APIDURA – do přírody pohodlně „natěžko“

Světem cyklistiky tu a tam cloumají různé trendy, nápady či myšlenky, rodí se nové kategorie, jiné se spojují či rozšiřují, případně některé již existující se dostávají více na světlo. Jedním takovým trendem je i tzv. bikepacking, tedy cestovní s kolem s plnou výbavou. Jedním ze synonym takovéhoto druhu pohybu v přírodě jsou brašny Apidura.

Ti, jenž jsou zkušenými cestovateli Apiduru jistě dobře znají, jelikož se jedná o jednu z klíčových značek, které nabízí promyšlené a funkční produkty pro poctivý bikepacking. Ono jich vlastně až tolik není, jak bylo ostatně zmíněno v jednom komentáři u reportáže z veletrhu Eurobike 2017: „Čekal bych, že produkty na bikepacking ukáže na Eurobiku řada značek, jelikož se o tom teď dost mluví, ale vedle Apidury to bylo snad jen Vaude jinak skoro nic…“

Brašny na bikepacking v podání Vaude.

Jak to vidí Ghost

Svou variantu expedičního vybavení představil již před více jak rokem také výrobce kol, značka Ghost, která si své brašny nechala ušít na zakázku od jedné outdoorové značky (Pinguin). Nyní je nabízí k prodeji jako kompletní set (nejen) pro svá vlastní plně odpružená kola, především jako doplněk k pluskovým kolům Ghost HAMR či Ghost Roket. Jejich propagaci postavila zejména na modelech HAMR X a Roket X s převodovkou Pinion.

*Přečíst si o nich můžete třeba v rámci prezentace modelů Ghost 2017.

To jsem ale poněkud odbočil od tématu Apidura, či spíš jen chtěl poukázat na to, že bikepacking skutečně žije, i když je to do jisté míry okrajová záležitost. Nebo jak se to vezme. S rozvojem a vzrůstající oblibou kategorie Gravel biků se stále častěji mluví o možnosti cestovat s plnou výbavou napříč známým i neznámým světem. K bikepackingu pak přímo vybízejí jak plusková kola, tak i fatbiky. Záleží na podmínkách a prostředí.

Zkrátka a dobře bikepacking existuje, žije svým životem a u nás má třeba i vlastní on-line magazín www.bikepacking.cz To vše zde rozebírám hlavně proto, že vás třeba takováto forma cyklistiky láká a zajímá, ale nemáte zatím to správné vybavení, nebo si možná říkáte, že nemáte správné kolo. Ale to je omyl! Při troše snahy a při správném výběru lze brašny Apidura navěsit na jakýkoliv stroj, na jaký si jen vzpomenete!

Kompletní výbava od Ghostu – Ghost HAMR 2018.

GIANT Reign jako ukázkový případ!

Abychom ale jen neplácali do větru… Celý tento článek je postaven na skutečnosti, že jsem se domluvil s českým zástupcem značky Apidura, půjčil si od nich pár brašen s tím, abych je sám zkusil. Zcela upřímně se musím přiznat, že raději jezdím s kolem „nalehko“ (krom toho, co vše tahám běžně v batohu) a jako základnu používám své auto, kde mám veškeré potřebné vybavení, vařič, oblečení, jídlo i postel.

Když už jsem měl ale tyto brašny k dispozici, chtěl jsem zkusit jeden nesmělý výlet, ale letos na to nějak prostě nezbyl čas. Proto jsem si udělal alespoň malé dostaveníčko u Děčínského Sněžníku, vytáhl brašny Apidura, naplnil je a navěsil na aktuálně testovaný Giant Reign. Toto kolo, jako poměrně svérázné a hodně ostré závodní enduro, není možná tím, s čím byste chtěli vyrazit na expedici do divočiny, i když proč ne?!

Každopádně Reign 1.5 GE modelového roku 2018 mi posloužil jako ideální modelka k demonstraci toho, že lze brašny Apidura využít skutečně na jakémkoliv stroji. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé brašny, popsat si je, ať víte, s čím máte tu čest.

reklama

Jako airbag na řídítka!

Začněme logicky odpředu, kde jsem na řídítka zavěsil brašnu označenou jako Handlebar Pack Dry (9L). V nabídce je ještě větší varianta s objemem 14 litrů, extra brašna pro všemožné příslušenství Accessory Pack (také jako odolnější verze Dry), která se jednoduše nacvakne na základní brašnu, nebo dvě verze s lehce slabší voděodolnou úpravou – Handlebar Pack Regular a Compact.

Zkoušený vak na řídítka, Apidura Handlebar Pack Dry 9L přitom vyjde na 3 090 Kč, velký Handlebar Pack Dry 14L na 3 390 Kč.

V případě modelu DRY se jedná o dokonale nepromokavou brašnu z odolného materiálu, který místo šití využívá technologii svařování spojů (verze Regular/Compact má šité švy). Řídítkové brašny jsou přitom určeny zejména pro převoz lehčího, ale objemného vybavení. Ideální je nacpat dovnitř náhradní oblečení, spacák, nebo kompaktní karimatku.

K řídítkům se brašna připne pomocí dvou stahovacích pásků, které jsou podšity materiálem hypalon, který zaručuje, aby popruhy neklouzaly a neodíraly řídítka či rám. Třetí spodní pásku můžete obtočit okolo hlavové trubky a zajistit tak vyšší stabilitu samotné brašny. Stahovací pásky jsou sice šikovná věc, ale asi bych zde uvítal možnost snadného zacvaknutí, aby člověk při sundávání a nandávání brašny na kolo nemusel opakovaně provlékat pásky skrz stahovací spony.

Na řídítka se brašna zavěsí pomocí dvou stahovacích pásků.

Třetím nataženým okolo hlavy ji pak lze zajistit proti poletování.

Kurýři a vodáci vědí!

Zakončení řídítkové brašny je řešeno rolovacím systémem, který vodáci a kurýři budou znát velice dobře. Toto řešení přitom poskytuje jak jisté a voděodolné uzavření, tak zároveň napomáhá objemové flexibilitě. Zkrátka podle množství nákladu zarolujete konce o něco víc či míň, přitom vždy dostatečně pevně, aby uvnitř nic nelétalo a vše drželo na svém místě.

Na přední straně navíc najdete pružnou tkaničku (gumicuk), kam lze upevnit to, co se nevešlo dovnitř, či třeba kus oblečení, který potřebujete mít po ruce. Kupříkladu vestičku. Jako bonus, či prostě vyšší standard, lze považovat špičkové zpracování a reflexní plochy pro vaši bezpečnost.

Do řídítkové brašny s objemem 9 litrů se mi pohodlně vešla tato hromádka oblečení a ještě tam nějaké místo zbylo.

Kontaktní plocha samotné brašny je opatřena vrstvou odolnějšího protiskluzového materiálu.

Příruční zavazadlo

Poměrně šikovnou malou cestovatelskou kapsou je tzv. Top Tube Pack, který jsme měli k dispozici ve zvětšené podobě Extended. Je to malá brašna, která se nejčastěji upevní na horní trubku jedním páskem se suchým zipem a pak se druhým páskem zajistí okolo hlavové trubky nebo prostě pod představcem.

Na Giantu Reign jsem ale neměl dost místa, musel bych přidat asi ještě o dost víc podložek pod představcem, vyřešil jsem to ale k téměř plné spokojenosti umístěním této kapsy na konec horní trubky a jejím zajištěním okolo sedlovky. Trochu jsem zde narazil na zlom rámové trubky a na přítomnost rychloupínáku na sedlovce, vše se ale podařilo vyřešit.

Pochválit rozhodně musím silné stahovací pásky, které jsou ze spodní strany výrazně pogumované, proto není problém s jistotou usazení samotné kapsy. Malá brašnička, kterou lze využít jak pro delší expedice, tak i pro běžné denní výlety, je vyrobena z látky zvané Dimension Polyant VX21, což je čtyřvrstvý laminovaný materiál, který vyniká svou odolností, nízkou váhou a nepromokavostí.

Uvnitř kapsy je navíc jedna drobná přepážka na suchý zip, abyste si mohli uspořádat svůj náklad. Mně se sem kupříkladu vešla peněženka, mobil a ještě jedna kompaktní power banka.

Cena kapsičky Apidura Top Tube Pack Extended je 1 390 Kč, případně lze zvolit o něco menší Top Tube Pack Regular za 1 190 Kč.

Rám Giantu Reign nebyl zrovna ideální pro tuto kapsičku, nakonec se ale prostor pro její usazení našel.

Tuto kapsičku by mohl člověk využívat i při běžném denním provozu, krásně se do ní vejde peněženka, telefon a další drobné příslušenství.

Co vše schováš pod sedlo?!

Do třetice jsem měl z větších brašen Apidura k dispozici podsedlový vak Saddle Pack Dry 14L, který se vedle této varianty vyrábí i v řadě dalších provedení. Ve voděodolné variantě DRY, technologicky popisované u řídítkové brašny, to jsou objemy 9, 14 a 17 litrů. Pokud by vám stačila klasika, která je o něco lehčí, spoje nemá svařené ale klasicky šité, pak lze vybírat z velikostí 11, 14 a 17 litrů.

Cena zkoušené brašny Apidura Saddle Pack Dry 14L je 4 090 Kč, menší Saddle Packy Dry 9L stojí 3 790 Kč, větší Saddle Packy Dry 17L pak 4 290 Kč.

Velká podsedlová brašna Saddle Pack technologicky kopíruje brašny na řídítka, avšak s tím rozdílem, že je její přední část zpevněná a drží si svůj tvar, aby se snáze upevnila pod sedlo. Také je zde opatřena odolnějším protiskluzovým materiálem, aby vše pevně a jistě drželo na daném místě.

Rolovací zavírání se u této brašny používá i k jejímu stažení.

Také zde najdete pružnou tkaničku, kterou lze použít k upevnění dalšího nákladu.

Jako obal na spacák

Usazení této brašny je přitom poměrně prosté. Začít můžete třeba tím, že brašnu zajistíte velkým zespodu pogumovaným páskem se suchým zipem okolo sedlovky, poté povolíte pásky na straně, protáhnete je přes ližiny sedla a znovu zacvaknete a utáhnete. Při troše cviku je toto úkol ani ne na minutu, což chválím!

Zavírání velké podsedlové brašny je rovněž řešeno rolovacím systémem pro zajištění proti vniknutí vody a pro snadnou objemovou adaptaci. Rozdílem zde je, že se přezky na koncích nezacvaknou do sebe, ale natáhnou se směrem dopředu a spojí se zde připravenými pásky. Brašna je pak vždy stabilizovaná a zpevněná.

Při mých pokusech jsem se snažil nacpat dovnitř svůj spacák v kompresním obalu, kdy jsem se snažil dno brašny vycpat pár kousky oblečení. Na můj spacák bych ale potřeboval ještě o fous větší brašnu, proto jsem tyto pokusy nakonec vzdal a spacák dovnitř nasoukal samotný, což vyšlo dokonale.

Hodíte-li Saddle Pack na teleskopickou sedlovku, neměli byste na něj zapomínat a šoupat sedlem jako obvykle.

Pro sjezdy a techniku se hodí sedlovku stáhnout, pak by měl ale člověk raději zamknout tlumič, aby si brašnu neobrousil zadním kolem.

Kapsička na cokoliv…

Poslední malý doplněk značky Apidura, jenž jsem měl k dispozici, je tzv. Food Pack Extended. Je to taková drobná kapsička, která se upevní na řídítka, zajistí se okolo představce a pak se ještě utáhne páskem kolem hlavové trubky. V principu se jedná o jednoduchý odkládací prostor, kam lze uložit věci, jež chcete mít po ruce. Jídlo, pití, telefon či nářadí.

Kdo by chtěl, může si dát na řídítka i dvě tyto kapsičky a rozdělit si tak své věci, jak potřebuje. Sám za sebe se musím přiznat, že jsem trochu tápal nad otázkou „kam s ním“ a nakonec kapsičku připevnil z boku na rám na horní trubku a zajistil páskem okolo trubky spodní. Není to asi úplně ono, jak je tato kapsa koncipována, ale také to šlo a ve výsledku mi ani nevadila při šlapání.

Kapsička Food Pouch se nabízí v provedení Regular za 1 290 Kč nebo ve větší verzi Food Pouch Extended za 1 390 Kč.

Pro takovéto usazení je koncipován Food Pouch.

Já jej pro nedostatek místa a příliš objemný představec hodil na bok rámu a také se s tím dalo jezdit.

Dovnitř by se vešla nejspíš menší PET lahev, nebo si sem dáte sváču, kapesníčky a hlavně opalovák: D

Napiš si Ježíškovi

Tolik naše stručné pojednání o brašnách Apidura, které lze využít i jinak než jen na pevné rámy, Fatbiky či „štěrkolety“ jak se hezky česky označují stroje kategorie Gravel bike. Teď už jen naplánovat výlet, připravit výbavu a napsat třeba Ježíškovi, aby vám pár brašniček Apidura nadělil pod stromeček.

Více informací o produktech Apidura najdete na mezinárodním webu www.apidura.com, české ceny a nabídku dostupnou u nás pak najdete na stránkách www.bikebrothers.cz

Jako bonus pár inspiračních videí

 

 

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Kamil Holub

    Tohle jelo Mountain Of Hell, jezdí to MTB Trilogy a zároveň to bikepackinguje… No problem. 😉 Akorát teda teď je bajk v Náchodě a čeká se, až mi tam Lukáš z Acepacu/Pinguinu ušije protypovou rámovku. Protože ta originál Ghost je do mého kola velká. 😀 https://uploads.disquscdn.com/images/179c2f971ce55ded9efbfa3b9563c884d1c1b15203578304715439050d81ec19.jpg

    • Mazec! 😀

    • Libor Barta

      To je parada:-)! Mohu se zeptat jaky tam mate ten zadni „blatnik“ a jak dobre plni svoji funkci? Zabranil by te spouste blata na zadku co mam pokazde kdyz se vratim z biku offroad na podzim:-)?

      • Blatníky máme od Mucky Nutz, přední jsou parádní, ty zadní odfiltrují alespoň to nejhorší. Pokud to chceš ale jen zkusit, pak mají podobný blatník za pár korun také v Decathlonu.

  • Milos Cihak

    Co na to říkala ta teleskopická sedlovka?

    • Úplně v klidu, jen se člověk nesmí zapomenout a začít ji zasouvat do rámu. V zadní brašně jsem měl jen lehký spacák, takže ani žádná extra zátěž navíc 😉

  • Radza

    Kdy už konečně bude hotová recenze Reignu 1.5 GE :-)?? Diky

    • Minulý týden jsem ho byl fotit, dnes jej vracím, nejpozději začátkem příštího týdne to je venku! Možná už tento pátek… 😇

      • Radza

        Uff. Začátek týdne je co? Otevřel jsem dneska BikeAndRide.cz a věřil, že na mě konečně vyskočí tet a furt nic 😁😊

        • Sorry, sorry. Snažím se, ale ne vždy to vyjde jak si člověk naplánuje. Tento týden ale test Reignu bude na 100%

          • Radza

            Hlavně aby ta recenze za to čekání stála 😁 předpokládám detailní rozpitvani tohoto kola 😁

          • Uklidní tě tvrzení, že normálně píšu testy na cca 7 stran a tento má v hrubé podobě 9?! Dnes „musím“ na kolo, Testu bude zítra během dne 😉

          • Radza

            Uff😁 už mám hned den krásnější😁 takže se už připravuji na příjemné počtení 😂

  • Daniel Machart

    Tady se potkaly dvě moje velké záliby. Reign & Bikepacking, i když si nedovedu představit bikepacking s Reignem.-) A jeden tip na výlet – http://www.bikepacking.cz/clanky/z-banatu-na-maly-rezezat-a-spat