Funny Fork – s kloubovou vidlicí je prostě zábava!

Před dvěma týdny spustilo slušnou lavinu diskuzí, komentářů a všelijakých názorů představení nové kloubové vidlice Trust The Message, za níž stojí věhlasný vývojový team, ale také konstruktér odpružení Dave Weagle. The Message je hodně komplexní, seriózní a do detailu dotažený nápad, zatímco Funny Fork je prostě pro zábavu!

Za tímto projektem nestojí nikdo velký, žádná velká společnost s velkými plány, spíše jde o snahu jednoho nadšeného konstruktéra jméno Josh Gore vytvořit, a hlavně zkusit něco trochu jiného. Jeho inspirací byla jednoduše zvědavost, kdy jej nejvíce zajímalo, jak se bude chovat kloubová vidlice oproti standardní teleskopické a jaký vliv bude mít na celkové ovládání kola.

Teorií ukrývajících se za myšlenkou kloubové vidlice jako takové jsem na vás vychrlil, myslím si, víc než dost v článku prezentujícím Trust The Message. Zde se přitom můžeme zaměřit především na popis základního rozdílu v konstrukci paralelogramové vidlice typu The Message a jednočepové jako je právě Funny Fork.

Jednočep vepředu, nebo vzadu?

Ano, pokud se ponoříte do úvah o podobě kloubové vidlice – toto označení mi připadá jako nejvýstižnější pro celou tuto skupinu – dojdete k poznání, že je zde možné použít v principu stejná řešení jako v případě zadní stavby. Tedy v základu jednočep, nebo čtyřčep, chcete-li virtuál v řadě jeho podob. Případně lze různá řešení kombinovat a vytvářet tak všelijaké originální mutace. I když jak dobře víme: „Vše už tady bylo!“

Vidlice Funny Fork se přitom v tomto směru nesnaží objevit nějaké revoluční řešení, spíš si dává za úkol prozkoumat možnosti základní kloubové konfigurace – prostého jednočepu. Ostatně dobře to popisuje sám Josh Gore ve svém prezentačním videu. I proto existuje tato vidlice ve dvou různých podobách FF-01 a FF-02, které se liší svou základní geometrií, odsazením korunky apod.

Všímavý pozorovatel si jistě také všimne neskrývaně velkého počtu montážních bodů pro tlumič, a to jak v místě jeho horního oka na pevném nosníku, tak i dole na pohyblivém rameni. Jejich účelem není jen možnost upravovat zdvih této vidlice (udávaný rozsah je 80 mm – 145 mm), ale také měnit polohu tlumiče jako takového a hrát si tak s průběhem zdvihu – linearitou, progresí, citlivostí atd.

reklama

Co k celému projektu říká sám Josh Gore?

„Projekt Funny Fork začal jako jednoduchá touha po tom pochopit, jak se na ovládání kola projeví systém odpružení, který není založený na teleskopickém základě. Dnešní trh sice nabízí hned několik řešení pákových vidlic, já se ale rozhodl, že zkusím jednu takovou sestavit sám, abych zjistil, jaké tato konstrukční cesta nabízí možnosti.“

„Mým cílem bylo dát dohromady funkční prototyp, který by nabízel širší spektrum možných nastavení, aby jej bylo možné použít na kolech s rozdílným zdvihem, šířkou plášťů apod. Vedle toho nabízí kloubové vidlice i další možnosti úprav, jako je třeba pozice hlavního čepu (bodu otáčení), experimenty s brzdnými silami apod.“

„Výslednou konstrukci jsem se rozhodl ztvárnit ve dvou podobách, které jsem označil jako modely FF-01 a FF-02. Každá z těchto vidlic využívá odlišnou konstrukci nosných trubek, geometrii pohyblivého prvku, tedy umístění čepu, což se odráží v jejich rozličném jízdním projevu a ovládání.“

Podobný kousek jsem už zkusil…

Když jsem viděl vidlici Funny Fork poprvé, vzpomněl jsem si na jednu trochu podobnou kreaci USE S.U.B., kdy použitá zkratka znamená „Stability Under Braking“. Tato vidlice byla stavěna především tak, aby předcházela efektu zanořování při brzdění – tzv. anti-dive efekt.

Shodou okolností jsem tuto vidlici před řadou let osobně zkoušel a bylo to hodně zajímavé. Chodila vlastně dost hezky, co mi ale vadilo, byla skutečnost, že její anti-dive efekt byl natolik výrazný, až se vidlice ve sjezdech při intenzivnějším brzdění znatelně zavírala. Díky tomu bylo sice řízení i ve strmých sekcích stabilní, jízda ale byla, zejména v krizových okamžicích, dost „drncavá“.

USE S.U.B.

Funny Fork se ale tomuto efektu zjevně snaží předejít, jelikož, jak si lze na fotkách všimnout, je zde použito plovoucí uchycení třmene brzdy, podobně jako tomu bylo u řady jednočepů dob převážně již minulých. Výsledkem by tedy měla být aktivní a ničím nerušená funkce bez ohledu na práci brzdy.

Co víc dodat? Snad jen že držíme Joshovi palce, ať jeho projekt pokračuje postupně dál. Třeba z toho jednou bude produkt, společnost založená jako start-up, který bude možné i běžně pořídit a doplnit tak své okolo o zajímavou technickou libůstku. Zatím je to spíš jen rarita, ale co není může být…

Podklady k tomuto článku jsem čerpal z webů singletrackworld.com a joshgoreworks.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Josh Gore


Funny Fork FF-01/02 – specifikace

Zdvih: 80-145 mm
Vzdálenost osa-korunka: 490-550 mm
Tlumič: 6,5×1,5“ až 8,5×2,5“
Offset: 40-60 mm
Šířka pláště: 2,0-4,5“
Konstrukce: Karbonové trubky, frézované hliníkové bloky
Osa: jednostranná hliníková

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky