Novinky a zajímavosti roku 2019 – nová kola a rarity!

Pomalu se zdá, že se do pár let nebude jezdit na ničem jiném než na velkých kolech! Tak to alespoň vypadá, když se rozhlédnete kolem sebe a okouknete představené či plánované novinky a zajímavosti pro rok 2019. Řada kol a řada konstrukcí či systémů přitom jako by kopírovala jedna druhou.

Proto mě zaujal jeden článek na Pinkbike.com, kde dali dohromady představení pár zajímavých novinek a netradičních konceptů, k nimž jsem přidal další perličky, které mě poslední dobou zaujaly.

Mimochodem, s tím přechodem na 29“ to snad nebude až tak žhavé, doufám! Hodně záleží na nás zákaznících, každopádně řada značek se snaží nabízet, alespoň v technických disciplínách, paralelně jak střední, tak i velká kola.

Vzpomenout můžu třeba GT Fury (29“ – 190 mm / 27,5“ – 200 mm), GT Force (27,5“ – 150 mm) a GT Sesnsor (29“ – 130 mm), Lapierre Spicy (29“ – 160 mm / 27,5“ – 170 mm), Lapierre Zesty (29“ – 140 mm / 27,5“ – 150 mm), Rock Machine Blizzard TRL (29“ – 140 mm), Rock Machine Blizzard „Enduro“ (27,5“ – 170/160 mm) a příkladů by se našlo jistě i víc…

Text: Štěpán Hájíček | Foto: Výrobci, Pinkbike, VitalMTB

reklama

Starling Cycles – Sturn

Naši dnešní pouť pojďme začít u exotických strojů, kde se to poslední dobou hemží řadou jednočepů s vysokým bodem otáčení. Sturn od značky Starling Cycles je exkluzivní ocelový sjeďák kombinující 29“ kola a 180 mm zadního zdvihu, který byl navržen pro použití jediného převodu – tzv.  singlespeed. Jeho podoba byla inspirována jinou originální kreací od Brooklyn Machine Works!

Výhodou ocelového rámu stavěného na zakázku je geometrie navržená na míru každému jezdci, proto záleží jen na vás, jakou šílenost si necháte postavit! Jako systém odpružení zde byl zvolen „vysoký jednočep“ s primárním převodem na levé straně, díky čemuž se hnací síla soustředí do bodu otáčení zadní stavby, a proto tedy neovlivňuje pohon odpružení a obráceně. Navíc lze posouvat přední úchyt tlumiče, a tak ladit geometrii, zdvih a projev celku.

Více o tomto kole na webu: www.starlingcycles.com

 Starling Cycles – Sturn

Starling Cycles – Sturn

Starling Cycles – Sturn

Starling Cycles – Sturn

Forbidden Bikes – „High Pivot Trail Bike“

Další kousek s vysokým jednočepem od Forbidden Bikes stále nemá oficiální jméno, ani zatím neexistují samostatné stránky. Každopádně tento neortodoxní bike by měl nabídnout 130 mm zdvihu a vcelku očekávatelně 29“ kola. To vše při použití extra vysoko posazeného bodu otáčení zdánlivě prosté zadní stavby, která teoreticky slibuje luxusní funkci odpružení v náročném terénu.

Neblahý dopad v podobě extrémního tahání za řetěz u takto koncipovaného závěsu je zde řešen protažením řetězové linky až ke kladce v bodě otáčení celé zadní stavby, což opět zaručuje nezávislost pohonu a odpružení. Tlumič je přitom usazen dole uvnitř rámu, kde jej, podle fotek, stlačuje pákový mechanizmus.

Celé to vypadá vcelku zajímavě, jen by mě zajímalo, co takováto konstrukce bude dělat s přehazovačkou? Horní linka řetězu vedoucí přes kladku je v pořádku, ale představte si, jak moc to při plném propružení musí tahat za raménko přehazovačky?!

Pár základních informací najdete na FB profilu: www.facebook.com/forbiddenbikecompany

Forbidden Bikes

Forbidden Bikes

Forbidden Bikes

Forbidden Bikes

Terrain Control Industries – Prototype

Podle dostupných informací předcházel této další netradiční kreaci ocelový prototyp, na němž se zkoušela geometrie a fungování zadní stavby. Její konstrukce, ač opět poměrně specifická, je ale navýsost prostá. Mnohem prostší než u předchozích dvou případů. Zde totiž najdeme základní jednočepovou stavbu se specificky daleko dopředu posunutým bodem otáčení. Z hlediska pohybu zadní osy opět poměrně ideální řešení!

Žádné radikální překvapení neskrývá ani uložení tlumiče, který je montován napřímo mezi zadní stavbu a oporu na sedlové trubce – je usazen lehce šikmo nad středem. Technickou finesou jsou tedy hlavně základní parametry, kdy zde najdeme 140 mm zadního zdvihu (až 160 mm vepředu), samozřejmě 29“ kola a zadní stavbu dlouhou, spíš krátkou, jen 413 mm!

Pár základních informací najdete na webu: www.terraincontrol.com

Terrain Control Industries

Terrain Control Industries

Ancilloti – Scarab EVO

Scarab EVO od malé italské značky Ancilloti není sice žádnou radikální novinkou, první prototyp spatřil světlo světa již v roce 2017, přesto je to zajímavý kousek, na který se můžeme podívat. Zajímavostí je, že se jedná o striktní zakázkovou výrobu, kde si můžete geometrii a další specifika nakonfigurovat podle svého přání. Za rok se přitom nevyrobí víc jak 50 kusů!

Tento rám nabízí 160 mm zdvihu (existuje verze 27,5“ i 29“), který vám zprostředkuje poměrně originální systém „Pull Shock“. Ač by se mohlo z názvu zdát, že půjde o řešení s natahovacím tlumičem, jaké jsme vídali v počátcích MTB na sjezdových kolech, v hlavě mi naskakuje obrázek jednoho Yeti DH s odpružení Lawwill, tak zde se jedná o malý chyták.

Vtip je v tom, že jednočepová zadní stavba tahá za táhlo vedené pod šlapacím středem, které pak přes další páku stlačuje klasický tlumič. Drobným vtípkem je možnost ladit polohu a snad i délku onoho spodního táhla, a tak měnit geometrii, délku zadní stavby atd.

 Více na webu: www.ancillotti.com

Ancilloti – Scarab EVO

Ancilloti – Scarab EVO

Sunn – Kern LT Prototype

O něco konvenčnějším kouskem je model Kern LT od klasické francouzské značky Sunn, kterou si snad někteří z nás ještě pamatují z pozdních devadesátých let, kdy na těchto kolech ve velkém zářili jezdci jako je Nico Vouilloz či Anne-Caroline Chausson.

Jeden z těchto kousků – Sunn Kern – jsem tuším zahlédl na veletrhu Eurobike 2018, přičemž podle všeho se zatím jedná o prototyp, který se teprve těší na skutečné uvedení na trh. Aktuálně o něm víme, že nabídne 150 mm zdvihu a snad logicky i 29“. Co dnes také jiného?

Oproti jiným dnes prezentovaným kouskům se nejedná o žádný originální jednočep, ale o klasický čtyřčep s Horst Linkem. Specialitou je tedy hlavně snaha o zamaskování tlumiče ve „skříni“ posazené nad středem. Nechci znít jako zarytý staromilec, ale co je špatně na tom, když celopéro vypadá jako celopéro? Když jsou vidět všechny čepy, tlumič a další součásti? Já mám rád industriální design! Proč vše schovávat?

Informace k tomuto kolu vyhlížejte na webu: www.sunn.fr

Specialized – Demo 29 Prototype

Jednou nikoliv okrajovou novinkou, ale naopak počinem z hlavního proudu, je nově vyvíjený Specialized Demo na 29“. Podstatná je zde hlavně kompletní proměna zadní stavby, kdy je konec s tlumičem usazeným na boku, naopak se do hry vrací víceméně klasické uspořádání. Nová generace vsází na centrálně uložený tlumič a klasický koncept FSR (čtyřčep), novinkou je ale pomocné vertikální rameno, které tlumič stlačuje.

Základní filosofií tento systém připomíná starší kousky Specialized Demo, kde byl tlumič usazen také podobně nízko, tehdy byl ale napřímo spojen se zadní vidlicí. Nyní jej ovládá netradiční rameno, které jistě promluví do progresivity a celkového průběhu zdvihu.

Více k tomuto prototypu najdete například na webu: www.vitalmtb.com

Specialized – Demo 29 Prototype

Specialized – Demo 29 Prototype

 

reklama

Banshee – Legend 29

Další novinky a zajímavosti už vezměme jen zlehka. Potvrzením trendu 29“ kol ve světe DH může být i nové Banshee Legend 29 s poctivým virtuálem, jak se u této značky sluší a patří. Ze základních parametrů jmenujme zdvih 190 mm (doporučeno i dopředu). 29“            kola, hmotnost rámu 3,85 kg (bez tlumiče), celé kolo 16,78 kg (na obrázku) a cenu rámu 3 999 USD.

Podrobné představení na www.pinkbike.com/../banshee-legend-29, více informací od výrobce na webu: bansheebikes.com

Unno – Dash

Jinou perličkou je španělský počin Unno Dash, tedy trail bike (29“ samozřejmě), který nabídne 130 mm zdvihu a unikátní do detailu zpracovaný karbonový rám, který v setu s tlumičem Öhlins STX 22 Air vyjde na neskutečných 5 000 EUR! Doporučil bych vám tuto částku nepřepočítávat na koruny, protože se pak začnete ptát, zda je to vážně cena samotného rámu!!!

Podrobnější představení najdete na www.pinkbike.com/../review-unno-dash, více informací o výrobci a dalších produktech Unno hledejte na www.unno.com

Commencal – Supreme DH 29

Poslední třešničkou na dortu budiž jeden z počinů tradiční andorrské značky Commencal, jejíž poslední ztvárnění sjezdového modelu Supreme DH mě již vícekrát zaujalo. Především konstrukce zadní stavby s „vysokým jednočepem“, že jsme jich tu dnes měli, doplněný o kladku usazenou v místě otáčení kyvné vidlice. Toto řešení je navíc doplněné o pákový mechanizmus působící na tlumič, který si (ne)nápadně hoví ve středu rámu.

To jen pro doplnění, aby se neřeklo, že svérázné počiny mají na svědomí pouze garážoví a malosérioví svářeči, uhlíkoví laminátoři a jiní nadšenci.

Více o strojích Commencal: www.commencal-store.com

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky