GHOST Asket 4.9 AL – První dojem v sedle!

Poslední roky zažíváme poměrně bujarý rozkvět nových kategorií, případně členění a štěpení skupin již existujících. Hodně v tomto směru zamíchaly karty průměry kol, ještě více pak rozměry plášťů. Jedním z rychle se rozvíjejících trendů jsou velká kola s hrubým obutím, což demonstruje i GHOST Asket v provedení 4.9 AL!

O nové generaci modelů GHOST Asket jsme vás informovali přibližně v polovině listopadu 2017, těsně před koncem roku pak do redakce dorazil model Asket 4.9 AL v provedení modelového roku 2018, určený k praktickému testu. Budeme-li zcela upřímní, pak je třeba přiznat, že se samotný rámový základ oproti modelu 2017 nijak výrazně neliší, pomineme-li nové barvy a upravenou grafiku, naopak velký posun se odehrál na postu vybavení.

Největší rozdíl zaznamenáte u vidlic, kde loni používané kousky od Fox letos vystřídaly modely Auron a Aion od SR Suntour. Podstatný meziroční rozdíl dále představují pláště, kdy se u Asketu nově setkáme s obutím Maxxis, u testované verze Asket 4.9 AL konkrétně s modelem Minion DHF 3C MaxxTerra Exo 29×2,5“ WT vepředu a Minion DHR II Exo 29×2,4“ WT vzadu. Tedy hrubé, široké a velké! S ohledem na to se rozšíření dočkaly i ráfky, kdy se u zkoušeného modelu objevují kola DT Swiss M 1900 Spline s šířkou ráfku 30 mm.

Filosofie pohonu výlučně s jedním převodníkem byla zachována z předchozího roku, nezbytností se dnes zdá být teleskopická sedlovka (zde JD Dropper Post). Zajímavou změnu najdeme rovněž na pozici brzd, kdy byly do služby povolány kotvy Magura MT Thirty2 se čtyřpístkovým třmenem vepředu a dvoupístkovým vzadu.

*Toto video jsme už do vás natlačili několikrát, ale upřímně, žádné jízdní foto k Asketu zatím nemám, takže… 

Bílý ráj a hnědé peklo!

Moje dosavadní zkušenosti s GHOSTem Asket 4.9 AL zahrnují jeden delší výlet, kdy jsme vyráželi s kolegou Zedem ráno na sněhu a vraceli se odpoledne na blátě, a druhý, který už byl po stránce počasí výrazně stabilnější a poskytl mi možnost svézt se s Asketem na povětšinou pevné hlíně. Zkusil jsem si tedy, nakolik je toto kolo stabilní za značně nestabilních povětrnostních podmínek, ale rovněž jak se projevuje za relativně běžného stavu lesních stezek.

Co mě hned zkraje příjemně překvapilo byl rozumně vyvážený posed, kdy se člověku nepříčí šlapání v kopcích či na přejezdech, zároveň ale cítí jasný přehled a jistou pozici při pohybu v náročném terénu, či ve strmých padácích.

Začnu-li spíše u negativ, pak vám i sobě musím přiznat, že delší přejezdy po asfaltu, v mém případě od jednoho lesoparku k druhému, nebyly zrovna zážitkem z kategorie TOP 10. Asket sice jede, jeho rám je krásně tuhý a energie je tedy dobře zužitkovaná, hrubé a velké Maxxisy si ale mnohem více rozumí s hlínou, s kamením, a klidně i se sněhem či s blátem než s hladkým a pevným povrchem silnic, chodníků a cyklostezek.

V zimě jen do počtu…

Co mě také trochu zarazilo, nebo vlastně ani moc ne, byla (ne)funkčnost vidlice SR Suntour Aion 34 v chladu, vlhku a špíně. Doma před vyjížďkou chodila celkem slušně, po půl hodině nesmlouvavých podmínek už nárazy terénu spíše jen dotlumovala, než by je vyloženě polykala. Přesto ale nemůžu říct, že bych její (dis)funkcí nějak zásadně trpěl. V rychlých rozbitých sekcích člověk musel sice svírat řídítka mnohem pevněji, aby je vůbec udržel, ale to se mi fakticky stávalo jen po zlomek času. Uvidíme, co nám ještě počasí přinese a zda bude šance, aby se Aion předvedl v lepším světle.

Hliníkový Ghost Asket je tvořen vcelku štíhlými trubkami běžných profilů. Bližší pohled ale odhalí zajímavé detaily…

Například dole zploštěná a rozšířená sedlová trubka.

Typickým prvkem kol Ghost je i tato zajímavá patka.

reklama

S pevnou rukou a velkým srdcem!

Přes výše zmíněné mě dosavadní jízda na Ghostu Asket hodně bavila. Sama o sobě je to zajímavá změna usednut do sedla pevného trailbiku, navíc s velkými koly a s plášti moderního standardu Wide Trail (WT). Už jen kola a pláště mnohé odpustí a fungují jako základ vysoké stability a nemalého jízdního sebevědomí. Člověk by sice neměl hned zkraje podlehnout pokušení zkoušet to nejtěžší, co jeho okolí nabízí, každopádně i k takovým sekcím se s Asketem nejspíš brzy dopracujete.

Velká kola a širší hrubé pláště nabízí vskutku masivní grip, který se v určitém směru přibližuje pluskovým plášťům. Oproti nim mi ale tato sestava přišla mnohem přirozenější a lépe čitelná. Přestože velká kola sama o sobě opravdu hodně přejedou a velké devětadvacítkové pláště dost utlumí, je jejich projev z pohledu řízení dost blízký klasickým gumám běžných rozměrů. Zejména tedy jejich schopnost zaříznout se v náklonu a držet zvolenou stopu, ať již v zatáčce či při traverzování odkloněným svahem.

Ovládání samotné na mě doposud působilo příjemně vyrovnaným dojmem, kdy je přední partie na devětadvacítku dost klidná i v nižších rychlostech a jednoznačně stabilní, když se velké setrvačníky pořádně roztočí. Celé kolo tak reaguje plynule a předvídatelně, bez vyslovených nástrah či omezení. Takové pohodové až lehce vláčné řízení v duchu #endurospecific. 😊

Toto vše si ale vybírá určitou daň v potřebě investovat více síly do řízení ve chvílích, kdy chcete Asketa rychleji strhnout do zatáčky, když potřebujete někde na hraně přizvednout přední kolo (alias „podržet předek“), nebo když se budete pokoušet o bunny hop. Větší masa roztočených kol si prostě žádá své, ale to bych vlastně tomuto stroji rozhodně neměl za zlé.

Vidlice SR Suntour AION 34 LO-R (130 mm) v designu Ghost.

Maximální doporučená hmotnost (jezdec+kolo+výbava) jen 120 kg?!

Moderně uvnitř rámu posazený třmen zadní brzdy.

Čtyři jsou víc než dva

Moje první dojmy ze sedla Ghostu Asket 4.9 AL pojďme zakončit kratší statí na téma brzd Magura MT Thirty2, ať mi zbydou náboje i pro plnohodnotné hodnocení. S brzdami této značky a řady mám své zkušenosti (Magura MT7 na RB IQ), upřímně ne zrovna slavné, proto jsem byl na levný model MT Thirty2 v provedení „Trail“ (čtyři pístky vepředu a dva vzadu) docela zvědavý.

V celkovém nadhledu mohu zatím říct, že jsem byl tentokrát spíše pozitivně překvapen, než nepříjemně rozčarován. Přední brzda sice občas potřebovala trochu času, aby se správně napumpovala, jinak ale funguje poměrně spolehlivě a jistě. Rozdíl konstrukce obou třmenů přitom na páce nijak nepociťujete, jelikož to na obou frontách brzdí tak jak má.

Musím uznat, že oproti například brzdám SRAM Guide je přední čtyřpístkový třmen Magura o dost masivnější, proto začínám chápat onu logiku, proč dát velké prasátko dopředu a dozadu o poznání menší. Velký čtyřpíst od Magury je sice náročnější na seřízení, síly má ale víc než dost.

Příště možná přijde i …

Tolik pro dnešek ke Ghostu Asket 4.9 AL, který budeme ještě chvíli testovat a zjišťovat, co vše umí, nakolik je schopný a zda má snad i jiné slabé stránky, než jaké jsme doposud odhalili. Zatím ve mně ale zanechal převažující kladný dojem, proto se dost těším, až jej znovu osedlám!


Více informací o Ghostu Asket 4.9 AL najdete na webu www.ghost-bikes.cz, celou kolekci najdete přehledně na stránkách www.ghost-bikes.com

Foto: Štěpán Hájíček

Kolik vydrží téměř kompletně plastová páka brzd Magura MT Thirty2?

Masivní čtyřpístkový třmen přední brzdy Magura!

Na obutí od Maxxis se rozhodně nešetřilo!

Konečně je jednou na zadním kole Minion DHR II!

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Petr Plíva

    Na fotkách je vidět velikost L 175 – 190 cm. Měřím 177 cm nebude to L velké? Děkuji za odpověď. P.

    • Ahoj, musím se přiznat, že jsem si velikosti rámu (L) všiml také až na fotkách! Kolo jsem jen sestavil, nastavil a jezdil. Běžně jsem zvyklý spíše na Mkové rámy i při svých 180 cm, ale toto Lko mi rozhodně nevadí. Každopádně pokud měříš 177 cm, tak by ti Lko asi mělo sednout, ale byl bys zbytečně na hraně. Spíše bych radil orientovat se na menší rám – M. Ghost na svém webu doporučuje své Mkové rámy pro postavy výšky 165-180 cm, což je tvůj případ a moje doporučení 😉

      Více k výběru velikosti najdeš na: https://www.ghost-bikes.com/en/service/bike-wiki/

    • K4m1k4z3

      Orientuj se podle délky nohou (výšky rozkroku). L má 460 mm ST. Pokud máš třeba kratší nohy, mohl bys mít problém se 150mm (a vyšším) teleskopem. Ale cca od 83 cm nahoru (záleží i na sedlu a osobních preferencích) by to mělo být ok i u L.
      Další věcí je rozpětí paží v poměru k výšce postavy (Ape index). Pokud máš delší ruce, nahrává to většímu rámu a naopak.

      No a v neposlední řadě rozhodnutí, jestli chceš spíš hravější geo nebo stabilnější geo.
      Podle toho bych se rozhodoval, kdybych seděl mezi dvěma velikostmi.

  • Martin

    Akutálně vozím na svém HT kola 27,5″, 40mm int. průměr a pláště 2,8″, nicméně moc nejsem nadšený, že se pláště nedokážou tak zaříznout do terénu (kulatý profil) a taky stále mají znatelný bounce efekt. Uvažuju tedy o přezutí na 29″, int. průměr zvažuju 30-35mm a pláště 2,5-2,6″. Dokázal bys prosím posoudit jak se to projeví na jízdních vlastnostech, případně dát doporučení (zajímal by mě názor na 30 vs. 35mm průměr ráfku)? Chtěl bych přezutím dosánout větší trakce v terénu, nižšího bounce efektu, ale současně nechci přijít o relativní pohodlí pluskových pláštů, přece jen je to HT a každý mm „odpružení“ navíc se hodí:)

    • Ahoj,
      možných kombinací je dnes velké množství a není úplně snadné najít jednu nejvhodnější. Dokonale chápu tvoje rozčarování a chuť po změně. V první řadě zkus promyslet a proměřit, zda se do tvého rámu/vidlice 29″ kola vůbec vejdou. Tady u Ghostu Asket je třeba přední plášť 29×2,50″ už docela limitní. Zkoušel jsem tam dát blatníšek a už to lehce škrtá. Plášť v šíři 2,6″ by byl už možná až příliš široký.

      Každopádně k šířce ráfku/pláště. Čím více různých kombinací zkouším, tím přesněji se mi v hlavě rýsují hranice kdy „Wide Trail“ přechází v plusko. Moje myšlenky se přitom stáčí tím směrem, že bych rád zkusil kombinaci trochu odlišného předního a zadního kola. V kostce: na předku mi velice sedí zrovna zde použitá kombinace 30 mm ráfku a pláště 29,2,5″. Víc bych tam necpal (ráfek ani plášť). Tedy hlavně proto, aby se guma ještě dokázala zaříznout a měla přitom maximální styčnou plochu. Vzadu je na Ghostu stejný ráfek a guma o fousek užší – 2,4″, asi aby to lépe jelo. Komfort není špatný, ale s klasickým pluskem to srovnávat úplně nejde. Dozadu bych proto zkusil nasadit ráfek 35 mm a gumu tak 2,6″. Tím se sice nevyhneš bounce efektu, ten je lehce patrný i u Ghostu Asket, ale zase si zajistíš dostatek komfortu v zadní partii. V extrému by se dala postavit kombinace 29×2,5″ (30 mm) vepředu a 27,5×2,6″ (35/40 mm) vzadu. Ale aby z toho nebyl přílišný kočkopes 😉

      • Martin

        Díky! Rám je Canyon Dude, tedy se tam vejde cokoliv:) Co se poslední věty týče, chápu dobře, že na 40mm ráfek se ještě dá použít 2,6″ plášť?

        • Teď zase možná já nerozumím úplně tvojí otázce, ale zkusím z toho nějak vybruslit. Na 40 mm ráfek lze určitě obout 2,6″ plášť, ale lépe na něm bude sedět ještě širší např. 2,8″ Na 35 mm ráfek bych pak necpal víc než právě 2,6″, respektive záleží podle výrobce pneu. Koukám, že třeba Rock Machine má na modelu Blizz ráfky 35 mm a pláště 2,65″. https://rockmachine.us/cz/2018/edge/blizz-70-27-plus/matte-slate-grey-radioactive-yellow-black / lapierre Edge 327+ zase 40 mm ráfek a 2,8″ gumy od Schwalbe, což je reálně spíš tak 2,6″ – https://www.lapierre-bike.cz/produkt/lapierre-edge-327/1399

          • Martin

            Díky oběma za reakce!:)

        • Roman

          Na pláště 2,8 je dle článků a testů ideální ráfek 30-35mm vnitřní. Více nemá smysl. Boky jsou pak širší než vzorek a plášťům to nedělá dobře. Navíc pak více trpí ráfky na impakty od kamenů. Třeba spešl cpe na svoje kola s 3,0″ ráfky 29mm. I na pláštích od spešlu 2,8″ je tabulka, kde jsou šířky pláště od 21mm vnitřního rozměru. Třeba minion 2,8 má 68mm přes vzorek, takže ta šířka není nijak extrémní od třeba muddy mary 2,5″ která měla cca 65mm a běžně se vozila na ráfkách s vnitřkem 21-25mm.

  • Hynek

    Ahoj. Těch 190 cm na rámu je nějak limitujících? Měřim okolo 195 a koukám, že větší velikost nedělají. Zvažuji nové kolo na sezonu a tohle vypadá jako ideální univerzál na lehčí traily kolem Prahy. Koukal jsem, že nabízejí i 27,5 variantu. Ale 29 u tohohle typu kol asi dává větší smysl. Nevěděl bys prosím orientačně váhu kola?

    • Ahoj,
      s postavou vysokou 195 cm bych rozhodně preferoval 29″ kola už tak nějak z logiky věci. 190 cm doporučené výšky jezdce bych nebral jako limitující, ale záleží samozřejmě na postavě jako takové jestli se na Lko poskládáš. Hmotnost samozřejmě zjistím, ale dnes už ne. Zkusím si na to vzpomenout ráno, hodit kolo na váhu a napsat.

      • Hynek

        děkuji za odpověd!

        • Za málo!
          Zváženo, s trochou bláta a s hrubým odpočtem hmotnosti pedálů je to nějakých 13,5 kg (L bez pedálů) tak jak je kolo vidět na fotkách v článku.