reklama

reklama

GT Sensor Carbon Expert (2019) – první dojmy

O zbrusu nové generaci stroje GT Sensor toho již víme, alespoň po teoretické stránce, vcelku dost (představení). Zároveň jsme si také něco málo pověděli o tom, jak se toto poslední ztvárnění již slušně zavedené modelové řady chová v akci (prezentace léto 2018). Nyní přitom nastal čas prověřit GT Sensor také na domácích trailech.

Přestože tedy zase jednou budu dublovat svoje „první dojmy“, nedá mi to, abych vám nepřinesl své (druhé) úvodní postřehy, které jsem tentokrát sbíral na domácím hřišti. V dobře známém prostředí se totiž schopnosti a dovednosti testovaných strojů odhalují a hodnotí výrazně lépe než na místech, která člověk příliš nezná a nemá tak s čím srovnávat.

Navíc mi doma přistál rám velikosti M, což je moje nejčastější preference, přestože zrovna v tomto případě jsem na Lku, zkoušeném u Seče, neměl pocit, že by na mě byl větší rozměr rámu až zbytečně dlouhý či vysoký. Nechme ale rozměrových spekulací a pojďme se raději podívat na to, jak se na stroji GT Sensor, se zcela novou platformou rámu a celkově novým konceptem, prozatím jezdí.

reklama

Slušností je poklonit se!

Trailových devětadvacítek mám poslední dobou plné zuby dlouhý seznam jak mezi stroji již testovanými, tak těmi, které se na mě teprve chystají (z již dříve zkoušených připomenu Cannondale Habit, Rock Machine Blizzard TRL, Giant Trance 29 2). Materiálu pro srovnání je a bude tedy více než dost. Všechny tyto stroje se přitom v určitých ohledech vzájemně podobají, poměrně často posedem a určitými aspekty ovládání. Nikoliv však GT Sensor Carbon Expert!

Každá značka vsází na určitá specifika a každá si hraje s geometrií a pozicí jezdce podle svého uvážení. Abych to shrnul, u většiny zatím zkoušených strojů z kategorie trailbike 29“ jsem měl pocit, že sedím více vzadu, více nad zadním kolem. GT Sensor jde ale jinou cestou, jelikož pozici jezdce posouvá více před, více zatěžuje řídítka, která jsou pocitově poměrně nízko.

Abych vás jen nemátl svými pocity, po chvíli hledání jsem pro tento poznatek našel i faktické důkazy. GT Sensor 29 má totiž vcelku krátkou hlavu (110 mm), což samo o sobě není až tak mimořádná hodnota vůči jeho konkurentům. Zajímavější je BB Drop (rozdíl výšky středu vůči středům kol), která kupříkladu u Cannondale Habit dělá nějakých 38 mm, u Giantu Trance (29) 35 mm, zatímco u GT Sensor je to v poloze LOW 27 mm a v HIGH 20,78 mm.

GT Sensor ve své nejnovější podobě zcela opustilo řešení i-Drive a jeho další evoluční stupně a vrátilo se ke klasickému čtyřčepu, do něhož vsadilo moderní metrický tlumič s přímým uchycením Trunion Mount. 
Připomínkou „starých časů“ je označení LTS – Linkage Tuned Suspension.
Nápis na vahadle poukazuje na fakt, že je celý systém laděný pro 29″ kola!

Plácáme se v číslech…

Když už jsme se začali hrabat v číslech, GT Sensor jednoznačně překvapí ještě v jednom ohledu a tím je úhel hlavy! Ten činí 65°/65,97° (vel. M – LOW/HIGH), což je jednoznačně nejvíce položená hlava ze všech kol této kategorie, co jsem za poslední dobu zkusil, či o kterých jsem poslední dobou psal. Vyrovnat se mu v tomto směru může snad jen YETI SB130 (rovněž 65,5°), ale to je kolo, které má sice vzadu shodných 130 mm zdvihu, zato vepředu počítá s vidlicí Fox 36 s délkou kroku 150 mm!

Ať ale nezůstaneme zaklínění ve stozích papíru, v hromadách grafů, tabulek a otevřených záložek internetového prohlížeče. Nejprve bych rád upozornil, že GT Sensor, jak již zaznělo v jeho představení, či jak lze dovodit z výše uváděných dat, nabízí možnost snadno změnit základní parametry geometrie díky otočným kamenům obecně označovaným jako Flip-chip. Zlaté oválné prvky se nacházejí na pozici spodního oka tlumiče. Jejich prostým otočením (pozice HIGH/LOW) lze přitom změnit základní úhly v rozsahu zhruba 0,5°.

Přestože jsem se s tímto kolem svezl zatím jen dvakrát, zvědavost mi nedala a musel jsem vyzkoušet, jak se Sensor chová v jedné a v druhé poloze. Respektive když jsem jej vybalil z krabice, sestavil a vyrazil na první praktické prověrky, ponechal jsem původní nastavení „LOW“, tedy poctivých 65,5° skonu hlavy.

Včera, při dalším rychlém svezení, jsem pak v půlce vyjížďky zastavil a kameny prohodil. Práce to je na pár minut a v podstatě se ani nemusí měnit tlak či jiné nastavení tlumiče, jak je to občas nezbytné u jiných řešení u jiných kol s obdobnou možností úpravy.

Ke změně geometrie slouží nápadně zlaté kameny Flip-chip, které stačí povolit, otočit…
Celkově spíše decentní grafiku doplňuje pouze pár nápisů s uvedením modelu.
Sedlová trubka je ve své spodní třetině zajímavě prohnutá. 

Nízký, je vážně dost nízký!

Obecně je o mně myslím známo, že mám rád kola s výraznějším sklonem vidlice – více položené stroje, které jsou díky tomu stabilnější a jistější zejména v náročných technických sekcích a ve strmých sjezdech. Myslel jsem si proto, že pozici HIGH na GT Sensor zkusím jen na chvíli, abych měl srovnání a pak se pokorně vrátím na LOW. Jenže zde se zatím odehrál trochu jiný příběh.

Výstižně to vystihuje jedno marketingové heslo, na které jsem u tohoto kola narazil: „poloha HIGH je nízká a položená, poloha LOW je nižší a ještě položenější“!

Pravdou je, že v pozici LOW máte skoro pocit, že vidlice leží rovně s povrchem a přední kolo utíká kamsi do dáli. Pravdou je rovněž fakt, že pokud držíte řídítka rovně, jede GT Sensor v přímém směru jistě a stabilně jako po kolejích. Když pak chcete zatočit, chvíli se jakoby nic neděje, pak se Sensor naklopí a „padne do oblouku“! Toho se následně drží zuby nehty, až jej člověk musí razantnějším pohybem rukou a těla vytáhnout zpět a usadit znovu do roviny!

Zajímavým a vesměs praktickým nápadem je tzv. Groove tube, tedy prolis na spodní trubce.
Díky částečnému zapuštění do profilu trubky je kabeláž stále dobře přístupná, z boku ale skoro neviditelná.

Extrém, ale dobře zvládnutý

Takovýto popis nejspíš bude vyznívat tom smyslu, že člověk, který není zvyklý na takto extrémní geometrii, bude s řízením dost zápasit. Jenže to zde není až tak úplně pravda. Díky již zmiňovanému poněkud odlišnému posedu, který staví tělo jezdce více nad střed kola a více zatěžuje přední část rámu, nemáte pocit, že by vám předek nekontrolovatelně ubíhal a dělal si co sám chce.

Ne! Člověk si jen musí chvíli zvyknout na efekt, kdy celý stroj od určitého úhlu naklopení „padá do oblouku“. Jinak je ale vedení GT Sensor i v poloze LOW vlastně dost příjemné a rozhodně bych neřekl, že by bylo zákeřné, či snad nepřirozené. Je trochu svéráznější, ale stále bez problému zvládnutelné. Navíc díky poloze jezdce máte pocit, že jsou obě kola zatěžována hezky rovnoměrně, což rovněž přispívá k pocitu jistého a krásně poslušného ovládání.

Přidejte k tomu ještě náramně tuhý a v ruce pocitově lehký rám, který velice ochotně, přesně a pohotově přenáší vaše příkazy nejen na přední kolo, ale na prakticky celý váš stroj, a najednou si uvědomíte, jak to celé dohromady krásně funguje.

Nezávislost zadní stavby stvrzuje přítomnost čepu na vidlici před patkou, tzv. Horst Link. Důvěru vzbuzuje výrazné provaření.
Při letmé obhlídce si toho člověk snad ani nevšimne, bližší zkoumání ale odhalí extra bytelné nohy zadní vidlice. 

 

Nejspíš zůstanu u HIGH!

Jak už jsem zmiňoval výše, pro posun z pozice LOW na HIGH jsem se rozhodl prvořadě ze zvědavosti, nikoliv z pocitu, že by mě příliš položené kolo jakkoliv vadilo, či snad omezovalo. Jenže jaké bylo moje překvapení, když jsem tak učinil. Bál jsem se, že po této změně budu mít, podobně jako v mnoha jiných případech, pocit až přílišné živosti, horší stability a tak podobně… Ale nestalo se!

Naopak po přepnutí Flip-chipu do pozice HIGH mi začalo připadat ovládání GT Sensor Carbon Expert ještě o chlup přirozenější a vyváženější. Stihl jsem s ním v tomto setupu sletět i pár ostřejších a strmějších sekcí, přičemž mi ani zde stabilita rozhodně nechyběla. Naopak jsem si užíval, jak se řízení maličko zklidnilo v tom syslu, že celý bike tolik nepadá do zatáček, ale naopak se plynule naklání na jednu a druhou stranu a snadno se zase rovná.

Naprosto parádní mi přišlo takto upravené řízení na rychlejších středně náročných trailech, kde stačilo celý stroj jen zlehka naklápět a on pak naprosto sám a přirozeně krouhal potřebné obloučky. Nebo i na trochu divočejším a rychlejším tobogánu, přičemž zde ve většině případů stačilo na začátku usadit přední kolo do oblouku a pak se jen nechat vyvézt. Paráda!!!

Jak se znám, budu si s možností úpravy geometrie jistě ještě chvíli hrát, budu ještě porovnávat obě dostupné polohy, zatím jsem ale došel k přesvědčení, že pro terén, kde se pohybuju nejčastěji, bude z valné většiny lepší volbou pozice HIGH!

Brzdy SRAM Level TL jsou v této kategorii dosti nečekaným prvkem výbavy, jelikož jsme zvyklí vídat spíše čtyřpístky Guide. 
Jednodušší Level s dvojicí pístků se ale zatím ukazuje jako zcela dostačující. 

Na odpružení se (skoro) nedostalo

Koukám, že jsem se zase jednou nechal unést jedním aspektem jízdního projevu aktuálně zkoušeného kola a zbytek odložil lehce do ústraní. Abych své dnešní prvotní hodnocení příliš neprotahoval, zároveň abych úplně nezapomněl kupříkladu na odpružení a další vlastnosti novinky GT Sensor Carbon Expert, pokusím se být maximálně stručný.

Ono to v případě odpružení ani nebude moc těžké, protože jeho projev je zajímavým způsobem nenápadný. Myšleno v maximálně kladném slova smyslu. Normálně si na něj člověk skoro ani nevzpomene, když se ale na tuto vlastnost soustředí, uvědomí si, že zcela nový zadní závěs (klasický nezávislý čtyřčep nesoucí označení LTS) plní přesně to, co se od něj čeká.

Při šlapání zůstává krásně neutrální a nikterak vás neobtěžuje svým pohupováním. Naopak jistě oceníte vysokou tuhost a pevnost zadní stavby. V terénu pak vcelku poslušně zobe již menší nerovnosti, zcela v klidu a bez protestů polyká i větší překážky a ke konci kroku dokáže nabídnout přiměřenou stabilitu. Jeho projev není nikterak výstřední, aby se o něm daly psát romány, čím vás ale dost možná zaujme, je jeho naprostá vyváženost, což dokonale sedí k celkovému projevu tohoto stroje.

Pozor, na vyjížďky s GT Sensor si nezapomeňte vzít nářadí – obě osy kol jsou šroubovací, tedy bez rychloupínáku.
Vylepšená vzduchová komora DebonAir je u vidlic RockShox modelového roku 2019 téměř samozřejmostí.

reklama

Přiklopit a uzavřít

Jak tedy ve stručnosti shrnout moje dosavadní zkušenosti s GT Sensor Carbon Expert na domácích trailech? Hodně mě zaujalo jeho ovládání a jeho základní projev, kdy tento bike působí velice solidním, jistým a krásně vyváženým dojmem. Přitom lze díky otočným kamenům Flip-chip snadno zvolit, zda vás více osloví absolutní neutralita, či zda byste radši volili trochu divočejší charakter s „extrémním“ úhlem vidlice.

Příkladnou vyváženost lze hledat i u odpružení, které vás absolutně neobtěžuje, jen tiše a svědomitě vykonává svou práci. A to jak zadní partie, tak i vidlice RockShox Revelation. Spokojený jsem byl prozatím i s plášti Schwalbe Nobby Nic se směsí Addix Speedgrip, které v současné všudypřítomné záplavě vzorků Maxxis působí trochu jako zjevení. Krom toho všeho, GT Sensor Carbon Expert 29 (2019) krásně jede, ochotně stoupá a z lehkostí nabírá na rychlosti!

Text a foto: Štěpán Hájíček


GT Sensor Carbon Expert (2019) – základní údaje

Cena: 109 999 Kč
Hmotnost: 14,3 kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 780/40 mm

Více informací o GT Sesnor (2019) najdete na webu www.gtbicycles.cz

Přemýšlím, zda jsem měl již tu čest s plášti Schwalbe se směsí ADDIX?
Každopádně zde obuté pláště Nobby Nic Performance 29×2.35″ mě opět po čase příjemně překvapily jistým záběrem a slušným odvalováním.