Canyon News 2018 – Torque / Sender AL / G5 komponenty

Minulý týden jsme si s malým zpožděním vůči světu představili zbrusu novou generaci modelu Canyon Spectral. Dnes, přesně v momentu uvolnění informačního embarga, vám představujeme znovu k životu přivedenou řadu Torque, dále „lidové DH“ v podobě hliníkového bratra modelu Sender, ale také novou řadu komponentů Canyon G5 pro nejtěžší bikové podmínky světa!

Informací, které bychom vám mohli předložit, je více než dost, novinek také není málo, tak to zkusme vzít systematicky a projít jednotlivé body postupně za sebou.

CANYON Torque – nová generace ročníku 2018

Pokud si správně vzpomínám, byl původní Canyon Torque strojem, který balancoval někde na hraně freeridu a endura, a to ještě v době, kdy se o moderním enduru šeptalo jen v kuloárech, a rozhodně z něj nebyl světový trend č. 1! Canyon Torque byl rovněž kolem, na kterém nejeden nadšenec absolvoval první závody, či první enduro sezóny své „enduro kariéry“. Sám jsem na tomto kole vlastně nikdy neseděl, ale svého času jsem jich nemálo potkával na startech enduro závodů a nejeden byl k vidění i na různých freeridových videích.

Dnešní Canyon Torque, o němž můžeme hovořit jako o modelu roku 2018, se přitom snaží navázat na věhlas svého pomaličku zapomínaného předchůdce, kdy je jeho cílem číslo jedna: „Nenechat se zaškatulkovat.“

Nový Canyon Torque je kolem, které je schopné nárokovat si pozice na startu enduro závodů lokální i světové rovně, je to kolo, které se perfektně uplatní v bikeparku na lehčích, těžších i nejnáročnějších tratích, bude s vámi rádo létat vzduchem a nebude se nervózně ošívat, pokud jej vezmete na lehčí DH trať!  Zároveň vás nebude trápit, pokud večer zastaví lanovku a vy budete muset dojet kus k baráku nebo k autu po vlastní ose. Klidně i do kopce!

Tohle vše byl měl být schopen nový Canyon Torque nabídnout, alespoň dle tvrzení zástupců značky a prezentačních materiálů. Pomoci by mu k tomu mělo promyšlené odpružení, které je průsečíkem konstrukcí použitých u DH strojů Sender a trailových hraček Spectral. Velkorysému rozsahu použití odpovídají také zdvihy, kdy lze vzadu využít až 175 mm aktivního kroku, vepředu pak bude standardně nasazena vidlice se 180 mm kroku.

Hliník, karbon-hliník a také něco pro dámy!

Těšit se můžeme na metrické vzduchové tlumiče Fox Float X2 a RockShox Super Deluxe, stejně tak na vidlice Fox 36 a RockShox Lyrik a Yari. V nabídce přitom budou modely kombinující karbonový přední trojúhelník (Canyon Torque CF) a hliníkovou zadní stavbu, která je v této třídě jednoduše praktičtější volbou než uhlík, tak i plně hliníkové stroje (Torque AL). Rozdělení materiálů bude tři na tři, výjimkou bude jeden hliníkový model navíc (Torque WMN AL 6.0) určený něžnému pohlaví s pěkně peprným apetitem!

Při pohledu na stavbu rámu najdeme u novinky Canyon Torque řadu podobností s novou generací rodiny Spectral. Zejména zajímavě lomenou horní trubku, která před spojem se sedlovou uhýbá ostře dolů. Podobný je i koncept zadní stavby s tlumičem umístěným víceméně vodorovně uprostřed rámu. Stejné filosofie se drží i rozložení čepů zadní stavby, kdy je důležité zejména umístění bodu otáčení v blízkosti patek situované na vzpěrách nad a před osou zadního kola.

Novinku u Canyonu jako takového představuje pomocná vidlice, která obchází sedlovou trubku a prodlužuje tímto způsobem tlumič samotný, respektive je spojnicí mezi zadním okem tlumiče a horním vahadlem. Řeknu to radši hned za vás: „Ano, tato konstrukce až příliš nápadně připomíná stroje Kona Process.“ Vtip je ale v tom, že podobně vyhlížející rodina Processů postupně odchází do důchodu a hlavně zde se jedná o jinou koncepci zadní stavby, tedy o skutečný a nikoliv „falešný“ čtyřčep.

CANYON Torque CF 9.0 Pro

CANYON Torque AL 7.0

CANYON Torque WMN AL 6.0

CANYON Torque AL 6.0

CANYON Torque AL 5.0

Rodinná podoba

Budeme-li studovat další detaily, najdeme další podobnosti, teď už naštěstí zase jen s bratrem (Canyon Spectral). Například tunel vedoucí kabeláž skrytě po spodní straně dolní trubky (Cable Channel), či ložiska, která mají specifickou konstrukci, a hlavně pár přidaných prachovek, aby se do nich nedostaly žádné nečistoty. Podobný je vlastně i koncept projevu zadní stavby, kdy byla kinematika naladěna s ohledem na tři specifické fáze (tři třetiny).

První zajišťuje základní efektivitu přenosu síly, zároveň by se měla starat o vysokou míru citlivosti a jisté kopírování terénu zadním kolem. Druhá, střední fáze, nese označení „Stability“, zde jde hlavně o vyvážený projev, bez nechtěného propadání se do zdvihu, o možnost s kolem pumpovat přes terénní vlny, a přitom dobře absorbovat nerovnosti. Třetí a konečná fáze by zase měla hlídat jistý konec a umocnit přirozenou progresi vzduchových tlumičů ke spokojenosti jezdce.

V konečném stádiu našeho popisu zde máme geometrii, která se snaží najít rozumný průsečík s ohledem na nepřeberné možnosti použití tohoto kola, na jeho pramálo omezený potenciál. Hodnoty z tabulky geometrie přitom nejsou nijak radikální, či jakkoliv skandální. Úhel hlavy 65,3°, sedlový úhel 74°, délka zadní stavby 425 mm, rozvor (vel. M) 1195 mm, délka horní trubky (M) 531 mm nebo dosah (reach/vel. M) 440 mm.

Více informací na prezentační stránce – www.canyon.com/../unruly / případně na produktovém webu – www.canyon.com/../torque/

reklama

Canyon Sender AL – DH pro všechny!

Pro milovníky sjezdového dovádění s omezeným rozpočtem, tedy pro normální lidi, kteří obvykle nemají šanci dosáhnout na špičkové karbonové sjezďáky, je připravena další novinka v podobě hliníkové varianty DH mašiny Canyon Sender (AL). I zde bych mohl hovořit poměrně dlouze o jednotlivých konstrukčních prvcích, koncepci, geometrii, fázích zdvihu a tak podobně. Dnes to ale nechme trochu stranou, jelikož Sender AL do značné míry kopíruje staršího bratra Canyon Sender CF (představení).

Co mě osobně u hlikové varianty překvapilo, je úprava na postu zadní stavby. Pokud si prohlédnete naše představení karbonového Senderu, nebo jen popisky, obrázky a detaily na produktové stránce canyon.com, tak vám nejspíš neunikne barevně záměrně zvýrazněné raménko přepákování, kterým je doladěn průběh zdvihu Senderu CF „k dokonalosti“.

CANYON Sender AL 7.0

CANYON Sender AL 6.0

Jednoduše s pružinou!

Canyon Sender AL přitom tento prvek drze vypouští a jde cestou výrazně jednodušší. I jeho tlumič je protažen skrz kapličku rozšířené sedlové trubky (jestli lze tomuto tvarově složitému prvku ještě říkat trubka), prochází i skrz horní vahadlo, oproti karbonové verzi je ale vzadu opřen přímo o vzpěry zadní stavby, nikoliv o další pákový mechanizmus.

Když přitom porovnávám specifikace modelu Canyon Sender CF a popis novinky Sender AL, vychází mi z toho, že je zadní stavba obou kol naladěna krapet jinak, pro jiné pružné médium. Všechny tři modely Canyon Sender CF jsou totiž osazeny vzduchový jednotkami, kdežto Sender AL spoléhá na vinutou pružinu (RockShox Super Deluxe Coil), o níž se hovoří v prezentaci v části věnující se právě naladění zadní stavby. Takže jednodušší konstrukce vsází na linearitu vinuté pružiny, složitější pákový mechanizmus si hraje s charakterem vzduchových komor.

Více informací, konečné ceny atd. na webu: www.canyon.com/..sender/

Dědictvím od modelů Spectral a Torque je tunel na spodní trubce, který elegantním a praktickým způsobem řeší vedení kabeláže.

Na patkách zůstala možnost snadno měnit délku zadní stavby, respektive rozvor, pro různé jízdní situace.

Canyon G5 – řídítka a představce pro DH a FR (categorie 5)

Poslední kategorii novinek pro rok 2018 zastupují u značky Canyon komponenty řady G5, konkrétně řídítka, představce a gripy určené primárně pro gravity disciplíny. Tedy zejména pro stroje Canyon Torque a Sender. Canyon se přitom v tomto segmentu rozhodně nehodlá ničím omezovat, naopak chce nabídnout, na svá kola věšet, ale i běžně na e-shopu nabízet, ty nejlepší produkty v dané kategorii.

Není se tak čemu divit, že třeba karbonová řídítka prochází přísnou výstupní kontrolou, kdy každý jednotlivý kousek před finální expedicí projde CT scannerem, aby se zaručilo, že v materiálu nejsou žádné skryté vady! Nové komponenty Canyon G5 rovněž prošly náročným procesem laboratorního testování, stejně jako nesmlouvavým nasazením v terénu, krom jiného i v rámci Světového poháru v DH.

Mezi díly s označením Canyon G5 konkrétně patří zajímavé dvoudílné představce využívající sendvičové konstrukce s nulovým sklonem a délkou 40 nebo 50 mm (hmotnost 158/182 mm). Pro DH nadšence je připraven Direct-Mount představec s nastavitelnou délkou 45/50 mm a s možností nastavení výšky řídítek v rozsahu +/- 5 mm, který váží 174 g.

Dále budou k dispozici dvoje řídítka (hliník/karbon), kdy jsou stejné jejich základní parametry. Zdvih 10, 20 nebo 30 mm, délka 780 či 800 mm a zahnutí 5° nahoru a 8° k jezdci. Hmotnosti oscilují mezi údaji 386 g a 406 g u hliníku a 254 g a 260 g u karbonu.

Půjde-li vše podle stejného scénáře jako u modelu Canyon Spectral, budou všechna kola i nové komponenty dostupné na e-shopu CANYON v podstatě v ten samý okamžik, kdy padne obecné informační embargo.

Více informací proto hledejte na webu: canyon.com

Foto: Canyon

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky