Giant Trance E+ 2 Pro – TEST (pokračování)

předchozím textu jsme si dosti dopodrobna představili řadu aspektů spojených s jízdním projevem Giantu Trance E+ 2 Pro, přesto to ale nebylo zdaleka vše, co jsem vám chtěl o tomto kole říct. Nyní tedy plynule pokračujme tam, kde předchozí text skončil…

Pokračování první části testu:

Na postu odpružení se u Trance E+ rozhodně nešetřilo, stejně jako na jeho kapacitě. Vepředu totiž najdeme vidlici Fox 36 z OEM řady Rhythm se 150 mm kroku, vzadu pak vzduchový tlumič Fox Float DPS Performance EVOL v klasickém provedení bez expanzní nádobky, se zdvihem zadní stavby 140 mm.

Komu by toto nestačilo, ten může sáhnout po verzi Giant Trance E+ SX Pro, kde vepředu pracuje vidlice Fox 36 se 160 mm zdvihu, vzadu pak najdete pružinový tlumič Fox DHX2 Coil a 140 mm.

Přestože dopředu bez okolků přiznávám, že by se mi vzadu líbil macatější tlumič, třeba Fox DPX2 (najdete jej na top modelu Trance e1 0 Pro), který by lépe ladil k velké vidlici, tak po funkční stránce si nemůžu stěžovat ani při této základní konfiguraci. Vezměme to ale hezky odpředu, kde úřaduje již zmiňovaná vidlice Fox 36 Rhythm EVOL s tlumící patronou FIT GRIP, což ale není nic, čemu byste se měli vysmívat nebo snad vyhýbat, spíše naopak.

reklama

GRIPpeny útočí!

Již dříve jsem kladně hodnotil vidlice Fox z řady Rhythm, které poslední dobou právě Giant s chutí osazuje na svá kola. Výjimku neudělám ani nyní, kdy jinak chválenou jemnost a plynulost chodu celkově podpoří ještě vyšší hmotnost celého stroje.

Ta totiž na jedné straně vidlici a odpružení jako takové více zatěžuje, zároveň ale přispívá k tomu, že potenciální drobné nedostatky v první fázi citlivosti a jemné nuance v chodu odpružení zmizí v celkově hrubém stylu zacházení, v těžkém terénu a již ve zmíněném vyšším zatížení vahou samotného stroje.

Toto pravidlo platí i zde, kde jsem byl za třicetšestku vážně rád. Když si totiž představím třicetčtyřku se stejným zdvihem, tak bych v ní asi neměl tolik důvěry jako v její macatější sestřičku lištičku. Z hlediska funkce proto nemám této vidlici co vytýkat – umí být krásně citlivá a vnímavá již na drobné nerovnosti, v rozbitějším terénu je nade vší pochybnost akční a snaživá a na konci kroku si dokáže zachovat dostatek jistoty a stability, aby se člověk nemusel bát, že mu znenadání zmizí řízení pod rukama.

FOX 36 Float Rhythm EVOL 27.5+ (150 mm)

Ovládací páčka komprese nabízí snadnou možnost uzavření, zde je to ale vcelku zbytečné, protože ve stoje toho mnoho nenajezdíte.

Kolečko odskoku se u vidlic Fox řady 36 nachází tradičně pod kovovým šroubovacím víčkem.

Pružinově bez pružiny

Vzadu se přitom odehrává hodně podobná scénka jako v případě vidlice. V první řadě zde úřaduje systém Giant Maestro, což je závěs, který jsem si oblíbil (a nejen já) pro jeho velice slušnou efektivitu, zároveň však vysokou vnímavost, akci a příjemnou a přirozeně působící progresivitu v samotném závěru kroku. Vše se přitom potvrzuje i u tohoto stroje.

Už jen díky elektromotoru a jeho kontinuálnímu tahu se není třeba s efektivitou nikterak zaobírat. Systém sám o sobě je efektivní víc než dostatečně, souvislý tah motoru pak tuto vlastnost jen podtrhne a podpoří… Vy se tedy můžete soustředit především na mimořádnou citlivost, komfort a výraznou akci, kvůli níž se nejednou zastavíte, abyste zkontrolovali, zdali není zadní pneumatika bez vzduchu! Případně vás to občas donutí k zamyšlení, není-li vzadu místo stlačeného vzduchu vinutá pružina!?

No a konečně, když se dostanete do skutečně ostrého terénu, můžete si být jisti tím, že vás zadní stavba nenechá ve štychu, i když do toho půjdete hodně ostře, tedy i když to s těžkým eBikem pošlete někam pěkně napřímo a bez brzd! Jak je u Giantu a jeho systému Maestro zvykem, progresivní konec kroku funguje jako více než slušná pojistka, a to i bez i nutnosti milimetrově přesného nastavení sagu.

Samozřejmě, kdo chce a kdo se bude vysloveně snažit, ten se k dorazu nejspíš dostane, za většiny situací ale zadek tvrdé nárazy přirozeně dotlumí a vy tak snadno získáte dojem, že je kapacita zadní stavby rozhodně větší než tabulkových 140 mm. Jaké by to bylo s pružinou u verze Trance E+ SX se můžeme jen dohadovat, ale nejspíš to bude ještě luxusnější peřina než tento relativně obyčejný vzduchový polštářek Fox Float.

Oproti vidlici Fox 36 je tlumič Fox Float DPS takový nenápadný drobeček, zato ale perfektně funkční!

Přímou montáž tlumiče (Trunnion mount) lze považovat téměř za samozřejmost, Giant navíc pro jemnost kroku přidává i ložiska integrovaná v horním rameni. 

KOMPONENTY

V rámci komponentové výbavy můžeme začít třeba u pohonu, který je v tomto případě tvořen řazením Shimano SLX, přehazovačkou XT a kazetou Shimano s rozsahem 11-46 zubů. Perličkou na dortu jsou kliky Praxis e-Cadet+ s převodníkem využívajícím střídavě vyhnuté zuby (tzv. Wave Technology) vyrobeným z oceli kované za studena o velikosti 36 zubů, které běžně doplňuje vodítko řetězu MRP 1X CS. *U testovaného kola vlivem nehody v rámci předchozího testování vodítko chybělo.

Rozsahem převodů se u eBiku snad ani není třeba zaobírat, tedy krom konstatování, že mě lehké ani těžké převody rozhodně nechyběly. Pochválit rozhodně musím, jak běžné řazení Shimano zvládá chod ve spojení s elektrickým pohonem, i když pokud si nedáte pozor, ozývají se zezadu slušné rány! Ale ono stačí jen porozumět funkci motoru, snažit se řadit ideálně za jízdy bez zátěže, případně odlehčit pedály o trochu déle než u běžného kola a pak to tam poslat.

Poněkud rozpačitý jsem byl (opět) z funkce páček Shimano SLX, jejichž chod byl spíše tužší, hlavně mě ale trápilo, že se jen obtížně řadilo o více jak jeden pastorek najednou (směrem nahoru) z důvodu příliš dlouhého kroku. Ale i s tím se dá nakonec žít a po čase za řídítky Trance E+ 2 Pro jsem na nedostatky řazení skoro i přestal nadávat.

S přehazovačkou Shimano XT se mi opět lépe pracovalo bez aktivované třecí spojky pro zajištění stálého napnutí řetězu. 

Kazeta Shimano HG-M7000 (11-46 zubů) není zrovna krásná, působí ale dostatečně bytelně i pro použití na elektrokole. 

Giant vsadil u tohoto kola na kliky Praxis e-Cadet+ se specifickým převodníkem s Wave technologií (zuby vykloněné střídavě na jednu a druhou stranu).

Spojení klik a motoru je řešeno víceméně klasickou drážkovou osou typu ISIS. Alespoň pokud je mi známo. 

Brzdy Shimano Shimano MT520

Letošní novinkou, která se objevuje u mnoha produktových řad Shimano, jsou čtyřpístkové třmeny, přítomné i u tohoto stroje. Nebudu vám tvrdit, že bych z nich byl nějak zásadně unešený, o vysloveném zklamání ale hovořit také nelze. Občas mě trochu trápil proměnný krok těchto brzd s tím, že se tu a tam slušně napumpovaly a pak zase povolily. Naštěstí nijak zásadně neměkly, což jim musím připsat k dobru.

Po výkonové stránce se jedná o velice slušný kousek, který u takto těžkého kola sice vysloveně neohromí svou silou, ale ani by vás neměl nechat nikde na holičkách. Občas je sice potřeba páky pořádně přitáhnout k řídítkům, snad ani jednou se mi ale nestalo, že bych měl pocit nedostatečného výkonu.

Ještě by mě zajímalo, jak by se tyto kotvy projevovaly v delších sjezdech, tedy při dlouhodobém zatížení; předpokládám ale, že by se nanejvýš opět trochu napumpovaly, jinak by to zvládly!

Páky brzd Shimano MT520 se oproti starším kouskům nikterak neliší. 

Zcela nový je ale zvětšený čtyřpístkový třmen. 

Sedlovka Giant Contact Switch

Víceméně klasikou je sedlovka z domácí produkce Giantu nesoucí označení Contact Switch, u níž takto zpětně vlastně jen odhaduji hodnotu zdvihu 125 mm. Ta by mi, za jiných okolností, nejspíš přišla poměrně malá, ale v tomto konkrétním případě jsem s tím neměl nijak zásadní problém. Ano, na pár místech, kde jsem to zlomil hodně strmě dolů, bych si dovedl představit sedlo zasunuté ještě o pár centimetrů blíže k rámu, ale to už je jen „detail“, který lze vyřešit časem.

Podstatné je, že sedlovka fungovala po celou dobu testu jistě a spolehlivě. V mrazu, v mokru i v blátě. Má sice krapet větší provozní vůli než mnohá její (dražší) konkurence, ale vzhledem k ceně samostatného díla si vlastně nelze stěžovat. Navíc jsem si v tomto případě, díky horní montáži tlačítek pro ovládání motoru, mohl užívat spodní montáž ovládací páčky, což je vždy nemalé ergonomické PLUS!

Díky samostatné krabičce RideControl ONE zbyl dostatek místa pro spodní montáž páčky sedlovky Giant Switch.

Se sedly Giant jsem obvykle spokojený, zde bych si ale dokázal představit širší a více polstrovaný kousek pro více pohodlí při častém pobytu v sedle. 

Trochu mě zarazila zdvojená objímka! Práce s ní je zdlouhavější, jakmile ale jednou nastavíte výšku sedla, již se k ní vracet nemusíte!

Pláště Maxxis Minion DHF/Rekon 27,5×2,6“ (ráfky Giant AM, šířka 35 mm)

Posledním bodem na obhlídce komponentové výbavy mohou být pláště Maxxis ve složení Minion DHF vepředu a Rekon vzadu. Oba v šířce 2,6“ obuté na 35 mm širokých ráfcích Giant. Pokud bychom byli nevyléčitelnými milovníky všelijakých škatulek, pak bychom se mohli asi docela dlouho hádat o tom, zda to jsou či nejsou pluskové gumy, případě, kde začíná a končí kategorie 27,5+! Ale to by byla jen ztráta času.

Podstatnější a užitečnější bude zmínit, že je tento rozměr plášťů s takto širokými ráfky rozhodně dobře vybrán a svou šíří, objemem, schopností tlumení i styčnou plochou perfektně odpovídá danému účelu a kolu, na němž je nasazený. Větší guma s větším objemem pokrývá s dostatečnou rezervou práci s výraznější masou materiálu elektrického kola, zároveň nabízí potřebnou styčnou plochu, aby bylo možné bez problému přenést systémový výkon na zadní kolo. Zároveň poskytuje dostatek jistoty k ubrzdění tohoto rozjetého vlaku silami soustředěnými zejména na přední kolo.

Minion DHF je přitom klasikou, dnes tolik populární, která má více než dostatečně ostré zuby, abyste se cítili „na koni“ jak na pevném povrchu, tak i v náročném terénu na kořenech či na kamenech, na drolivých svazích i v přijatelné záplavě bláta. Vzadu nasazený Rekon mi v této velikosti také docela seděl. Za sucha jsem s jeho zákusem neměl pražádný problém, jakmile ale přišly podzimní plískanice, dostával se Rekon poněkud do úzkých a tu a tam ztrácel na jistotě.

Chápu jeho použití jakožto rozumné univerzální gumy pro zadní kolo se solidním záběrem a slušným odvalováním, osobně bych ale na zadek záhy obul od Maxxisu třeba High Roller II, nebo Minion DHR II a pak byste teprve zírali, co vše se dá s tímto kolem vyjet!!!

Přední Maxxis Minion DHF v rozměru 27,5×2,6x“ byl dostatečně agresivní i objemný na to, aby těžkému elektrokolu zajistil více než dostatečně jisté spojení s povrchem.

Mnozí by možná ohrnuli nos nad pláštěm Maxxis, který nemá pokročilou směs 3C, ale ani základní varianta s ochranou EXO nebyla vůbec marná!

Vzadu nasazený Rekon je vcelku univerzální gumou vhodnou na zadní kolo. Do mokra a náročnějších podmínek obecně by to ale chtělo něco ostřejšího!

Giant Trance E+ 2 Pro – závěr

Sákryš, to jsem se zase jednou rozepsal, až moje pojednání výrazně přerostlo rozsah, jaký je u nás běžný v rámci klasických testů. Ale vzhledem k tomu, že se jedná o kolo elektrické, kde je vedle klasických stránek jízdního projevu zajímavé i to, jak se chová motor a jak funguje jeho ovládání, je snad pochopitelné, že jsem to nemohl seškrtat. A to jsem se záměrně zdržel rozboru aplikace, pomocí níž si můžete své kolo upravit a nastavit dle svých vlastních požadavků.

Jak to tedy celé nakonec shrnout? Vlastně je to dost prosté. Giant Trance E+ 2 Pro, aniž bych chtěl této značce nezdravě nadržovat, mě jakožto bikera tělem i duší nadchl především tím, že jsem v jeho sedle neměl pocit, že by mě přítomnost motoru v čemkoli nepříjemně omezovala! Naopak jsem vnímal, že elektrický pohon v tomto případě pouze přidává na dynamice, schopnostech a v konečném důsledku i na zábavě za řídítky! Nechci to se superlativy přehánět, ale Trance E+ je pro mě jedním z nejpovedenějších eBiků, na jakých jsem se poslední dobou svezl!

Hodně mě baví skutečnost, že stačí nabrat trochu tempa, což díky motoru není problém, a v tu ránu máte pocit, že ovládání pracuje jen pro vás, navíc takřka stejným způsobem, jak jste zvyklí ze svého běžného kola. Přidejte k tomu neagresivní, plynulý a všudypřítomný záběr motoru a najednou máte před sebou stroj kategorie eMTB, s nímž není třeba hledat zábavu jen v extrémních výjezdech, jelikož se s ním můžete stejně dobře bavit i na klasických hravých pěšinách a trpět rozhodně nemusíte ani cestou z kopce!

Co na tom, že je Trance E+ pořádně macatý a na váze ukáže více jak 23 kg, když onu váhu za řídítky cítíte obvykle jen v tom smyslu, že se hůře zvedá přední kolo do vzduchu?!

S tím se žít dá. Navíc se mi líbí, jak baterka krásně splývá s rámem a že se celek vzhledově blíží klasickému Trancu. Jediné, co mě při zábavě s tímto kolem v mém řádění reálně omezovalo, byla rychle klesající kapacita akumulátoru! To je ale jev aktuálně pozorovatelný u drtivé většiny eBiků, navíc i jev, na němž se v nemalé míře podepsaly nízké venkovní teploty. V létě by člověk ujel určitě víc!

Text a foto: Štěpán Hájíček

S Giantem Trance E+ 2 Pro jsem zažil mnohé, včetně slušné zimní nadílky…

reklama

Giant Trance E+ 2 Pro – základní údaje

Cena: 115 999 Kč
Zdvih: 150/140 mm
Rozměr plášťů: 27,5×2,6“
Hmotnost: 23,9 kg (vel. M, bez pedálů / z toho baterie 4,37 kg)

Více o tomto kole najdete na webu: www.giant-bicycles.com

PLUS

  • Sice bych vyměnil představec za kratší, i tak se mi ale líbil posed, který takřka do puntíku kopíruje pozici za řídítky klasického kola bez motoru
  • Stačí se trochu rozjet, díky motoru to není žádný problém, načež vás zaplaví dojem, že je řízení zcela přirozené a dokonale poslušné, jako byste s sebou ani netahali přítěž v podobě baterky a motoru
  • Díky plynulému tahu motoru a přirozenému ovládání jsem si dokonale vychutnal už jen běžné hravé traily, které jsem ale mohl projíždět vyšší rychlostí než jindy
  • Oproti mnoha jiným eBikům jsem se za řídítky Giantu Trance E+ nebál náročnějších sjezdů, naopak jsem si určité sekce skutečně užíval a opakovaně vychutnával
  • Hodně se mi líbil projev motoru, který není zbytečně agresivní, zároveň nabízí slušnou sílu již od nízkých otáček klik a svým točivým momentem vás zásobuje plynule bez propadů či ostrých vrcholů
  • Zjednodušené ovládání RideControl ONE je hezky po ruce, přičemž indikace diodami je zcela postačující; údaje o rychlosti a další hodnoty můžete vyčíst ze svých chytrých hodinek apod.
  • Podle mého byla velice dobře zvolená kombinace ráfků a plášťů, zejména co do jejich objemu, vzadu bych si dokázal představit ostřejší vzorek, ale to záleží hlavně na podmínkách
  • Palec nahoru za vidlici Fox 36 Rhythm, jednak za její rozměrnou a bytelnou konstrukci, jednak za její jemný a aktivní projev
  • Pochválit musím i funkci zadní stavby, což je u kol Giant se systémem Maestro už vlastně samozřejmost!

MÍNUS

  • Možná ne každý bude nadšený z extra krátké hlavy a z relativně nízko položených řídítek, to už je ale zkrátka rukopis značky Giant
  • Jedním z omezujících prvků je pro mě kapacita akumulátoru, což je ale spíše obecný problém; snad tedy přijde brzy výraznější pokrok, díky němuž se dostaneme přes 700 Wh
  • Integrovanou baterii lze sice snadno vyjmout a nabíjet doma, vzhledem k jejím rozměrům a hmotnosti (a nejspíš i ceně) ale není příliš reálné, že byste si do batohu vzali na výlet druhou rezervní; řešením pro delší výlety tak může být přibalení nabíječky SmartCharger, která by za 90 minut měla doplnit kapacitu z nuly zhruba na 60 %
  • Má smysl ještě lamentovat nad trochu horším projevem řadících páček Shimano SLX?
  • Na tomto kole bych si dokázal představit dražší a výkonnější brzdy, ale možná by jen stačilo pohrát si se směsí destiček (doporučuji Galfer)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky