GIANT Trance 29 (2019) – Velká kola se zase valí!

Se značkou Giant a velkými koly to bylo v minulosti všelijaké. Jeden čas se jim tato značka vyhýbala, pak se je snažila začlenit do svého výrobního programu, aby se později zaměřila téměř pouze na parametr 27,5“. Ani dnes není devětadvacítek mezi koly Giant mnoho, přitom se ale ukazuje, že bez nich to v určitých kategoriích prostě nejde! Přivítejme tedy navrátivší se Giant Trance 29!

Modelová řada Giant Trance již určitý čas velká kola hostila, konkrétně v modelových letech 2013 a 2014. Respektive tehdy byl k mání například Giant Trance X 29er. Pak se ale nad tímto strojem uzavřela hladina, až se zdálo, že bude zřejmě na dlouho zapomenut, či zkrátka zcela vyřazen.

Jenže, jak jsem nad tím uvažoval v rámci svého posledního úvodníku z minulého pondělí, dnešní doba prostě nahrává devětadvacítkám. Nové technologie, konstrukce a standardy umožňují dosáhnout třeba již jen výrazně vyšší tuhosti výpletů, než jak tomu bylo před několika málo lety, proto se velké obruče znovu a navíc velice silně hlásí o slovo zejména v techničtěji zaměřeném spektru jízdních stylů. Tedy od trailbiků až po enduro a DH.

Pro připomenutí Giant Trance X 29er 1 (2014)

Začněme hezky zvolna…

Tak daleko ale Giant, zatím, nejde. Své znovuobjevování velkých kol určených do skutečného terénu začíná skromně, nebo lépe řečeno hezky od základu od všestranného trailového fullu, který nabídne kombinaci 29“ a zdvihů 115 mm vzadu, plus 130 mm vepředu. Nejedná se přitom o pouhé „oprášení“ starší platformy, nýbrž o zcela nové pojetí tohoto modelu, jak si popíšeme dále.

„Na novém 29“ trailbiku jsme začali pracovat se skupinou vybraných inženýrů již před dvěma lety, přičemž nám nemalou měrou pomáhali také teamoví jezdci, především Adam Craig,“ popisuje zrod inovovaného stroje Kevin Dana, globální manažer Giantu zodpovědný za MTB kategorii.

Dále dodává: „Od samotného začátku jsme měli za cíl postavit kolo, které bude zábavné, vysoce všestranné a schopné podpořit a hlavně bavit jezdce v rozličných podmínkách a v různém terénu. Velký důraz jsme kladli na nastavení odpružení Maestro, ale též na podobu zcela nové, moderní trailové geometrie. V tomto směru nám značně pomohla možnost změnit předsazení vidlice (44 mm), díky čemuž dnes máme geometrii, jaké nebylo před pár lety možné dosáhnout. Nový Trance je tak obratný a hravý, zároveň jej baví, když jedete tvrdě a rozjedete to na plný plyn.“

Kompozitní horní raménko opět najdeme u všech modelů – Advanced Forged Composite.

Nezbytnou součástí je rovněž přímé uchycení tlumiče Trunnion. Zde navíc novinka DVO Topaz 2.

Hravý i stabilní

Podíváme-li se na novou geometrii blíže, najdeme kupříkladu zkrácenou zadní stavbu (435 mm), díky čemuž je rám nanejvýš kompaktní a celek rychle reaguje jak v náročných výjezdech, tak i v utažených vracečkách. Po několika fázích testování se dále dospělo k závěru, že optimální úhel hlavy bude 66,5°, sedlový byl pak nastaven na hodnotu 74,5°. Takto je dosaženo vyváženého projevu, snadného ovládání a stability. Navíc, jak již bylo zmíněno, využívá nový Giant Trance 29 upravené předsazení korunky vidlice (offset) zkrácené na hodnotu 44 mm, což je základem stability řízení.

„Nově navržená geometrie v kombinaci s velkými koly vytváří z Giantu Trance 29 vysoce schopného vrchaře i v rámci technicky náročných výjezdů, zároveň jezdci umožňuje spolehnout se na mimořádně stabilní ovládání potřebné pro dokonalou kontrolu v těžkých a divokých sjezdech,“ shrnuje výhody nového přístupu ke geometrii Kevin Dana.

„Nový Trance 29 je kolo, které by se ještě před několika lety nedalo ani postavit,“ říká o tomto projektu Adam Craig. „Je úžasné, čeho se podařilo našim inženýrům dosáhnout. Vytvořili devětadvacítku, která je maximálně všestranná a hlavně neskutečně zábavná! Nový Trance 29 s mrknutím oka zvládá strmé výjezdy i technické sjezdy, díky čemuž se jedná o skvělé kolo pro nezávodní enduro, výlety do velkých hor, nebo jen pravidelné vyjížďky na domácích trailech.“

reklama

Karbon i hliník!

Co k tomu dodat? Snad jen tolik, že se nový Trance 29 bude od začátku nabízet jak se špičkovým plně karbonovým rámem (Trance Advanced Pro 29 / karbonový přední i zadní trojúhelník, plus horní rameno), ale též v dostupnější hliníkové formě, postavené na tradiční giantovské slitině ALUXX SL. Hliník i karbon opět shodně nabídnou uhlíkové horní raménko „Advanced Forged Composite“ a shodné jsou i mnohé další parametry a specifikace.

Kupříkladu Boost standard obou os i středu, tlumič s přímým uchycením Trunnion nebo dodávka s plnou přípravou pro bezdušová kola – Giant Tubeless System. Nové kolo je doplněno o všechny prvky pro tvorbu bezdušového setu, stačí dolít mléko a nafoukat (dodává se bez duší!).

Perličkou na konec může být vrcholný reprezentativní model Giant Trance Advanced Pro 29, který se, krom plně karbonového rámu, bude moci pochlubit také ojedinělou výbavou v podobě tlumiče a vidlice DVO a to díky těsné spolupráci závodního teamu Giant a výrobce odpružení DVO.

Bezduše již v základu – Giant Tubeless System

Už ho jen zkusit…

Tolik úvodní představení novinky Giant Trance 29, který už zbývá jen zkusit a otestovat! Na základě zkušeností z minulých let si přitom troufám odhadnout, že možná již po prázdninách, nejpozději však na podzim tohoto roku, se i k nám dostanou první vzorky. Naše redakce, jak pevně doufám, bude mezi prvními, kdo si na toto kolo bude moci nejen sáhnout, ale rovněž jej bude mít svěřeno pro praktický test.

Z toho všeho, co jsem se o novince Giant Trance 29 dozvěděl, se už nyní těším, až jej prověřím na svých oblíbených trailech. A že se jedná o devětadvacítku, z nichž já sám obvykle na zadek napadám? Už si zvykám, navíc nový Trance na mě působí dojmem, že s ním bude opravdu velká zábava. Třeba těm velkým kolům nakonec i já sám podlehnu!!!

Foto: Giant

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky