Prezentace novinek Aspire (Cannondale, GT…)
Slíbili jsme kompletní reportáž z prezentace novinek společnosti Aspire, a jelikož se snažíme držet slovo, zde je souhrn zajímavých novinek, které padly do našeho hledáčku. Zastoupeny jsou značky Schwinn, GT, Cannondale, Uvex a Mongoose.
Sáhodlouhé referáty si necháme na jindy. Tentokrát jsem radši vybral produkty, které mi padly do oka a trefily se do mého objektivu, proto vám mohu prezentaci naservírovat formou malého foto románku:
Značka Reynolds výrazně rozšířila svoji nabídku zapletených setů. Řada kompozitních kol zahrnuje 4 modely ve dvou rozměrech a čtyřech tvarech ráfků. 29“ kola jsou k dispozici ve verzích XC a Trail, rozměr 27,5“ pak ve verzi XC a AM. Všechny sety jsou tubeless-ready a dodávají se s páskou a ventilkem a s výměnnými koncovkami nábojů pro všechny typy os. Stejně jako karbonová, byla rozšířena i „základní“ hliníková řada – rovněž 4 modely ve dvou rozměrech ráfků se stejnou výbavou jako u karbonu.
Schwinn není mrtvý, jak by se mohlo zdát, jen se stáhl ze světa MTB a vrátil se tam, odkud v podstatě vzešel. Právě městské cruisery Schwinn byly stroji, které si partička týpků jako byl Gary Fisher, Tom Ritchey, Charie Kelley a další začali uzpůsobovat pro jízdu v terénu. Schwinn tak opět řádí v segmentu městských, výletních a stylových kol. A že jim styl ani zajímavé nápady nechybí!
Vlna retro kol zjevně stále neopadla. Proč se také nepodívat zpět, i nová auta se stylizují podle starých slavných modelů. Tohle je ale docela úlet. Rám v BMX stylu, který se netočí na 20“, ani na 24“, jak bývalo v době největší slávy BMX zvykem. Paradoxně mu nevyhovují ani 26“ kola, ale rovnou 650B – 27,5“. Styl mu ale upřít rozhodně nelze!
Na Eurobiku jste mohli na stánku GT narazit – vedle nablýskaných kol – také na výstavku doplňků z nové kolekce Hans Rey Collection. Ta nebude zahrnovat pouze batohy, helmy, chrániče atd., ale i vybraná kola. Jedním z nich je pevná devětadvacítka GT Karakoram Elite s několika podpisy slovutného Hanse na rámu, zajímavým mixem komponentů a také neotřelou grafikou, kdy třeba na vnitřní straně zadní vidlice najdete soupis destinací, které Hans Rey navštívil v sedle kola.
A zase jedna připomínka kořenů – v jaké kategorii GT začínalo? Přeci BMX! Proto ani v současné nabídce nesmí chybět řada malých kol.
Vedle BMX školy stála také tahle pevná four-crossová raketa La Bomba. Technické údaje nechme stranou, mně se to kolo jednoduše líbilo.
Nějak to pořád nechápu! Nové GT Fury je z hliníku a přitom je lehčí, tužší a efektivnější než to staré karbonové! Je to zřejmě dáno obrovskými bloky v rámu a zadní stavbě, které jsou sice masivní, jelikož jsou ale duté a pečlivě opracované, jsou i lehké. Brutální je také hlavní dutá osa, kam byste si mohli schovat nářadí nebo klíče od auta. Fascinující je horní přepákování, které „jen“ zvyšuje tuhost zadní stavby. Nezajímavý není ani fakt, že grafika ve stylu křídel na rámu není plně pod lakem, ale je plastická. A to nejen u GT Fury ale u většiny nových modelů.
Karbonový GT Force (hliníkový příští rok ani nebude, na hlíně bude jen Sensor – test GT Sensor Pro), je velkým svůdníkem. Už jsme si vyzkoušeli jak Path Link funguje a jsme z něj dost nadšeni. V karbonovém provedení a s vyššími zdvihy (GT Force 150/150 mm) to bude určitě pecka! Moc pěkné jsou i detaily rámu – lakování otvoru, který ukrývá tlumič atd. Pozor, na tomto vzorku už byl i drobounký blatníček, který chrání tlumič, aby na něj nelétal bordel od zadního kola.
Také GT rozšiřuje svou nabídku. Kola zřejmě nestačí, co takhle stylové helmy? Tato nevypadá vůbec zle, má správný Enduro střih. Když jsem ji zkoušel, tak mi docela sedla a líbí se mi na ní i ploška na vrchu, kam se krásně nalepí držáček na Drift nebo jinou kameru. Něco takového musím na příští rok pořídit, ať zas můžu naplno točit přímo z helmy.
GT Zaskar 100 29 zůstává na příští rok bez zásadních změn. Jeho inovaci ve stylu GT Sensor a Force můžeme očekávat s výhledem na sezónu 2015. Co mě ale zaujalo u modelů 2014, bylo precizní barevné vyladění a také „Tenká červená (zelená) linie.“
O novinkách Cannondale 2014 jsme již dříve psali. Nyní jsme je viděli naživo. Dostupná devětadvacítka, fakticky levnější alternativa ke stroji Cannondale Scalpel 29, nevypadá naživo vůbec zle. A fungovat jistě také bude. Zadní stavba je převzata od řady Rize 120 (RZ120), kterou mimochodem v sestavě 2014 již nenajdete, vidlice RockShox zase adoptovaly masivní průměr krku 1,5“.
Letošní Trigger 29er s mohutnou vidlicí Lefty byl monstrózní stroj. Minimálně ve velikosti L, kterou jsme testovali (test Cannondale Triger 29er). Verze 2014 s Foxkou 34 stále celkem budí respekt, levnější Trigger 29er 4, kde je vepředu RockShox Revelation RL (130 mm) už proti tomu vypadá poměrně civilně.
Také u řady Cannondale Jekyll bude v příštím roce přítomno více konvenčních vidlic poměrně běžných proporcí. Nic proti RockShoxu, ten mám rád. Ani neříkám, že je RockShox Sektor na 150 mm špatnou vidlicí, ale Jekyllu by více slušel Pike nebo X-Fusion Sweep. Jenže Pike by v tomto případě (Cannondale Jekyll 4 za 59 990 Kč) spolkl třetinu z celkové ceny kola!
Nebojte, nešílíme, nekonvertujeme na cyklostezky. Ale uznejte, tohle je docela stylové kolo – Cannondale Althea. Podívejte se, vedle jiného, na jeho párový výplet, kdy jsou niple usazeny nikoliv za sebou, ale vedle sebe. Velké Disco!!!
Uvex přidal na příští rok řadu veselých barviček, ale také novou modelovou řadu určenou jak jinak než pro Enduro. Nic proti, jednu z helem už máme objednanou na test. Uvex Quatro není vůbec ošklivá helma, má integrovaný držák na kameru nebo světlo Lupine (schválně, jestli tam chytím i tu čínskou svítilnu, co jsem si objednal) a bude se nabízet ve dvou verzích. Dražší variantu Pro poznáte podle zadního spoileru, vedle něj se ale liší také jinak (luxusněji) zpracovaným vnitřkem – jiné výstelky. A pozor, chybět nesmí síťka proti hmyzu, to by jinak nebyl Uvex!
Pro koho by byl Uvex Quatro příliš konvenčním ochranným prvkem, může sáhnout po těžce stylovém kyblíku na hlavu HLMT 5 BIKE a HLMT 5 BIKE PRO. Prosím, neplést s HTML – to je kódování webových stránek. Jinak i tahle disco záležitost si skoro říká o test!!! Nebo radši full-face HLMT 9 BIKE?
Teď, když se na nás ze všech stran valí střední kola, se jen těžko vysvětluje, proč by mělo být dámské kolo na 29“. A proč musí být kvůli tomu rám komplikovaný jako taneční kroky v Tangu – Cannondale Tango SL. I když, ono Tango má něco do sebe…
A poslední bod – kola Mongoose. Do jisté míry podobný příběh jako u Schwinnu. Mongoose se také vrací ke kořenům, v jeho případě k BMX. Respektive nabídka Mongoose se zúžila na pár hardtailů a právě BMX řadu. Na čem bude jezdit Chris Akrigg? Dostane GT Force, nebo GT Sensor?
Foto: Štěpán Hájíček