reklama

reklama

Whyte S-120C RS – Švihák, nebo hromotluk?! (TEST)

Pokud dnes začnete hledat kola se sportovním duchem, a tedy i střídmým zdvihem na hranici 120 mm, budou na vás z monitoru skákat samé devětadvacítky! Prostý fakt… I proto možná nabudete dojmu, že jsou si všechny biky jedné kategorie podobné jako vejce vejci. Budete-li však chtít něco trochu jiného, třeba ani ne tak vzhledem, ale především jízdními vlastnostmi, zkuste zaostřit na Whyte S-120!  

Tento poměrně čerstvý výtvor britských inženýrů – Whyte je díky svému přístupu něco jako McLaren mezi koly, jak jsem jednou napsal v rámci představení této značky – na první pohled nebudí nijak zásadní emoce. I když modrá s fialovou testovaného modelu S-120C RS jsou poměrně sugestivní odstíny, ale to je jen lak…

Přiznejme si, samotný bike při první obecné obhlídce nepůsobí nijak radikálně, jenže pak vás někdo dloubne do boku a ukáže vám tabulku geometrie, načež začnete chápat, že tady je skutečně „cosi“ jinak!“

Rozhodně nechci své dnešní hodnocení postavit čistě na tabulkových údajích, protože pro mě byla vždy důležitější praxe, ale zrovna v tomto případě jsou ona klíčová čísla natolik specifická, že rozhodně stojí za pozornost a představení hned zkraje. Nebudu vám (zatím) záměrně servírovat exaktní hodnoty, ale podívejte se kupříkladu na základní úhly a délky u nedávno testovaného Pivotu Trail 429 a modelu Whyte S-120C RS, tedy de facto na dva přímé konkurenty – kohouty z jednoho ringu!

Whyte S-120C RS na kolech 29″
Whyte S-120C RS – na kolech 27,5+
Whyte S-120C RS – pro zajímavost sestava 29″/27,5+ (P/Z)

reklama

Promyšlené a funkční

Obecným představením a úvodními postřehy z praxe jsme si již prošli v rámci mého popisu prvních dojmů, dnes můžeme celé toto téma více rozvést. Začněme přitom jak jinak než u posedu, který u modelu Whyte S-120 není nijak dramaticky jiný, naopak spíše kopíruje to, co o značce Whyte již víme a zároveň i to, co bychom od sportovně laděného trailbiku očekávali. Tímto popisem mířím primárně k definici sportovně trailového posedu.

Skutečností, která výše zmíněné do jisté míry popírá, je, že má Whyte S-120 o něco delší hlavu, než bych třeba já osobně čekal. 125 mm u velikosti M a 140 mm u testovaného Lka není na poměry devětadvacítek rozhodně málo. Exaktně ale vlastně tato čísla tahám z tabulek až nyní, v praxi jsem si všiml, že není hlavová partie nikterak titěrná, dál jsem to ale neřešil a nespekuloval nad její přesnou výškou.

Vrátím-li se obloukem k původnímu tématu posedu, pak je třeba vykreslit, že se na stroji Whyte S-120 sedí moc hezky – pozice jezdce je příjemně sportovně delší, podtrženo velikostí L, která je na mě o maličko větší. Jezdec ale není nijak dramaticky shrbený, což bude zjevně zásluhou vyšší hlavy.

Oblast hlavy je skutečně mohutná, nejen díky výraznému propojení spodní a horní trubky, ale též díky její výšce 140 mm.
Jeden z klasických poznávacích znaků Whyte – integrované stahování sedlovky Inter-Grip s nezbytnou gumovou prachovkou. 
Klíčová oblast středu je náležitě posílena výrazným propojením spodní a sedlové trubky s protažením k hlavnímu čepu zadní stavby.

Dopředu větší, dozadu menší?

Spíše delší, nikterak však nepříjemně nahrbenou pozici jezdce jsme si již nastínili, k čemuž můžeme přidat postřeh, že i po plném zasunutí sedlovky (zde BikeYoke Revive 160 mm) nepůsobí kokpit stísněně, ale naopak poměrně vzdušně a uvolněně. Vzdušné, intuitivní a přirozeně reagující je také řízení, které si sice z počátku může říct o nějaký čas hledání správné cesty a vzájemného pochopení, zejména pokud si tento stroj necháte na lehkých 29“ kolech, jakmile ale proniknete do tajů „MTB carvingu“, bude se vám tato cesta jen velice těžko opouštět.

Abych to vlastně zmínil hned na začátku – Whyte S-120C RS jsem měl půjčený primárně s lehkými 29“ obručemi na pláštích Maxxis Forekaster a Crossmark II (29×2,3“), přesněji na lehkých bezdušových kolech postavených na nábojích Whyte a ráfcích RaceFace AR-27. Zároveň jsem k tomuto stroji dostal jako bonus i kola standardu 27,5+, stejný set jaký jsem loni z kraje roku testoval na modelu Whyte S-150. Zde byl dominantní Maxxis HighRoller II 27,5×2,8“ vepředu a Maxxis Rekon + stejné šíře vzadu.

V rámci hraní si s tímto kolem jsem vyzkoušel jak čistě 29“ variantu, tak i kompletní setup 27,5+ (stačilo přehodit kazetu a zadní kotouč), ale také kombinaci 29“ vepředu a 27,5+ vzadu. Tato sestava, která se mi třeba u Whyte S-150 loni hodně líbila, ale u tohoto modelu příliš nefungovala, nikoliv však vinou rámu nebo něčeho podobného. Problém byl v tom, že užší, lehoučké přední 29“ kolo svým charakterem příliš nesedělo k hromotluckému zadnímu plusku!

Whyte již nějaký čas modeluje zadní stavby svých kol čistě pro nasazení jediného převodníku. 
Při odpovídajícím úhlu pohledu si tuto skutečnost snadno ověříte, jelikož okolo jediné placky příliš místa nezbývá! 

To nejsou řídítka, jen dlouhá opěrka pro ruce!

Jak tedy u takovéhoto kola s dlouhým rámem (TT 640 mm, Reach 480 mm, WB 1227 mm – vel. L), položenou vidlicí (hlava 65,6°) a poměrně krátkou zadní stavbou (430 mm) funguje ovládání, které nejčastěji a nejvýstižněji přirovnávám k MTB carvingu? Jednoduše! Je to podobné jako když přesedáte z auta s klasickým manuálem na automat a musíte si „přivázat“ levou nohu k sedačce, abyste si omylem, ve snaze vymáčknout spojku, nedupli na rozměrný brzdový pedál!

V našem případě si musíte „zablokovat ramena“, abyste pro změnu neměli tendenci ovládat kolo otáčením řídítek (no fuj!), ale manévrovali především tak, že budete celý stroj naklápět, klidně jej i cpát pod sebe a držet tělo víceméně kolmo! Stačí si osvojit tuto metodu a pak už budete jen zírat, jak se takto dlouhý jezevčík ochotně ohýbá i do poměrně uzavřených zatáček, s jakou jistotou krouhá otevřené oblouky a tak podobně.

Naopak, pokud budete zprvu „řídit hlavně řídítky“, bude vám připadat, že je předek až moc živý, neposlušný a rozjančený. Dle všeho vliv zkráceného offsetu vidlice (44 mm). Ale tomu člověk nesmí podlehnout!

Nebuďte ale na sebe zbytečně přísní, pokud to hned nepůjde, jelikož touto fází jsem si, v rámci testu Whyte S-120 i jeho dříve testovaných bratří, prošel hned několikrát. Zvyk je zkrátka železná košile, proto chvíli trvá, než se těchto okovů člověk nadobro zbaví!

Fialovými samolepkami stylově ozdobený tlumič Fox Float DPS je naladěn pro optimální vyvážení citlivosti (komfortu) versus nešizené efektivity při záběru. 
Projev zadní stavby se ladí třeba i odpovídající polohou vidličky přenášející pohyb horního ramene na tlumič. 
Samotné horní rameno není zrovna krásné, spíš bych jej označil výrazem – stroze účelově tvarované!

Velká hubená, nebo malá tlustá?!

Výše v textu jsem již nastínil, že jsem měl ke stroji Whyte S-120 zapůjčeny hned dva sety zapletených kol – původní XC variantu průměru 29“ a trail/all-mountain set parametru 27,5+. Kdo zná moje názory, návyky a styl jízdy, asi dopředu uhádne, co mně osobně sedělo více? Ano 27,5+! Opět jsem se utvrdil v tom, že mi více vyhovuje, když je páka, kterou překlápíte (vzdálenost země – osa kola), díky menšímu průměru kratší, než v případě 29“. Na základě tohoto faktu působí kolo jako celek při přechodu z roviny do náklonu stabilněji. Tento efekt zde navíc podtrhují mocné, široké a hezky kulaté pláště.

Nejen v můj osobní prospěch hrál i fakt, že byl pluskový set obutý do výrazně hrubších „papučí“, navíc výplet s širšími ráfky působil krásně bytelně, proto jsem si na těchto kolech s Whytem S-120 dovolil o hodně víc a v těžším terénu jsem se také o dost víc bavil. Vlastně jsem jen obtížně hledal limity tohoto stroje s těmito koly, pokud tedy nešlo o vyslovené extrémy v rozmláceném terénu, kde zdvih 120 mm ani s velkými balóny jednoduše nestačil. Každopádně techniky, rychlých sekcí, strmých šoupacích úseků a jiných parádiček jsem si užil jako snad dlouho ne!*

*Ale ano, naposled na Cannondale Habit 29.

Přepnu-li v hlavě na vzpomínky spojené se strojem Whyte S-120C RS postaveným na kolech standardu 29“, vybaví se mi skokově lehčí pocit z jízdy, i když ani na pluskách nebyl Whyte o moc pomalejší. Každopádně i díky konstrukci kol a použitým plášťům byla na velkých obručích patrná větší mrštnost, obratnost, ale zase, v porovnání s plusky, na řadě míst i výraznější nervozita a mnohem zřetelnější limity, jaké byste čekali u sportovně laděného stroje na 29“.

V každém případě, když už si na tomto stroji člověk může užít dva různé sety kol, dva různé parametry, proč toho nevyužít? Druhá kola sice nebudou zadarmo, ale stále vás vyjdou na mnohem méně peněz, než kdybyste si kupovali celý alternativní bike. Navíc přehození kazety a jednoho kotouče, což u svého setu můžete přeskočit, zabralo v mém případě cca 15 minut!

Uznávám, že toto není úplně nejlepší úhel pohledu, kterým bych chtěl demonstrovat, nakolik široký je hlavní čep zadní stavby. I když, podívejte se sami, jak blízko je převodníku! 
Whyte neponechává nic náhodě, žádné letmé uchycení u něj neobstojí, proto je i spoj horních vzpěr a ramene realizován ve značně bytelné podobě.  
Stejně robustní, skrz na skrz prošroubované, je i klíčové spojení u zadní osy, které rozděluje vidlici a horní vzpěry na dvě mechanicky samostatné jednotky. 

Proč bychom se netěšili, když nám pánbůh čtyřčep dal?!

OK, ovládání, posed, či odlišné charaktery stroje Whyte S-120 s jedním či druhým setem kol již máme dostatečně nastudované, pojďme tedy na další položku seznamu, kterou je tradičně odpružení. Whyte již po řadu let využívá na pohled nikterak zajímavý ani originální koncept Quad-4, o němž se od zlých jazyků doslechnete, že je to kopie systému Specialized FSR! Konkrétně varianty použité na modelech Specialized Stumpjumper, řekněme předposlední generace.

Ano, opticky to je pravda, ale jak už jsem mnohokrát zmiňoval, čtyři čepy a zdánlivě podobná silueta nemusí znamenat, že jsou si obě řešení podobná jako vejce vejci i po stránce funkce. Ono mnohdy záleží na milimetrech a úhlových vteřinách či setinách, co dělí skvěle fungující čtyřčep od toho mizerného. Pravdou přitom zůstává, že jak Specialized, tak Whyte práci se systémem FSR/Quad-4 věnovaly roky vývoje a prostě jej „umí naladit“ jak zrovna potřebují! Tečka!

Co to znamená v případě modelu Whyte S-120? U této řady bylo cílem dosáhnout rovnováhy mezi co nejvyšší možnou efektivitou a zároveň pro Whyte typickou výraznou vnímavostí a akčním projevem. Za mě rozhodně splněno! Pravda, nečekejte super tvrdý a super tuhý pocit na klikách jako v případě DW-linku nebo Yeti Switch Infinity (těchto kol a jejich systémů mám teď plnou hlavu), rozhodně se ale neobávejte ani neuchopitelného bahna!

Pokud budete sedět v klidu a točit nohama hezky do kruhu, což by měl umět každý sportovně orientovaný jezdec, odmění vás Whyte S-120 parádní efektivitou, klidem a naservíruje vám na zlatém podnose maximum z vysoké tuhosti svého rámu. Pokud ale v tomto směru nejste až tak kovaní, přepněte tlumič do střední polohy „Medium“ (mně se to povedlo nevědomky na první asi dvě hodiny v sedle) a najednou budete mít pocit, že tam ten DW-link snad někdo vážně schoval!

Skutečně, stačí trochu přivřít tlumič a Whyte S-120 letí do kopců jako sakra naštvaná fretka!

reklama

Ten rozdíl POZNÁTE!

Mnozí mě již dobře znáte a víte, že k cílenému a pravidelnému zavírání tlumiče se snižuji jen skutečně nerad a vysloveně zřídkakdy (nedávno mi někdo připomněl Konu Process 153 v její původní podobě, u ní to, pravda, bez lockoutu do kopce prakticky nešlo). Otočme ale list a pojďme se zaměřit na odpružení jako takové a jeho práci v terénu, jelikož o efektivitě jsme již hovořili dostatečně.

Je veřejně známou pravdou, že Whyte dlouhé roky ladí svoje čtyřčepy, takže sakra dobře ví, co dělá (škoda odchodu starého Quad systému známého především na kolech Marin, ale to už je zkrátka život). Také odpružení na S-120 je naladěno velice hezky, účelně a takříkajíc na tělo tohoto modelu a jeho zaměření.

Typickým rysem čtyřčepů Whyte bývá vysoká míra vnímavosti, která byla znatelná i v tomto případě. Přitom bych ale řekl, že byl extra jemný začátek kroku záměrně lehce potlačen, aby se podpořil sportovní duch celého stroje. Nevykládejte si to zle, S-120 je na svou kategorii stále hodně komfortní kolo, pokud ale máte zkušenosti s T-130 nebo S-150, tak rozdíl nejspíš poznáte.

Whyte již před časem objevil výhody původně silničářského standardu uchycení třmene (Flat Mount), který využívá s příslušným adaptérem, aby bylo možné eliminovat závity v rámu. 
Na tomto adaptéru mě zaujal přední extra krátký šroubek s vysokou hlavou, jehož protikusem je nejspíš plochá matice, nebo jen kratičký závit v adaptéru.

Chodí jen 120?

Na druhou stranu, co je vlastní skoro všem fullům Whyte, alespoň těm, jež prošly mýma rukama, je poměrně aktivní projev s příklonem ke spíše lineárnímu průběhu než k vysloveně zásadní progresi. Tím neříkám, že byste se měli bát častých návštěv dorazu u tlumiče, alespoň ne v případě, že nejezdíte jako „hovada“!  Spíš jsem chtěl naznačit, že S-120 poměrně ochotně a hlavně aktivně a účelně využívá většinu ze svého relativně skromného zdvihu, až člověk občas zapomene, že „to chodí jen 120 mm“.

Pokud na S-120 nasadíte hrubé pluskové gumy a začnete mu dávat pořádně za uši, dojde vám pod kopcem, že jste mu nakládali o dost víc, než co by se na sportovní kousek na 120 mm běžně slušelo!

Zdvih zadní stavby rozhodně není nekonečný, někdy si člověk všimne, že se tlumič ochotně zhoupne skoro až ke svému dnu, přitom se mi snad ani jednou nestalo, že bych si natvrdo klepnul o doraz! Jen jsem vlastně na jednom ostrém terénním schodu na dojezdu prudkého padáku pocítil, že tady už chci po rámu až moc, že mu musím trochu pomoc nohama a rukama a nenechávat vše na něm, jako by to bylo neohrožené enduro!

PS: Zmíněný, spíše lineární krok není chybou, ale konstrukčním záměrem, jelikož lidé z Whyte tvrdí: „Dosáhnout větší progrese úpravou objemu vzduchové komory na tlumiči je snadné, udělat ale z progresivní kinematiky něco více lineárního pouhou úpravou tlumiče je takřka nemožné!“
„Paroháč“, tedy logo Whyte, nacházíme tradičně na řadě míst v kokpitu – řídítka, představec atd. 
U karbonového rámu je poctivá gumová ochrana spodní trubky takřka nutnost. Poukázat jsem chtěl i na vývod hadice a bovdenu dole pod středem. 
Poměrně výrazné gripy Whyte s vyšším profilem mě někdy lehce šokují, vždy si na ně ale rychle zvykám a s odstupem je hodnotím rozhodně kladně!  

Proč nerad běhám po schodech?

Než se slavnostně pustíme do závěrečné fáze hodnocení komponentů, dovolte mi věnovat přednostně pár odstavů vidlici Fox 34 SC (Step Cast). Zcela upřímně, této konstrukční filosofii Foxu vůbec nerozumím! Do jisté míry to dokážu pochopit u XC varianty 32 SC, i když právě že ne! Na „třicetdvojkách“ chápu snahu o úsporu hmotnosti, jelikož je to XC vidlice, ale snížit hmotnost tak, že zúžím vidlici a připravím ji o jednu z jejích klíčových vlastností – tuhost v kruhu – mi přijde jako cesta úplně „mimo mísu“!

Bohužel se stejný nápad (Step Cast – schodovité zúžení) aplikoval i na novou řadu Fox 34 SC, naštěstí se zde ale zužuje alespoň z venku a ne zevnitř. Jinak řečeno, Fox 32 pracuje s užší korunkou, proto jsou její nohy ve spodní části „schodovitě vybrané“ zevnitř aby se sem, i při použití Boost přední osy, vešel třmen, kotouč atd. Fox 34 SC oproti tomu přidává signifikantní schůdek zvenku, což je, dle mého mnohem menší zlo (šířka vidlice zůstává nezměněná), ale prakticky je to, krom marketingového účelu, naprostý nesmysl (více v popisku…)

Spodní kus nohy vidlice u 29“ modelů s nižším zdvihem je a byl dutý, to beru, ale zkuste mě někdo přesvědčit o tom, že…
…nevzhledná zploštěná věc je lehčí a pevnější, než prostá rovná, byť klidně prázdná, trubka!!!

Vezměme to ale prakticky a podívejme se na funkci této vidlice, která není vůbec špatná. Respektive odráží pokrok, jaký Foxky učinily za poslední roky. Ač je aktuálně používaná patrona GRIP konstrukčně či morálně vlastně „zastaralá“, zejména oproti řešení FIT s měchem podobným, jaký najdete u RS Charger Damper, tak v praxi jednoduše funguje. Vidlice s tlumením GRIP jsou obvykle tak akorát citlivé, dostatečně akční a nechybí jim přiměřená progrese na konci kroku… Vážně si nemůžu stěžovat.

Co mě ale trochu trápilo byl pocit, zejména při nasazení citlivějšího většího kola (29“) s delším výpletem, a tedy i delší pákou, že tu a tam Fox 34 SC lehce uhne. Že prostě tato vidlice není až tak tuhá jako klasická řada 34! Ano, na sportovně laděném stroji jako je Whyte S-120 dává odlehčená verze smysl ale… Koukám do tabulek Foxu a řádově je rozdíl hmotnosti vidlic Fox 34 SC a Fox 34 následující: 1,59 kg / 1,77 Kg (SC/no-SC). Osobně bych oněch 170 g ušetřil radši někde jinde!!!

Nejvýrazněji je schodovité vybrání vidlice Fox 34 SC vidět při striktně čelním pohledu!
Profilace na profilaci v místě, kde potřebujete maximálně pevné uchycení třmene brzdy! Dává to smysl???
Ale jo, jednu výhodu to má, díky zploštění je více místa pro práci s páčkou přední osy! To se počítá!!!

KOMPONENTY

Oblast komponentové výbavy u Whyte S-120 neskrývá žádná zásadní překvapení. Řazení SRAM GX Eagle 1×12 s kazetou 10-50 zubů… Můj názor už znáte! Mám ho rád a jsem za něj pokaždé rád! Funguje, vyhovuje mi a jednoduše na něj nedám dopustit! Zajímavostí mohou být kliky SRAM Stylo, kdy jsme většinou zvyklí vídat odolnější kousky (např. Descendant), ale zde již od pohledu odlehčené Stylo rozhodně sedí.

Malým skrytým překvapením pro mě osobně byl převodník velikosti 34 zubů, což bych jindy považoval za „příliš těžké“. A že jsem se s třicetčtyřkou již párkrát setkal! Na Whyte S-120 jsem s takto posunutým spektrem převodů ale neměl jediný problém. Už jen lehkost, svižnost a ochota stoupat vymazaly moje pochyby a zahnaly obavy z přílišné dřiny v delších či prudších výjezdech. Nejčastěji si na Eagle dávám 30 z. ale zde jsem si skutečně věřil a třicetčtyřku bych snad ani neměl potřebu měnit, pokud by to bylo moje kolo!

Převodník velikosti 34 zubů vozím na svém gravel biku (SRAM 1×11), u MTB jsem obvykle z tohoto rozměru celkem v šoku. Whyte S-120 ale není ten případ!
Osa moderního „standardu“ SRAM DUB a karbonový rám nevylučují nasazení klasického závitového středu s miskami vně rámu! 

Brzdy SRAM Guide RS lze rovněž považovat za klasiku, kterou sice tolik lidí nenávidí a zatracuje, až si připadám jako jeden z mála obhájců a obdivovatelů tohoto systému, ale co naplat! Mně zkrátka sedí už jen tvar páky, líbí se mi čitelný nástup síly, vím, že když se člověk o svoje brzdy dobře stará, tak se jezdci obvykle odmění poměrně stálou délkou kroku atd. Ano, nezastírám, že jsou Guidy někdy náladové, ale co jsem se naposled setkal s Shimanem (XT, SLX), tak zlatý Guide!

Je to jistě otázka vkusu, ale mně se prostě brzdy SRAM Guide líbí nejen na pohled, ale rovněž mi vyhovuje jejich tvar.
Pravda, někdy umí pozlobit, ale když člověk ví jak na ně, tak prostě fungují, brzdí a neremcají!

Původně jsem si myslel, že sedlovky Bike Yoke Revive dává na kola Whyte až český dovozce, jelikož se stal před časem jejich zástupcem. Příjemně mě ale překvapilo zjištění, že i v UK naznali, nakolik jsou původní Reverby od RockShoxu „zoufalé“ a BikeYoke se tedy na stroje Whyte montuje často již v základu!!! Třikrát sláva! Sice jsem si nedávno vyslechl kritiku na téma „laciného vzhledu“ mojí sedlovky, ale co na tom. Revive 160 mám na svém vlastním kole, přesněji už na druhém kole, tedy druhou sezónu, a nedám na ni dopustit.

Jemnost funkce, lehkost ovládání, rychlost pohybu, minimální vůle, možnost snadného odvzdušnění páčkou nebo inbusem za pár vteřin. Za mě jedna z NEJ sedlovek co jsem měl doposud v ruce!

Ovládací páčka sedlovky BikeYoke Revive je vcelku jednoduchá, ale dobře tvarovaná a bez výhrad funkční (*foto z jiného kola).
V případě, že si sedlovku zavzdušníte (majitelé RS Reverb vědí…), stačí pár nacvičených pohybů s páčkou (inbusem) pod sedlem a jede se dál!

Poslední zmínky věnujme tradičně plášťům, kdy u Whyte S-120 nacházíme netradiční kombinaci Maxxis Forekaster TR 29×2,3“ / Crossmark II TR 29×2,25“ (P/Z). Zadní Crossmark II je slušným všestranným pláštěm, i když na mě jeho šípovitě orientovaný vzorek druhé generace působí dojmem, že by mu bylo lépe vepředu. Na zadku ale také slušně funguje!

Naopak vepředu nazutý Forekaster, to je parádička. Tento vzorek se mi sice dost těžko hodnotí za situace, kdy jsem jej střídal s modelem High Roller II v rozměru 27,5×2,8“, ale pokud si vzpomenu na vůbec první jízdy, absolvované čistě na 29“, tak mě právě Forekaster dost zaujal.

Je poměrně otevřený, rychlý, ale zároveň tak akorát vysoký a agresivní, díky čemuž velice dobře plní svoji roli. Vysloveně tvrdý přeschlý povrch není jeho doménou, jakmile ale půda lehce zvlhne, začne se ukazovat jako slušně nabroušená potvůrka (na XC poměry) s excelentní schopností držet jistě i na odkloněném svahu. A to i v případě, že jej zdobí příčné kořeny!

Relativně nový vzorek Maxxis Forekaster se ke mně dostal vůbec poprvé. 
Líbí se mi jeho otevřený vzorek s dostatečně agresivními špunty. 
Maxxis Crossmark býval mým oblíbeným univerzálem pro XC a maratony.
Crossmark II je trochu jiný, pohledově více směrový, na zadním kole ale rozhodně ostudu nedělá!

Whyte S-120C RS – závěr

Už když jsem testoval Whyte T-130 (jeho poslední generaci), dostal jsem pár dotazů na S-120 s tím, jestli je to podobně zaměřený trailbike „pouze“ na velkých kolech? „Ne tak docela“, byla moje odpověď zakládající se na informacích od českého dovozce Whyte. „S-120 sice využívá stejný rámový základ a stejnou koncepci jako T-130, celý stroj je ale laděný více sportovním směrem. Měl by to být lehoučký trailbike schopný zvládat jak maratony, tak volné dny v trail centrech.“ Zhruba takové byly moje prvotní informace týkající se modelu S-120.

A skutečnost? Ta výše zmíněnému rozhodně odpovídá, alespoň do té chvíle, kdy na kole necháte původní lehký a rychlý XC set (29“ kola). V takovém případě si užijete skutečně svěží jízdu, vychutnáte si velkou ochotu stoupat a pokud si o stupeň přitvrdíte tlumič, tak vás zaplaví pocit, že je zadní stavba pevná jako skála. Když jej pak zase otevřete, tak si můžete vrnět blahem nad výtečným poměrem vnímavosti a komfortu společně s velice slušnou efektivitou a hlavně, jen co do ní vklouznete, budete se bavit báječnou geometrií!

Ano, Whyte S-120 razí ryze moderní způsob ovládání, kde se jezdec o řídítka vlastně jen opírá a kolo neřídí rukama, ale celým svým tělem. To sice může být z počátku šok, jakmile tomu přijdete na chuť, nebudete chtít nic jiného!

Nad to vše lze na S-120 hodit za pár minut menší, ale o to širší a hrubší plusková kola, díky čemuž se tato lehoučká a místy křehce působící trailová štika promění ve slušně sebevědomého sumce, který jedním mrsknutím ploutve ovládne celý trailový rybník. Stačí tak málo a najednou vás pustí do míst, na než byste s lehkým maratonským fullem nejspíš ani nepomysleli! Tak málo stačí a máte „dvě kola v jednom!“

Text a Foto: Štěpán Hájíček

reklama

Whyte S-120C RS – základní údaje

Cena: 104 990 Kč
Whyte S-120C R – 92 990 Kč | Whyte S-120C WORKS – 157 990 Kč
Hmotnost: 13,68/13,84 kg (vel. L, bez pedálů | 29“/27,5+)
Kokpit (řídítka/představce): 780/40 mm

Více o tomto kole na webu whyte.bike , stránky českého zastoupení www.whyte.cz

PLUS

  • Lehkost jízdy a svižná akcelerace (platí primárně pro sportovní kola 29“)
  • Ochota stoupat a výtečný poměr vnímavosti zadní stavby vůči její efektivitě
  • Po přepnutí tlumiče na režim „Medium“ se projeví vysoká tuhost zadní stavby a dojem z akcelerace a výkonu se ještě umocní
  • Ovládání takto specifické geometrie chce chvíli zvyku, kolo se neřídí řídítky, ale celým tělem – jakmile do toho člověk pronikne, začne si užívat přirozenost tohoto přístupu, rychlé průjezdy zatáčkami a suverenitu v náročném terénu
  • Možnost přehodit kola na standard 27,5+ otevírá zcela nové možnosti
  • Najednou celé kolo „zhrubne“, rychlost a lehkost jízdy se sníží jen nepatrně, zato prostupnost a terénní apetit narostou řádově!
  • S koly 27,5+ se vlastně jen těžko hledají limity tohoto kola, tak daleko vás pustí!
  • S „tlustými koly“ se snad ještě více projeví moderní geometrie schopná protáhnout vás úzkými vlásenkami i zdolat prudké padáky, ovládat své kolo ale musíte celým tělem
  • Z komponentové výbavy míří velký palec nahoru sedlovce BikeYoke Revive (S – 125 mm, M, L, XL – 160 mm)
  • Má poklona patří i přednímu 29“ plášti Maxxis Forekaster za jeho velice jistý grip a čitelný projev na hlíně i na kořenech!

MÍNUS

  • Jsou kola, u nichž se jen těžko hledají zápory! Filosoficky mi vadí vidlice Fox 34 SC, fakticky se nemůžu zbavit dojmu, že je, zejména po nasazení velkých kol, o něco méně tuhá než její sestra bez vybrání Step Cast!
  • Osobně bych klidně použil širší a pevnější ráfky, stejně tak i širší a více agresivní gumy (set 29“), ale zase chápu, kam tímto modelem Whyte míří!