Commencal Supreme SX – zase jedno enduro v DH stylu!

Od doby, kdy naplno propukla enduro mánie a vše je najednou #endurospecific, se podmínky, kde se na těchto kolech jezdí, přitvrzují a náročnost závodů stoupá. Není divu, že řada lidí hovoří o moderním enduru jako o „DH na malých kolech“. Proto se docela divím, že se v enduro světě neobjevuje více zmenšenin DH strojů. Minimálně jeden nový se ale nedávno představil světu – Commencal Supreme SX.

Když se nad tím zamyslím, vybaví se mi bez většího pátrání vlastně jen GT Sanction, jakožto menší bratr sjezdového modelu GT Fury, nebo třeba letos představená nová generace Santa Cruz Nomad, která se ve velké míře inspirovala vlastní DH řadou V10. Naopak když se před více než rokem představovala nová generace Specialized Enduro, řada lidí čekala, že se bude více podobat řadě Specialized Demo, ale nestalo se.

Chápu, že asi nebude až tak jednoduché vzít DH rám, trochu jej zmenšit, ubrat krapet na zdvihu a poladit geometrii, aby dané kolo nejezdilo dobře jen z kopce, ale bylo použitelné i na transferech či v rámci více šlapavých RZ. Lidé ze Specialized to řekli jasně (parafrázováno): „Zkoušeli jsme přenést koncept modelu Demo na řadu Enduro, ale zjistili jsme, že to v daném prostředí a při specifických požadavcích jezdců nefunguje tak, jak bychom chtěli.“

Ono asi hodně záleží na tom, co od nového kola jeho tvůrci vlastně očekávají. Použiju-li ještě jeden příklad, tak třeba nová Kona Process 153 (první dojmy) vypadá na první pohled dost podobně jako sjezdový Operator, ale po jízdní stránce to zase až takový tank není. Možná Process 165 s pružinou?

Commencal Supreme SX – A kdy dokončíte támhleto?

Docela mě pobavila hláška z představení novinky Commencal Supreme SX, kdy autor článku na Pinkbike.com vzpomíná, jak seděl před nějakým časem na prezentaci sjezdového modelu Commencal Supreme DH V4 s poměrně radikálním systémem s vysokým čepem. V promo materiálech přitom bylo ukázán prototyp postavený na stejném systému, avšak se zdvihem 160 mm. Řada novinářů se přitom zajímala více o potenciální nové enduro než o právě představovaný sjezďák!

Možná, že to Commencal v té době neměl ani v plánu, ale když už se nad tímto tématem strhla taková diskuze, nezbývalo mu nic jiného, než na stejné platformě vyčarovat pravověrné enduro. Respektive Commencal Supreme SX je se svými monstrózními 180 mm zdvihu strojem spíše pro „big mountain“, freeride a do bikeparků, než vyslovené enduro. Ale kdo ví. On se jeho extra apetit dost možná uplatní i v rámci EWS a v dalších sériích!

reklama

Vysoko znamená daleko!

Commencal Supreme SX je strojem zajímavým nejen pro své parametry a filosofickou blízkost s DH speciálem, ale hlavně pro hodně svérázné řešení zadního odpružení – tzv. Contact System. Jeho nasazení přitom potvrzuje jednu tu a tam slýchanou domněnku, že se brzy půjde opět spíše cestou lepších jednočepů než složitých virtuálů?!

Jeden čep pro práci zadní stavby stačí i novince Commencal Supreme SX, a to hned zatraceně vysoko umístěný. Tato koncepce zadní ose uděluje dosti svéráznou trajektorii, která míří šikmo dozadu a nahoru. Pokud se budete zajímat více o teorii zadního odpružení, narazíte dozajista na názor, že z hlediska absorpce překážek je ideální jednočep s bodem otáčení umístěným co možná nejvýš a co možná nejdál vepředu. Dokonalým příkladem byly svého času stroje San Andreas!

Vystřelí tě z pedálů!

Commencal Supreme SX jde podobnou cestou, pouze hlavní čep necpe až tak daleko dopředu, zato na něj přidává rolničku pro řetěz za účelem jeho specifického vedení nahoru a dozadu. Bez této „fíčury“ by se daný systém až neskutečně výrazně zavíral při šlapání a hlavně by ve velkém stylu tahal za kliky, až by vás možná vyhodil z pedálů! Vedení řetězu vrchem toto vcelku elegantně obchází, čemu ale nedokáže pomoct je teoreticky hodně výrazné blokování zadní stavby aktivací zadní brzdy.

Nebo teoretické… Podívejte se na následující dvě videa, kdy první ukazuje chování celku při povolených brzdách, druhé při zatažené zadní brzdě. Všimněte si přitom, jak daleko dopředu odjede přední kolo u druhého videa! Ostatně zkuste si tento trik s vlastním kolem. Už jen třeba tak, že si na něj sednete a zkusíte zapumpovat s povolenými brzdami a pak zkuste to samé v zabrzděném stavu. Jak velký je to rozdíl?

Tato záležitost, anglicky hezky nazváno „brake jack“, ale paradoxně není testovacím jezdcem popisována jako něco zásadně nepříjemného. Ovlivnění chodu zadní stavby brzdou nepocítíte, pokud zadní kolo nenarazí na větší překážku, a když se tak stane, může někdy pomoct už jen to, že bude zadní kolo více či méně ve smyku.

Ale upřímně, představte si vybrzděnou roletu před klopenkou v bikeparku na konci sezóny! Se skutečně nezávislým systémem ji projedete na brzdách jako nic, podobné kolo vám možná vyrazí řídítka z ruky! Nebo vás jen donutí před obloukem tolik nebrzdit, což je vlastně vůbec nejlepší!

Táhni a srůstej!

Poslední bod svého teoretického rozboru bych věnoval ještě systému táhel a pák, který je poměrně složitý. Svou složitostí mi lehce připomíná Scott Gambler, nebo jeden historický Cannondale, ale teď si sakra nevzpomenu na jméno modelu! Fakticky ale bude mít dané řešení nejblíže kolenové páce z modelů GHOST Riot a Path-Riot. Ale do toho už nechci více zabřednout… Podstatné je, že systém přepákování je zde proto, aby pozitivně ovlivnil průběh zdvihu. Tedy citlivost, aktivitu a dostatečnou progresi.

Na tomto kole mě rovněž fascinuje použití hlavy průměru 1,5“, která díky „chytrému“ hlavovému složení umožňuje měnit úhel hlavy z výchozích 65° v rozsahu dalšího +/- 1° (tedy 64°/65°/66°), ale zároveň lze i posunout celý krk dopředu či dozadu, a tak změnit dosah a rozvor. Rozsah tohoto posunu přitom činí nezanedbatelných 10 mm.

Co je ale na tom všem nejdůležitější, je otázka, jak to celé funguje. Dle popisu dojmů na Pinkbike.com je Commencal Supreme SX cestou dolů neskutečná žehlička, která polyká nerovnosti jako nic. Autor článku přitom říká, že by s ohledem na sjezdové schopnosti novinky mohl v mnoha směrech použít starší popis z testu modelu Commencal Supreme DH V4.2, jak moc Supreme SX svým výkonem tento sjezďák připomíná!

Více o tomto kole najdete v původním článku na Pinkbike.com, odkud jsme si vypůjčili i fotky. Další info vyhlížejte na webu commencal.com

Foto: Ben Winder (Pinkbike.com)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • bukanýr

    kočkopes jak cyp! všechná jiná kola na fotkách výše vypadají lépe!o funkčnosti ani slovo…jelikož nevím.

  • Tony Tony

    Jednocep never….jedine uz virtual

  • Tony Tony

    Rolety v salbachu a jednocep sem si uzil letos a nechci opakovat☺☺☺