Rocky Mountain Thunderbolt BC Edition – TEST

Listuji v archivu a hledám, kdy jsem naposledy zkoušel Rocky Mountain Thunderbolt, jaký to byl model a co konkrétně jsem o tomto kole zjistil. Test vyšel v září 2015, zkoušela se verze 750 MSL a tehdy jsem napsal, že by mě hodně lákala varianta BC Edition. No a je to tady!

Rok a půl od původního testu tehdy poměrně čerstvé karbonové verze MSL jsem do ruky dostal na hraní vysněný Rocky Mountain Thunderbolt BC Edition z modelové kolekce roku 2017. Sláva! Těšil jsem se, že se konečně svezu na drsnější podobě tohoto biku a snad si i potvrdím, že má toto kolo poctivý trailový potenciál, jak jsem to zpoza řídítek původního Thunderboltu z části jen odhadoval.

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – z testu roku 2015

Jenže…

Jenže mezi tím se řada Rocky Mountain Thunderbolt vyvinula, posunula a našla si nové mantinely a definice. Najednou už to není onen primárně sportovní bike s více či méně trailovými ambicemi, kolo se 120 mm zdvihu na obou frontách, obvykle s vidlicemi Fox řady 32 a na spíše lehčích a rychlejší trailových pláštích. Již to není ta samá modelová řada, kde se varianta BC Edition jednoznačně vymykala nasazením jednotek odpružení RockShox, vidlicí se 130 mm kroku, tlumičem bez dálkového ovládání, či hrubším obutím a celkově drsnějším naladěním.

Dnes (modelový rok 2017) rodina Rocky Mountain Thunderbolt zaměstnává ponejvíce vidlice Fox řady 34, 130 mm vepředu je standard (až na dva hliníkové modely Thunderbolt 730 a 710, kde je jen 120 mm), obutí je hrubší u všech modelů, tlumiče se již definitivně zbavily bovdenů a páček na řídítkách, a tak by se dalo možná ještě chvíli pokračovat. Aktuální modelová řada Rocky Mountain Thunderbolt jako by meziročně dospěla a zhrubla.

A co BC Edition? Toto provedení je v nabídce stále, charakterem vybavení, zdvihy a jinými rozdíly oproti dalším variantám vlastně nijak nevyniká. Stal se z něj „jen“ prémiový model, který odlišuje zejména angažmá odpružení RockShox namísto všudypřítomného Foxu, lak, možnost koupit si samostatný rám právě v této barevné a úpravě, a to je zhruba vše!

Rocky Mountain Thunderbolt 790 MSL BC Edition

Vadí to něčemu (někomu)?

Mně určitě ne! Sám za sebe jsem rád, že se Thunderbolt posunul malinko více do ostřejšího trailového spektra, že si v této specifikaci může člověk vybrat více variant s rozdílnou cenou a vybavením, které mu vyhovuje. Zároveň jsem rád, že je alespoň jeden model z karbonové řady MSL postaven čistě na RockShoxu a narušuje jinak jednotvárný diktát značky Fox. A že přišla verze BC Edition z větší části o své exkluzivní postavení? Nepřišla, stále je to karbonový Rocky Mountain s vlastnostmi, které chcete!

Bavil mě tehdy, baví mě i dnes!

I s odstupem více jak jednoho a půl roku jsem si brzy po usednutí za řídítka vzpomněl, jak dobře na mě tehdy Rocky Mountain Thunderbolt působil. Jak přirozený mi přišel jeho posed, přestože jsem tehdy i dnes sedlal velikost L, i když by mě instinktivně více lákalo Mko. Na limity většího rámu jsem narazil jen okrajově, a naopak jsem ochotně přijal hru, kterou Thunderbolt se mnou hodlal rozehrát.

Přijal jsem bez odmlouvání posed, který má v sobě jasně patrné trailové geny, přitom je ale, zejména u velikosti L, malinko větší, než by byl můj ideál. Pozice za řídítky je tedy lehce sportovně delší, přesto má Thunderbolt dobře našlápnuto k tomu zvládat vše od rychlých sportovních vyjížděk po ostřejší hoblování technických trailů, případně obojí kombinovat v jednom jediném dni.  

RM Thunderbolt je celkově velice svižným kolem, které ochotně reaguje na všechny povely jezdce, nejen co se týká manévrování, ale i s ohledem na změny rychlosti. Toto kolo ze sebe vyzařuje chuť po ostrém nasazení i ostrém tempu jak při jízdách nahoru, tak i dolů!

Jedna z momentek použitých na instagramu BikeAndRide.cz

Střihat, stoupat, smýkat…

Je skutečně radost roztočit toto kolo do vysokých obrátek, střihat to ve vysokém tempu po klikatém trailu mezi stromy, závěr si zpestřit ostřejším technickým padákem, dole se trochu vydýchat, přesunout se pod další kopec a následné stoupání pokořit s minimálně stejně velkým elánem.

Je jasné, že nic není dokonale všestranné a každé kolo má své limity, které se i zde projevují v sekcích s extrémním sklonem či v extra rychlých a rozbitých pasážích. Zdvihové spektrum 130/120 mm (P/Z) prostě nenafouknete a stále do jisté míry sportovnější geometrie rovněž nedává až takový prostor pro neohrožené a nespoutané hoblování enduro trailů, jako v případě strojů vyšší zdvihové kategorie.

Zapomenout rozhodně nesmíme ani na skutečnost, že Rocky Mountain Thunderbolt, tak jako většina ostatních fullů této klasické kanadské značky, využívá systém pro úpravu geometrie a projevu zadní stavby nazvaný RIDE-9™. Nebudu toto řešení popisovat posté dokolečka, spíš bych vám jen rád naservíroval informaci o možnostech úpravy úhlu hlavy, a s tím přímo souvisejících dalších parametrů, v rozsahu 66,5° až 68,2° a to celkem v devíti krocích.

Systém RIDE-9 nabízí dohromady devět poloh pro přesné odladění geometrie a charakteru zadní stavby. Toto je finální fáze mého ladění. Všimněte si, jak blízko je ventilek tlumiče k rámu.

Thunderbolt BC Edition jako jeden z mála spoléhá na tlumič RockShox Monarch s extra komorou DebonAir. Nastavení bylo ale spíše tvrdší a sportovnější. 

Kompresní tlumení nabízí tři polohy (Open, Pedal, Lock), já ale na modrou páčku skoro nesahal, jelikož to tentokrát nebylo potřeba.

Každý podle svého

Díky takto velkému rozsahu možných změn geometrie si může každý svůj Rocky Mountain Thunderbolt nastavit přesně dle svého uvážení, dle svých návyků a osobních požadavků. Na tomto místě bych pak mohl buď rezignovat na další popis ovládání, jelikož je zde tolik možností, nebo nastartovat sáhodlouhý popis všech variant. Pojďme ale spíše cestou rozumného kompromisu.

Osobně jsem nejvíce poloh systému RIDE-9 vystřídal na modelu Rocky Mountain Instinct (2014), u něhož se dočkáte skutečně radikálních proměn. U řady Altitude (test Altitude Rally Editon), nebo právě Thunderbolt se geometrie přestavěním kamenů systému RIDE-9 rovněž znatelně mění, stále se ale držíte víceméně v předem očekávatelném spektru.

Navíc čím déle znám kola Rocky Mountain a čím častěji mám možnost se na nich vozit, tím mám jasněji. Obvykle začínám na pozici v neutrální středové linii s nejnižším možným úhlem hlavy. Mám rád stabilní projev řízení, nevadí mi sedět více „v kole“ a obvykle mi vyhovuje i tímto způsobem nastavení definovaný projev zadní stavby. *Pro doplnění – posunem horního oka výše je zadní partie obvykle více progresivní (hodí se pro těžší jezdce), posunem dolů více lineární, lepší pro lehčí jezdce).

Rocky Mountain u nových modelů postupně přechází na kuličková ložiska, řada Thunderbolt je ale stále věrna kluzným pouzdrům BC2™ a ABC™.

Tuto skutečnost odhaluje přítomnost jasně patrných maznic na čepech horního ramene.

A domazávat je čas od času potřeba také extra velký hlavní čep usazený na rozšířeném konci sedlové trubky.

Jak jsem zvyklý

Ke stejnému závěru jsem dospěl i zde. Tedy skoro. Nejdříve jsem jezdil nějaký čas s okem tlumiče maximálně vepředu, později jsem jej posunul o jeden stupeň vzad a jeden stupeň dolů. Bylo to jednak kvůli usnadnění přístupu k plnícímu ventilku tlumiče, jednak kvůli lehounkému srovnání geometrie, nenápadnému posunu sedla směrem nahoru a také pro dosažení o něco aktivnějšího a lineárnějšího kroku. Což vcelku vyšlo!

Jak už jsem zmínil výše, pocit z ovládání Thunderboltu byl vážně parádní. Sice mi na úplném počátku testu, po přesednutí z extrémních enduro potvor, přišlo řízení poměrně živé, ale to se rychle srovnalo. Především v mojí hlavě! Brzy jsem si naopak užíval velkou poslušnost a chuť bleskurychle měnit směr, přitom jsem neměl problém se stabilitou ve strmějších sekcích.

Vlastně jsem si jen v určitých chvílích uvědomil, že sedím na (z mého pohledu) o něco větším rámu (L), což se projevilo zejména v těsně uzavřených zatáčkách, kde mi Rocky Mountain Thunderbolt připadal místy trochu delší. Jde ale jen o zvyk a ve výsledku hlavně o volbu správné velikosti rámu, jelikož třeba na hodnotu délky zadní stavby (422 mm) si stěžovat rozhodně nemůžete. *Tato hodnota se nejspíš při změně geometrie také mění – roste, což v tabulce rozměrů a úhlů zaznamenáno není!

Vysoká efektivita jistě tkví i v umístění hlavního čepu, který se nachází na úrovni v tomto případě jediného převodníku.

Občas jsem se snažil představit, jak by rám vypadal bez kompromisů potřebných pro případnou montáž více převodníků.

Thunderbolt je připraven pro ledacos. Více převodníků, přesmykač Sideswing nebo třeba i elektronické řazení Shimano Di2.

Jistější, a hlavně bez páčky!

Zajímavé je, jak se mezigeneračně upravilo nastavení projevu zadní stavby, kdy před rokem a půl testovaný Thunderbolt 750 MSL byl na postu zadní partie dost živý, proto i mně přišla k duhu možnost zkrotit jeho rozlet páčkou tlumení ProPedal (nebo jak ji jednoduše nazvat). Na Thunderboltu BC Edition ale Fox není, zde je RockShox Monarch DebonAir RT3, který svých 120 mm dávkoval naprosto precizně a spolehlivě.

Mile mě překvapilo, že jsem na páčku umožňující tlumič přiškrtit či téměř zamknout skoro nemusel sahat, nechal jsem jej naopak po většinu času plně otevřenou a místo laborování nad její ideální polohou jsem si užíval samotnou jízdu. Velkým plusem je i fakt, že zmizel jeden kabel a jedna otravná páčka z kokpitu.

Nevýhodou pro někoho může být pocitově trochu ostřejší naladění zadní stavby, které ale ve výsledku velice dobře koresponduje s celkovým vyzněním tohoto kola. On totiž Rocky Mountain Thunderbolt dokáže být poměrně komfortní, minimálně při běžné cestovní rychlosti a na menších nerovnostech; když jej ale více rozparádíte, jako by se trochu zapřel a ztuhl.

Jednoduše usazený tlumič a čistý vzhled i díky absenci dálkového ovládání. 

Dnes již tradiční nezávislé zavěšení Rocky Mountain Smoothlink™

Lví podíl na tuhosti zadní stavby má rozměrný hlavní čep a bytelná zadní vidlice.

Tvrdě, ale od srdce

Je to možná trapná a ohraná fráze, zde ale sedí jako pr..l na hrnec. Thunderbolt není v plné akci žádnou extra rozmazlovačkou, rozvlněnou bárkou, nebo dědečkovým houpacím křeslem. Naopak je to spíš Thorovo kladivo, které si poradí s kdejakým padouchem, při drcení skal ale musí v ruce slušně zavibrovat.

Ač jsem jezdcem, který miluje spíše příjemné pohupování na vlnkách přílivu, zde mě neskutečně bavila bouře emocí a odezva o řád tvrdší, než bych možná čekal. Na druhé straně jsem obdivoval to, jak dokonale cítím Thunderbolt BC Edition až v konečcích vlastních prstů.

Obdivoval jsem, jak přesně má nervová zakončení čtou informace o všem, co se s kolem a pod kolem děje a že díky tomu dokážu být na mnoha středně náročných trailech jistější a více zakousnutý do řídítek než na rozvláčném enduru. A ve výsledku snad i rychlejší!

Jen ať to chladí…

Když to člověk pořádně napálí a pak vezme naplno za brzdy!

Sladěno s kapitánem

To, co jsem popisoval výše, platí primárně pro zadní stavbu, ale mám pocit, že se do tohoto popisu postupem času zapasoval i vepředu nasazený kapitán Pike. I zde platí, že při běžné cestovní rychlosti byl jezdec zásoben naprostým dostatkem komfortu, při ostřejší jízdě ale jako by vše ztuhlo a zpřesnil se chod tlumiče i vidlice. Jednoduše mi projev obou jednotek odpružení splynul v jedno, což je jistě kýžený efekt návrhářů tohoto kola.

Posledním bodem, který bych chtěl k tomu tématu dodat je, že oním tvrdším projevem se nesnažím opsat či obhájit faktickou menší aktivitu odpružení, či snad nedostatečný kontakt s podkladem. Je jasné, že 120 mm zadní stavby nezmůže tolik jako třeba 150 mm na modelu Altitude, zároveň mám ale pocit, že bylo odpružení ve svém rozsahu využito naplno, kolo se krásně drželo u země a pláště rozhodně neodskakovaly. Jen to někdy člověk musel držet více v rukách a nemohl tolik spoléhat na neohroženou žehličku bezedného odpružení.

reklama

Nemusíme si nic povídat, jistě víte, že vidlice RockShox mám prostě rád!

Sportovní choutky a vrchařské prémie

Jinou oblast, kde se Rocky Mountain Thunderbolt předváděl v nejlepším světle, představuje již zmíněné sportovní vyžití, kdy jsem se obvykle nedokázal příliš šetřit a díky okamžité odezvě na přejezdech a v kopcích sám sebe neustále ždímal až na možné maximum. Tak ostrý a návykový umí Rocky být.

Hodně se mi také líbilo, jak jisté a stabilní bylo toto kolo i náročných a strmých výjezdech. V mém případě za to z části mohl i zmiňovaný delší rám, každopádně vždy se stačilo jen lehce ohnout k řídítkům, zatnout zuby, naplnit plíce a směřovat maximum energie do nohou. Mnohdy jsem tímto způsobem zdolal i věci, které jindy z pohodlnosti vynechávám, či vyhrkl sekce, kde se jindy trápím, a ne vždy se dostanu v sedle až na vrchol.

U Thunderboltu mi přišlo, že vždy záleží jen na vůli jezdce, síle nohou a na troše rovnováhy. Obvykle stačila trocha soustředění, pomyšlení na pravidlo „zkus ještě dvakrát otočit klikama“ a najednou byl člověk nahoře!

Aktuální móda jednoduchých šroubovaných os na imbus zasáhla mnoho sériových kol. Můžete je obhájit nižší hmotností, čistším vzhledem apod., ale ono to nejspíš bude kvůli výrobní ceně. Tak bacha, ať nezapomenete na nářadí!

Za hrubé obutí Maxxis jsem určitě rád, možná bych zde radši viděl Minion DHF, nebo Maxxis High Roller II.

Maxxis Minion SS je pro tento druh kola logickou volbou. Hezky jede, dobře drží v zatáčkách, jen vysloveně sypký povrch mu úplně nevoní.

Rocky Mountain Thunderbolt BC Edition – závěr

Je zajímavé, jak se mezigeneračně dokázal Rocky Mountain Thunderbolt vyvinout a posunout, aniž by došlo k faktickým změnám na rámu. Vše se odehrálo jen na poli osazení, které bylo pozměněno tak, jak si to zákazníci přáli. Ano, Thunderbolt lze i nadále považovat za velice schopné sportovní kolo, které by šlo snadno předělat na maratonský speciál.

Upravit geometrii systémem RIDE-9, obout lehčí a rychlejší pláště a je vyřešeno. S hodnotou zdvihu vidlice bych rozhodně nic nedělal a nechal si 130 mm pro více komfortu i více jistoty v rozbitých sekcích. Na druhou stranu, proč to dělat, když si dnes člověk může pořídit novou generaci modelu Rocky Mountain Element (teoreticky i prakticky), který se rozhodně neztratí ani na technických tratích závodů jako je BC Bike Race.

V opačném případě, kdy budete toto kolo chtít využít ve stylu trailovém, tak jak je poslední generace od základu koncipována, dostáváte do rukou nástroj, který umí být vysoce efektivní, rychlý a velice rád stoupá. Zároveň si můžete vychutnat mašinu, která bude až neskutečně ochotně následovat už jen vaše myšlenky, přitom vám bude předávat všechny potřebné informace o dění okolo.

Rocky Mountain Thunderbolt není kolem, kterým byste se měli rozmazlovat, které by vás mělo hýčkat a opatrovat. Naopak, tento bike vás dožene až na kraj vašich sil, vysaje z vás maximum energie a donutí vás sáhnout si na vlastní dno a třeba i na hranice přilnavosti jeho plášťů. Na konci dne na vás možná půjdou mrákoty z toho všeho výkonu, z výjezdů v tepech a sjezdů se záplavou adrenalinu v krvi. Když to ale nakonec rozdýcháte, uvědomíte si, jak moc vás přesně tento stav baví a naplňuje!

Foto: Štěpán Hájíček (kompletní fotogalerie v samostatném článku)

Rocky Mountain Thunderbolt 790 MSL BC Editon – data

Cena: 188 000 Kč
Hmotnost: 11,9 kg (vel. L, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 780/60 mm
Odpružení – tlaky (vidlice/tlumič): 70/190 psi

Více informací na webu www.bikes.cz, vše potřebné ohledně českého zastoupení byste měli najít na stránce www.bikeaction.cz

Cenová osa

Rocky Mountain Thunderbolt 790 MSL BC Edition – 188 000 Kč
Rocky Mountain Thunderbolt 770 MSL – 162 000 Kč
Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – 128 000 Kč
Rocky Mountain Thunderbolt 730 MSL – 100 000 Kč
Rocky Mountain Thunderbolt 730 MSL – 100 000 Kč
Rocky Mountain Thunderbolt 750 – 88 000 Kč
Rocky Mountain Thunderbolt 730 – 74 000 Kč
Rocky Mountain Thunderbolt 710 – 57 000 Kč

PLUS

  • Příjemný přirozený posed, který v sobě snoubí sportovní ambice i trailový nadhled
  • Okamžité reakce kola na pokyny z řídícího centra
  • Rychlost, ochota a chuť kdykoliv změnit směr jízdy
  • Vysoká efektivita, tuhost a touha nabírat rychlost
  • Stabilita ve výjezdech, velký elán v kopcích
  • Dokonalá odezva, kdy člověk dokonale cítí, co jeho kolo zrovna dělá
  • Při běžných cestovních rychlostech slušný komfort
  • Konečně odpadla nutnost aktivně využívat zavírání tlumiče
  • Možnost úpravy geometrie a charakteru odpružení (RIDE-9)
  • U verze BC Edition specifikace na RockShoxu 😉
  • Převody 1×11 a kazeta 11-46 zubů
  • Palec nahoru za nasazení výkonnějších a stabilnějších brzd Shimano XT, přestože je řazení ze sady XTR

MÍNUS

  • Pro mě osobně lehce delší rám patrný v hodně uzavřených zatáčkách (velikost L, preference M)
  • Tužší charakter odpružení nemusí být po chuti každému, ale to je potřeba si zkusit
  • Řazení Shimano XTR 1×11 je někdy poměrně tuhé a není pocitově až tak přesné jako SRAM, v principu ale fungovalo spolehlivě a kazeta 11-46 zubů má příjemný rozsah i pro řazení 1×11
  • Doufám, že další generace nebude dělat kompromisy a bude určena čistě pro řazení 1×11 (zjednodušení a zesílení v oblasti středu)
  • Sedlovka RockShox Reverb nové generace je podstatně rychlejší než starší kousky, je ale zase poměrně hlučná na konci svého kroku
  • Doufám také, že se brzy stane standardem ovládací páčka 1x k sedlovkým RockShox Reverb

Rocky Mountain Thunderbolt BC Edition – geometrie

Rocky Mountain Thunderbolt BC Edition – osazení

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Michal Prachař

    Ahoj,

    jaký jsi měl dojem z Minionu DHRII na předku? Přemýšlím nad vyzkoušením, tak by mě zajímalo poovnání právě s DHF nebo HR2…

    • Ahoj,
      nebylo to vlastně špatné, ale řekl bych, že Minion DHF na předním kole o něco lépe vede, každopádně mým favoritem co se všestrannosti týká je High Roller II. Miniony jsou dobré do těžkého terénu, na velké kameny apod. HR II se lépe chová na hlíně, na kořenech a tak.Alespoň to je můj pocit a moje zkušenost.

      • Michal Prachař

        Sám jsem miniony nikdy nejezdil, hledám náhradu za Onzy Ibex, které jsou na mokru dost bídné. Bude to spíše na trail ježdění než vyloženě enduro, tak si říkám že DHF by bylo zbytečně hrubé, o HR2 jsem četl že je zase pomalejší než oba Miniony, tak mi z toho vychází DHR. DHF je navíc ve 29 skoro nesehnatelný, takže je rozhodování spíše jen mezi DHR a HR2

        • Potom tedy DHR. HR II je více členitá guma a nebude nejspíš tak rychlá.