reklama

reklama

FiveTen Hellcat SPD – TEST

FiveTen Hellcat SPD
5.10 (Five Ten) je rodinná společnost, která se více jak 25 let zaměřuje na výrobu bot pro celou řadu outdoorových sportů, cyklistiku nevyjímaje. Téměř nepolíben systémy nášlapných pedálů jsem se přesto rozhodl otestovat obojetný model Hellcat SPD.

Tato značka zatím není v českých luzích a hájích příliš známá, to se ale pomalu mění. Já sám jsem si svoje první pětdesítky pořídil přibližně před dvěma lety. To jsem ještě nevěděl, do čeho jdu, jelikož moc lidí je tady nemělo. Dnes už bych na 5.10 nedal dopustit. Kotníčkové boty mi už několikrát zachránily kotník a boty na ven od stejné značky mě donesly všude tam, kam jsem potřeboval!
Přibližně před měsícem jsem se rozhodl, že si pořídím SPD. Já naprosto nedotčený nášlapnými pedály! Chci se naučit něco nového, dokud jsem relativně mladý a pády mě tolik nebolí.

FiveTen-Hellcat-01

Volba padla na „Peklokočky“, neboli model Hellcat. Jsou to nízké boty s dnes již dobře známou podrážkou Stealth S1 se super přilnavou gumou. Díky její směsi drží noha na platformách jako přibitá. Boty jsou sešité z různých kusů kůže, která dřív dělala bůůů a mléko (rozuměj pravá hovězí kůže). Chybět jim samozřejmě nesmí fixační suchý zip na vrchní straně.
Jejich hlavním kouzlem je odnímatelný kus podrážky obdélníkového tvaru v přední části, pod kterým se skrývají tradiční 4 závity na posuvném plíšku určené pro montáž kufrů nášlapných pedálů. U tohoto modelu se mi moc líbí, že botky vypadají jako klasické FR/DH provedení pro platformy, čímž taky vlastně jsou, přitom po „odšpuntování“ se můžete nacvaknout na endurko, případně i silničního sršáně nebo XCéčko a hltat kilometry. Druhý den boty znova „zašpuntujete“ a pořádně potrápíte lesní mech a kamení. Zásluhu na této obojetnosti nese pevná podešev, která dobře převede tlak nohy do malého bodu nášlapného pedálu, a zároveň podrážka Stealth, jež působí jako lepidlo na platformové pedály.

FiveTen-Hellcat-02

Jízda s SPD – ať se okolí baví

Svoje testování jsem rozdělil do dvou dnů. První den jsem se rozhodl pro pobavení širokého okolí a namontoval na svoje XC kolo SPD pedály a zároveň také kufry na Hellcat botky. Po nastavení, seřízení a utažení všeho potřebného jsem byl připraven vyrazit. Hned z kraje můžu říct, že před několika pády na bok mě neochránil ani balanční náramek…
Po několika prvních nacvaknutích a vycvaknutích jsem narazil na první problém – bota se při uvolňování z pedálu zadrhávala. Říkal jsem si nejdřív, že otvor pro kufry je moc hluboký, pak jsem ale po chvíli dumání celou záležitost vyřešil lehkým přenastavením polohy kufru. Pokračoval jsem dál a brzy mě překvapil další nepříjemný fakt. Tentokrát to bylo bahno, které s každým šlápnutím mimo pedály čím dál tím víc zanášelo otvor pro kufry. Nezaznamenal jsem ale žádné zhoršení při nastupování nebo uvolňování se z pedálů. Bahno na to očividně nemělo vliv. Ostatně Hellcaty jsou určeny hlavně pro jízdu na kole a ne na procházky po lese!
Mile mě naopak překvapilo, že se tyto boty i přes svoji relativní měkkost (ve srovnání s klasickými tretrami) na malých pedálech nijak nekroutily. K tomu ještě parádně obepínaly nohu a co je podstatné a důležité, byly skutečně pohodlné.
Za SPD část u mě prošly, jen s malou výtkou, v podobě bahnem se zanášejícího otvoru pro kufry. To se ale zase dá jednoduše vyšťouchnout klacíkem a hlavně na funkci nášlapů toto žádný zásadní vliv nemělo.

Jízda na volno – lepí jako med

Druhý den nášlapy letěly do rohu a na jejich místo přišly opět staré dobré platformy. První dvě krátké jízdy jsem si zvykal na tvrdší podrážku, v porovnání s tím, na co jsem z klasických bot pro volné pedály zvyklý.
Po chvíli jsem ale tento rozdíl takřka přestal vnímat a vše bylo bez problémů. Potvrdilo se, co jsem dopředu očekával – boty parádně držely, i když se pedálu dotýkaly jen malou plochou. Tento poznatek jsem si ověřil, tedy ne vyloženě záměrně, při nepříliš vydařeném pokusu o nofoot. Přesněji řečeno poté, co jsem před dopadem sotva stihl vrátit nohy na pedály.
Drobné obavy jsem měl ze šroubů, které drží ony gumové špunty (výplně prostoru pro kufry), ale ve finále ničemu nevadily. Akorát dostávají pěkně zabrat od pinů na plochých pedálech.

FiveTen-Hellcat-03

Povedené 2v1

Když tedy shrnu všechny nabyté poznatky, můžu boty 5.10 Hellcat SPD s klidným svědomým doporučit všem, kteří hledají povedený recept pro 2v1 (dvě v jednom). Osobně jsem s nimi byl naprosto spokojený. Podle mého názoru to jsou plnohodnotné boty, které lze jeden den nasadit na eduro vyjížďku v nášlapech a za týden je potrápit třeba někde v bikeparku hezky postaru na platformách. Jen to šroubování sem a tam může být někdy únavné a závitům neustále povolování a utahování asi taky příliš svědčit nebude. Je už ale na každém individuálně, jak s touto universální obuví na kolo naloží.

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
univerzálnost
pro SPD dostatečně tuhá podrážka
pohodlí
vzhled
přilnavá podrážka – dobře drží na platformách
zanášení otvoru pro kufry bahnem
(to je ale spíše jen psychologický problém)
šrouby výplní trpí na platformách
(daň za univerzálnost)

FiveTen-Hellcat-04