Ghost FRAMR – nová generace se představuje | Tech News

„Frejmr“, alias Ghost FR AMR (spíš jsem si zvykl psát to v kuse jako FRAMR), je náš starý známý, tedy kolo, které je součástí naší redakční testovací flotily. Naposledy jsme vám předložili jeho posezónní hodnocení v listopadu minulého roku. Nyní se řada FRAMR dočkala významného omlazení, ač se možná na první pohled nezdá, že by se něco zásadního změnilo…

Skutečně, změny, úpravy a vylepšení jsou spíše dílčí, týkají se detailů a různých „drobností“. Proto si na první pohled nemusíte všimnout, pokud byste vedle sebe postavili redakční FRAMR (model 2017) a aktuální novinku – obecně označen jako model 2018. Ghost ale fakticky sezónní kolekce zrušil a uvádí nová kola postupně a zařazuje je do prodeje i v průběhu roku.

Michal Prokop jako hlavní ambasador enduro programu značky Ghost. (foto: Rob Trnka)

Co se tedy mění?

Pokud bych to měl vzít stručně a přehledně, pak je to horní rameno, které je nyní výrazně mohutnější, pevnější, a navíc vyrobené z jednoho kusu. K vidění byla tato konstrukce na pár kolech již na veletrhu Eurobike 2017 a vzhledově působí mnohem serióznějším dojmem, než jak je tomu u současné „odlehčené“ podoby.

Krom jiného se v propagačních materiálech hovoří, v souvislosti s novým vahadlem, o minimalizaci očních sil přenášených na tlumič, což by mělo dopomoci jeho životnosti i životnosti jeho čepů, respektive ložiska v místě horního oka.

Dalším dílčí vylepšení představují zesílené nohy zadní vidlice, pro více tuhosti, bytelnosti a nezničitelnosti, jaké si kolo se zdvihy 170/165 mm (P/Z) rozhodně zaslouží, či upravené uchycení samotné zadní stavby. A pak už „jen geometrie“!

Vše přitom stále na kolech průměru 27,5“. Žádná 29“ revoluce se nekoná, a na velkých kolech lze do těžšího terénu vyrazit na strojích SLAMR X.

(foto: Rob Trnka)

reklama

Jen geometrie?

Ano! Změnila se geometrie a ne málo, změnila se dost radikálně. Přeskočím obvyklý slovní popis, co a jak se posunulo, a místo toho vám nejprve naservíruju stručný přehled jednotlivých rozměrů pro rámy velikosti M a L u staré a nové generace Ghostu FRAMR (2017 M/L | 2018 M/L):

Úhel hlavy: 66,5° | 64,5°
Sedlový úhel: 73°/76°
Reach: 423/445 mm | 445/466 mm
Délka hlavové trubky: 120/130 mm | 110/120 mm
Délka zadní stavby: 430 | 440 mm
Rozvor: 1167/1193 mm | 1217/1242 mm

Ghost FRAMR – geometrie u velikostí M a L

Co z toho vyčteme?

Současný FRAMR byl, alespoň co do geometrie, endurem dosti konzervativním, ale rozhodně příjemným. Ten nový se zdá být značně progresivní. O dva stupně více položená hlava se dostává na údaj 64,5°, což je hodnota dosti radikální. Alespoň ve světě zatím relativně umírněného „mainstreamu“, kde i dosti vyhraněná nedávno testovaná kola – Devinci Spartan a Cannondale Jekyll – mají o půl stupně víc.

Spolu s tím je zajímavé napřímení sedlového úhlu, zde dokonce o 3°, či prodloužený reach, který dnes ale nikoho ze židle nezvedne. Zaujala mě zkrácená hlava o jeden centimetr, čemuž sám za sebe rozhodně tleskám a fandím a vcelku zajímavou zprávou je prodloužení zadní stavby o 10 mm. To jde poněkud proti trendům včerejška, přitom ale tento krok respektuje trendy dneška, nebo spíše zítřka, společně s prodlouženým rozvorem.

Už jen všechna tato čísla mě asi chvíli nedají spát a já si budu muset nový FRAM co nejdříve vyžádat na test, abych zkusil, co všechny výše popisované změny s kolem udělaly v praxi. Dost mě vlastně zajímá, zda bude nový FRAMR s novou geometrií kolem čistě závodním, či zda mu zůstane něco z nevázanosti, pohody, hravosti a značné všestrannost současné generace. To ale nejlépe prokáže faktický test v terénu. Teď mu jen dopředu vymyslet dostatečně náročný terén, abych se s ním neflákal v lesoparku za barákem!

Suntour, Fox i Cane Creek

Závěrem si ještě představme tři aktuálně nabízené varianty postavené čistě na hliníkovém rámu, tedy modely Ghost FRAMR 8.7 AL, 6.7 AL a 4.7 AL. Všechny mají jednopřevodník, což není žádné překvapení, a všechny mají vzadu pružinu. To jen dokazuje, nakolik u Ghostu věří právě jednoduchosti, spolehlivosti a stálosti pružin.

Z hlediska odpružení vyzdvihněme, že nejlevnější Ghost FRAMR 4.7 AL kombinuje vidlici SR Suntour Durolux a tlumič Fox Van RC. Ghost FRAMR 6.7 jede čistě na Foxu (Fox 36 a tlumič DHX2), nejvyšší FRAMR 8.7 AL zase vsází čistě na Cane Creek. Tedy na vidlici Cane Creek Helm a tlumič DB Coil CS.

Ceny všech tří modelů, včetně kompletní specifikace, jsou již na českém webu www.ghost-bikes.cz, kde si lze, v rámci zavádění akce, objednat FRAMR 4.8 AL za 57 990 Kč, FRAMR 6.7 za 84 990 Kč a FRAMR 8.7 za 110 990 Kč.

Další informace lze hledat rovněž na mezinárodním webu www.ghost-bikes.com

Foto: Ghost Bikes

Ghost FR AMR 8.7 AL

Ghost FR AMR 6.7 AL

Ghost FR AMR 4.7 AL

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky