reklama

reklama

YT Jeffsy MK2 (27,5“/29) – Nová výzbroj pro sezónu 2019

Kola německé značky YT (Young Talent) postavené na modelu přímého prodeje „z továrny k zákazníkovi“ se k nám do testu téměř nemají šanci dostat. Jednou jsme ale měli příležitost osahat si „kolo z lidu“ jednoho z nadšených čtenářů. Tehdy se jednalo o první generaci all-mountain řady Jeffsy, která nyní přichází ve výrazně upravené podobě pro rok 2019!

Různé značky značí jednotlivé generace svých výtvorů po svém. U Opelu se, tuším, hovoří třeba o Astře A, B, C…, u VW o Golfu 1, 2, 3… nebo o Transportéru T1 až T6. Ve světě kol se často využívá označení ročníku, tedy kolekce 2016, 2017…, zatímco třeba u fotoaparátů například Canon s oblibou používá označení Mark I, Mark II atd. Stejnou logiku najdeme i u interního značení strojů YT, což nám vlastně dává jasnou představu a rodokmenu té či oné modelové řady.

YT Jeffsy MK2 tak jasně poukazuje na to, že se jedná teprve o druhou vývojovou podobu této modelové řady, která není na trhu bůhví jak dlouho, přitom si již stačila vysloužit nemálo uznání jak ze strany odborné veřejnosti, tak hlavně zájem u zákazníků.

Přiznám se rovnou, že nemám do detailu nastudovánu historii značky YT, ani detailní vývoj jejích produktových řad. Každopádně pokud si správně vzpomínám, tak rodina Jeffsy přišla na svět jako odlehčená varianta závodně laděného enduro speciálu YT Capra, přičemž jako první si razila cestu světem MTB v podobě 29“ modelu se 140 mm zdvihu.

Ač to v dnešní době, kdy velká kola vládnou mnoha disciplínám, vypadá trochu prapodivně, tak sedmadvacítka Jeffsy se zdvihem 150 mm přišla na řadu až o něco později, a pokud se nepletu, bylo to do značné míry kvůli vytrvalým požadavkům ze strany zákaznické obce. Tomu se nyní YT chce rozhodně vyhnout, proto do světa pouští zároveň Jeffsy MK2 na parametru 27,5“ i 29“.

reklama

Roste do země i do dálky

Pokud se podíváte na základní profil YT Jeffsy MK1 a MK2, příliš zásadních odlišností nenajdete, což rozhodně ničemu nevadí. Lidé v YT si zkrátka nechtěli kazit reputaci tím, že by svůj veleúspěšný model od základu překopali, proto se soustředili spíše na jeho zušlechťování. Výsledkem tak jsou stroje, které si ponechávají stejný koncept, nadále věří vyzkoušenému systému zadní stavby V4L (Virtual Four Link) a víceméně stejný zůstává i jejich zdvih.

Pokud jde o konkrétní čísla, tak YT Jeffsy 27,5“ MK2 nabídne v základu 150 mm nad oběma koly, zatímco Jeffsy 29“ MK2 o fousek nižších 140 mm. To už je v této třídě taková skoro až tradice. Nad rámec tohoto základu ale budou nabízeny ještě stroje s nejvyšší výbavou označenou výrazem Pro Race, kde v obou případech vzroste zdvih o 10 mm. Tedy 160 mm pro Jeffsy 27,5“ a 150 mm pro Jeffsy 29“.

Úpravy zdvihu zadní stavby je přitom dosahováno prostřednictvím nasazení tlumiče s delším krokem (210/50 mm | 210/55 mm Jeffsy 29“; 230/60 mm | 230/65 mm – Jeffsy 27,5“), což dává prostor domácím kutilům pro možný upgrade jejich stroje nižší než vrcholné řady.

Výraznějších změn se naopak dočkala geometrie, i když abychom byly přesnější, Jeffsy 27,5“ bylo spíš lehce poupraveno, zato Jeffsy 29 se dočkalo výraznějšího natažení a dalších úprav. Vše je krásně vidět na přiložené grafice níže:

Delší rám – stejná tuhost

Vzhledem k tomu, že se zejména Jeffy 29“ MK2 slušně natáhlo (reach z 445 na 470 mm u L) mohl by se někdo začít obávat o tuhost prodloužené přední partie. Obavy by to ale byly zcela zbytečné. V YT totiž zapracovali na podobě hlavové partie, která je u Jeffsy MK2 znatelně robustnější, díky čemuž by měl být delší a také po o poznání nižší rám minimálně stejně tuhý jako jeho předchůdce.

Když už jsme u toho snižování, na grafice výše je krásně vidět, jak moc se zkracovala sedlová trubka, která by nyní měla nabízet více místa pro teleskopické sedlovky s výrazně delším krokem. Znatelně se také napřímil sedlový úhel, opět výrazněji u Jeffsy 29“, kde se z hodnoty 74,5° stalo rovných 77°. Hlava se naopak položila ze 67° na 66° (u Jeffsy 27,5“ z 66° na 65,5°).

Zachována přitom zůstala možnost poupravit geometrii prvkem flip-chip, který mění úhel hlavy cca o půl stupně (oproti zmíněným hodnotám směrem nahoru). Nové jsou také tlumiče, jak už vyznělo z kontextu výše, moderně v metrickém rozměru. Módní přímé uchycení trunnion mount ale nečekejte, při této konfiguraci jejich uchycení nemá toto řešení příliš smysl.

YT Jeffsy 29″ – geometrie
YT Jeffsy 27,5″ – geometrie

 

Co nám tam ještě zbylo?

Drobnou zmínku můžeme věnovat zadní stavbě V4L (Virtual Four Link), kde se tvůrci rozhodli do její funkce příliš nezasahovat. Pouze lehce zapracovali na stabilitě při šlapání, alias efektivitě, jinak se snažili zachovat solidní vnímavost, výraznou podporu ve středním rozsahu a bezpečnostní rezervu v podobě progresivního nárůstu odporu na konci kroku.

Z technických detailů jsme již hovořili o oválných kamenech flip-chip (spodní oko tlumiče), zmínit můžeme též integrovanou ochranu spodní části rámu, vlastní samostatně vyvinuté posílené těsnění všech čepů zadní stavby, či jejich módní jednostranné uchycení (maskovány z vnější strany).

Pokračovat by se dalo ochranou proti poškození řetězem na vnitřní straně pravé zadní vidlice i vzpěr, plně karbonová hlavová trubka s integrovanými ložisky, samozřejmé vnitřní tažení kabeláže s vylepšenými porty, či lehkou úpravu úchytu pro lahev uprostřed rámu.

Doplnit bychom měli i to, že se YT Jeffsy bude nabízet ve třech stupních výbavy na karbonovém rámu (CF Pro Race, CF Pro, CF Comp), což doplní jedna jediná hliníková verze – Base. Platí pro oba průměry kol.

Tolik základní informace k této novince. Více již hledejte na webu yt-industries.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: YT Industries

reklama

 
 
YT Jeffsy CF Pro Race
YT Jeffsy CF Pro Race