reklama

reklama

GHOST Asket 4.9 AL – První dojem v sedle!

Poslední roky zažíváme poměrně bujarý rozkvět nových kategorií, případně členění a štěpení skupin již existujících. Hodně v tomto směru zamíchaly karty průměry kol, ještě více pak rozměry plášťů. Jedním z rychle se rozvíjejících trendů jsou velká kola s hrubým obutím, což demonstruje i GHOST Asket v provedení 4.9 AL!

O nové generaci modelů GHOST Asket jsme vás informovali přibližně v polovině listopadu 2017, těsně před koncem roku pak do redakce dorazil model Asket 4.9 AL v provedení modelového roku 2018, určený k praktickému testu. Budeme-li zcela upřímní, pak je třeba přiznat, že se samotný rámový základ oproti modelu 2017 nijak výrazně neliší, pomineme-li nové barvy a upravenou grafiku, naopak velký posun se odehrál na postu vybavení.

Největší rozdíl zaznamenáte u vidlic, kde loni používané kousky od Fox letos vystřídaly modely Auron a Aion od SR Suntour. Podstatný meziroční rozdíl dále představují pláště, kdy se u Asketu nově setkáme s obutím Maxxis, u testované verze Asket 4.9 AL konkrétně s modelem Minion DHF 3C MaxxTerra Exo 29×2,5“ WT vepředu a Minion DHR II Exo 29×2,4“ WT vzadu. Tedy hrubé, široké a velké! S ohledem na to se rozšíření dočkaly i ráfky, kdy se u zkoušeného modelu objevují kola DT Swiss M 1900 Spline s šířkou ráfku 30 mm.

Filosofie pohonu výlučně s jedním převodníkem byla zachována z předchozího roku, nezbytností se dnes zdá být teleskopická sedlovka (zde JD Dropper Post). Zajímavou změnu najdeme rovněž na pozici brzd, kdy byly do služby povolány kotvy Magura MT Thirty2 se čtyřpístkovým třmenem vepředu a dvoupístkovým vzadu.

*Toto video jsme už do vás natlačili několikrát, ale upřímně, žádné jízdní foto k Asketu zatím nemám, takže… 

Bílý ráj a hnědé peklo!

Moje dosavadní zkušenosti s GHOSTem Asket 4.9 AL zahrnují jeden delší výlet, kdy jsme vyráželi s kolegou Zedem ráno na sněhu a vraceli se odpoledne na blátě, a druhý, který už byl po stránce počasí výrazně stabilnější a poskytl mi možnost svézt se s Asketem na povětšinou pevné hlíně. Zkusil jsem si tedy, nakolik je toto kolo stabilní za značně nestabilních povětrnostních podmínek, ale rovněž jak se projevuje za relativně běžného stavu lesních stezek.

Co mě hned zkraje příjemně překvapilo byl rozumně vyvážený posed, kdy se člověku nepříčí šlapání v kopcích či na přejezdech, zároveň ale cítí jasný přehled a jistou pozici při pohybu v náročném terénu, či ve strmých padácích.

Začnu-li spíše u negativ, pak vám i sobě musím přiznat, že delší přejezdy po asfaltu, v mém případě od jednoho lesoparku k druhému, nebyly zrovna zážitkem z kategorie TOP 10. Asket sice jede, jeho rám je krásně tuhý a energie je tedy dobře zužitkovaná, hrubé a velké Maxxisy si ale mnohem více rozumí s hlínou, s kamením, a klidně i se sněhem či s blátem než s hladkým a pevným povrchem silnic, chodníků a cyklostezek.

V zimě jen do počtu…

Co mě také trochu zarazilo, nebo vlastně ani moc ne, byla (ne)funkčnost vidlice SR Suntour Aion 34 v chladu, vlhku a špíně. Doma před vyjížďkou chodila celkem slušně, po půl hodině nesmlouvavých podmínek už nárazy terénu spíše jen dotlumovala, než by je vyloženě polykala. Přesto ale nemůžu říct, že bych její (dis)funkcí nějak zásadně trpěl. V rychlých rozbitých sekcích člověk musel sice svírat řídítka mnohem pevněji, aby je vůbec udržel, ale to se mi fakticky stávalo jen po zlomek času. Uvidíme, co nám ještě počasí přinese a zda bude šance, aby se Aion předvedl v lepším světle.

Hliníkový Ghost Asket je tvořen vcelku štíhlými trubkami běžných profilů. Bližší pohled ale odhalí zajímavé detaily…
Například dole zploštěná a rozšířená sedlová trubka.
Typickým prvkem kol Ghost je i tato zajímavá patka.

reklama

S pevnou rukou a velkým srdcem!

Přes výše zmíněné mě dosavadní jízda na Ghostu Asket hodně bavila. Sama o sobě je to zajímavá změna usednut do sedla pevného trailbiku, navíc s velkými koly a s plášti moderního standardu Wide Trail (WT). Už jen kola a pláště mnohé odpustí a fungují jako základ vysoké stability a nemalého jízdního sebevědomí. Člověk by sice neměl hned zkraje podlehnout pokušení zkoušet to nejtěžší, co jeho okolí nabízí, každopádně i k takovým sekcím se s Asketem nejspíš brzy dopracujete.

Velká kola a širší hrubé pláště nabízí vskutku masivní grip, který se v určitém směru přibližuje pluskovým plášťům. Oproti nim mi ale tato sestava přišla mnohem přirozenější a lépe čitelná. Přestože velká kola sama o sobě opravdu hodně přejedou a velké devětadvacítkové pláště dost utlumí, je jejich projev z pohledu řízení dost blízký klasickým gumám běžných rozměrů. Zejména tedy jejich schopnost zaříznout se v náklonu a držet zvolenou stopu, ať již v zatáčce či při traverzování odkloněným svahem.

Ovládání samotné na mě doposud působilo příjemně vyrovnaným dojmem, kdy je přední partie na devětadvacítku dost klidná i v nižších rychlostech a jednoznačně stabilní, když se velké setrvačníky pořádně roztočí. Celé kolo tak reaguje plynule a předvídatelně, bez vyslovených nástrah či omezení. Takové pohodové až lehce vláčné řízení v duchu #endurospecific. 😊

Toto vše si ale vybírá určitou daň v potřebě investovat více síly do řízení ve chvílích, kdy chcete Asketa rychleji strhnout do zatáčky, když potřebujete někde na hraně přizvednout přední kolo (alias „podržet předek“), nebo když se budete pokoušet o bunny hop. Větší masa roztočených kol si prostě žádá své, ale to bych vlastně tomuto stroji rozhodně neměl za zlé.

Vidlice SR Suntour AION 34 LO-R (130 mm) v designu Ghost.
Maximální doporučená hmotnost (jezdec+kolo+výbava) jen 120 kg?!
Moderně uvnitř rámu posazený třmen zadní brzdy.

Čtyři jsou víc než dva

Moje první dojmy ze sedla Ghostu Asket 4.9 AL pojďme zakončit kratší statí na téma brzd Magura MT Thirty2, ať mi zbydou náboje i pro plnohodnotné hodnocení. S brzdami této značky a řady mám své zkušenosti (Magura MT7 na RB IQ), upřímně ne zrovna slavné, proto jsem byl na levný model MT Thirty2 v provedení „Trail“ (čtyři pístky vepředu a dva vzadu) docela zvědavý.

V celkovém nadhledu mohu zatím říct, že jsem byl tentokrát spíše pozitivně překvapen, než nepříjemně rozčarován. Přední brzda sice občas potřebovala trochu času, aby se správně napumpovala, jinak ale funguje poměrně spolehlivě a jistě. Rozdíl konstrukce obou třmenů přitom na páce nijak nepociťujete, jelikož to na obou frontách brzdí tak jak má.

Musím uznat, že oproti například brzdám SRAM Guide je přední čtyřpístkový třmen Magura o dost masivnější, proto začínám chápat onu logiku, proč dát velké prasátko dopředu a dozadu o poznání menší. Velký čtyřpíst od Magury je sice náročnější na seřízení, síly má ale víc než dost.

Příště možná přijde i …

Tolik pro dnešek ke Ghostu Asket 4.9 AL, který budeme ještě chvíli testovat a zjišťovat, co vše umí, nakolik je schopný a zda má snad i jiné slabé stránky, než jaké jsme doposud odhalili. Zatím ve mně ale zanechal převažující kladný dojem, proto se dost těším, až jej znovu osedlám!


Více informací o Ghostu Asket 4.9 AL najdete na webu www.ghost-bikes.cz, celou kolekci najdete přehledně na stránkách www.ghost-bikes.com

Foto: Štěpán Hájíček

Kolik vydrží téměř kompletně plastová páka brzd Magura MT Thirty2?
Masivní čtyřpístkový třmen přední brzdy Magura!
Na obutí od Maxxis se rozhodně nešetřilo!
Konečně je jednou na zadním kole Minion DHR II!