Nová řada vidlic FOX 34 – TECH NEWS
Mnozí si poklepávali na čelo, když před časem produktoví manažeři Foxu zařadili do nabídky dvojici vidlic, které sází na doposud atypický průměr vnitřních nohou 34 milimetrů. Samotná myšlenka není nikterak revoluční, naopak se přesně trefuje do mezery na trhu, respektive v nabídce Foxu.
Tři mouchy jednou „Liškou“
Příklon k technickému pojetí bikingu je jasně patrným trendem posledních let a samotný segment trailového ježdění se pomalu ale jistě stává svébytnou a nezávislou kategorií. Snem nejednoho bikera je lehké kolo, které výborně stoupá a současně snese i pořádnou nálož při cestě z kopce. Není třeba těžkých, předimenzovaných komponentů pro freeride, na druhou stranu ani lehké XC náčiní neudělá nejlepší službu. Řada výrobců podobné touhy reflektuje, producenti vidlic však dlouho stáli opodál a nabízeli buď lehké vidlice s průměrem vnitřních nohou 32 milimetrů, anebo heavy duty variantu s 36 milimetry, která je doma spíše v bikeparcích než na úzkých klikatících se pěšinkách.
Fox nyní nabízí kompromis, který uvítají nejen příznivci trailového svezení. Nárůst tuhosti rozradostní i jezdce sedlající devětadvacítku nebo ty, kteří uvažují o nastupujícím rozměru 27,5“. Tři mouchy jednou ranou. Že by to nebyl zase tak marný nápad? Řečí čísel nabízí řada vidlic Fox 34 zhruba pětinový nárůst tuhosti oproti výše zmíněným modelům s útlejšími lýtky, a na druhé straně pak hmotnostní úsporu okolo 200 gramů ve srovnání s macatými sourozenci řady 36.
Buď tužší, buď lehčí, buď FIT
Pružení obstarává u všech modelů řady 34 vzduchová pružina, jejíž charakteristika je na základě odezvy jezdců méně progresivní. Tlumení má na starost olej. Samozřejmostí je přítomnost technologie FIT (Fox Isolated Technology), která důsledně zamezuje míchaní vzduchové a olejové náplně vidlice, což, dle tvrzení pánů z Foxu, negativně ovlivňuje chod vidlice (my si myslíme, že olejová lázeň u Foxu chodila skvěle, ale pravdou je, že i FITky se poslední dobou hodně zlepšily).
Další novinkou je zjednodušené ovládání komprese CTD, což v překladu znamená, že míra komprese je továrně přednastavena pro případ výjezdu, houpání se na trailu a sjezdu. Chování vidlice, její aktivitu ve sjezdu či netečnost ve stoupání, lze ovládat pomocí modře eloxovaného ovladače na pravé noze. U Foxu nezapomněli ani na zlatavou povrchovou úpravu vnitřních nohou Kashima Coat, dále vybavili vidlice řady 34 výhradně kónickým (tapered) krkem a spojení s nábojem standardně obstarává pevná rychloupínací osa o průměru 15 milimetrů.
Floutek s Talasem
Hlavní osou nabídky nového rodu vidlic Fox jsou modely Fox 34 Float a Fox 34 Talas, který tradičně umožní snižování zdvihu ve dvou krocích. Oba modely je možné objednat ve verzi pro zapletená kola o rozměru 26“, 29“ i 27,5“. Celkem tedy šestice modelů, jejichž hmotnostní a zdvihové parametry jsou přehledně uspořádány v následující tabulce.
Model | Zdvih (mm) | Hmotnost (g) |
Fox 34 Float 26 FIT CTD | 160 | 1950 |
Fox 34 Float 29 FIT CTD | 140 | 2040 |
Fox 34 Float 27,5 FIT CTD | 160 | 1990 |
Fox 34 TALAS 26 FIT CTD | 120/160 | 2040 |
Fox 34 TALAS 29 FIT CTD | 110/140 | 2120 |
Fox 34 TALAS 27,5 FIT CTD | 120/160 | 2070 |
Konkurence nikdy nespí
Zdařilý nápad vývojářů od Foxu se zjevně zalíbil i konkurenci. V dílnách X-Fusionu se usilovně pracuje na vidlicích o shodném průměru vnitřních nohou 34 milimetrů. Řeč je o 29“ vidlici s názvem Trace a dosud nepojmenované 26“ vidlici se zdvihem 160 milimetrů vybavené systémem pro snížení zdvihu. Obě by se měly objevit v nabídce pro modelový rok 2013.
*Detailní informace o jednotlivých modelech na najdete na stránkách www.foxracingshox.com