Öhlins představuje – RXF 36 Evo | TECH NEWS

Není žádným tajemstvím, nakolik blízko k sobě mají světy MTB a MX! Vždyť my bikeři jsme od motorek, zejména v počátcích MTB, převzali nejeden nápad, technologii či konstrukci. Přitom ale neplatí, že když se některá z věhlasných moto značek opře do MTB segmentu, znamená to automaticky úspěch. Pozitivní výjimkou může být severský Öhlins, kterému se sice daří i vMTB, ale i on nemůže usínat na vavřínech a potřebuje své produkty inovovat. 

Nejnovějším důkazem nikdy nekončícího procesu vývoje přitom může být nedávno odtajněná, nová, vylepšená verze v enduro segmentu poměrně oblíbené a obecně uznávané vidlice RXF36 s přídomkem EVO. Ostatně vidlice Öhlins, modely RXF36 a 34, společně s tlumičem TTX22M jsme před rokem testovali.

Právě model RXF36 byl tím, který mě osobně zaujal pro svůj poměrně jemný chod, vysokou aktivitu a parádní jistotu na konci kroku. Toto, společně s vysokou torzní tuhostí fyzické konstrukce vidlice jako takové, jsou prvky, které se u Öhlins RXF36 obecně chválí.

reklama

(Ne)buď takový cíťa!

Stížnosti, které se občas na adresu této vidlice snášejí, hovoří obvykle jen o něco menší počáteční citlivosti vůči tomu, na co jsme si za léta vývoje u čistě MTB značek věnujících se odpružení zvykli. A právě v tomto směru se Öhlins snaží svou vidlici vylepšit, aniž by však ubral cokoliv z jejich dosavadních schopností a předností.

Výsledkem tak je 100% zachování podoby a konstrukce vnějších i vnitřních nohou, kdy jsou všechna mezigenerační vylepšení směřována do nitra vidlice. Prvním bodem na programu inovace byla kluzná pouzdra, u nichž se ukázalo, že co funguje ve světě motorek, nemusí fungovat v MTB.

„Kluzná pouzdra jsou vždy otázkou kompromisu. U motorek, kde je mnoho pohyblivých součástí, hlučný motor a další součásti, které způsobují vibrace, příliš nevadí, když je vůle mezi pouzdrem a vnitřní nohou vidlice o maličko větší. Prostě si toho pro všechen ten rámus okolo ani nevšimnete. Zato u horského kola jakoukoliv nechtěnou vibraci či nežádoucí vůli ihned odhalíte a začnete řešit!“

„Přitom platí, že pokud bude vůle jen o malinko větší, krok bude sice jemný a hladký, vy ale ucítíte drobné ťukání. Naopak bude-li vůle příliš malá, zvýší se úroveň tření a zhorší se krok, případně bude docházet k přílišnému opotřebení kluzného povrchu. Přitom stačí, aby byl rozdíl pouhých 0.01 mm, méně, než je síla běžného papíru, a rozdílu si hned všimnete. Naše nové vidlice RXF36 Evo přitom využívají kluzná pouzdra, která naši tovární jezdci zkoušeli a zatěžovali po celý rok 2018 v rámci závodů EWS s takovou vůlí, jakou si oni sami přáli.“ Vysvětluje zástupce značky Öhlins.

Vylepšená kluzná pouzdra + nové těsnící a stírací kroužky od SKF.

Zvětšená negativní komora + přepracovaná tlumící patrona.

Větší je (obvykle) lepší

Další místa, která se vylepšovala, se dotýkají jak vzduchové komory, tak i tlumící patrony. Na straně vzduchové pružiny se o 30 % navýšil objem negativní komory – v principu stejný krok jako zaznamenáme u vidlic Fox a řešení EVOL, respektive RockShox a jeho DebonAir. Zástupci značky Öhlins přitom tvrdí, že větší, ve smyslu negativní komory, nemusí být vždy a za všech okolností lepší.

Zde ale navýšení objemu pomáhá, nebo snad údajně pomáhá, zlepšit vnímavost na drobné nerovnosti a zároveň je tímto také podpořena stabilita ve středním rozsahu. Vzhledem k upravenému těsnění a kluzným pouzdrům přitom nebylo třeba přistupovat ke zvýšení tlaku při stejné hmotnosti jezdce oproti starší verzi vzduchové pružiny.

Změny se rovněž dotkly i tlumící patrony, která byla z nemalé části přepracována. Změnil se kupříkladu tvar hlavního pístu a proměny se dočkal také materiál použitý na jeho výrobu. Vše dohromady by mělo zajistit až o 50 % sníženou sílu pro odtržení z klidu, což se právě odrazilo na zachovaném tlaku apod.

Pokud vám připadají procentuální hodnoty rozdílu zavádějící, nedivím se, je zde jedno konkrétní číslo. Díky všem jmenovaným úpravám došlo ke snížení sil měřených na tlumení odskoku o 10 N. Ale to si asi také příliš konkrétně nepředstavíte…

Rozdíly v chodu nově vymazlené vidlice Öhlins RXF36 Evo jsou ostatně nejlépe patrné na přiložených grafech:

Patrné snížení sil (zjemnění kroku) díky použití nového pístu v tlumící patroně.

Vliv již dříve dostupných úprav tlumících okruhů.

O kolik dražší?

Pokud vás zajímá, nakolik si Öhlins cení novou generaci své oblíbené enduro vidlice, pak vězte, že ke zdražení, již tak ne zrovna dostupného dílu, by mezigeneračně docházet nemělo. Jinak řečeno, cena by se měla pohybovat stále na úrovni současné vidlice, tedy cca 1035 Eur pro evropský trh. U nás je běžná cena 34 999 Kč (www.ohlins.cz).

Nebudeme si nic nalhávat, částka je to dost omračující, pokud ale chce někdo originální kousek…

Každopádně na závěr je zde dobrá zpráva pro všechny, kteří již vlastní vidlici RXF36. Všechny výše popisované inovace jsou „retroaktivní“, tedy všechny pozměněné díly by mělo být možné pořídit samostatně a upgradovat takto současný model Öhlins RXF36 na RXF36 Evo!

Vše důležité o novice Öhlins RXF36 najdete na webu www.ohlins.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Öhlins

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky