reklama

reklama

Novinka YETI SB-66 – Přepněte na Switch Technology

NOVINKA Yeti SB-66Americká legendární značka Yeti nás celkem pravidelně udivuje nezvyklým pojetím konstrukce zadní stavby. Jeden by si myslel, že už se vymyslelo a vyzkoušelo v tomto směru snad vše. Yeti SB-66 je ale zase jiný!

Zatím asi nejoriginálnějším řešením z dílen Yeti, kde zřejmě i koberec a madla nářadí jsou vyvedena v týmové tyrkysové barvě, je uchycení pomocí průběžného ložiska s kolejnicí. Původní prototypová varianta, která měla celou zadní stavbu uloženou na dvou kolejnicích, se v praxi „zcvrkla“ na pouhou jednu kolejnici vedoucí tlumič v průběhu zdvihu – model 303 RDH.

Nyní je to ale něco zcela jiného, možná i v mnohém převratného! 150 mm all mountain model SB-66 s konstrukcí Switch Technology. Oficiálnímu uvedení tohoto stroje na trh předcházelo několik let vývoje a testování. Jeho originální systém zavěšení, v materiálech je skloňován výraz dual-link (dvou ramenný závěs), by měl nabídnout perfektní oporu při záběru a zároveň i aktivní, hluboký a citlivý zdvih, který obstojí i v náročných sjezdových pasážích.
NOVINKA Yeti SB-66
Srdcem nového systému je excentr uložený těsně nad středem. V něm je usazen hlavní čep zadní stavby, který v průběhu zdvihu cestuje tam a zpět. Pokud jsem dobře pochopil celou tuto mechanickou hádanku, tak by se hlavní čep měl v první části zdvihu (do 100 mm) pohybovat směrem vzhůru a dozadu, aby zadní osa putovala po ideální trajektorii ve smyslu nejlepší možné absorpce nárazů. V druhé polovině se čep vrací zase zpět dolů a dopředu, čímž by se mělo eliminovat napínání řetězu, tedy lidově řečeno „tahání za pedály“.
NOVINKA Yeti SB-66
Teorie vypadá velice lákavě, jak už tak tomu ostatně obvykle bývá snad vždy. Skutečnost ověří až praxe. Je ale třeba uznat, že i přes zdánlivou složitost vypadá rám dostatečně bytelně a lze tedy očekávat, že i něco vydrží. Ostatně například na excentr původního řešení GT I-Drive se také řada lidí dívala skrz prsty a nakonec tento systém, ve své další evoluční podobě, zdařile funguje již léta.

Zdá se tedy, že se pomalu vrací doba složitějších „chytrých“ systémů zavěšení, jelikož se lidé přestali tolik strachovat o čepy a jejich údržbu. Jak jinak si vysvětlit úspěch, pokračování a rozvoj zmíněného řešení GT I-Drive, a dalších jako je Mongoose Free-Drive, Kona Magic-link a oblibu čtyřčepových závěsů a „virtuálů“ obecně?

Více informací najdete na stránkách www.yeticycles.com, mnohé napoví na tomto místě přítomná videa.