reklama

reklama

Giant Reign 29 2 – Neztratil „Reign DNA“ (první dojem)

Stačí zalistovat jen chvíli zpět v paměti a vybavíte si, jak se Giant svého času usilovně bránil nástupu velkých kol (29“). Jenže jak říká klasik: „Časy se mění“, proto se i tento významný hráč musel podrobit světovému trendu a postupně osadit největším průměrem většinu své aktuální kolekce. Legendární enduro mašina Reign není, od začátku letošního srpna, výjimkou.

Dnes se ale nemusíme zabývat teorií, alespoň ne zbytečně zevrubně, jelikož prvotní představení, právě ze začátku srpna 2019, snad přineslo všechny základní teoretické informace, na které dnes můžeme navázat prvními praktickými postřehy. Tedy prvními… On se tok času po prázdninách nějak nebezpečně zrychlil, proto se stalo, že své prvotní hodnocení píšu až ve chvíli, kdy mám již skoro všechny jízdy na Reignu za sebou.

Dnes to tedy bude takové prvotní rychlé shrnutí, velké komplexní hodnocení přijde později, přesněji poté, co dopíšu kompletní recenzi jiného, dříve zkoušeného stroje.

reklama

Podobný, přitom jiný

Přejdeme-li bez větších okolků a odkladů k popisu praktických postřehů, pak asi nemohu začít ničím jiným než popisem posedu. Ten mi v určitých ohledech připomíná „malý Reign“ (27,5“ verzi), stejný ale rozhodně není. Nejdřív jsem chtěl napsat, že je zde podobně krátká hlava, ale to vlastně je i není pravda… Řečí čísel – zatímco Reign 27,5“ má hlavu dlouhou 95/115 (M/L), devětadvacítka má u těchto nejčastějších velikostí shodně rozměr 110 mm (M i L). Takže M 29 má hlavu delší, L 29 zase kratší než Reign 27,5“!

Shoda také nepanuje v tom, jak dlouhé jsou rámy u malého a velkého Reignu, jelikož ve vel. M má Reign 27,5“ horní trubku dlouhou 637 mm, zatímco Reign 29 jen 600 mm. Reach je ale prakticky stejný 454/455 (Reign 27,5“/Reign 29 – vel. M).

To je vlastně jen teoretický úvod a objasnění k mým vlastním zjištěním. Ty totiž vyznívají v tom smyslu, že má Reign 29 na jedné straně řídítka pocitově položená o kousek níž než mnohá jeho konkurence, není to ale zdaleka takový extrém jako u Reignu 27,5“. Zároveň je jeho posed o poznání kratší, až obecně docela krátký.

V tomto směru si třeba myslím, že bude nový Reign 29 snáze zkousnutelný pro širší pole potenciálních zákazníků, než jeho menší a starší bratr, který je už jen svým charakterem posedu poměrně dost vyhraněný!

GIANT Reign 29 2  bude (je) dodáván ve dvou barevných variantách. Jednak v této kombinaci stříbrné a černé (Ti), jednak v zelenkavé (Dark Olive). Více v představení
Mně osobně se stříbrná (chromová) na novém Reignu hodně líbí. Krom toho jsem chtěl ale poukázat na opticky krátkou hlavovou trubku (110 mm u vel M a L).
Fascinující mi připadá horní karbonové vahadlo, zejména se mi líbí, jak ve své střední čísti krásně obtáčí sedlovou trubku. 

Stále patrná „Reign DNA“

Podobně svérázný je Reign 27,5“ i z hlediska ovládání, kdy se na jeho specifika snaží devětadvacítka jednoznačně navázat. I zde totiž najdeme dost položenou hlavu (65° u 29“ a 64,5“ u 27,5“) či zkrácený offset vidlice (46 mm – 27,5 / 44 mm – 29“), ale to se opět motáme jen u čísel. Praxe? Ta je při prvním svezení podobně radikální jako u sedmadvacítky, možná jen o maličko méně.

Člověk si i u velkého Reignu musí ze začátku zvyknout na pocit, že je nutné si při jízdě po rovině důsledně hlídat přední kolo. Výrazněji položený úhel hlavy a další faktory totiž vytváří jasně znatelný „chopper efekt“, až můžete mít občas pocit, že vám předek nekontrolovaně uhýbá, či spíše utíká tu na jednu, tu na druhou stranu. Ale nebojte, tohle je jen dočasné, tedy do značné míry otázka zvyku.

Jakmile se s tímto efektem srovnáte, zjistíte, že to vlastně není až takový boj a začnete se soustředit na další aspekty řízení Giantu Reign 29. Třeba na efekt, že jej nelze řídit postaru kroucením řídítek, ale je nutné jej pokládat, nahýbat do zatáček jako celek. Dlouho jsem nezmiňoval „MTB carving“, že? Avšak právě zde se tento výraz jednoznačně hodí!

Člověk si také musí zvyknout, že je z pohledu posedu celkem kompaktní Reign 29 pocitově dost stabilní a z hlediska ovládání naopak spíše delší. Chce to prostě přijít mu trochu na kloub, pochopit styl jeho ovládání, včas jej pokládat do zatáček a pak se brzy začnete dokonale bavit.

Poté vám totiž dojde, že Giant Reign 29 dokáže svému jezdci na jedné straně zajistit luxusní stabilitu, díky čemuž se s ním bez váhání budete chtít vrhat i do nestrmějších a nejtěžších sekcí ve svém okolí. Zároveň si ale po chvíli uvědomíte, že faktická kompaktní stavba rámu (např. zadní stavba 439 mm), jeho kratší horní trubka apod. zajišťují kolu dostatek mrštnosti a hravosti.

Pokud to shrnu, tak na to, jak dlouhodobě brblám nad topornějším ovládáním enduro devětadvacítek, tak zde nějak nemám na co si stěžovat. Menší Reign (27,5“) je v řadě aspektů vlastně více vyhraněný, větší Reign (29) jako by dělal více kompromisů, ale nutno dodat, že nanejvýš pozitivních.

Pro lepší porovnání GIANT Reign 1.5 GE (2018)
A nejnovější Giant Reign 29 2 (2020)

146 mm – stačí/nestačí?

Vedle ovládání je hodně zajímavou oblastí také odpružení, které je pro nás sice notoricky známou klasikou, špičkovou klasikou, doplnil bych (Giant Maestro), ale přeci jen zasazenou do trochu jiných souvislostí. Narážím zejména na fakt, že menší Reign pracuje se 160 mm zadního zdvihu, zatímco devětadvacítka si u tohoto parametru musí vystačit s hodnou pouze 146 mm!

V kontextu toho, že má i řada jiných moderních 29“ endur světových značek vzadu „jen“ 150 mm (z nedávno testovaných kol např. Canyon Strive 29 nebo Yeti SB150), to nevypadá jako zásadní handicap, ale…

Ale ono je to takové zvláštní. Co se prvotních dojmů týká, tak se nemůžu ubránit nadšení z toho, jak zadní stavba jemně pracuje na svém začátku, jak krásně žehlí již ty nejmenší nerovnosti… Ostatně jak to kola se systémem Maestro mají ve zvyku! Zároveň jsem si zprvu říkal, že se musím svěřit s pocitem jisté nedostatečnosti 146 mm na zadní ose, jenže… Jenže čím více jsem s tímto kolem jezdil a čím víc jsem toho s ním najezdil, tím méně mi to vadilo!

Tak jak je u Maestra zvykem, je tento systém nejen krásně efektivní – při stylovém šlapání do kruhu se ve výjezdech skoro nehne a krásně přenáší sílu jezdce na zadní kolo – zároveň je i přirozeně progresivní a nenechá se jen tak něčím vykolejit. Na jedné straně tak asi nejde čekat, že zadek u tohoto kola požere úplně vše, menší Reign má větší apetit, ale v celkovém kontextu celého stroje se nezdá, že by bylo odpružení jako takové zásadně ochuzeno.

Je to asi holt další z drobných ústupků či kompromisů v tom smyslu, aby kolo jako celek jelo a aby slušně stoupalo, s čímž nemá Reign 29 problém i při svém kratším posedu, než najdete u Reignu 27,5“. S ním se dá jezdit skoro kolmo do svahu, zde se ale zase snáze pracuje s těžištěm, jelikož volnosti nad řídítky je u devětadvacítky o poznání více.

Skoro mě až zarazilo, když jsem na kole našel vidlici RockShox Yari, jelikož jsem měl za to, že ji u nových kol v roce 2020 takřka plně nahradí nový RockShox 35!
Zato vzadu se žádné zásadní překvapení nekoná, jelikož zde nacházíme klasiku v podobě tlumiče RockShox Deluxe Select+.

 

Možná je to zdání a možná ne, ale řekl bych, že je horní vahadlo více natažené, aby pobralo 29″ kola. Mimochodem, je asymetrické, vykloněné lehce vlevo.
Podobný pocit mám i v případě spodního, luxusně chromovaného ramene, u kterého bych si rovněž tipnul, že se, oproti 27,5″ verzi, muselo natáhnout…

 

Pro začátek dostačující…

Tolik asi soupis mých primárních pocitů v sedle Giantu Reign 29 2, tedy stroje, který mě rozhodně bavil a řekl bych, že mi, z velkých enduro devětadvacítek, sedl zatím snad nejlépe, alespoň z toho, co jsem doposud jezdil. Ale to je samozřejmě dost individuální hodnocení. Ostatně jestli to nebude i tím, že si na „velká kola s velkými koly“ začínám konečně zvykat.

Když to zkusím ještě jednou shrnout, pak bych možná mohl vyslovit domněnku, že Reign 29 nepůsobí až tak nezničitelným a nepřemožitelným dojmem jako Reign 27,5“, je na něm zjevná přítomnost více kompromisů, působí v ruce poměrně lehce a hravě, je ale otázkou, zda tyto kompromisy jsou jen nutným zlem, či zda naopak neotevírají cestu širšímu spektru zákazníků, pro něž byl Reign 27,5“ vlastně až moc vyhraněný – moc dlouhý a položený?!

reklama

Giant Reign 29 2 – základní údaje

Cena: 72 999 Kč
Hmotnost: 15,04 kg (vel. M, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvihy: 160/146 mm (P/Z)
Sedlovka: 125 mm (vel. M)
Kokpit (řídítka/představec): 780/45 mm
Tlaky: 75/200 psi (jezdec 85 kg s výbavou)

Text a foto: Štěpán Hájíček

Více o tomto kole na webu www.giant-bicycles.com, pro porovnání aktuální Giant Reign 1 (27,5″ / 2020) a připomeňme ještě náš poslední test Giatn Reign 1.5 GE (model 2018, test Listopad 2017)