbow Guard 3DF (lokty) – 1 200 Kč
(velikosti S/M, L/XL a XXL)

Leatt Knee Guard 3DF (kolena) – 1 400 Kč
(velikosti S/M, L/XL a XXL)

Líbí se… Dalo by se zlepšit…
Nízká hmotnost
Komfort nošení (ohebnost – poddajnost)
Jistota usazení
Bezpečnost – funkce inteligentní pěny 3DF
Snadné oblékání (v tomto směru vedou kolena, lokty se navlékají trochu hůř)
Odvětrání – odvod potu
Možnost celodenního použití bez omezení
Trochu obtížnější oblékání loktů
Lokty skoro nelze obléknout přes dlouhý rukáv (omezené podzimní využití)
Na přední části se uchytily drobné chloupky, kterých se nelze zbavit (blbá estetika, ale trochu mě to štve…)
Líbilo by se mi, kdyby na kolenou byla výraznější grafika – pochlubit se tím, že vozím Leatt (takové 661 poznáte už z dálky)

Foto: Štěpán Hájíček, Los Tomanos, Leatt (Razzo)