reklama

reklama

AGang Gangsta 7.29 & Gangsta 9.29 – TEST

AGang Gangsta 9.29 x 7.29 - TestJak moc odlišná mohou být dvě pevná kola postavená na stejném rámu, avšak lišící se vybavením? Jak se značka AGang poprala s geometrií 29“ kol a jak to vůbec celé jezdí? Mnoho otázek, na které snad dokáže odpovědět následující dvoj-test pevného a celo-pevného AGangu Gangsta 7.29 a 9.29.

AGang je mladá, dynamická a vysoce progresivní ČESKÁ značka, která si rok za rokem systematicky buduje pevné místo na trhu. Také její sortiment se každým rokem rozšiřuje, vylepšuje, zkrátka zraje jako víno. Toto tvrzení se pochopitelně vztahuje i na 29“ modely, jejichž řady se pro rok 2012 dočkaly patrného rozšíření a jejich rámy a geometrie zaznamenaly jisté evoluční změny. Jelikož ale důsledný vývoj nikdy nekončí, nejsou devětadvacítky AGang ani zdaleka na konci svého evolučního cyklu. Už nyní víme, že příští rok budou 29“ pevná kola AGang standardně vybavena 100mm vidlicí namísto současných 80mm modelů. To už ale zabíhám poněkud mimo téma.

Nestandard a nadstandard

Ve středu dnešního testu totiž stojí dvojice současných pevných kol AGang, konkrétně modely Gangsta 7.29 a Gangsta 9.29. Dvě nejvyšší provedení aktuální nabídky, budeme-li se držet mezi velkými koly. Jedno je vybaveno značně nestandardním osazením s pevnou vidlicí a pouze jedním převodníkem (Gangsta 9.29), druhé nese poněkud konvenčnější kabátek, který byl ale, v porovnání s tabulkovou výbavou, poznamenán změnami komponentové sklady. Byly na něm totiž použity díly, které se zkouší jako možná alternativa pro další modelový rok (2013).

Popereme se na Singltreku

Tato kola jsem měl možnost testovat jedno po druhém a v závěru je obě vzal sebou na výlet na Singltrek pod Smrkem, kde se v přímém srovnání ještě více ukázali jejich rozdílné povahy. Je rovněž nutné zmínit, že AGangy nebyly stejně velké. Celopevná varianta Gangsta 9.29 měla větší 19“ rám, zatímco provedení 7.29 bylo mojí postavě lépe odpovídající velikosti 17“. Tento rozdíl byl přitom zdrojem důležitého zjištění, respektive opětovného potvrzení známého faktu, nakolik je důležitá volba správné velikosti rámu s ohledem na výšku postavy jezdce.
AGang Gangsta 9.29 x 7.29 - Test

AGang Gangsta 9.29

Gangstu 9.29 jsem poprvé viděl loni na veletrhu Eurobike a potom znovu na brněnském Sport Lifu. Od té chvíle jsem se těšil, až bude možné si ho vyzkoušet naživo v terénu. Stalo se tak letos na jaře, přičemž mi tento celopevný AGang dělal společnost zhruba tři týdny. Mohl jsem jej proto prověřit opravdu zevrubně a hlavně na mnoho způsobů. Přesně ani nevím, co mě na tomto kole tolik přitahovalo a vlastně stále přitahuje. Jako milovník plného odpružení nejspíš vnímám jeho vzhledovou a funkční jednoduchost jako něco mimořádného a exotického. A pravdou je, že i jízdní projev tohoto kola je, pro jezdce mého ražení, jako z jiného světa.
AGang Gangsta 9.29 - Test

Kde jsou tvoje hranice?

První chvíle a metry v sedle devětadvacítkového pevňáku provázelo obrovské nadšení, udiv a radost z toho, jak to kolo jede, jak je hbité, mrštné a neskutečně zábavné. Nulové odpružení, nízká hmotnost, krásně pevný rám a vzhledem k jedinému převodníku pouze jedna (dvoj)páčka řazení. To vše vám dá najednou takový pocit svobody… Narostou vám křídla jak po celé base Red Bullu! Když ale tato prvotní euforie vyprchala, uvědomil jsem si, že kolo pod mýma rukama je sice skvělé, má ale své jasně narýsované limity. Jejich přesná hranice záleží na zvyklostech a návycích každého jezdce. Faktem je, že na ně narazí každý, i když někdo dřív a někdo později.
AGang Gangsta 9.29 - Test

Krutá realita pro milovníky FS

V mém případě jsem se s těmito limity začal seznamovat poměrně brzy. Vyletěl jsem první kopec, vřítil se do lesa a začal se radostně prát s terénem. Výjezdy ve stoje, vsedě toho s jedním převodníkem zrovna moc nevyjedete, ze mě pomalu ale jistě vysávali prvotní přemíru energie, až jsem brzy začal chápat, že skákat přes každý kamínek a kořínek nejde donekonečna. Jednou přijde ta chvíle, kdy si uvědomíte, že je pevná vidlice opravdu PEVNÁ a nic moc na tom nezmění ani přítomnost velkých kol. Najednou vám dojde, že často prostě nejde zvolit hladkou stopu, protože taková alternativa před vámi neleží a že zkrátka všechny ty drobné, střední i velké nerovnosti schytají vaše ruce. My rozmazlenci z full-suspension tuhle pravdu neseme dost těžce.
AGang Gangsta 9.29 - Test

Gangsta bike miluje street

Dobrá, abych se vyhnul přílišnému utrpení v těžším terénu, vymyslel jsem pro tohle kolo jinou misi. Bylo zrovna období daňových přiznání, takže se mi maximálně hodilo osedlat pevné gangsterské kolo a vyrazit na okružní jízdu po městě od úřadu k úřadu. A musím říct, že to byla zábava, jakou jsem už dlouhou nezažil. Lehká a rychlá Gangsta 9.29 letěla po městské dlažbě jako vítr. Pevná vidlice zde byla jasným přínosem, jelikož mi zprostředkovala parádně hbité reakce na neustále se měnící situaci mezi pohybujícími se auty, chodci a dalšími živými i neživými překážkami. Stejně tak byla skvělou oporou při krátkých spurtech, rozjezdech na semaforu apod. Zkrátka geniální hračka na street. I ten jeden převodník a deset koleček vzadu mi v tomto prostředí plně dostačovalo!
AGang Gangsta 9.29 - Test

Na Singlu to drncá!

V samotném závěru našeho společného soužití mi Gangsta 9.29 dělala společnost při výletu na Singktrek pod Smrkem, tedy na místě, které bylo jednou z hlavních motivací jejího vzniku. Tak to alespoň několikrát říkal Jarda Spěšný alias Spacemann. Paradoxně se ale ukázalo, že ač si mnozí stěžují na to, jak jsou stezky pod Smrkem „trapně hladké“, já měl spíše opačný dojem. Na nových černých úsecích to celkem šlo, zato starší sekce ukázaly své špičaté zoubky. Nejen tam, i na hladších místech, jinak řečeno celkově, mi zde chyběl alespoň náznak odpružení. Už jen práce s předním kolem na terénních vlnách je s pérovací vidlicí, minimálně pro mě, o dost příjemnější.

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Image+ osazení = výjimečnost
Nízká hmotnost
Hbitost
Tuhý rám
Rychlost
Široká řídítka
Poněkud zbrklé řízení v nízkých rychkosteh
Pro mě po chvíli euforie až příliš tvrdé kolo na jízdu terénem
Jeden převodník – hlavně pro siláky

AGang Gangsta 9.29 - Test

AGANG Gangsta 9.29
Rám Triple butted dural 6061 29″
Vidlice SYNCROS FL Carbon 29
Převodník SRAM S1000 BB30 36 zubů 170 / 175 mm kliky
Přehazovačka SRAM X7
Řazení SRAM X7 Trigger (10)
Náboje AGANG Disc 32 děr
Brzdy TEKTRO Orion (7″ / 6″ kotouče)
Brzdové páky TEKTRO Orion karbon
Ráfky AGANG Sphere 29 32 děr
Plášťě GEAX Mezcal 29 kevlar 29″ x 2.10″
Řídítka SYNCROS Flat Top 0 mm 690 mm
Počet rychlostí 10
Hmotnost 11.2 kg (vel. 19″ včetně pedálů Syncros AM Traverse)
Cena 27 990 Kč

*Vice informací o tomto modelu a dalších kolech AGang najdete na stránkách www.agang.eu

AGang Gangsta 7.29

Druhé koleso z tohoto testovacího párečku, Gangsta 7.29, bylo o poznání konvenčněji osazené, shodou okolností ale na něm Spacemann zkoušel pár nových prvků, takže se jednalo rovněž o výjimečný stroj. Vedle vidlice RST F1RST, plášťů Geax Aka 29 se na mě na řídítkách smálo zcela nové ražení SRAM GripShift XX. Legrácka, která měla nedávno svou premiéru. A já už jí měl v ruce! Otočná rukojeť mě sice nikdy extra nedostávala, byla to ale i tak velká čest. A nebudu nic skrývat, říkal jsem si, jestli mě nová generace otočného řazení přesvědčí. Nestalo se, určitě se ale najde řada těch, kteří z nového GripShiftu už teď špatně spí. Nemusíme chodit daleko. Například Jarda Spěšný tuhle variantu řazení miluje, což při několika našich setkáních vyústilo ve vzájemné veslé popichování…
AGang Gangsta 7.29 - Test

Aby sis tu ruku neukroutil…

Když už jsem to téma nového GripShiftu nakousl, pokusím se ho také dokončit. Tiskové materiály ze SRAMu hovořili o kompletním přepracování. Na venek se ale zásadní revoluce nekoná. Vše je jeden víc uhlazené, vzhledově čistší a jemnější. Samotná rukojeť plynule navazuje na originální grip. Znatelně jemnější je také krok ražení, tedy hlavně odřazování – zkrátka když to kroutíte od sebe. Indexace je přitom dostatečně jistá, aby jezdec neřadil, když nechce. Přesněji je třeba si na lehký krok zvyknout, pak už to jen hezky lítá nahoru a dolů. Tak i tak mě osobně ale kroucení zápěstím v „moto stylu“ prostě nebere. Mám radši pevně usazený grip a jistotu v podobě páček s přesným a výrazným chodem jako nabízí třeba SRAM X0 a X9.
AGang Gangsta 7.29 - Test

I love you Gangsta 7.29!

Nyní zase hezky zpět ke kolu, které jsem měl na hraní na o něco kratší dobu, než jeho celo-pevného sourozence. I tak jsem si ale stihl Gangstu 7.29 zamilovat. Velikost 17“ mi sedla o dost víc, odpružená vidlice dala zapomenout na útrpné drncání na kořenech, maximálně mi vyhovovaly použité pláště Geax Aka 29, levnější a přitom paradoxně výkonnější brzdy Tektro Draco a také celková geometrie. Ta byla dotčena použitím 100mm vidlice (modely 2012 standardně vyjíždí na 80 mm, příští rok však bude 100 mm již v základu), která se podepsala na výrazné jistotě a svým způsobem i na hravosti kola.
AGang Gangsta 7.29 - Test

Krouhá to jak Polreich okurky

Na běžných lesních stezkách jsem si jistotu a potřebu kolo více do zatáček pokládat užíval zcela bez rozpaků. Přiznám se ale bez mučení, že jsem měl poněkud obavy, jak se takto „vylepšená“ geometrie bude jevit na Singktreku pod Smrkem. Obavy to ale byly naprosto zbytečné! Gangsta 7.29 i v tomto SET-UPu projevovala jako maximálně hravé a zábavné kolo. Byla to jedna velká euforie, když jsem si na těch extrémně zvlněných stezkách jakoby nic krouhal jednu zatáčku za druhou. Posunout těžiště, vyhodit kolínko, lehce pohnout dlouhou pákou řídítek, užít si chvilku přetížení a pak to hoden celé zopakovat na druhou stranu a pak ještě, ještě, ještě…
AGang Gangsta 7.29 - Test

Když tě chytne za srdce…

Nebyly to ale jen a pouze zatáčky na stezkách pod Smrkem, co způsobilo mé nadšení z tohoto biku. Gangsta mě bavila celkově. Příjemný neutrální posed, dostatečně dlouhá řídítka, jisté a spolehlivé brzdy Tectro Draco, s ohledem na historii a přežívají předsudky velice schopná vidlice RST a krásně tuhý rám, který si rád nechá líbit ostré nástupy a jízdu ze sedla. Možná, že není zadní partie zrovna nejpohodlnější, kdo by to ale tomuhle kolu, s ohledem na předešlý výčet kladů, mohl mít za zlé? A to jsem ani nezmínil mimořádně sympatickou cenu 23 990 Kč!

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Zábava, zábava, zábava!
Stabilní geometrie
Hravý krátký rám
Tuhý rám = rychlost
Brzdy, hlavně s ohledem na cenu
Pláště Geax Aka (rychlé a jisté)
Trochu tvrdší rám
GripShift XX 2013 – jak se vám líbí?
Víc mě vážně nenapadá…

AGang Gangsta 9.29 x 7.29 - Test

AGANG Gangsta 7.29
Rám Triple butted dural 6061 29″
Vidlice RST 29 F1RST Air vzduchová uzamykatelná (80 mm)
Převodník SRAM S1000 BB30 36 zubů 170 / 175 mm kliky
Přehazovačka SRAM X7
Řazení SRAM X7 Trigger (20 sp.)
Náboje AGANG Disc 32 děr
Brzdy TEKTRO Draco WH (7″ / 6″ kotouče)
Ráfky AGANG Sphere 29 32 děr
Plášťě RITCHEY Comp Shield 29″ x 2.10″
Řídítka AGANG dural 700 mm
Počet rychlostí 20
Hmotnost 13.2 kg (vel. 17″ bez pedálů)
Cena 23 990 Kč

*Vice informací o tomto modelu a dalších kolech AGang najdete na stránkách www.agang.eu

AGang Gangsta 9.29 x Gangsta 7.29 – závěr

Byl to zase jednou silný bikokvý zážitek, testovat takhle najednou dvě natolik svérázná a v mnohém výjimečná kola. Vedle jiného jsem se přesvědčil o tom, že odpružení, i jen v podobě vidlice, je prvkem, bez kterého bych v lese jezdit dnes už vážně nechtěl. Ano, líbilo by se mi vlastnit vedle jiných i stroj jako je Gangsta 9.29 pro jeho výjimečnost, lehkost a hravost, s vědomím, že ho budu používat hlavně na jízdy po městě. Na druhou stranu bych ale, při takovém způsobu uvažování, mohl mít kol plnou garáž. Každé přitom na něco jiného, což by bylo hóódně zhýčkané. Jistě ale existuje řada těch, kterým odpružení nijak nechybí a jsou schopni naplno využít potenciál takovéhoto stroje.

Pokud by přede mnou stála otázka výběru, pak bych se jednoznačně přiklonil na stranu stroje AGangu Gangsta 7.29. Je to názorný příklad kola, které může být jak tvrdým pracantem pro cesty do práce, tak na pohodové výlety, nástrojem pro veselé řádění v lese, ale také parťákem pro příležitostné boje na maratonských tratích. Nad to vše mě Gangsta 7.29 opět utvrdila v názoru, že pokud bych měl řešit kolo s pevným rámem, pak by 29“ byla jasná volba.