Specialized Status II – TEST
Pod pojmem „sjezďák od Spešlu“ si každý jistě představí primárně model Demo. V České republice je to u sjezdařů velice oblíbená volba a na závodech se jedná snad o nejfrekventovanější rámy vůbec. Vlajkovou loď si výrobce cení na 62 tisíc, tedy pouze rám! Proto vznikl prostor pro levnější variantu Specialized Status.
Levnější brácha
Značka Specialized si ve světě i u nás za dlouhé roky své existence zcela po právu vydobyla velmi dobré jméno. Lidé jí vnímají jako značně prestižní a vrcholné modely skutečně představují technologickou špičku na trhu. U modelů nižších řad však člověk musí počítat s jistou mírou kompromisu. Proto jsem měl na začátku testu obavy, jak bude Status fungovat a zda bude alespoň trochu konkurovat zažité klasické, respektive staršímu bratru v podobě modelu Demo.
Rize ekonomický set-up?
Po vyzvednutí sériově osazeného kola od dovozce se žádné překvapení nekonalo. Všechny komponenty byly vybírány s ohledem na výslednou cenu. Přitom se ale MOC kompletního kola vyhoupla na 70 tisíc a to není úplně málo. Specialized sází na dobrou pověst značky a cena kompletního kola tedy není zrovna nejnižší. Pokud se podíváme na komponentové osazení, jistě by této cenové relaci slušela více „plnohodnotná“ vidlice RockShox Boxxer RC. Sériový Domain Dual Crown R se svými 200mm zdvihu nemá vůbec špatný chod, jen postrádá štelování komprese a jeho hmotnost díky levnějším materiálům osciluje okolo hodnoty 3500 g. Zbytek tvoří vyvážený mix komponentů od Sramu a Specializedu.
Dám mu lepší nohy!
Jedinou změnu v komponentovém osazení jsem před cestou do Finale Ligure provedl na vidlici. Stačilo povolit korunky, vysunout Domaina a nahradit jej Boxxerem WC se systémem Dual Air (vidlice bude předmětem jednoho z následujících testů). Takto naladěný bike ukázal na digitální váze údaj 18,3 kg. To už je solidní hodnota! Co říkáte?
Panna nebo orel?
Po telefonátu s veliteli rudého S jsem si vybral rám o velikosti L, která je, dle chytrých tabulek, určená pro ridery nad 183 cm vzrůstu. Samozřejmě jsem měl obavy, zda na mých 187 cm i tak nebude rám ze slitiny M4 příliš veliký a do jisté míry se moje obavy také naplnily.
Těžký život dobrodruha
Na týdenní testování jsem si bike odvezl do italských sjezdových destinací Finale Ligure, NATO base Calice Ligure a San Romolo. Nutno dodat, že testovaný kus měl za sebou již mnoho zážitků, což je ostatně patrné i z fotek. Projevilo se to nejen na estetické stránce, ale i na zadním náboji, který se sice točil bez větších problémů, ale jeho zvuková kulisa nebyla zrovna jemná a tichá. Brzdy Avid Elixir 5 by také zasloužily servis v podobě odvzdušnění, jinak si myslím, že by byly dobrým společníkem i ve značně těžkých chvilkách.
Ostatní komponenty naštěstí nenesly takové známky opotřebení a fungovaly na 100%. Testování důkladně prověřilo každý jeden díl a je nutné podotknout, že za celý týden nebylo nutné nic upravovat, dotahovat nebo jinak ladit. Jedinou servisní a rutinní činností bylo mazání řetězu a vidlice. Kolo odvádělo výbornou práci jak při lehkém hopsání tak i při krizových situacích v těžkém terénu a za to mu dávám palec nahoru.
Jízda jako po kolejích
Rám je možné naladit po všech směrech k plné spokojenosti snad každého jezdce. Pouze nadměrná délka rozvoru umožňuje agilní průjezdnost až od vyšších rychlostí. Vezmete-li Specialized Status v L-ku na pomalé a uzavřené otáčky, pak rozvor 1214 mm umocní sbíhavost zadního kola, kvůli čemuž není jezdec schopen držet obě kola v ideální stopě. Jakmile se ale zatáčky trochu otevřou a naberete rychlost, vše je hned příjemnější. Kolo se krásně ovládá, díky rozumnému úhlu hlavy 64,5° se dobře pokládá do zatáček a zvolený směr jízdy drží i ve velmi rozbitém terénu.
Poctivý sjezďák
Status se zkrátka chová jako poctivý sjezďák. Tlumiče jsem na začátek trochu přitvrdil, abych lépe poznal, jak funguje rám a byl jsem mile překvapen. I se základním tlumičem FOX Van RC zadní stavba odvádí zodpovědnou práci. Pokud se pružina v tlumiči zbytečně neutáhne, rám ochotně filtruje i malé a jemné rázy. Když chcete rámu dát co proto a využít jeho potenciál na velkých skocích, pak vězte, že zadní systém FSR se umí vypořádat i s velkou kompresí. Za týden testování jsem využil 100% zdvih rámu jen párkrát a nikdy se nejednalo o žádnou děsivou ránu.
Nekonečno se nekoná
Status sice nemá pocitově tak „nekonečný“ zdvih a náběh, jako některé přepákované jednočepové systémy, avšak díky tomu naopak vyniká agilitou v technických pasážích. Jezdec má v tomto případě větší prostor pro hledání čistější stopy a může s kolem manipulovat jemnějším způsobem, protože se rám tolik netopí ve zdvihu. Stabilitě mi pomáhaly také pláště z Specialized Butcher DH 26×2.3“ Soft dual compound. Nenechte se zmást rozměrem 2.3“, jedná se o obdobnou velikost jako častěji se vyskytující sjezdové Maxxisi 2.5“.
Směsi a směsky
Pláště Specialized využívají rozdílné směsi, zejména měkký vzorek na okraji pláště pomáhal držet zvolený směr jízdy i v rozbitých traverzech. Přestože se zadní plášť při testování značně sjel, tak i pouhý zbytek vzorku zajišťoval stabilitu a jistotu. Za celý týden se mi ho nepodařilo prorazit a přehnaným tlakem v pneumatikách to rozhodně nebylo. Pokud bych si na své kolo měl možnost pláště od Specialized nasadit, určitě bych neváhal a udělal to.
Specializes Status II – Závěr
Geometrie rámu možná není tak ultimátně sjezdová, jako u konkurence, avšak v naprosté většině je to spíše výhoda, protože kolo je obratnější a každý přeci nejezdí na tratích světového poháru. Při mých 187 cm je těžké zvolit velikost, ale nejspíš bych volil M. Úhel hlavy je ideální, rám se nechová jako chopper, přesto vytváří dobrou pozici pro jízdu v rozbitém terénu. S vidinou většího finančního rozpočtu se dá seskládat velmi lehké a rychlé závodní kolo. Pokud tedy váháte nad koupí samotného rámu, který stojí 30 000 Kč a chcete si bike doskládat dle vlastních představ – říkám ANO.
Líbí se nám… | Dalo by se zlepšit… |
Tuhost rámu, chod i progresivita uspokojí naprostou většinu Vyladění geometrie je ideální Cena samotného rámového setu |
Rám ve velikost L je opravdu veliký, pokud Specialized doporučuje tuto velikost jezdcům nad 183cm, já říkám nad 193cm K cenovce kola mi nesedí volba některých komponentů, zejména vidlice Napínák řetězu nepředváděl přesvědčivou funkci, navíc není doplněn rockringem |
Text: Richard Joza
Foto: Ondra Kinkor, Víťa Skotnica, jauxdesign.cz
Foto: Ondra Kinkor
Nebyly nalezeny žádné obrázky