MAVIC Deemax Pro/DH – nová kola (DH/Enduro) a nové tretry!


Příběh zapletených kol Mavic Deemax se píše již od roku 1995, kdy vznikl první prototyp s tímto jménem, na jehož vývoji se podílela i značka Michelin. Většina z nás si ale nejspíš vybaví až následné generace, které svou cestu začaly roku 1997. Tedy legendární žlutý set DH kol, na němž kupříkladu Nicolas Vouilloz získal řadu titulů ve světovém poháru.

Od té doby se objevilo mnoho dalších generací kol Mavic Deemax, která pomohla na stupně vítězů i mnoha jiným slavným jezdcům. Za všechny jmenujme dvě současné stars, kterými jsou Sam Hill (s nejnovější generací těchto kol vyhrál svůj první závod EWS v roce 2016), nebo třeba Troy Brosnan (letošní prvenství ve čtvrtém závodě SP DH v Andoře). To je ale jen špička ledovce, jelikož slavných jmen spojených s koly Mavic Deemax je mnohem, mnohem víc!

MAVIC Deemax Pro (úvodní foto Mavic Deemax DH – MY2018)

MAVIC Deemax Pro

MAVIC Deemax Pro

Mavic Deemax pro DH i enduro

Mavic Deemax se nyní znovu dere do popředí zájmu, jelikož tento týden byly představeny nové sety s tímto názvem. Konkrétně tradičně žlutý Mavic Deemax DH určený pro sjezd a Mavic Deemax Pro navržený pro enduro závody. Jméno Deemax navíc nesou i tretry, pro rok 2018 opět v novém provedení.

V době karbonové horečky, kdy sjezdaři i enduristé tak rádi vsází na černá vlákna nejen na postu jejich rámů, ale mnohem častěji i v podobě širokých ráfků, je skoro s podivem, že se někdo zabývá vývojem až takto sofistikovaných hliníkových ráfků pro aktuálně nejnáročnější MTB disciplíny.

Ale na druhou stranu, proč ne. Jistě se najde řada takových, kteří karbonovým ráfkům prostě nevěří, nechtějí za ně utrácet, nebo se jim prostě nelíbí. Zároveň zmíněné tituly z DH (nově i z endura), kterých má Mavic Deemax na svém kontě dlouhou řadu, ukazují, že vyhrávat se dá stále i na hliníkových kolech, minimálně když jsou dobře udělaná!

MAVIC Deemax DH

MAVIC Deemax DH

MAVIC Deemax DH

MAVIC Deemax DH

Rychlosti rostou, tlaky klesají…

Po technické stránce bylo nevyhnutelné rozšířit vnitřní rozměr ráfků tak, aby vyhovoval požadavkům moderních jezdců, jak hezky vystihuje jedno heslo z prezentace novinek Mavic Deemax: „Rychlosti rostou, zatížení roste, očekávání roste, ale tlak v pláštích klesá! Proto jsme museli vylepšit vlastnosti a rozšířit samotné ráfky, aby dokázaly splnit to, co od nich jezdci očekávají.“

Ono rozšíření ale vlastně není až tak dramatické, jak bychom možná čekali. Mavic Deemax DH i Pro totiž nově nabídnou vnitřní šířku 28 mm (vnější 32 mm), což na dnešní poměry není žádný extrém, ale ani výrazně podhodnocený rozměr. Zkrátka zlatý střed. Tedy abychom byli přesní, plných 28 mm naměříte u obou kol Mavic Deemax DH a na předku u Deemax Pro, vzadu je u enduro setu „pouhých“ 25 mm. Proč?

Další rozdíly mezi těmito koly najdete třeba v počtu a podobě drátů. DH verze vsází na 28 kusů v každém kole, Deemax Pro pouze na 24. Deemax DH využívá lehké, dvakrát zeslabované špice (hádám, že ocelové), Deemax Pro vsází na silnější dráty z materiálu Zicral (speciální slitina hliníku „made in Mavic“).

MAVIC Deemax Pro – dráty Zicral

MAVIC Deemax DH

MAVIC Deemax DH

Jak jsme zvyklí

U obou setů najdete řadu pokročilých technologií, na jaké jsme již u Mavicu zvyklí. Kupříkladu specifické opracování ráfků ISM4D, kdy je postupně ubírán materiál, aby byla zachována maximální pevnost a tuhost, a přitom se ušetřilo tolik hmotnosti, kolik je jen možné. Materiál je zkrátka ponechán pouze tam, kde je ho zapotřebí a odebrán v místech, kde by byl jen navíc.

Pokračovat bychom mohli popisem plných ráfků se speciálními niply, které jsou vrtané z vnější strany (Fore Drill), UST standardem, nebo třeba výrazně asymetrickou konstrukcí ráfku, kde se posouvá rovina uchycení špic o 2 mm. To dle nákresu Mavic mění napětí na drátech v extrému z poměru 100/20 na 80/40.

Z praktického hlediska stojí za to upozornit, že kola Mavic Deemax můžete mít s ořechem pro kazety Shimano i SRAM (XD). Přední náboj Deemax Pro pobere osy průměru 15 mm ve verzi Boost (110 mm) i klasiku 15×100 mm. Deemax DH je uzpůsoben na přední osy průměru 15 nebo 20 mm. Vzadu pak můžete mít 12×142 mm nebo i 12×157 mm. U Deemax Pro se pak dozadu počítá primárně s osou 12×142 mm.

Hmotnosti (set průměru 27,5“)

Mavic Deemax Pro 1700 g
Mavic Deemax DH 1950 g

MAVIC Deemax MY2018

MAVIC Deemax MY2018

 

reklama

Tretry Mavic Deemax Pro/Elite

Co se týká treter, i zde se snažil Mavic zajistit jezdcům co nejlepší výkon, tedy co nejjistější spojení nohy s kolem, pevnou oporu, nekompromisní přenos energie a dostatečnou ochranu. Tretry Deemax mají proto výrazný „pohorkový“ střih, pevnou podrážku Energy Grip AM a využívají materiál Contagrip®, aby vám boty neklouzaly, když zrovna nejste zacvaknuti do pedálů.

Dostupné budou verze Mavic Deemax Pro a Elite, kdy verze Elite kombinuje stahování tkaničkami, krycí horní pásek a vnější jazyk zakrývající tkaničky jako takové. Varianta Deemax Pro nechává tkaničky částečně odhalené. Na podobě těchto bot přitom s Mavicem dlouhodobě spolupracuje i Fabien Barel.

MAVIC Deemax Elite

MAVIC Deemax Elite

MAVIC Deemax Elite

MAVIC Deemax Pro

MAVIC Deemax Pro

MAVIC Deemax Pro

MAVIC Deemax Elite

MAVIC Deemax Pro

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky