Mavic Road UST – bezduše konečně i na silnici!

Bezdušové systémy s těsnícím tmelem jsou na horských kolech dnes již skoro standardem, nebo alespoň široce rozšířeným řešením, jehož výhod s nadšením využívají jak běžní či rekreační sportovci, tak i špičkoví závodníci. Ucelený bezdušový set ale dlouho chyběl ve světě silničních kol.

Bývaly časy, kdy se „bezdušáky“ vozily bez tmelu, k čemuž stačilo vlastnit kola s ráfky splňujícími standard UST a stejně tak i pláště s touto magickou zkratkou. Zkušenosti s tímto řešením byly různé, častější problémy s utěsněním, netěsnost samotných ráfků, vyšší hmotnost a ceny plášťů ale tento koncept odsoudily téměř k zapomnění. UST se svého času mihlo i na silniční scéně, odkud ale vyprchalo ještě dříve než z MTB.

Nyní značka Mavic ohlašuje comeback systému „Road UST“! Mavic již řadu let nevyrábí pouze ráfky a zapletená kola, ale nabízí též i vlastní obutí. Nyní k tomu přidává i vlastní těsnící tmel a vše staví jako jeden komplexní systém, který lze ale kombinovat s produkty dalších výrobců právě díky udržení standardů normy UST.

Ve stručnosti jde o specifický vnitřní profil ráfku s vnitřním žlábkem pro snazší instalaci/demontáž pláště a specificky upravené patky pro jisté usazení a potřebnou těsnost. Normy UST by pochopitelně měly splňovat i samotné pláště, aby vše hrálo do jednoho rytmu.

Proč bezduše na silnici?

U horských kol i silničních, CX či Gravel stojů jde v případě bezdušových systémů stále o to samé. Určité snížení hmotnosti (Mavic uvádí údaj cca 40 g na jedno kolo), především ale lepší jízdní vlastnosti díky eliminaci tření pláště a duše, možnost vozit nižší tlaky (komfort + přilnavost), či snížení rizika defektu (samozacelení těsnícím roztokem).

Mavic se na toto téma hodlá zaměřit ve velkém stylu, proto nabídne v UST specifikaci celou řadu svých silničních kol i plášťů.

Přehledně zpracovaný přehled najdete na webu bikecentrum.cz

Uvidíme, zda se toto řešení uchytí a rozšíří, či jej postihne podobný osud jako původní UST. Osobně ale bezdušovému řešení na silnici rozhodně fandím, jelikož na biku jej dnes považuji prakticky za samozřejmost a nutnost. Alespoň u svého vlastního kola!

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • michal

    na čistokrevnejch bezdušovejch fulcrumech a schwalbe jezdim bez sebemenších problémů už druhou sezónu, dost lidí ještě dýl… tak úplně nechápu tu hysterii v médiích, že bezduše konečně i na silnici…

    • Mavic kolem toho prostě dělá slušný humbuk a mák pocit, že toto téma není rozhodně tak často diskutované jako v MTB. Každopádně když se na tuto vlnu naladí i další velcí výrobci, bude to zase slušný posun vpřed.