Marzocchi Z1 a Marzocchi 58 – návrat ztraceného syna

Minulý týden jsme se v rozhovoru se zástupcem Foxu dotkli tématu chystaného návratu odpružení Marzocchi na scénu, tedy komponentů klasické italské značky, kterou před zhruba dvěma lety koupil právě americký lišák. Mezitím se dívám do mailu a ejhle, představení prvních novinek mi uteklo dobře o týden!

Jak bylo naznačeno v rozhovoru z ForBikes, Marzocchi, nyní pod záštitou Foxu, nehodlá vyklidit pozice, ale naopak plánuje postupný návrat na scénu. Prvními vlaštovkami v tomto směru jsou aktuálně all-mountain/enduro vidlice Marzocchi Bomber Z1 (až 170 mm kroku), odkazující na bohatou historii značky a hned v závěsu za ním sjezdová dvoukorunka Marzocchi Bomber 58. Třetím do party je teleskopická sedlovka Marzocchi Transfer, ale ta vlastně příliš nová není.

Marzocchi Bomber Z1 (2019)

Vidlice a tlumiče Marzocchi, které jsme zatím vídali na výstavkách v rámci prezentace Fox, například na veletrhu Eurobike 2017, byly jen fragmenty a pozůstatky starých časů této italské klasiky. Nové Bombery jdou již zcela jinou cestou, přestože se snaží udržet svou původní italskou osobitost. Proto se i nové generace vidlic Marzocchi budou vyznačovat charakteristickým tvarem spojujícího můstku, který je vymodelován do jemného profilu ve tvaru písmene „M“.

Už jen tento detail na sebe jistě upoutá pozornost, stejně jako výrazná grafika a případně i výrazná barva. S červenou ale o pár dní dřív vyrukoval RockShox u nové generace vidlic Lyrik, tak snad se to nebude motat.

Spojovací můstek ve tvaru písmene „M“ ponechává dost místa kolem pláště (Maxxis Minion DHF WT 2,5″).

Vcelku jednoduchá rychloupínací pevná osa Marzocchi s páčkou na straně brzdy jako u Foxu. 

Co se týká technické výbavy a konstrukce, nacházíme u Bomberu Z1 určitý mix řešení Fox a Marzocchi. Za Italy je to předně design, rychloupínací pevná osa (dostupná by měla být i šroubovací varianta), ale také spodní nohy se zmíněným spojovacím můstkem ve tvaru písmene „M“. Ty nejsou, světe div se, vyrobeny z magnesia (hořčíkové slitiny), ale z hliníku. Konkrétně ze slitiny řady 6000.

Tato materiálová volba se odráží jednak v ceně (699 USD, tedy nějakých 14 500 Kč), ale zároveň i v hmotnosti. Marzocchi Bomber Z1 totiž bude vážit v konfiguraci se zdvihem 170 mm, určen pro 27,5“, přibližně 2 210 g. To vlastně není až tak špatné!

Když už jsme u těch parametrů. Marzocchi Bomber Z1 nabídne 36 mm silné vnitřní nohy a krok délky 130-170 mm pro kola standardu 29/27,5+, případně 150-180 mm pro klasických 27,5“. Vždy s Boost osou 15×110 mm a s možností upravovat výšku zdvihu ve stupních po 10 mm.

Co je uvnitř?

Jak jsem již naznačil, technická výbava nového Bomberu Z1 si bere mnohé od sourozenců z Foxu. Jmenovitě je to vzduchová pružina poslední generace FOX EVOL, dále pak tlumení FIT GRIP s možností externího nastavené odskoku a nízkorychlostní komprese téměř až po uzavření.

Tlumení a tlak vzduchu v hlavní komoře jsou jediné možnosti standardního seřízení, což je více než dostatečné. Jako bonus, nebo dnes spíše standard, lze chápat vložky vkládané do vzduchové komory (tzv. CLIP-ON VOLUME SPACERS), kterými lze ladit velikost vzduchové pružiny, a tak i progresivitu. Klasika!

Jedním možným specifikem, nevím, jestli není tento prvek přítomný i ve vidlicích Fox s tlumením GRIP, je vnitřní plovoucí píst (IFP – Internal Floating Piston) „jištěný“ vinutou pružinou, který vytváří stálý tlak na olej. Měl by tedy bránit jeho nežádoucímu míchání se vzduchem, potažmo pěnění. Jedná se o klasické konstrukční řešení používané u mnoha vidlic ve světě motocyklů.

Grafika se vrací ke klasickému vzhledu vidlic Marzocchi Bomber.

Zlaté kolečko na korunce ovládá nízkorychlostní kompresi.

První zkušenosti z Belinghemu

Jak už to bývá, kolegové z magazínu Pinkbike již měli možnost nový Bomber Z1 osobně vyzkoušet a zatím zní z jejich strany převážně pozitivní ohlasy. Žádné zásadní závěry po konci první periody testování nepadly, zmíněno každopádně bylo, že nová vidlice Marzocchi Bomber Z1 má velice příjemný, vyrovnaný, a především hladký chod.

Předpokládám, že se po funkční stránce nebude příliš lišit od základní montážní varianty Fox Rhythm 34(36), se kterou jsem byl při svých dosavadních testech velice spokojený. Ostatně napadá mě spekulace, zda právě vidlice jako je Bomber Z1 v příštím roce na vybraných kolech nenahradí zmíněné OEM verze Fox Rhythm. Byl by to vlastně docela logický krok k tomu, jak návrat této značky podpořit a zároveň jak pozvednout pomyslnou úroveň kol střední třídy. Počkejme si!

Marzocchi Bomber Z1 – základní parametry

  • 36 mm silné vnitřní nohy
  • Vnější nohy „Bomber“ ze slitiny hliníku řady 6000
  • Pevná osa 15×110 mm (Boost), rychloupínací i šroubovaná
  • Tlumení FIT GRIP (Fox) – nastavitelný odskok a komprese
  • Vzduchová pružina EVOL (Fox)
  • Varianty: 27,5“ – 150-180 mm zdvihu | 29“(27,5+) – 130-170 mm (nastavení po 10 mm)
  • Barvy: Gloss Red / Matte Black
  • Mezinárodní cena: 699 USD

Plovoucí píst hlídající klidnou hladinu tlumícího oleje. 

reklama

Marzocchi Bomber 58 (2019)

Druhou přednastavenou novinkou je sjezdová dvoukorunka Marzocchi Bomber 58, která využívá řadu stejných konstrukčních prvků a technologií jako Bomber Z1. Jmenovitě pružinu EVOL, tlumení FIT GRIP, nebo možnost ladit průběh zdvihu vložkami „Clip-On“.

Tato vidlice je ve svých specifikacích mnohem přímočařejší. Nabízí totiž jednotný zdvih 203 mm určený čistě pro kola standardu 27,5“, postavena je na vnitřních nohách průměru 40 mm s vnějšími kluzáky ve stylu Marzocchi (můstek ve tvaru písmene „M“) a konečně spoléhá na klasickou pevnou osu rozměru 20×110 mm.

Marzocchi Bomber 58 – základní parametry

  • 40 mm silné vnitřní nohy
  • Pevná osa 20×110 mm
  • Tlumení FIT GRIP (Fox) – nastavitelný odskok a komprese
  • Vzduchová pružina EVOL (Fox)
  • Varianty: 27,5“ – 203 mm
  • Barvy: Gloss Red / Matte Black
  • Mezinárodní cena: 999 USD

Marzocchi Transfer (2019)

Poslední položkou v prezentačních materiálech je teleskopická sedlovka Marzocchi Transfer, která byla k vidění již loni na veletrhu Eurobike. V principu se nejedná o nic jiného než o teleskop Fox Transfer s logy Marzocchi, ale proč ne?

  • Varianta s vnitřním i vnějším vedením kabeláže
  • Vyladěno pro malou sílu potřebnou k ovládání
  • Snadná modulace rychlosti roztažení (na páčce)
  • Dva druhy ovládacích páček dle typu řazení – 1x (levá/pravá) | 2x/3x
  • Průměry 30,9/31,6 mm
  • Zdvihy: 100, 125 a 150 mm
  • Cena: 294 USD

Tolik k rychlému představení novinek Marzocchi 2019, počkejme si, co dalšího italská divize vlastněná americkým lišákem ještě stihne představit. Bude-li pak výhledově možnost, rádi si něco půjčíme na test a prověříme v praxi.

Více informací na inovovaném webu: www.marzocchi.com 

Foto: Marzocchi / Pinkbike

 

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky