KONA Process 153 CR/DL 27.5 (2018) – První dojmy

Poslední týdny se mi daří plnit si dílčí sny tím, že se vozím na kolech, nad nimiž jsem před chvílí slintal v rámci jejich teoretického představení. Mým aktuálním úlovkem v tomto směru je překrásná Kona Process 153 modelového roku 2018 s radikálně přepracovaným a z větší části karbonovým rámem.

Musím vás ale upozornit, že dnešní hodnocení bude poměrně povrchní, jelikož jsem s novým „Processorem“ stihl zatím jen jedno mírně uplakané podzimní odpoledne na trailech, které do značné míry poznamenal orkán Herwart. Takové detaily, jako že není doporučen vstup do lesů s ohledem na riziko pádu dalších stromů, jsem si radši ani nepřipouštěl.

I přes všechny popadané stromy, všude po lese poházené větve a místy až po kolena hluboké závěje z popadaného listí jsem stihl projet jeden svůj oblíbený testovací okruh, kdy jsem z kola musel sesednout častěji než normálně, hlavně kvůli těm stromům, ale ve výsledku se jezdit docela dalo.

Zapomeň na vše, co jsi doposud znal!

Ano, pokud se budeme bavit o srovnání Kony Process 153 modelového rou 2017 (test říjen 2016) s nejnovějším kouskem (model 2018), pak zde najdeme vlastně jen málo společného. Zcela jiný je vzhled tohoto kola, jiný je materiál (hliník vs. karbon), výrazně přepracovaná je zadní stavba, jiný je poměrně dost i jízdní projev, stejně jako klíčové jízdní vlastnosti. Jestli je to dobře nebo ne, to už nechám na vás.

Mě osobně v první řadě zaskočil rozdíl už jen v pojetí posedu a základního ovládání, zejména patrný v porovnání s Giantem Reign, který jsem trápil posledních pár týdnů. I když bychom se měli věnovat spíš Koně jako takové, tak prvotního ovlivnění právě tímto přechodem jen tak z hlavy nedostanu. Giant Reign je zkrátka hodně unikátní a hodně specifický stroj zaměřený na poměrně jasně ohraničený okruh jezdců, naopak nová Kona Process 153 na mě při prvním seznámení působí, jako by se snažila být enduro kolem, či ostrým all-mountain strojem pro širokou veřejnost.

Něco podobného mi ke Koně na jedné straně úplně nesedí, jelikož tato klasická severoamerická značka ze západního pobřeží vždy razila vlastní cestu. Na straně druhé se ale není čemu divit, jelikož cosi naznačil třeba již dříve letos testovaný Hei Hei Trail. Proti Reignu – asi jej dnes ještě párkrát zmíním – nabídne nový Process 153 v zásadě naprosto klasický uvolněnější enduro posed s trochu vyšší pozicí řídítek, než jak velí aktuální enduro trendy (ledacos napoví již jen délka hlavy 120 mm u vel. M).

Zadní stavba „Beamer Independent Suspension“ se vrací takříkajíc ke kořenům, jelikož představuje klasický (falešný) čtyřčep, jaký Kona používala po většinu času své existence.

Jednou ze specialit tlumiče RockShox Super Deluxe v provedení Trunnion je ovládání odskoku pomocí otáčení celé horní čepičky ozdobené červenou linkou.

Občas kroutím hlavou nad jednostranným usazením důležitých čepů. Kona ale v tomto směru nechce nechat nic náhodě!

 

reklama

Ostřejší neznamená horší!

Když už jsme u toho posedu, tak já si na jeho charakter musel chvíli zvykat, už jen kvůli propastnému rozdílu vůči předchozímu testovanému kolu, jinak jsem z něj měl ale pocit, že musí rychle padnout skoro každému, kdo nehledá vyslovené extrémy. Do ruky celkem rychle padne také řízení, které je opět o řád jinde než u Reignu, agilnější ale bude jistě i v porovnání s naposledy testovaným Processem 153 (model 2017).

Starší, nebo spíš aktuálně dosluhující kousek byl na můj vkus příjemně extrémní. Pocitově krátký, s extra položenou hlavou, stabilní a sebejistý. Nový Process 153 CR/DL 27.5 je poměrně živý, obratný a velice ochotně se nechá strhnout ke každé divočině, co vám jen bleskne hlavou. Člověk si musí chvíli zvykat na bleskurychlé odezvy řízení, brzy ale tomuto projevu začne přicházet na chuť.

Úhel hlavy 66° je na dnešní dobu sice poměrně dost ostrý, ale neřekl bych, že je to úplný nesmysl. Jen se jedná o jinou cestu, než volí většina současné konkurence, zároveň i odlišnou proti té, kterou razila starší generace. Mimořádnou záležitostí v tomto směru je i tuhost přední partie karbonového rámu, která ještě více umocňuje bezprostřednost reakcí celého kola. Ale jak jsem psal, to jsou vše zatím jen moje první letmé dojmy, které mohou doznat určitého posunu s dalším časem v sedle Kony Process 153 G2.

Při letmém pohledu si toho člověk ani nevšimne, ale zkuste zaostřit na sedlovku v místě, kde je na ní usazené horní rameno… Vidíte, kolik je tam materiálu?!

Nejednou zaznělo, že je akoro celý rám z uhlíku, hliníková je pouze zadní vidlice. Nebýt ale několika výraznějších svarů, tak si toho člověk skoro ani nevšimne. Důvody jsou přitom ryze praktické. 

Jasně, sada SRAM Eagle (X01/GX řazení) s kazetou 10-50 zubů snese větší převodník než klasické 1×11, 34 zubů mi ale přijde už docela sebevědomé. Překvapilo mě ale, že jsem to zde v pohodě ušlápl.

Sakra, jak ten ale jede!

Jedna z hodně překvapivých záležitostí, kterou jsem možná podvědomě čekal, ale nemyslel bych si, že bude tak výrazná, je skutečnost, jak toto kolo luxusně jede! Jestli byl starší Process 153 žvýkačkou, kterou musel člověk do každého výjezdu zamykat, jinak to prostě nešlo, tak novinka s obecným označením Kona Process G2 je balistickou střelou dlouhého doletu!

Vím o tom, že na tlumiči RockShox Super Deluxe RCT je páčka pro blokaci, či přiškrcení kroku ve dvou stupních, ale já si na ni vzpomněl jen ve chvíli, kdy jsem vyrážel do terénu a kontroloval, zda je otevřená. Pak už nic. Nejnovější podoba zadní stavby (Beamer Independent Suspension) podle mého žádné berličky takřka nepotřebuje, jelikož je zadní partie pod šlapáním až neskutečně tuhá a stabilní. A to jak na rovině, v lehkém delším stoupání, tak i v prudkém výjezdu.

Docela mě zarazilo zjištění, že karbonový Process 153 CR/DL váží něco přes 14,5 kg, což není vůbec málo. Poznáte to, když jej uchopíte do ruky, ale snad ani trochu to není znát, když se do toho člověk opře. Tak dobře jede! Klobouk dolů!

RockShox Lyrik RCT3 je prostě parádní kousek, který mě baví a navíc ke kolu krásně ladí!

Líbí se mi, že se poslední dobou na sériová kola necpou pláště, které jsou nejlehčí či nejlevnější, ale takové, co skutečně fungují a nemusí se hned měnit!!!

Stále více výrobců kol a ráfků znovu objevuje výhody asymetrických výpletů. Jedním z nich je i WTB, které před chvílí představilo novou řadu ASYM.

De Luxe a Super Deluxe

Koňácké označování modelů mi trochu připomíná staré škodovky a jejich zkratky 120 L, LS a GLS (Luxus a Grand Luxus). Podobně je na tom i tlumič RockShox Super Deluxe. Co k němu a odpružení říct. Docela bych si přál mít prostor a překopat Konu na bezduše, abych si mohl ještě více užít její komfort. Ale i takto se mi líbí, jak chodí. Stěžovat si nemůžu na Lyrik RCT3 Solo Air nasazený vepředu, stejně tak ani na RS Super Deluxe RCT vzadu.

Oproti starší generaci Processu 153 mi přijde, že je projev odpružení u karbonové novinky o fous civilizovanější, není až tak živelný, ale stále je aktivní víc než dost. Vnímavost na začátku je tak nějak rozumná, akce v dalších fázích zdvihu je ale parádní. Až překvapivě často se mi předevčírem stávalo, že jsem nacházel gumičku na tlumiči jen kousek od rysky na pístnici označující konec jeho faktického kroku. Přitom zrovna já po dorazech běžně nelítám, naštěstí na tvrdý doraz jsem nenarazil ani zde. Zatím!

Hádám, že jste jako já nevěděli, že Kona nově pod víčko výstupu kabeláže u středu vkládá do rámu náhradní patku? Na tu se budu muset ještě mrknout!

Nejen zvídavý tester ocení, když jsou někde na rámu vypsané všechny důležité údaje o kole. Úctyhodný je třeba jen metrický rozměr tlumiče 205×60 mm.

Pokračování příště…

Nechme už pomalu dnešního povídání o nové Koně Process 153 CR/DL 27.5, ať nám něco zbude na plnohodnotný test. Vždyť se sám s tímto kolem zatím pouze seznamuju a hledám jeho silné a slabé stránky. Ostatně v den mojí zatím jediné zkušenosti s novou Konou jsem jí začal pořádně přicházet na chuť až když se slunce klonilo k obzoru a já v tu chvíli nevybaven světly musel, chtě nechtě, otočit přední kolo zpět k domovu. A taky mi začínala být zima! Už se ale těším, až Konu Process 153 zase vytáhnu do akce!

Více o tomto kole najdete na webu: www.konaworld.cz, české ceny pak vyhlížejte na stránkách www.kona.cz

Foto: Štěpán Hájíček

KONA Process 153 CR/DL 2.5 (2018)

KONA Process 153 CR/DL 2.5 (2018)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • obyčejná nula

    pro me jako „srdcoveho“ fanouska KONY (a ex-majitele starsiho modelu) je tento „tuctovy“ vzhled ala norco/canyon/ dost zklamanim… = vubec NIC noveho…, nechava me naprosto chladnym a necitim nic – coz je uplne nejhorsi, jelikoz prochazim kolem, tak ve me nezanecha uplne zadnou emoci – ŠKODA!!!, jako by se vytratila duse/srdce…
    starsi model mi pripada vice svuj, proste vic „KONA“….“umelecke dilo“/original….a kdyz se mi kolo vizualne nelibi, tak pro me nema cenu resit uz ani jizdni vlastnosti…
    …je to jak s zenskou…taky se mi ve vetsine pripadu musi na prvnim miste libit a pak az prichazi ten zbytek – jestli tedy vubec…takhle ale ne..
    …originalita se ceni…at uz pekne/nebo nepekne…nejaka emoce!
    …tady bohuzel neni…jiskra se ztratila…bohuzel ;( ….takze snad zas za rok nebo vice;) …ale verim…byla by to skoda

    • Martin

      Áno presne ….Pekne si to vystihol. V poslednom čase je menej a menej originálnych bikov ktoré chytia za srdce. Kona bola sympatická tým že jej biky mali vlastnú filozofiu a pritom ceny nevyleteli do nezmyselných výšin… uvidíme či tento mainstreamovy charakter biku ( čiže priemerne vlastnosti ) nepošlú Konu medzi silnejšiu konkurenciu v tomto segmente ( čiže Giant, Canyon atd… )

      • Na jednu stranu s vámi hoši musím souhlasit, starší model měl opravdu hodně výraznou osobnost jak vzhledově, tak i svým projevem v terénu. Mě prostě ta starší verze od pohledu hrozně lákala ke svezení a když se tak stalo, tak jsem chvíli řešil jestli nezruším čerstvě odeslanou objednávku na Specialized Enduro 650b! Což jsem ale nakonec neudělal 😕

        Každopádně když jsem viděl nový Process poprvé naživo, tak jsem si říkal, kam se ztratil ten unikátní koncept? Když se ale na tohle kolo podíváte podruhé a ideálně více z blízka, tak vás prostě dostane. Nebo alespoň mě a pár lidí s nimiž jsem mluvil. Zejména tato modrá De Luxe verze. Ale také celé to zpracování, obrovské čepy, masivní profily, to je pecka! Jen bych jí zkrátil hlavu a položil vidlici. Mít ji doma tak jako první řeším hlavové složení s možností měnit úhel…

        Jinak je to prostě kolo které vás láká do sedla jak krásně jede nahoru i dolů!

        • Ještě mě napadá… Nejsem sice milovník velkých kol a velkých zdvihů, ale docela mě láká Kona Process 153 29″ Snad na jaře! 😋

          • obyčejná nula

            byl jsem stastnym vlastnikem 153 my2015, a po vymene vice mene vsech komponentu + hlavne tlumice za RS RC3 DA, to byla neskutecna pila, velice hrave a funkcni kolo..sic pravda ze do kopce to bylo treba zamknout, ale co se tyce radosti z kazde jizdy nereknu ani POPEL! proste revoluce!
            bohuzel(?)/bohudik(?) se naskytla az neskutecna moznost koupit v doprodeji ram, jez byl hluboko v mych nejtajnejsich pranich – SC Nomad 3 a jelikoz se takova sance v zivote nevyskytuje kazdy den, tak jsem vzal za kliku…
            …az mi bylo/je me 153 stale lito, protoze kazdou jizdu na processu jsem si naprosto uzival + se mi samozrejme libila a stale se mi tyto koně libej…
            …N3 a Process 153 jsou pro me naprosto jina kola,neporovnatelna….jedinecna…ale vyuziji jen jedno ;(

            co se tyce ale MY 2018 – tak nevim, mozna po nejake testovacce treba zmenim nazor, ale takova ta 😉 „laska na prvni pohled“ se zatim u me neKONA…
            prijit ovsem asi vzdycky muze,ze.. 😉
            o hodne vic ke mne mluvi bajky od Transition – ti jsou stale svoji/jedinecni original!,..

            zajimava geometrii byla/je Process 134 2017 v plne palbe, bohuzel testu jsem…..to musi byt teda Mašina!

            kazdopadne i presto vsechno preju KONě vsechno jen a jen dobre!….jak jsem psal vyse…je to srdcovka!a verim jim!

          • nula

            sorry chybicka se vbloudila
            ————————————–
            zajimava geometrii byla/je Process 134 2017 v plne palbe, bohuzel test jsem NIKDE poradny NENASEL..