Obecné trendy ve vývoji elektrokol a prudký rozmach této kategorie jsme hned několikrát rozebírali v úvodnících u jednotlivých reportáží z veletrhu Eurobike 2017. Nyní se nacházíme na začátku posledního reportážního dílu věnovanému tomuto „segmentu budoucnosti“, jak jej evidentně vidí řada výrobců.
Jak jinak si totiž vysvětlit, že se valná většina méně i více významných značek pustila do vývoje elektrokol s takovou vervou a nasazením. eBiky přitom byly vidět na letošním Eurobiku skutečně všude, až by tuto výstavu měl člověk skoro tendenci přejmenovat na Elektrobike. Ale zase tak drastické to nebylo, jak ukazuje čtveřice doposud vydaných reportů. Každopádně pro zapřisáhlého elektroskeptika musela být procházka výstavními halami hodně skličujícím zážitkem.
Kam to vše spěje?
To zatím nikdo nejspíš neví! Každopádně z toho, co bylo letos na Eurobiku vidět, lze vyčíst několik základních trendů. Tím hlavním je integrace. Tedy v první řadě integrace akumulátorů do spodní rámové trubky a snaha zušlechtit vzhled elektrokol a přiblížit je co nejvíce klasickým strojům.
V tomto směru bylo jasně patrné, kdo dokáže myslet dopředu, nakolik je kdo daleko a kdo již letos (modelový rok 2018) nastoupil na cestu přísné integrace a kdo se spoléhá na řešení s „batohem na spodní trubce“. Tedy zvenku na rámu usazené baterii. Existuje přitom ještě jeden mezistupeň obecně označovaný jako semi-integrace, kdy má kolo klasický „batoh“, přitom je ale rám tvarově upraven tak, aby baterie co nejvíce splývala s křivkami rámu.
Shimano vede!
Jinou silnou vlnou patrnou napříč mnoha značkami a kategoriemi je raketový nástup Shimana a jeho pohonu Steps E8000 a s tím související znatelné oslabení pozic u Bosche. Krok je to vcelku logický. Pohonná jednotka od Shimana je menší, lehčí, minimálně stejně výkonná a hlavně tak nějak více cyklistická.
Není to motor z vrtačky vlepený do rámu. Pakliže ještě loni bylo Shimano spíše vzácností, dnes je, alespoň u nových modelů, jasným číslem jedna. Za Shimanem a Boschem pak ostatní výrobci v celkovém součtu spíš jen paběrkují, případně určité značky spoléhají na svá řešení *Giant na spolupráci s Yamahou, Specialized třeba na Brose. Ani jedna značka ale na Eurobiku nebyla.
reklama
Menší, lehčí, nebo s více volty?
Mezi touto hlavní vlnou se tu a tam objevují nové, inovované i revoluční nápady a řešení, které by mohly celý obor posunout o pořádný kus vpřed. Na zásadní revoluci ve velikosti a kapacitě článků se ale stále ještě čeká v cyklistice i v automobilovém průmyslu.
Každopádně zajímavé řešení představil třeba Continental. Motor pracující s výrazně vyšším napětím 48V (běžně 24V, Rocky Mountain Altitude Powerplay 36V) slibující kupříkladu výrazně kratší časy nabíjení, navíc s integrovanou bezestupňovou převodovkou! Za povšimnutí jistě stojí první pokusy na poli cyklistického ABS (protiblokovacího systému brzd), nebo naopak systémy miniaturizující celé řešení baterie a pohonu jako je Evation značky Fazua!
Text: Štěpán Hájíček | Foto: Štěpán Hájíček, Jakub Douda
Pojďme již ale ke konkrétním kolům, systémům a nápadům: