GIANT TCX Advanced SX – první dojem

Se „štěrkolety“, jak se této relativně nově zformované kategorii často říká, je to svým způsobem podobné jako s endurem! Nebo alespoň v případě mém i řady dalších lidí z mého okolí. To, čemu se nyní velkoryse říká Gravel bike, jsou jen upravená cyklokrosová kola s odlišnou výbavou, případně různé cestovatelské speciály na ocelových rámech. V principu jde ale o jedno. Vzít kolo s berany, obout mu něco hrubšího a širšího a vyrazit s ním mimo zpevněné cesty.

Najednou tolik možností!

Krásu tohoto sportu jsem přitom já sám objevil již před řadou let, a to nemluvím o jedincích, kteří jezdí cyklokros v závodní i nezávodní podobě celý život. V každém případě mě současná vlna Gravel biků může sice rozčilovat tím, že je toho najednou „všude moc“, ale podobně jako s endurem jde o to, že díky této vlně zájmu o „špinavé silnice“ mám najednou spoustu nového materiálu na výběr, počínaje koly a konče obutím, což nikdy předtím nebylo.

Nad to vše se konečně podařilo vyřešit i nejpalčivější otázku historických cyklokrosek. Tedy fakt, že dříve výlučně používané čelisťové brzdy (cantilever) prostě nebrzdily! Tohle bylo fakt někdy k uzoufání a k umačkání, když se chtěl člověk pustit do něčeho prudšího a ostřejšího. A dnes? S hydraulikou a kotouči? To je prostě pohádka! Navíc už díky moderním materiálům, komplexním brzdovým systémům a přímo pro Gravel/CX kola zapleteným setům s kotouči nejsou stroje s disky penalizovány hmotností mnohdy více jak o kilo vyšší než u původních čelistí!

Dámy a pánové, zlatá doba Gravel biků právě nastává!

*Omluvte prosím nízkou polohu sedla u úvodní fotky. Kolega Zed je trpaslík 😉

Přestavěný závoďák

Když se od obecného úvodu přesuneme k testovaném Giantu TCX Advanced SX, pak vám asi nebudu muset dlouze vysvětlovat, že se jedná o kolo postavené na základu čistokrevného závodního stroje určeného pro cyklokros. Ve verzi SX je ale obdařeno netradiční výbavou, která by mu sice zabránila vstupu na cyklokrosové závody (maximální povolená šíře plášťů pro závody UCI 33 mm), zato vám ale dodá více jistoty v terénu, více pohodlí a hlavně výraznější „Grejvlový lůůk a fíl!“

Rozdíly ve výbavě oproti klasickým modelům Giant TCX Advanced (Advanced Pro, nebo SLX) hledejte především v oné šířce plášťů (zde 700x40c), ale také třeba v podobě širších řídítek a kratšího představce. Prostě takové enduro mezi cyklokrosovými koly, jak ostatně naznačuje zkratka SX, kterou jsme zvyklí vídat u ostřejších kousků například z řad MTB strojů Giant Anthem, Trance či Reign.

Maxxis Rambler 700x40c EXO TR

Místa ve vidlici je stále dost!

Jediné vedení po rámu náleží přední brzdě.

Profesor „D“

Pokud se ještě na chvilku zastavíme, než se konečně rozjedeme do terénu, pak bych rád upozornil na velice pěkně zpracovaný karbonový rám s řadou zajímavých detailů. Co není třeba příliš vidět je asymetrická konstrukce zadní stavby pečující o co nejlepší přenos energie, avšak stále dostatečné pohodlí. Do karet komfortu by měla hrát též specifická konstrukce sedlové trubky s profilem písmene „D“ (proto označení D-Fuse), jejímž pobočníkem je do rámu integrované stahování s rozpěrkou, ukryté pod gumovou prachovkou.

Vnitřní vedení drtivé většiny kabeláže snad již není třeba připomínat, jelikož to se stává stále častěji zcela samozřejmou součástí moderních kol. V tomto směru překvapí snad jen vnější vedení hadice přední brzdy. Zde zřejmě praktičnost zvítězila před diskutabilním estetickým přínosem deseticentimetrového průchodu hadice vidlicí. Co se mi hodně líbí je koncepce pohonu s jediným převodníkem na nové sadě SRAM Apex 1 se stejnojmennými brzdami! Třešničkou na dortu je vodítko řetězu jako v MTB! Mazec!!!

Napojení zadních vzpěr je krásně čisté a příkladně otevřené.

Profil sedlovky připomínající písmeno „D“ by měl zaručit více komfortu, zároveň díky jeho přítomnosti nemusíte řešit natočení sedla. 

Chválím jemnou stupnici usnadňující nastavení výšky sedla, každopádně práce s integrovaným stahováním není zrovna pohodlná.

Našlápni a šlápni!

Konec sladkých řečí, jde se jezdit! Co mě trochu zdrželo od okamžitého startu byl boj s nastavením výšky sedla, kdy je třeba zvednout prachovku, povolit imbus a pak lze se sedlovkou pohnout. Vzhledem k tomu, že není kulatá, se na jedné straně nemusíte obtěžovat rovnáním sedla do osy kola, zároveň si ale se sedlovkou nepootočíte, abyste ji mohli snáze zasunout či vytáhnout. Zní to jako drobnost, ale znamená to, že je třeba zámek jistící sedlovku v rámu více povolit a pak ji jemnými pohyby posunout do požadované polohy.

Toto je sice záležitost, kterou běžný člověk udělá jen jednou a pak už jen jezdí, já ale musel tento postup párkrát opakovat, když jsem třeba kolo půjčoval kolegovi. Proto jsem se nad tím při posledním pokusu už dost rozčiloval. Zlatá objímka, ale to je vážně jen detail. Naopak pochvalu si v tomto směru Giant zaslouží za skutečnost, že sedlovka ani náznakem nezajíždí do rámu, což mě u podobných řešení nejednou dost trápilo!

Teď už tedy jen vyrazit a doufat, že jsem výšku sedla trefil, abych to celé nemusel absolvovat znovu! Naštěstí se povedlo a já se během malé chvilky cítil za řídítky jako doma. Na páky SRAM jsem celkem zvyklý a hodně se mi líbí, jak ostré a přesné jsou kotouče Apex 1. Poloha za řídítky je příjemně sportovní, žádný zbytečně zvedlý cruiser, takže se do toho člověk s chutí více opře. Zkrátka závodní geny v sobě Giant TCX Advanced SX rozhodně nezapře.

Apex 1 jako nejnižší „jedničková“ sada SRAMu funguje vážně parádně. Za mě velký palec nahoru!

Kopce řeže jako pila!

Sportovní pozadí tohoto stroje je patrné i v jízdním projevu jako takovém. Elegantní karbonový rám je příkladně tuhý, použitá tovární kola Giant P-X2 700C se také nemají za co stydět, proto je radost s tímto kolem akcelerovat a zdolávat kratší i delší, prudší i táhlejší kopce. Své jistě udělají i pláště Maxxis Rambler 700x40c, které mám i na své osobní „přestavbě“ CX kola na Gravel bike a které mám prostě rád. Dobře jedou, příjemně tlumí, jejich chování je předvídatelné a poměrně slušně drží.

Včera, kdy jsem si střihl druhý trip s tímto kolem, jsem, nutno přiznat, neustále narážel na jejich limity v záběru i bočním vedení, jelikož venku bylo nechutně mokro a kluzko. Do takového počasí by se mnohem lépe hodily klasické CX pláště s užším profilem a ostřejšími zuby, nebo prostě jen zubatější verze Gravel plášťů. Nedělá náhodou Maxxis model Shorty nebo třeba High Roller II v rozměru 700x40C? To by byla pecka! Alespoň do současného terénu!

Když se vrátím k celku a k výjezdům, tak jsem chtěl hlavně vypíchnout, jak jistě, lehce a přirozeně pádí Giant TCX Advanced SX nahoru vstříc dalšímu a dalšímu horizontu. Stoupat s ním je skutečná radost, už jen proto jak se mu chce! V prudších výjezdech se sice člověk musí více zmáčknout, na blátě pak někdy prostě popoběhnout, jinak je ale pocit dokonale zužitkovaného výkonu nohou skutečně opojný.

Brzdy SRAM Apex 1 jsou na obou frontách moderního standardu Flat Mount.

Třmen zadní brzdy je stylově schován uvnitř trojúhelníku zadní stavby.

reklama

Hráli jsme kličkovanou, vždyť to znáš…

Poslední blok, abych si nevyčerpal veškerá témata před hlavním testem, věnujme ovládání, které se povedlo namíchat ve velice chutný a vyvážený koktejl. Na jedné straně zde figuruje poměrně slušná základní stabilita v přímém směru, která ale nepřechází v topornost rozjeté lokomotivy, jež je zvyklá jezdit nekonečné roviny napříč australskou buší.

Pokud to situace umožňuje, lze nechat ruce volně položené na řídítkách a soustředit se hlavně na práci nohou. Když ale dojede k místu, kde je třeba hledat si cestu mezi kořeny a kameny, aby člověk nezpůsobil svému kolu čtyři defekty na pár metrech jako kolega Zed, tak v tom není žádný problém. Giant TCX Advanced SX je krásně poslušný, ochotně reaguje a uhýbá tam, kam má. Není v tom ale rozhodně zbrklý, přesto, nebo právě proto přirozeně následuje pokyny jezdce.

Osobně jsem také vícekrát řešil situaci s příliš velkými kořeny tím, že jsem je jednoduše přeskočil. Netvrdím, že bych dokázal na CX či Gravel kole projet trať bikeparku a podobné skopičiny, jako člověk občas vídá ve videích, ale prostý Bunny hop zvládám vcelku dobře i na takovémto kole. Přitom zrovna Giant TCX Advanced SX se tomuto způsobu zdolávání překážek nikterak nebránil.

Vnitřní vedení kabeláže je dnes pomalu zákon!

Co s prázdným úchytem pro přesmykač? Dejte tam vodítko!

Jediný převodník (40 z.) je v kombinaci s kazetou 11-42 zubů dostatečný pro rychlé roviny i prudší kopce.

Zazvonil zvonec a… V televizi hlásí: „Pokračování příště!“

To by mohlo pro dnešní základní hodnocení docela stačit. Giant TCX Advanced SX je hodně příjemné kolo, také hezky lehké (musím jej ještě zvážit), obratné a hlavně rychlé. Vzhledem k tomu, že je aktuálně okolo Prahy pár stupňů nad nulou, každou chvíli prší, případně sněží a hned to taje, jsou lesy plné bláta. Proto je zrovna takovýto Gravel bike doslova požehnáním. Včera bylo navíc i dost větrno, proto jsem byl rád, že jsem se mohl pohybovat schovaný v lesích a díky víceméně hladkým plášťům jsem nemusel řešit, že by to přehnaně cákalo.

Zkrátka a dobře Gravel bike je dle mého dokonalým doplňkem bikerovy garáže. Kolem, které lze stejně dobře provozovat na silnici i v lehčím terénu, odpočinout si, odreagovat se od klasické MTB rutiny, užít si lehkost a rychlost pohybu a nabrat trochu kondice před další sezónou a tu si pak v průběhu roku tímto způsobem udržovat! Pokud bych měl být omezen „pouze na dvě kola“ tak si rozhodně zvolím enduro a Gravel bike! Vždyť tohle vlastně doma mám! 😀


GIant TCX Advanced SX 

Cena: 57 999 Kč

Více o tomto kole najdete na webu www.giant-bicycles.com

Foto: Štěpán Hájíček

Přísně rovná vidlice Giant Advanced Composite s pevnou osou (12 mm).

Přehazovačka SRAM Apex 1 rozhodně neurazí ani svým vzhledem.

Nezbytným prvkem moderních karbonových rámů je náležitě bytelná oblast středu.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky