Whyte S-150 RS Carbon – první dojmy

Při počtu kol, které mi ročně projdou pod rukama, je člověk někdy bere jako housky na krámě. Jedno modré, jedno zelené, jedno větší, jedno menší. Tím nechci říct, že by mě moje práce nebavila, pouze, že se jen tak z něčeho nepoložím! Avšak v případě Whytu S-150 to bylo trochu jinak. Na toto kolo jsem čekal dost dlouho, dost si o něm přečetl a zatraceně se na něj těšil!

Zcela upřímně, doposud, když se řekne Whyte a ještě když někdo doplní název zadního zavěšení Quad Link, vybaví se mi ze všeho nejdřív starší plně odpružené stroje Marin! Ty totiž dlouhá léta, v rámci licence, využívaly vzhledově i svou funkcí značně neortodoxní zadní zavěšení pocházející z inženýrské dílny Whyte. Vzpomínám si na stroje jako byly Marin Mount Vision nebo Attac Trail, které jsem prostě miloval!

Marin Mount Vision (2009)

Marin Attac Trail (2009)

Brutální a bezedný!

Líbilo se mi, jak brutálně ta kola vypadají, a ještě víc, jak výtečně fungují! Nejvíc mě bavil efekt, kdy jsem měl v běžném provozu pocit, že jedu na kole s „rozumným“ sportovním zdvihem, v tvrdé akci se ale zadní partie probudila a najednou jsem si říkal, že mám vzadu o dost víc milimetrů, než kolik se píše v tabulkách. Konkrétně u Attac Trailu, který tehdy chodil nějakých 140 mm, jsem měl ve sjezdech pocit, jako bych jel pomalu na DH kole! Záměrně přeháním, ale snad chápete?!

I toto jsou důvody, proč jsem se tolik těšil na Whyte S-150, přestože jeho ztvárnění zadní stavby Quad 4 již za radikální považovat bohužel nelze. Alespoň po stránce vzhledu. Z debat s řadou zasvěcených lidí přitom vím, že takto výstřední konstrukce, jako býval starý Quad, dnes jednak lidé příliš nevyhledávají, jednak dnes není v rámu pro ně dost místa! Zvykli jsme si totiž až moc rychle na větší průměry kol, kratší zadní stavbu, Boost tohle a Boost támhle. To ale neznamená, že by se inženýři z Whyte vzdali svých ideálů a nápadů. To ani náhodou, jen je zabalili do více konvenčního balení.

Čtyřčepová zadní stavba svým vzhledem plně respektuje aktuální designové trendy.

Osobité je ovšem zpracování, kdy je vše nadmíru bytelné a odolné!

Všechna ložiska jsou navíc s velkou pečlivostí utěsněna.

Odolá i bohu blesku a bouře!

Na čem se třeba vyřádili, protože to jsou kluci z Anglie, kde o dešťové přeháňky není nouze, je utěsnění všech čepů zadní stavby. Jak mi popsal český zástupce značky Whyte: „Těsněná kuličková ložiska symetrické zadní stavby SCR jsou pro zjednodušení výměny všude stejného oversize průměru. Jedná se o typ Enduro bearings (větší ložiska, více kuliček bez klícky, s vyšší třídou přesnosti). Dvě hlavní ložiska u středové osy jsou větší a z důvodu odolnosti dvouřadá. Středové složení je klasické se závitem (BSA) s ohledem na větší odolnost a snazší řešení v případě zanesení nečistotami – nekřupe tak často jako PressFit.“

„Všechna ložiska mají z obou stran v rámu vytvořené osazení, které se plní antikorozní hustou vazelínou odolnou proti vlhkosti, tyto naplněné domečky se potom z každé strany uzavřou kovovou krytkou a ta se ještě vůči rámu maže speciální vazelínou proti vibracím, korozi a zadření. Celé by to mělo vydržet anglické počasí bez toho, aby se do ložisek dostala voda a ze zadní stavby se ozývaly pazvuky a praskání.“ Zástupci značky prověřeno loni na Blinduro Fall v bahenní lázni s následnou očistou tlakovou vodou. I po tomto zásahu prý chodila zadní stavba jako po másle!

Jeden z typických rysů kol značky Whyte – do rámu integrované stahování sedlovky s gumovou prachovkou.

Lidé ze značky Whyte otázku utěsnění skutečně neberou na lehkou váhu!

Při bližším „ohledání“ mě zaujala třeba velká „cihla“ tvořící nosnou část patky.

Co to znamená v praxi?

Dle mých dosavadních zkušeností je to v první řadě efekt, kdy zadní stavba chodila po celou dobu testu neskutečně jemně a hladce, až si skoro nevzpomínám, jestli jsem někdy zažil tolik komfortu. První hodinu v sedle jsem se přitom každou chvíli otáčel a kontroloval, zda nemám defekt zadního kola! Tak moc citlivá dokáže být zadní stavba!!!

Když už jsem tedy začal rovnou u zadního odpružení… O něm bych vám mohl vykládat hodiny, jak moc se mi jeho projev líbil, nebo bychom mohli skončit jen u procítěného „ááách!“ Ale pojďme se v tom ještě trochu povrtat. Líbilo se mi nejen to, jak jemně a citlivě chodí zadní partie Whyte S-150 a s jakou jemností gumuje veškeré nerovnosti terénu. Obdivoval jsem rovněž skutečnost, nakolik stabilně a vyváženě působí ve středním rozsahu, tedy že se zbytečně nepropadá, když s kolem ostřeji manévrujete.

Ano, její projev je živější, ale rozhodně to není nepříjemná houba. A konečně, když se do toho opřete a najdete si pořádný kopec, užijete si i plnou hloubku kroku, který přitom Whyte dokáže s rozumem dávkovat až do úplného konce. Tedy v plném rozsahu. Co jsem si tak skočil pár skalek a terénních schodů, tak se mi rovněž velice líbilo, jak byl dopad měkký a krásně utlumený.

*Ostatně zde ještě jedno vyjádření od lidí z Whyte ohledně křivky a průběhu odpružení, pro srovnání u několika klíčových modelů této značky (*čím menší je číslo vyjadřující převodový poměr, tím tužší je odpružení a obráceně, proto progresivní křivka začíná na vyšší hodnotě a končí s nižší): „Whyte G-170 má poměrně plynulou a jemnou křivku, začíná na poměru 3.1 a končí u 2.2. Whyte G-160 začíná ještě níž, na hodnotě 2.5, poté progresivně roste na 2.3, a v závěru padá zpět k 2.7. Whyte S-150 jde poměrně přímo od hodnoty 2.95 na začátku k 2.35 na konci kroku.

Málem jsem se vyndal!

Pérování u Whyte S-150, jak tento lidový výraz moc nepoužívám, je skutečně zajímavé a neskutečně přínosné, což ještě násobí projev vidlice RockShox Pike RC poslední generace. Rovněž se 150 mm kroku jako je tomu u zadní stavby. K jeho projevu můžu říct jen jediné: Myslel jsem si, že je starý Pike skvělou vidlicí, jenže ten nový?! Ten je ještě lepší! Ještě si trochu pohraji s jednotkami ShockWiz, zkusím pár nastavení, přidám/odeberu tokeny z vidlice, ale obecně jsem prostě nadšen. Jemný čistý chod, vysoká citlivost, rozumná progrese a velká, velká zábava!

Ať se ale dostanu k mezititulku, kterým jsem nás chtěl nasměřovat do oblasti ovládání Whytu S-150 RS Carbon. Již v představení aktuální kolekce značky Whyte jsme se zabývali tématem neortodoxní geometrie právě tohoto kola. Ve stručnosti poměrně volný úhel hlavy 65,6°, spíše kratší zadní stavba 435 mm, trochu delší rozvor 1211,6 mm (vel. M) a reach 458,5 mm (vel. M), ale především zmenšené předsazení korunky vidlice (offset) na 42 mm (standard u 29“ kol 51 mm) s cílem dosažení větší stopy kola. Na to jsem byl zvědavý především.

Výsledek?

První dojem je vlastně docela rozpačitý, ale to někdy k novým věcem patří. Necháte-li řídítka rovně, pak kolo jede jako po kolejích. Stačí s nimi ale trochu pohnout a předek, následován celým rámem, při neopatrném zacházení skoro až nepříjemně padá do náklonu, načež má člověk problém uhlídat si v místech, kde to trochu drncá a lehce kličkujete mezi kamínky, dostatečný klid ve stopě.

Poměrně divoké to může být i když se poprvé vrhnete do těžšího sjezdu, tak jako já, když jsem si hned pro rozjezd střihl jednu svou oblíbenou technickou skalku, kterou jsem vlastně už nějaký pátek nejel. Pokud se jelo rovně, byla to pohoda a mega luxus a stabilita! Pak jsem ale začal manévrovat stylem na jaký jsem zvyklý (točit řídítky), najednou se mi začalo zamykat řízení a já si na pár místech málem vystoupil!

Nejnovější generace vidlic RockShox Pike překovává sama sebe! Ač jsme si možná mysleli, že to ani nebude možné! Whyte si přitom nechal na zakázku vyrobit korunku s odsazením jen 42 mm (běžně 51 mm u 29″) a také prodloužit zdvih na 150 mm (běžně max 140 mm u 29″).

Nového „kapitána Pika“ poznáte například podle jiného tvaru spojovacího můstku s výrazně ostřejšími hranami.

Základní systém uchycení třmene pochází ze světa silničních kol, tzv. Flat Mount s adaptérem na Post Mount.

Jenže!

Jenže tady se hraje o pochopení a přijetí pravidel hry, o čemž jsem sice dopředu věděl, ale i tak mi chvíli trvalo, než se mi je podařilo rozluštit, vypálit si je do mozku a začít se jimi řídit. Vypůjčím si pár obratů od jednoho kamaráda, který díky svému kolu Mondraker propadl kouzlu moderních ultra dlouhých geometrií. „Musíš si uvědomit, že je to jako přechod z klasických lyží na carving! Zapomeň na chvíli na řídítka, netoč s nimi (nesmýkej patky), ale zkus celé kolo jen naklánět, podobně jako se nakláníš na lyžích, když chceš vykroužit oblouk čistě po hranách!“

Ať už to zní někomu podivně, je to pravda. Sám jsem nad řízením Whytu v tomto směru přemýšlel, snažil se na to soustředit a pak si to jen zautomatizovat a musím uznat, že to funguje. Podobný projev jsem zaznamenal třeba i při testování Giantu Reign modelového roku 2018. I z něj jsem byl první dvě vyjížďky dost v šoku (první dojmy), pak jsem jej vzal na velké kopce a najednou pochopil o co se zde hraje.

Asi již toto téma pro dnešek uzavřu, nechám jej chvíli bublat a vařit ve vašich hlavách, stejně tak i v té svojí, ať také pořádně pracuje naše fantazie a představivost. Později se k tomu tématu ještě vrátíme až bude test hotov a já budu skládat finální hodnocení tohoto stroje.

Ladíme odpružení, ladíme kola!

Samostatně bych se později rád věnoval také jednotkám Quarq ShockWiz, které jsem od lidí z Whyte CZ&SK dostal na kole již připravené v rámci programu služeb zákazníkům PRO TRAIL TUNE (nastavení posedu a odpružení podle zadaných údajů, tmel v kolech, zápůjčka jednotek ShockWiz  apod.). K tomu se ale ještě dostaneme. Nyní mě čeká ještě pár koleček testovacích okruhů, focení a další přípravy. Dnes jsem se kupříkladu dozvěděl, že do ČR již dorazila původní kola Whyte standardu 27,5 Plus určená pro model S-150, která rovněž dostanu na hraní, abych mohl vyzkoušet, jak se S-150 chová na 29“ i na Plusku!


Více o kolech Whyte v našem představení kolekce pro rok 2018, další informace, ceny atd. najdete na stránkách dovozce www.whyte.cz , aktuality hledejte na facebook.com/whytebikes.CZ.SK

Foto: Štěpán Hájíček

Whyte S-150 RS Carbon byl v rámci programu PRO TRAIL TUNE vybaven jednotkami Quarq ShockWiz.

A to hned ve dvou exemplářích, pro doladění vidlice a tlumiče bez potřeby tuto krabičku přehazovat sem a tam.

Jedním z dárečků přibalených ke kolu byl i tento stylový blatníček – všimněte si extra ochrany u kluzných pouzder vidlice.

Whyte s oblibou odsouvá své vlastní jméno do ústraní (na horní trubku) a do hlavní role obsazuje název modelu!

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky