Galfer – test destiček a kotoučů

V průběhu letošní sezóny jsem na svém kole (Specialized Enduro 650B) i na redakčním RB Bandit 675 prostřídal několik kombinací brzdového vybavení značky Galfer. Konkrétně destičky v brzdách a na kotoučích SRAM Guide, ale také jednodílné i dvoudílné kotouče. Ve výsledku jsem skončil u kombinace Galfer/Galfer, která se ukázala jako nejúčinnější.

Vše odstartovalo nasazení destiček Galfer, které se prodávají ve variantách určených pro většinu běžně se vyskytujících brzd (namátkou Shimano, Avid, SRAM, Tektro, Magura, Hope, Hayes, Formula) a které si můžete vybrat v podobě třech rozličných směsí a jedné bonusové:

STANDARD (černé)
Univerzální brzdové destičky vhodné do všech podmínek s vyváženým poměrem mezi účinností a stálostí výkonu, s předpokladem dlouhé životnosti.

ADVANCED (červené)
Brzdové destičky určené do extrémně mokrých podmínek a bláta. Jemnější modulace brzdné síly.

PRO (zelené)
Brzdové destičky s maximální účinností vhodné pro extrémní zátěž. Vysoký výkon, vysoká stabilita, bez potřeby zajíždět. Nevýhodou je rychlejší opotřebení.

*ROAD
Road G1455 je nová brzdová směs speciálně vyvinutá pro použití na silničních kolech vhodná k provozu za všech povětrnostních podmínek.

Osobně jsem měl k dispozici hned několik setů destiček Galfer se směsí Standard. V první fázi jsem je vložil do brzd SRAM Guide R a zkombinoval je s původními kotouči SRAM. Po tomto upgradu byl výkon mých brzd o trochu stálejší při silném zatížení, než jak tomu bylo s originálním setem. Plynulá a dobře čitelná modulace zůstala, jen nástup brzdné síly byl o malinko ostřejší.

*Zprvu sice byly destičky Galfer trochu více upovídané než čistý set SRAM/SRAM, po kontrolním seřízení a po chvíli záběhu ale tento efekt zcela odezněl.

Galfer destičky – směs ADVANCED

Galfer destičky – směs PRO

Galfer destičky – směs STANDARD

Destičky Galfer AVID/SRAM FD459

SRAM Guide RSC + Galfer Disc Wave® Floating (dvoudílné disky)

Určitou mezifází testování výbavy od Galferu představovalo období, kdy jsem dostal na test kola Praxis Works C32 s disky Galfer Disc Wave® Floating. Ta jsem nasadil na RB Bandit 675, kde jsou původní brzdy SRAM Guide RSC s již dokupovanými originálními destičkami SRAM. Galfer u dvoudílných kotoučů „Floating“ využívá vlastní patentovanou konstrukci, která rafinovaným způsobem minimalizuje namáhání spojujících nýtů.

U většiny jiných dvoudílných disků jsou brzdná a nosná část spojeny pouze nýty, které přenáší veškeré zatížení účinku brzd na náboj a následně na celé kolo. Galfer oproti tomu využívá řešení, kdy brzdný disk přímo dosedá na centrální unašeč, přičemž toto spojení má tvar písmene „V“. Nýty pak slouží jen jako pojistka, či záruka pevného, promiňte, plovoucího spojení těchto dvou dílů. Prakticky veškeré zatížení totiž přenáší delší opěrná hrana v bodě kontaktu vnější a vnitřní části disku.

V případě Galferu je unašeč vyroben z oceli, stejně jako samotný brzdný kotouč, proto je celý disk ve výsledku nepatrně těžší než jeho jednodílné provedení (110/140 g – Disc Wave® Fixed/Floating průměru 180 mm). Jedná se tedy o poněkud jiný přístup než u řady konkurenčních plovoucích kotoučů, kde se používá hliníkový unašeč.

Smysl dvoudílných „plovoucích“ disků je především v jejich letmém uložení, kdy spojující nýty umožňují nepatrný výkyv brzdné plochy do stran. Tím by se mělo zamezit vzniku vibrací, nebo alespoň jejich omezení. Teoreticky by si člověk nemusel tolik lámat hlavu se seřízením, vystředěním kotouče ve třmeni, jelikož se plovoucí disk tak nějak „sám poddá“ a za jízdy srovná.

Plovoucí disk by se také neměl tak snadno zkroutit, třeba vlivem šokového ochlazení po průjezdu brodem na konci dlouhého sjezdu, jelikož je zde pevná nosná část a poddajná vnější brzdná.

Než se do mě opřete v komentářích… ANO, vím, že stopa destiček na kotouči ukazuje na nesprávné usazení třmene. Všiml jsem si toho při focení a pak to hned upravil 😉

Instalace a seřízení

Kotouče Galfer Disc Wave® Floating jsou z technologického i designového hlediska jistě zajímavým prvkem, který ozvláštní váš bike a může přispět k tiššímu provozu vašich brzd. Jejich instalace ale nebyla úplně růžová. Nebo jak se to vezme.

Jsem celkem zvyklý na to, že i nové kolo nebo nové kotouče potřebují lehounce srovnat, aby hned od začátku neškrtaly. V rovnání disků si docela věřím, i když pracuju jen rukama a nepoužívám žádné sofistikované nářadí. Je to humpolácké, ale když na to jde člověk s citem, tak to většinou funguje.

Jenže u Galferu Disc Wave® Floating jsem trochu narazil! Možná už jen proto, že na plovoucí disky vlastně nejsem vůbec zvyklý. Nýty totiž nejsou na 100% pevné, dokonale zatažené, aby měl kotouč určitý prostor pro boční výkyv, když už je „plovoucí.“ Nebudu se v tom více pitvat, prostě mi po čase došlo, že rovnat dvoudílný disk tak, jak to dělám běžně s pevnými kousky, je blbost. Snažil jsem se tedy co nejlépe vystředit třmen a vypadnout ven!

Provoz

Při reálném nasazení mě již kotouče povětšinou nezlobily. Po chvíli si sedly a škrtání bylo slyšet jen výjimečně. Občas při tlačení kola a tak podobně, za jízdy jsem ale neměl pocit, že by mě jakkoliv obtěžovaly nežádoucími zvuky. S ohledem na projev brzdného účinku, síly a modulace, jsem ve spojení s destičkami SRAM neměl pocit, že by se něco radikálně změnilo. Neměl jsem příležitost vyzkoušet vysloveně stálost za vysokého zatížení, na to by se hodily kopce jako jsou okolo Gardy, stabilita brzdného účinku ale byla vždy vysoká, bez výkyvů či propadů.

Nástup brzdného účinku byl jen lehce ostřejší, než jak je tomu v kombinaci SRAM/SRAM (disk/destičky). Na to si ale člověk rychle zvykne a pak již o žádném rozdílu prakticky neví. Respektive čistě „sramácký“ set je někdy až moc mýdlový, s Galfer kotouči je naopak příjemně ostřejší. I když jen o fousek.

Důležitá je delší opěrná hrana, nýty jen drží celý disk pohromadě.

Z vnější strany je vše uhlazené, zevnitř jsou nýty hrubšího vzhledu.

Zadní 180mm kotouč Galfer Disc Wave® Floating na RB Bandit 675

 

reklama

SRAM Guide R + Galfer Disc Wave® Fixed/Galfer destičky

Posledním krokem na mojí cestě komplexního testování brzdných komponentů Galfer byla a je kombinace pevných disků Galfer Disc Wave® Fixed a destiček Galfer se směsí Standard. Tento set mám na vlastním kole již nějaký ten měsíc a musím hned dopředu říct, že jsem maximálně spokojený.

Osobně jsem chvíli jezdil s destičkami Galfer Standard na původních kotoučích SRAM, pak jsem dostal disky Galfer Disc Wave® Fixed a při nejbližší možné příležitosti je hodil na kolo. Sundávat je budu až budou sjeté na profil žiletkového nože!

Zbrusu nové destičky někdy vyžadují chvíli záběhu, zejména s ohledem na vyšší vrstvu brzdné směsi, díky níž nelze brzdy hned po jejich instalaci dokonale seřídit. Stačí je ale sladit tak nějak na oko, odjet jednu středně dlouhou vyjížďku a pak třmeny ještě jednou kontrolně doladit. Naopak v případě kotoučů a již zaběhnutých destiček není třeba jakékoliv zdržování. Nasadíte, díky pevné konstrukci je snadno srovnáte i rukou, pokud by to vyžadovaly, a hned se může jezdit.

Galfer Disc Wave® Fixed

Výkony!

Co se mi na setu Galfer/Galfer líbí nejvíc, je patrně ostřejší a snad i stálejší brzdný účinek než v případě čistě Sramácké sestavy. S kompletní sadou Galfer mám pocit, že jsem se vrátil o kousek v čase, že jsou moje brzy o něco tvrdší a hlavně, že je nástup brzdného účinku ostřejší a výkon silnější. Jako jsem to měl rád u Avidů Elixir.

Čas sice mnohé smyje, a proto mám trochu pocit, že Elixir byl ve své vrcholné formě ještě ostřejší, každopádně s kombinací Galfer/Galfer jsem se přiblížil tomu, jaké to bylo a „jak jsem to měl rád!“ Na ostřejší nástup si člověk vcelku rychle zvykne, pokud jen trochu chce. Výhodou je pocit, že máte svou rychlost plně pod kontrolou a dokážete zastavit přesně tam, kde si sami určíte.

Poměrně stabilní mi připadá s tímto setem i celkový brzdný výkon. S originální sestavou SRAM jsem měl nejednou pocit, že mám na konci delšího sjezdu slušně omačkané prsty z toho, jak úporně tisknu brzdy. S Galferem se mi toto nestává, jelikož mi přijde, že brzdy stačí lechtat a ony dělají, co po nich chci.

Má-li tento efekt nějakou stinnou stránku, pak je to jedině skutečnost, že jsou disky Galfer o trochu hlučnější než originál SRAM. Někdy jsou trochu upovídané, víte o nich, ale zase to není takové, jako to bývalo s Elixíry. Ty o sobě dávaly znát dost nahlas bubláním, hučením, chrčením… Galfer jde prostě takovou zlatou střední cestou.

Galfer Disc Wave® Fixed

Galfer Disc Wave® Fixed

Galfer Disc Wave® Fixed

Kotouče a brzdové obložení Galfer – závěr

Když jsem zprvu dostal zadání na test dílů značky Galfer, říkal jsem si: „o čem vlastně budu psát“ a jestli „na tom něco poznám?“ Ve výsledku se, i díky celé řadě kombinací brzdových setů Galfer/SRAM sešlo poměrně dost informací a postřehů, které jsem se vám zde pokusil naservírovat. Jaký je tedy z toho všeho laborování závěr?

Pokud měníte čistě destičky a nechcete platit za originál (Shimano, SRAM, Magura apod.), pak je Galfer jistě dobrou volbou za vcelku příjemné peníze. V případě kotoučů SRAM se projev vašich brzd nijak zásadně nezmění, jen bude malinko ostřejší a brzdný výkon snad i stabilnější.

Na postu kotoučů bych osobně volil spíše jednodílné disky Galfer Disc Wave® Fixed, což jde trochu proti trendu i marketingu. Logika věci ale říká, že ušetříte ne zcela zanedbatelnou částku, pevné kotouče jsou lehčí a v případě, že je potřebujete srovnat, je práce s nimi výrazně snazší. Pokud si ale chcete udělat radost, osadit své kol něčím výjimečným, Galfer Disc Wave® Floating je dobré řešení. Tuto volbu bych navíc doporučil těm, kteří jezdí hodně ostře, ostře brzdí a vyžadují proto maximální stálost brzd a jejich účinku.

Rozdíl mezi pevnými a plovoucími disky v tomto ohledu možná nebude propastný, ale ono i pár procent v síle brzdy může na konci závodu rozhodnout ve váš prospěch či neprospěch. Kotouče Galfer se mi obecně líbí i proto, že nejsou suše tichoučké jako SRAM Centerline. Prostě o nich víte a o to lépe i brzdí.

Co se mi pak osvědčilo ze všeho nejvíc je kombinace Galfer disků a Galfer destiček, kdy je znát, že jsou tyto díly sladěny jeden pro druhý a kdy vynikne největší rozdíl proti sestavě původní. Zejména v případě SRAMu Guide, na kterém náš test probíhal. Máte-li rádi ostřejší projev brzdy a jistotu, že zastavíte vždy a přesně tam, kde si usmyslíte, pak je upgrade na Galfer volbou, kterou bych vám jednoznačně doporučil. Osobně Galfery ze svého kola rozhodně sundávat nebudu!

Foto: Štěpán Hájíček

Galfer – data

Destičky a kotouče Galfer pořídíte na e-shopu www.protocycles.cz/shop, případně u vybraných prodejců – seznam prodejců. Doplňující informace pak hledejte na stránkách www.galfer.eu

Destičky Galfer (SRAM Guide) + pár

STANDARD – 359 Kč
ADVANCED – 549 Kč
PRO – 649 Kč

Kotouče Galfer Disc Wave® Fixed

Rozměry: 160, 180, 203 mm
Cena (dle rozměru): 790/850/890 Kč
Hmotnost: 99/110/140 g

*pro porovnání SRAM Centerline (180 mm) – 140 g

Kotouče Galfer Disc Wave® Floating

Rozměry: 180, 203 mm
Cena (dle rozměru): 1390/1490 Kč
Hmotnost: 140/160 g

Galfer Disc Wave® Floating (RB Bandit 675)

Galfer Disc Wave® Floating (RB Bandit 675)

Galfer Disc Wave® Fixed (Specialized Enduro 650B Comp)

Destičky Galfer, směs Standard – Avid Elixir Trail/SRAM Guide

Destičky Galfer, směs Standard – Avid Elixir Trail/SRAM Guide

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Karel N.

    Nevím jestli jsem dobře pochopil co píšeš, ale dle mě naopak plovoucí kotouče teoreticky musí hůře odvádět teplo, než ty z jednoho kusu (je otázka, jestli to vůbec člověk pozná a v jakých podmínkách (v okolí není kopec, co by dal mým brzdám zabrat). U plovoucích jde spíše o menší možnost deformace, protože středová část je tužší. Ale možná se pletu. 🙂 Jezdil jsem delší dobu SHIMANO SLX/XT/XTR Trail a plovoucí kotouče Shimano/ALUmax. S brzdným účinkem, seřízením, odvzušněním atp. žádný trabl. Nyní mám Guide a centerline kotouče 200/180. Zdají se mi lehce slabší (po výměně desek za sintry se to zlepšilo), seřízení krapet horší a odvzdušnění trochu složitější. Nicméně zas je pořádek na řídítkách, když mám vše od SRAMu.

  • Vlající Střapec

    Ach bože, a člověk se pak může jen nechápavě ptát, kde se mezi lidma berou takové bludy…
    Což takhle zapřemýšlet nad odvodem tepla ve vztahu k ploše vyzařování, nad rovnáním kotouče rukou, a že by Floating disc byl plovoucí kotouč právě díky nějaké té vůli?
    Občas je možné se na tomhle blogu dočíst takové věci, že jeden žasne 🙂

    • OK, tak tohle jsem prostě po…! Taky nevím vše a někdy se snažím vařit z toho, co mi do hlavy nasypali za roky při různých prezentacích apod. Uznávám chybu, jsme jen lidi a já nejsem chodící encyklopedie. Kouknu ještě na to a zkusím to přeformulovat. Nějaké další návrhy?

      Díky! Ještě že máme naše odborné publikum, co nás případně opraví 😛

    • Už je to upravené – oddíl „Galfer Disc Wave Floating…“

      Pokud bys k tomu měl ještě další postřehy neboj se a pojď do mě! Někdy se člověk prostě učí za běhu a učí se celý život. Uznávám, že mě téma plovoucích kotoučů zatím spíše jen míjelo, takže jsem to úplně nepodchytil. Ale už dost, přes všechen ten popel na hlavě už skoro nevidím na monitor 😀

  • he he

    ako sorry ale…, ach boze to su kecy 😀

  • Vlastik Vojtisek

    Rád bych se zeptal jestli existují tvrdé/pancéřované hadičky. Mám brzdy Shimano BR-M506, jsou nové (nový kolo) a páčky jsou měkký i když jsem koupil na předek sintrované destičky tak výsledek nic moc

    • Určitě se dělaly, ale když se zběžně dívám po netu, tak už je nikde nevidím. Tvoje brzdy by měkké být neměly, zkusil bych je nechat někde důkladně odvzdušnit, což by projevu a kroku mělo hodně pomoct. Ohledně síly, s tím mnoho nenaděláš. Pokud nepomůže ono odvzdušnění. Toto je spíše levnější (základní) varianta brzd. Je možné použít větší kotouče, jestli je ještě prostor (180->200 mm), nebo pak jednoduše koupit jiné brzdy. Sety Shimano seženeš za slušné peníze. Se sadou SLX/XT by to mělo být znatelně lepší, současné pak ještě za pár korun prodáš nebo si je necháš jako rezervu pro strýčka příhodu. Víc ti asi neporadím.

      • Vlastik Vojtisek

        Tak jsem to elegantně a rychle vyřešil, že mě to nenapadlo dřív. Prostě jsem nastavil páčky tak aby se oddálili od gripů , zabírají tím pádem dřív a pracovní rádius páčky se zkrátil a tím ztvrdly. Tyto brzdy jsou opravdu dobrý a dostačující ale uvažuji že si časem koupím nový model čtyřpístků protože jak to bývá, chci mít to nejlepší.

        • Tak to bylo nakonec snadné, to je dobře. Pokud čtyřpístky, pak zkus třeba Shimano Zee, levnější bratr Shimano Saint, které zastaví i rozjetý vlak 😀

          • Vlastik Vojtisek

            Tak jsem nakonec pořídil brzdy Shimano Saint namísto Sram code RSC, které jsem původně chtěl, to z úsporných důvodů. Zbylo mi na kotouče

            Shimano XT SM-RT86 (203mm) a řazení Shimano XT, SL-M780l. Jsem s nima velice spokojen, hlavně ty chladíče na destičkách a keramický pístky. Plynulý a jemný nárůst účinku bez námahy a po asi kilometru prudkýho klesání žádný vadnutí a zastavily mě podle pořeby na místě, a to měly nastarost celkovou váhu 140 kg (já+ E-bike) Škoda že Shimano nedělá kotouče Saint s chladičem center lock i ve verzi pro šestiděr uchycení, bylo by to ještě vymakanější pro prudký sjezdy. Za mně brzdy doporučuji a palec nahoru.