EUROBIKE 2017 – ELEKTRO novinky, trendy, zajímavosti…

Obecné trendy ve vývoji elektrokol a prudký rozmach této kategorie jsme hned několikrát rozebírali v úvodnících u jednotlivých reportáží z veletrhu Eurobike 2017. Nyní se nacházíme na začátku posledního reportážního dílu věnovanému tomuto „segmentu budoucnosti“, jak jej evidentně vidí řada výrobců.

Jak jinak si totiž vysvětlit, že se valná většina méně i více významných značek pustila do vývoje elektrokol s takovou vervou a nasazením. eBiky přitom byly vidět na letošním Eurobiku skutečně všude, až by tuto výstavu měl člověk skoro tendenci přejmenovat na Elektrobike. Ale zase tak drastické to nebylo, jak ukazuje čtveřice doposud vydaných reportů. Každopádně pro zapřisáhlého elektroskeptika musela být procházka výstavními halami hodně skličujícím zážitkem.

Kam to vše spěje?

To zatím nikdo nejspíš neví! Každopádně z toho, co bylo letos na Eurobiku vidět, lze vyčíst několik základních trendů. Tím hlavním je integrace. Tedy v první řadě integrace akumulátorů do spodní rámové trubky a snaha zušlechtit vzhled elektrokol a přiblížit je co nejvíce klasickým strojům.

V tomto směru bylo jasně patrné, kdo dokáže myslet dopředu, nakolik je kdo daleko a kdo již letos (modelový rok 2018) nastoupil na cestu přísné integrace a kdo se spoléhá na řešení s „batohem na spodní trubce“. Tedy zvenku na rámu usazené baterii. Existuje přitom ještě jeden mezistupeň obecně označovaný jako semi-integrace, kdy má kolo klasický „batoh“, přitom je ale rám tvarově upraven tak, aby baterie co nejvíce splývala s křivkami rámu.

Shimano vede!

Jinou silnou vlnou patrnou napříč mnoha značkami a kategoriemi je raketový nástup Shimana a jeho pohonu Steps E8000 a s tím související znatelné oslabení pozic u Bosche. Krok je to vcelku logický. Pohonná jednotka od Shimana je menší, lehčí, minimálně stejně výkonná a hlavně tak nějak více cyklistická.

Není to motor z vrtačky vlepený do rámu. Pakliže ještě loni bylo Shimano spíše vzácností, dnes je, alespoň u nových modelů, jasným číslem jedna. Za Shimanem a Boschem pak ostatní výrobci v celkovém součtu spíš jen paběrkují, případně určité značky spoléhají na svá řešení *Giant na spolupráci s Yamahou, Specialized třeba na Brose. Ani jedna značka ale na Eurobiku nebyla.

reklama

Menší, lehčí, nebo s více volty?

Mezi touto hlavní vlnou se tu a tam objevují nové, inovované i revoluční nápady a řešení, které by mohly celý obor posunout o pořádný kus vpřed. Na zásadní revoluci ve velikosti a kapacitě článků se ale stále ještě čeká v cyklistice i v automobilovém průmyslu.

Každopádně zajímavé řešení představil třeba Continental. Motor pracující s výrazně vyšším napětím 48V (běžně 24V, Rocky Mountain Altitude Powerplay 36V) slibující kupříkladu výrazně kratší časy nabíjení, navíc s integrovanou bezestupňovou převodovkou! Za povšimnutí jistě stojí první pokusy na poli cyklistického ABS (protiblokovacího systému brzd), nebo naopak systémy miniaturizující celé řešení baterie a pohonu jako je Evation značky Fazua!

Pojďme již ale ke konkrétním kolům, systémům a nápadům:

GHOST má s elektrickými koly do budoucna velké plány. Modelový rok 2018 pro něj přitom představuje de facto druhou generaci vývoje vlastních elektrokol. Velký trhák GHOST Lector Hybride bohužel na Eurobiku k vidění nebyl, i tak jsme zde ale našli pár zajímavých kousků. Začít můžeme u nové generace strojů Lanao FS s pohonem Shimano Steps E8000, se 140 mm zdvihu a koly standardu 27,5+.

V základních parametrech hodně podobný, konstrukčně a technologicky ale o patro výš stojí stroje Kato FS, opět s pohonem Shimano a se stejným zdvihem 140 mm. Nabízen bude v robustní podobě 27,5+, či jako sportovnější 29er.

Ghosty Lanao i Kato (pevné i fully) jsou dokonalým příkladem „semi-integrace“ baterie, kdy již „batoh“ v podobě akumulátoru tolik netrčí do prostoru.

Ghosty Kato FS Hybride využívají upravenou konstrukci zadní stavby, jakou najdeme na nejnovějších modelech SLAMR (bez motoru). 

Jak bylo zmíněno v úvodu, jedním z velkých trendů je integrace elektropohonu do rámu, což si jako hlavní téma vzal za své i domácí Rock Machine. Tato značka jde ale poměrně unikátní cestou, kdy pro zachování maximální tuhosti a možnosti snadno vyjmout baterii z rámu používá pětikomorovou konstrukci neskutečně masivní spodní trubky.

Rock Machine přitom používá stejný recept s macatým hranolem dolní trubky jak na pevných modelech Blizz INT, tak i u poctivých fullů Blizzard INT (INT = Integrated). Ostatně na Blizzardu INT jsme se již krátce svezli v rámci letní prezentace u Sečské přehrady.

Hned za stěnou tenkou tak, že by se dala krájet, se nacházely stroje Superior, které zažívají svou elektrickou premiéru. SUP implementuje elektropohon Shimano STEPS E8000 jak do svých sportovních fullů eXF (29“), tak i…

Do pevných biků Superior eXP. Všechna kola jdou cestou semi-integrace z důvodu jednodušší konstrukce, ale přitom ucelenějšího vzhledu.

Spíš jen raritou na okraj je tento elektrický pluskový tandem Moustache s pohonnou jednotkou Bosch Performance CX a dvojicí akumulátorů o kapacitě 500 Wh.

Německý Haibike je značkou, která elektrice propadla ve velké míře již před několika lety. Aktuálním vrcholem její nabídky je tento integrovaný elektro sjezďák pojmenovaný DWNHLL.

Sice mi to celé přijde dost divoké, ale budiž, s takovým kolem lze vyrazit na sjezdovku, i když se netočí lano. Kolik výjezdů by to ale zvládlo třeba na Klínovci nebo ve Špindlu?

Hned na několika místech a u několika značek jsem zaznamenal pokusy o zařazení systému ABS do elektrokol. Někdy lze toto řešení integrovat do rámu…

Někdy zůstává ponecháno venku. Osobně mě ale častěji trápí fakt, že na eBiku nestíhám dobrzdit, než že bych jej přebrzdil!

Poněkud přerostlý je systém eBike ABS od Bosche, který má jinak se systémy ABS své bohaté zkušenosti ze světa automobilizmu.

Povědomý mi proto přijde druhý pomocný kotouč, který snímá otáčky kola a podle něj řídí účinek brzd.

Důkazem, že elektriku musí mít dnes vážně skoro každý, je tento kousek značky Kelly’s, model Theus. Myslím, že by mu slušel alespoň pokus o semi-integraci, jinak ale implementace pohonu Shimano do současné generace modelu Swag vypadá docela dobře.

Merida již nějaký čas také elektrifikuje a jako mnozí jiní i ona pro rok 2018 vsadila na Shimano Steps a semi-integraci. Zde model eOne-Sixty s poctivým all-mountain apetitem.

Pro někoho nenápadná, pro jiné zcela zásadní inovace byla k vidění na stánku Continental. Tato značka, která rozhodně nevyrábí jen pneumatiky, se již nějaký čas snaží prosadit na poli elektropohonu jízdních kol. První pokusy začaly s poupravenou jednotkou Brose, nyní přichází na řadu vlastní řešení.

Unikátní je především integrace bezestupňové „kuličkové třetí“ převodovky (dle mého názoru pochází od značky NuVinci) do těla samotného motoru. Sekundární je přechod na napětí 48V.

Samotná jednotka s integrovanou převodovkou, schopnou pracovat i v plně automatickém režimu, je sice poměrně velká, ale jako celek mi to dává smysl.

Proč cpát na kolo několik různých systémů, když může být vše v jednom a přenos síly na zadní kolo pak lze snadno vyřešit třeba bezúdržbovým řemenem.

Zpět ale ke klasickým značkám jako je Bosch, který pro příští rok útočí zejména touto chytře tvarovanou a poměrně štíhlou baterií (akumulátorem) PowerTube 500 s nešizenou kapacitou 500 Wh.

Beze změny zatím zůstává pohonná jednotka Bosch Performance CX, která má sice výkonu na rozdávání, ale na dnešní dobu je dost velká, těžká a bez šťávy z baterky má sama o sobě značný odpor na klikách.

Celkově je mi sice mnohem sympatičtější pohon Shimano než Bosch, když ale srovnáte podobu jejich baterií pro integraci do rámu, říkám si, že bych to nejradši spojil v jedno. Akumulátor Bosch PowerTube 500 a motor Shimano Steps E8000! Plánovaná menší a kompaktnější baterie Shimano je zatím stále ve fázi vývoje, jelikož údajně zatím není až tak stabilní, jak by si její tvůrci přáli.

Plná Integrace je velkým tématem u většiny výrobců. Zde je ukázka, jak se s daným úkolem vyrovnala značka Bafang.

Zcela jiný přístup k elektropohonu demonstruje značka FAZUA a jejich Evation.

Střed je osazen pouze kompaktní převodovkou s potřebnou elektronikou.

Vše podstatné se nachází v trubce uvnitř rámu. Zde je jednak zasunut samotný akumulátor (250 Wh), zároveň se zde skrývá i motor. Celé to má dohromady 4,7 kg a teoreticky se dá jezdit i když vyndáte baterii s motorem z rámu. Pro plné pochopení doporučuji navštívit stránky www.fazua.com

Praktickou integraci pohonu FAZUA Evation demonstruje tento CX/Gravel bike od značky Fantic s karbonovým rámem a karbonovými ráfky.

Téměř čistou silnici s tímto systémem nabízí Focus.

Vítězem Eurobike Awards 2017 v kategorii MTB elektrokol byl letos zvolen Rocky Mountain Altitude Powerplay (naše představení).

Powerplay bodoval jistě díky osobitému řešení, kdy je šlapací střed zavěšen na samotném rámu a motor je až v samostatné „kapličce“ před ním. Velký převodník tak pohání jezdec, stříbrná rolnička je výstupem samotného motoru a unikátní je též měření napnutí řetězu na černé kladce, které řídí výkon motoru.

Elektrice je dnes podřízené ledacos. Kupříkladu slovutný Evoc začíná nabízet batoh FR-Trail E-Ride určený primárně pro „elektrikáře“.

Jeho specialitou je samostatný „šuplík“ pro umístění náhradního akumulátoru a počítá se i s tím, že s sebou povezete případně i nabíječku!

BMC svou elektrickou „bestii“ ukázalo loni na Eurobiku jako první studii, dnes se již jedná o hotové kolo.

Nový model je postaven na karbonovém rámu a k pohonu využívá, jako mnozí jiní, jednotku Shimano Steps E8000.

Elektrifikace není ničím výjimečným ani u značky Scott, která si pro příští rok nachystala kupříkladu tento elektrický Genius, rovněž na Shimanu.

Scott ale nevsází jen na jednu značku elektro výbavy, ale snaží se pro každý segment vybrat to nejvhodnější řešení, jak krásně ukazuje tato grafika. Bosch je zjevně vhodný pro civilní i MTB styl jízdy, Brose vyniká v městské džungli a Shimano zase v terénu.

Na tomto modelu Scott eAspect je přitom krásně vidět, jak parádně a čistě lze zapasovat systém Brose do rámu, včetně efektního barevného maskování.

Tak trochu jiné komunikační rozhraní systému Brose s dotykovým ovládáním.

Slušným šokem pro mnohé bylo toto kolo! Jednak všichni žasli, že i Pivot představil vlastní eBike, model Shuttle…

Jednak je překvapivé, že Pivot nesáhl po baterii Shimano určené k integraci, ale vzal klasický „batoh“ a ten ukryl v rámu!

Poslední ukázka nečekané elektrifikace – své monstrum s baterkou představila i značka Mondraker.

Základem je extra robustní karbonový rám a zcela nepřekvapivě pohon Shimano Steps E8000 s integrovaným akumulátorem! Slušná motorka!

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Bohuslav Čapek

    Výborný článek. Není nad to mít „svého“ člověka na místě, kde se něco děje. Zkusím dát slovo do pranice. Dovedete si představit Enduro závod s kategorií elektro kol. Kdo by dokázal zkrotit 22 kg na trati. Já to zatím zkusil jako fanoušek a divák okolo tratí v Sušici, Tam bylo elektro kolo k nezaplacení. Nebo jinak, jak by měla vypadat trať aby se na ní dalo závodit s elektro koly. V začátcích MTB šlo především o závodění tak kde jsme teď po 30-ti letech.

    • Podle mého by to chtělo v závodní formě do jisté míry speciální trať pro elektrokola a speciální soutěže. Nechat pár klasických RZ a k tomu přidat bodované úseky s technickým výjezdem, kde by se počítaly trestné body za šlápnutí na zem, místa, kde by se soutěžilo kdo vyjede váš a tak podobně. Tam by se skutečně ukázalo kdo má svoje elektrokolo v malíku 😉 Hádal bych, že se něco podobného brzy objeví vzhledem k tomu, jak silně se elektrokola derou kupředu.

      Jinak sám jsem si zkusil jak se krotí více jak 20 kg poctivého ebiku na trati EWS v rámci prezentace Rocky Mountain Altitude Powerplay a nebylo to mnohdy snadné!
      http://www.bikeandride.cz/2017/06/rocky-mountain-altitude-powerplay-zazitky-v-sedle/

  • Jindřich Antuch Antušek

    Osobně se mi na EB 17 líbily nejvíc stroje od BH. Tady je integrace zvládnutá na jedničku a myslím, že ukazuje směr do budoucnosti. ( https://www.google.cz/search?q=bh+atom+x&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjp-7OIqOjWAhWTbZoKHduFAaUQsAQIQw&biw=1920&bih=949 ). A pak variabilní baterie, která se skládala jako řetěz vždy po třech článcích. Dá se tak krásně zasunout do jakékoliv trubky.

    • BH je docela kosmos! A ta článková baterie je super nápad, ale třeba u Lapierre se s tím zatím perou a ještě nepotvrdili výrobu kol s motorem Shimano a tímto akumulátorem v roce 2018. Ale snad to dopadne 😉