reklama

reklama

Trek Rumblefish 1 29″ – TEST

Trek Rumblefish 1 29"Jmenoval se Gary Fisher Rumblefish. Dnes ho zdobí logo Trek a Garyho podpis lze najít jen na pravé vzpěře zadní stavby. Nevadí! Stále je to skvělý bike, na kterém je radost jezdit.

Trek Rumblefish test pdf
Kompletní test ve formátu PDF

Loňská zpráva o tom, že kola Gary Fisher končí, přišla jako rána z čistého nebe. Prvotní šok ale záhy zmírnila informace, že se nejedná o definitivní konec výroby kol nesoucích jméno otce horské cyklistiky. Došlo totiž pouze k asimilaci značky Gary Fisher se značkou Trek, kde jsou nyní tato kola k nalezení pod označením Gary Fisher Colection.
Není nutné rozebírat důvody, proč se tak stalo, to na věci nic nezmění. Hlavní je, že Garyho odkaz a jeho nápady převedené do praxe mají stále své místo na trhu. Ostatně Trek tímto krokem elegantně vyřešil otázku viditelně bobtnajícího fenoménu devětadvaceti palců, kdy velká kola v nabídce Trek zastupují právě modely z Garyho kolekce.

Trek-Rumblefish-One-01

 

Ze sourozenců nejvyšší

Věnujme se ale již samotnému modelu Rumblefish, který je nejmladším ze tří odpružených sourozenců GF collection (zbývající dva jsou Superfly 100 a HiFi). Ve zdvihové hierarchii patří na vrchol nabídky a zosobňuje tak Garyho pojetí trailbiku na 29“ kolech. Tabulková hodnota zdvihu není sice nijak ohromující (120 mm vidlice, 110 mm zadní stavba), avšak právě ve spojení s velkými koly jde o stroj, který se ostrého terénu bát rozhodně nemusí.
Nejsou to totiž jen čísla, co utváří a formuje výraz konkrétního kola. Potvrzením zmíněného tvrzení může být také přítomnost 15mm pevné osy vpředu a nově použité 12mm pevné osy Maxle vzadu. Důležitým prvkem je také tlumič Fox Float RP2 s přídavnou komorou DRCV.
Základem samotného rámu je čytřčepová zadní stavba s tlumičem uchyceným pod horní trubkou, která je specifická integrováním čepu do osy zadního kola – konstrukce ABP (Active Braking Pivot). Anglické označení vypovídá o tom, že účelem tohoto řešení je snaha o dosažení nezávislosti funkce odpružení na práci zadní brzdy.
Z dalších technických fines bych zdůraznil efektně zprohýbanou spodní trubku, rozšířenou hlavu E2 určenou pro vidlici s kónickým krkem (taper), do rámu uložená ložiska středu (Press-Fit) a rovněž stále častěji se objevující napevno montovaný přesmykač. A abych nezapomněl, najdeme tu také Garyho specialitu, kterou je originální geometrie Genesis 2. Ta těží z odlišného předsazení vidlice tvarováním korunky, díky čemuž se zkracuje stopa kola a tím se dle teorie zlepšuje ovladatelnost.
Trek-Rumblefish-One-03

Tohle bude VELKÉ

Do sedla tohoto kola jsem se hodně těšil. Velká kola ve spojení s vyšším zdvihem a náležitě posílenou konstrukcí slibují již předem nevšední zážitky. Otázkou, která mě provázela po celou dobu testování, bylo, kde bude toto kolo nejsilnější a pro jaký způsob použití se hodí nejlépe? Odpovědí jsem se dočkal, ale nepřišly všechny naráz, nýbrž se rozkrývaly postupně jedna za druhou.
Mnohé napovědět může již posed, který je pro jezdce za řídítky nachystán. V případě Rumblefishe, kterému jsem občas v duchu říkal zkráceně Rambo, vše směřovalo ve smyslu pohodlné a přitom i dostatečně efektivní jízdy s jasným nadhledem v terénu. Jinak řečeno, příjemně universální střih, který se nekloní k žádnému extrému, ale ani nepůsobí jako nerozhodný kompromis. S Garym, pardon s Trekem (nemůžu si nějak pomoct), nepředstavovala žádný problém pohodová vyjížďka s přáteli, stejně tak jsem ale necítil žádná omezení na hravých trailech a ani v prudkých sjezdech. V tomto směru vskutku podařený universál.
Velice mile jsem byl překvapený také z projevu ovládání. Tedy překvapený, vlastně jsem ani nečekal nic jiného než vyvážený projev – vždyť je to kolo od mistra tohoto oboru! Přesto skutečnost, jak rychle jsem se za příjemně tvarovanými řídítky Rumblefishe cítil zcela přirozeně, byla až zarážející. Stabilita je u velkých kol vlastnost přirozeně očekávaná, reakce na řízení ale mohou někdy připadat nováčkovi o něco pomalejší. Ne však na tomto kole! Kam jsem se jen podíval, tak „Rambo“ zatočil bez odmlouvání a zdržování. Jediné místo, kde jsem pocítil rozdíl, bylo na rychlém trailu, kde stopa v jednom kuse měnila směr zleva doprava. Ne, že by tu snad Gary nějak zaostával, jen jsem měl pocit, že to neustálé přehazování kola ze strany na stranu stojí o trochu více sil. Jde ale hodně o zvyk, rychlost a podobu trailu.
Dodat ještě musím, že přestože není Rumblefish 1 zrovna muší váha a velká kola také udělají své, tak jsem se s ním nemusel nijak dramaticky prát v situacích, když jsem si chtěl poskočit, nadhodit přední kolo či si vychutnat jinou jezdeckou parádičku. Tedy i přes svou neohroženost stále velice hravý bike.

Tlumič na dvě doby

Nebylo to jen ovládání, co činilo dobu strávenou v sedle tolik příjemnou. Své nepopiratelné zásluhy na pohodlí a jistotě ovládání má jednoznačně také odpružení. Tento bike je vybaven klasickou vidlicí Fox, která pracuje s otevřenou olejovou lázní. Tedy žádná uzavřená patrona FIT. Díky tomu byl její chod mechově jemný a plynulý ve všech situacích. Poslušně polykala již malé překážky, směle, odhodlaně a v plném rozsahu využívala drtivou většinu své kapacity ve chvílích, kdy tomu bylo třeba. 120 mm zdivhu v kombinaci s 29“ mi tak připadalo zcela dostatečných i na divoké a hodně rozbité sjezdy.
Trek-Rumblefish-One-02
Chvála musí zaznít stejně tak i na adresu tlumiče a celé zadní stavby, která rovněž pracovala skvěle. Snad ani jednou jsem nepoužil pro přitvrzení tlumiče červenou páčku, jelikož mě jeho projev ani v nejmenším nerušil při šlapání. Přitom ale bylo znát, že soustava pák a vahadel pode mnou aktivně vykonává veškeré svěřené povinnosti. Projev zadní stavby nebyl nijak houbovitě měkký, v první půlce zdvihu působil spíše tužším a stabilnějším dojmem. Neměl jsem ale ani pocit, že by toto bylo zásadně na úkor pohodlí, na jehož nedostatek si stěžovat rozhodně nemůžu.
To nejzajímavější se ale dělo v druhé půlce zdvihu, která se probudila vždy v náročnějším terénu. V takových chvílích táhlo otevřelo druhou komoru (DRCV) a tlumič se pak ochotně a plynule sklouznul až ke svému dnu. 110 mm kroku tak bylo využito skutečně plně a efektivně. Přechod z jedné komory na druhou, respektive obě, přitom za jízdy není prakticky poznat, pouze si užíváte, jak to vzadu všechno hezky pracuje. Pozitivně hodnotím také to, že přestože se kroužek na pístnici tlumiče často posunul až na její konec, o nějakém tvrdém dorazu nemohla být ani řeč. Zdvih využitý naplno, bez tvrdých kopanců = značka ideál!

Někdo mi vzal zuby!

O kole jako celku jsem toho napsal snad již dost, zmíním tedy ještě pár komponentů. V první řadě mě zaujaly pláště Bontrager se strohým označením 29-3 EXP. Jejich ostřejší šípovitý vzorek se mi osvědčil především v záběru a při brzdění. Zároveň byly příjemně pohodlné a jejich směs dobře držela i na kamení a kořenech. Chyběla mi ale vyšší jistota bočního vedení (profil běhounu jako by byl po stranách až příliš brzo zakončený). Na blátě nebo na štěrku při větším náklonu v zatáčce to pak trochu ustřelovalo.
Chválit brzdy Avid Elixir je už skoro zbytečné. Po záběhu opět excelovaly a se 180mm diskem vepředu s nadhledem krotily velká kola i v hodně prudkých a rychlých sjezdech. Překvapený jsem byl naopak ze skladby převodů, kdy zde pracovalo Shimano SLX v sestavě 3 × 10. To již je celkem standard, co mi ale nevyhovuje, je nejlehčí převod. Přestože je vzadu největší pastorek s 36zuby, tak kombinace 24/36 je těžší než mých nejoblíbenějších 22/34. Když se to přepočítá, dostaneme se na ekvivalent 22/30, což už si snad každý snadno představí. I tak se s touto sestavou a s velkými koly dalo vyjet prakticky vše, jen to chtělo prostě víc síly na úkor frekvenčního šlapání. Tímto směrem ale zkrátka v dané věci velí vývoj, který můžeme sledovat, přizpůsobit se mu nebo měnit komponenty k obrazu svému.

Trek Rumblefish 29 One – resumé

Na začátku jsem vyslovil několik otázek ohledně směřování a určení tohoto kola. Pravdou je, že zcela jednoznačnou odpověď poskytnout nedokážu. Rumblefish je totiž mnohostranný bike, jehož služeb si mohou užívat jezdci rozdílného ražení. Jednu ze silných stránek představují sjezdy po kamení, skalkách a podobně, kde se obtížně hledá ideální stopa. V takové situaci stačí „Ramba“ namířit požadovaným směrem (směrem dolů!) a vychutnat si, jak velká kola ruku v ruce s aktivním odpružením všechno hravě převálcují. Trek Rumblefish se ale nebude bránit, ani když jej vezmete na klikatý trail, jen se hodí předtím zajít na chvíli do posilovny. Stejně tak vám může dělat společnost na výpravě za poznáním, kde se střídají delší rovinaté přejezdy s náročnými a hůře prostupnými úseky. Rumblefish může být tvrdý dříč do těžkého terénu, stejně jako parťák pro pohodové toulky krajinou. Co víc si pro nespoutané bikové dobrodružství přát?

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
jak to hezky jede
stabilita a hravost v jednom
citlivé, efektivní a aktivní odpružení
vyvážený posed
nezdolnost velkých kol
široké možnosti využití
pevné osy – už jen pro ten pocit
zase ty brzdy (Avid Elixir)
těžko tady hledat nedostatky, snad jen ty pláště a jejich vedení v zatáčkách

Trek-Rumblefish-One-04

Rám Alu 6011, G2 29″ geometry, DRCV shock mount, E2, ABP
Vidlice Fox F120 RL 29, E2, G2 geometry, osa QR15 mm (zdvih 120 mm)
Tlumič Fox Float RP2, DRCV (zdvih 110 mm)
Řazení Shimano SLX (10 sp.)
Přehazovačka/Přesmykač Shimano SLX/SLX
Kazeta Shimano SLX/SLX
Kliky Shimano M552 (42/32/22 zubů) (testované kolo 44/32/24 zubů)
Pláště Bontrager 29-3, 29×2.25″
Ráfky/Náboje Bontrager Rhythm Disc/Bontrager FCC
Řídítka Bontrager Low Riser, 9° sweep
Brzdy Avid Elixir 5 (disky 185/160 mm)
Sedlo Bontrager Evoke 2
Velikosti 15,5, 17,5, 19, 21, 23″ (testováno 19″)
Cena 75 929 Kč

Geometrii najdete na mezinárodních stránkách www.trekbikes.com, bližší specifikaci pak na stránkách dovozce www.trek-bikes.cz

Zpět na začátek