Canyon Spectral AL 6.0 – první dojmy v sedle

Spectral od Canyonu je kolem, které již ve své předchozí generaci vzbudilo nemalý zájem. Velice dobře se totiž trefilo do vkusu českých jezdců, jelikož se mu podařilo propojit příjemnou a hravou geometrii, krásně aktivní odpružení, kvalitní zpracování a samozřejmě i velice lákavou cenu!

Canyon přitom chvíli před Vánoci 2017 představil zcela novou generaci tohoto modelu, společně s ním i reinkarnaci FR/enduro stroje Torque, přičemž rozhodně nešlo o žádné kosmetické úpravy. „Pokud se má změnit klíčový model, pak komplexně a od podlahy“, zaznívalo zřejmě ve vedení Canyonu a také ve vývojové laboratoři, či nad kreslícími prkny. Dnes spíš nad obřími monitory.

Nezůstal kámen na…

Canyon se přitom tohoto úkolu zhostil dosti razantně, kdy z původního stroje nezůstalo skoro nic! Vlastně jen definice a zařazení tohoto modelu, stejně jako zdvih zadní stavby 140 mm (vepředu 150 mm) nebo průměr kol 27,5“. Nezní to jako nedostatek průsečíků mezi starým a novým, pokud byste ale vedle sebe postavili Spectral dvou generací, pochopíte okamžitě, o čem je řeč!

Najednou již není tlumič kolmo umístěný podél sedlové trubky a nad ním výraznější vahadlo. Nyní je pod horní trubkou a v jedné lince a navazuje na vzpěry zadní stavby. Horní vahadlo skoro zmizelo, je výrazně kratší a schovává se právě za vzpěrami. Průměr kol je sice stejný, ale ráfky jsou širší a z továrny jsou nasazeny „skoro pluskové“ pláště Maxxis WT v šíři 2,6“!

Čep vzadu u patky již není pod úrovní osy kola, ale nad ní, horní trubka se nezvykle láme na svém konci směrem dolů, aby prostor mezi ní a sedlovkou vyplnil speciální návarek (u hliníkových rámů, blok materiálu u karbonu). Sedlovku jako takovou nedrží objímka, ale integrovaný zámek, kabeláž je schovaná do šikovného tunelu na spodku dolní trubky, a tak by se dalo pokračovat…

Hlavní rámové trubky se před spojem s hlavou lehce lámou a spojují v jeden celek.

Zajímavý je štíhlý nástavec, který drží přední oko tlumiče.

U karbonových rámů je zde jeden větší blok materiálu, u hliníku vyplňuje volný prostor mezi horní trubkou a sedlovkou výrazný navařený klín.

Nový, přitom stejný!

Nechme stranou teorii a pojďme se vrhnout na základní postřehy ze sedla. Jsem teď dost deformovaný návyky ovládání a posedu z hned několika větších rámů (L), proto mi Spectral ve velikosti M připadá poměrně kompaktní a malý. Ale on to vlastně není jen první dojem!

Přestože se Canyon u Spectralu snažil geometrii tohoto modelu posunout směrem k moderním trendům a delším rámům*, působí Spectral stále dosti kompaktním, malým a krásně hravým dojmem. *Oproti Spectralu testovanému v roce 2014 narostl Reach z 415 mm na 440 mm, u rozvoru je to posun ze 1138 mm na 1175 mm a hlava klesla ze 67° na 66° – vše u velikosti M.

Už jen posed je lehce kratší, ne však vysloveně sražený, ale slušně odpovídá tomu, co byste u eMka čekali. Z hlediska ovládání je u novinky patrná snaha o dosažení stabilnějšího projevu řízení, kdy kolo samo o sobě slušně drží směr a k jeho vychýlení z přímky se hodí jej více naklonit, jakmile mu ale přijdete na chuť, začnete si jej přehazovat z ruky do ruky, jako byste si trénovali žonglérské číslo před vystoupením v cirkusu Humberto!

Nový Spectral mi tak již v tomto směru připomíná svého předchůdce. Přestože se viditelně změnil, nebo spíš vzhledově radikálně změnil, stále má v sobě stejnou jiskru jako dřív. Čiší z něj obrovská radost z každé jízdy, ochota měnit směr kdykoliv si usmyslí jezdec, nebo snad ještě častěji, poskakovat, blbnout, vracet se, zkoušet znova, zrychlovat, zpomalovat, užívat si. Prostě si vychutnávat chvíle za řídítky od prvního do posledního okamžiku! Od prvního přívalu emocí až do posledních zbytků energie.  

Integrované stahování sedlovky se ukázalo jako plně funkční, stále si ale říkám: „Co je špatně na klasické objímce?“

Větší pláště, větší vášně?

Překvapením a nemalou zajímavostí je fakt, že Canyon na novou generaci Spectralu obul pláště Maxxis standardu WT, tedy „Wide Trail“, avšak nikoliv v kombinaci šířek 2,5“ vepředu a 2,4“ vzadu, jak to dnes vídáme na každém rohu, ale kompletně na 2,6“. Ono to takhle na papíře nevypadá jako zásadní rozdíl, ale rozdíl to je! Ráfek je vcelku standardního rozměru s šířkou 30 mm, 2,6“ široký plášť je ale slušný balón.

Maxxisů WT 2,5“ jsem měl v poslední době v ruce celou řadu, tohle je ale jiná kategorie. Pokud bych to měl vyjádřit numericky, pak mám pocit, jako by zde byly nasazené pláště šířky spíše 2,7-2,8“ než 2,6“*. Ale to nevadí, i tak jedou větší gumy poměrně slušně, nejsou nepříjemně balónovité jako nedávno nasazovaná pluska, a člověk si na ně rychle zvykne.

Nebo nezvykne a vymění je za Maxxis WT 2,5“ či nějakou standardní „dva-čtyřku“. Pokud to stihnu, tak široké pláště na zkoušku také prohodím za „něco normálního“ abych zjistil, jaký to bude rozdíl v rámci jízdního projevu. Takhle mi trochu chyběla přesnost řízení v zatáčkách či jisté vedení v odkloněném svahu, kde byl znatelný rozdíl vůči Maxxis WT 2,5“. Větší objem pláště ale zase pomůže s prostupností a hlavně s komfortem!

*Po návratu z cest změřím a porovnám šířku a výšku plášťů Maxxis WT 2,5“ a WT 2,6“.

Ještě jeden pohled na nezvykle lomenou horní trubku a navařenou výztuhu. Krom jiného jsou z této strany vidět i jinak umně skryté šrouby čepů zadní stavby (viz další foto).

reklama

Vypadá jinak, chodí (skoro) stejně…

Abych si opět nevystřílel všechna témata pro VELKÝ test, popíšu ve zkratce již jen kvality odpružení a půjdu zase tvořit další obsah. Jak jsem se již zmiňoval o celkovém projevu, který mi svým naturelem hodně připomíná starší generaci Canyon Spectral, tak je na tom hodně podobně i charakter odpružení. Koukám, že Canyon u nové generace ve velké míře vsází na jednotky RockShox, což mě osobně dost těší, jelikož už jen nový Pike je prostě parádička.

Parádní je také tlumič RockShox Deluxe RT, který je po „Canyonovsku“ naladěn na výrazně aktivní a citlivou notu. Spectral tak krásně zobe a žehlí již ty nejmenší nerovnosti, stejně jako RockShox Pike vepředu. Díky tomu si jezdec hoví jako v peřince. Přihoďte objemnější pláště a…

Výrazně aktivní je odpružení i v členitém terénu – podobně jako u starší generace – zde ale nacházím jeden pozitivní posun. Jak jsem u starších modelů nezřídka kritizoval možná až zbytečně lineární charakter zadní stavby, člověk proletěl zdvihem jako nic, tak se novinka v tomto směru poučila. Nový Spectral se i dnes snaží aktivně vytěžit větší část zdvihu vždy, kdy je to jen trochu na místě, přitom si ale nechává jistější konec a zbytečně se nepropadá – nenoří se!

Kraťoučké horní vahadlo je záměrně skryté, díky čemuž byste jej při letmé obhlídne snadno přehlédli. 

Přístup k hlavnímu čepu zadní stavby je skryt pod touto zátkou. Proč ne! Budí to ve mě ale pocit, jakoby tam něco chybělo?!

Nenápadnou, o to možná významnější změnu představuje posun čepu na zadní stavbě před a nad osu. Dříve býval výrazně pod osou. 

Už tomu dát jen fazónu

S novým Canyonem Spectral AL 6.0 jsem toho najezdil již poměrně dost, proto jsou moje názory a postřehy v této fázi dosti ustálené. Celkově lze tedy říct, že se nový Spectral rozhodně povedl. Stále se snaží brnkat na stejnou strunu hravého projevu a výrazné jízdní zábavy, přitom se posouvá kupředu, zejména nabízí více stability a jistoty i v těžším terénu, stejně jako jistější a stabilnější projev odpružení.

Možná bych znovu připomněl, že Spectral ctí poměrně jasně své vlastní hranice a nesnaží se překlenout most mezi kategorií trailbiků a endura. Nechce být jen odlehčenou verzí větších bratří s vyšším zdvihem, naopak si jde pevně za svým a užívá si lehkosti života a bezstarostnosti mládí jako správný puberťák. Zkrátka jako někdo, kdo má vše ještě před sebou, ale rozhodně si s tím nehodlá zatěžovat hlavu! Jako někdo, kdo se pravidelně vysmívá přehnané serióznosti starších kamarádů a sourozenců z enduro světa.


Canyon Spectral AL 6.0 – základní data

Cena: 64 799 Kč
Hmotnost: *doplníme
Kokpit (řídítka/představec): 760/*doplníme

Více o tomto kole na webu www.canyon.com

Na kontrastním pozadí krásně vystoupí ostře řezaný profil hlavové trubky. 

U hliníkového rámu je díl držící přední oko tlumiče ještě docela bytelný, u karbonů je to znatelně užší žiletka!

Ostatně posuďte sami. Zde foto kompozitního rámu Canyon Spectral z veletrhu ForBikes 2018.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky