Lapierre Prorace SAT – Tech news

Se stroji Lapierre máme v redakci poměrně bohaté zkušenosti, a to jak se silničními, CX, Gravel i MTB modely. Aktuálně se představuje nová generace modelu Lapierre Prorace, MTB hardtailu se sportovně-závodním zaměřením, který převzal jednu zajímavou vymoženost ze světa silničních kol.

Není třeba se vzájemně dlouze napínat, jednodušší bude prozradit, že nový karbonový rám dostal absorpční elastomer „SAT“ umístěný ve spoji horní trubky a zadních vzpěr. Toto řešení je, zcela bez obalu, inspirováno silniční řadou Lapierre Pulsium (test Lapierre Pulsium 500, rok 2015).

Pevný, měkký, něco mezi!

Prvek SAT (Shock Absorption Technology) je zde, aby pomáhal tlumit vibrace přicházející od zadního kola a takto nabídl jezdci více pohodlí zejména na delších tratích a stejně tak i více jistoty v rozbitém terénu. Lapierre není jedinou značkou, která používá své řešení změkčující zadní stavbu na jinak pevném, lehkém a tuhém rámu. Pomalu se tak začínají objevovat nová souhrnná označení těchto strojů, kdy asi nejvýstižnějším je semi-rigid MTB (středně tuhý rám).

Zatím jsem po přesném způsobu funkce tohoto řešení vlastně nepátral, až nyní, když se dívám na nákresy, jsem docela překvapený. Systém SAT nefunguje tak, že by přímo do elastomeru šly rázy od zadního kola, naopak je zde, aby měla sedlová trubka možnost aktivně se ohýbat. Elastomerový prvek přitom tyto pohyby tlumí, nebo přesněji kontroluje.

Takovémuto způsobu funkce musí být pochopitelně uzpůsobena větší část rámu, proto je sedlová trubka cíleně zeslabovaná a nad středem výrazně zúžená, aby se mohla ohýbat, jak jí bylo určeno a jak je to třeba, pro navýšení komfortu jezdce. Celé řešení tedy aktivně funguje jen v situacích, kdy jezdec sedí v sedle.

Tlumící elastomer SAT v rámu

Systém fungování celého řešení SAT (Shock Absorption Technology)

Nic z toho by nefungovalo nebýt extrémně zúženého konce sedlové trubky.

reklama

Sektory A a B

Sedlová trubka, vzpěry a jejich vzájemné spojení je tedy konstruováno s ohledem na požadovanou flexi a schopnost řízené deformace, spodní trubka, střed a zadní vidlice cílí naopak na tuhost a výkon! Stejný koncept je opět využíván i u silničních strojů Lapierre. Proto jsou ostatně spodní trubka, střed i zadní vidlice mohutného průměru.

Jedním z drobných vylepšení řady Lapierre Prorace SAT je speciální vodítko pro systémy řazení 1x, které má v sobě integrovaný prostor pro bezpečné usazení rychlospojky řetězu. Pomalu samozřejmostí u nových karbonových strojů Lapierre je přítomnost technologie Trapdoor, tedy dvířek na spodku středové partie, které otevírají přistup k portu určenému k bezpečnému uložení baterie elektronického řazení Shimano Di2.

Dle aktuálně dodaných specifikací budou dostupné tři verze Lapierre Prorace SAT, modely 629, 729 a 929. Začíná se s 11rychlostní sadou SRAM NX a vidlicí RockShox Reba (Prorace SAT 629), pokračujeme přes sadu SRAM X01 Eagle a RockShox SID RL (Prorace 729), vrcholný Prorace pak staví na vidlici RockShox SID WC a řazení SRAM XX1 Eagle.

Originální vodítko Lapierre

A nenápadně uložené dílky rychlospojky SRAM Powerlink

29 only?!

Z logiky již tradičního způsobu označení jednotlivých modelů je jasně patrné, že novinka Prorace SAT bude nabízena čistě jako varianta s velkými koly (29“), z čehož vyplývá, že aktuální zdvojení nabídky každého modelu (Prorace 27,5“/Prorace 29“) může být brzy minulostí. Každopádně pokud vás zajímá, jak se choval o něco starší Prorace 627 na středních kolech, zalistujte na našem webu a najděte si test z roku 2015.

Foto: Lapierre (Damian McArthur)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky