Giant XTC Advanced 29er 1.5 LTD – TEST

Pevných sportovních Giantů řady XTC Advanced jsem vyzkoušel za roky své práce na webu BikeAndRide.cz hned několik a postupně tak mapuji vývoj této modelové řady. S kolekcí 2017 se přitom do hry vrací rozměr 29“, pár let totiž Giant věřil čistě parametru 27,5“, proto bylo potřeba vrhnout se na prověrku další generace.

Stále rád vzpomínám na vůbec první Giant XTC, co jsem testoval v roce 2012, který nesl přesné označení XTC Composite 29er 1. Líbily se mi masivní hranaté trubky přední části rámu, líbil se mi kompaktní rám jako takový se středem hluboko zapuštěným mezi velká kola a nejvíc se mi tehdy líbilo, jak rychlé a ostré toto kolo bylo.

Trochu jiná písnička zněla v mých uších v roce 2015, kdy jsem zkoušel Giant XTC Advanced 27,5 2 LTD. I toto bylo zajímavé sportovní náčiní, u něj mi ale tak trochu chyběla velká kola, která, jak je vidět všude okolo, jsou dnes nepsaným zákonem pro kategorii cross-country. Vzpomínáte, jak se právě o spojení 29“ a XC v počátcích tohoto průměru žhavě diskutovalo?

GIANT XtC Advanced 27,5 2 LTD (2015)

GIANT XTC Composite 29er (2012)

27,5“ jako zákon? To neprojde!

Giant jednoduše nějaký čas věřil, že střední průměr 27,5“ vyřeší vše, že je lepší celou nabídku sjednotit a vymezit se tak vůči značkám, které naopak všude tlačily velká kola, nebo nesmyslně nafukovaly svou produkci zdvojením rozměrů u skoro každého modelu. Můžeme se na to dívat různě, ale čas, trh a hlavně zákazníci nakonec rozhodli o tom, že by se průměr 29“ měl znovu vrátit na sportovní kola řady XTC.

Důvody tohoto „velkolepého“ návratu asi nemusíme dlouze rozebírat. Při patřičně lehkých a dobře postavených kolech neztrácí devětadvacítka nikterak zásadně na akceleraci, přitom ale větší průměr dodá celému stroji více jistoty, stability a průchodnosti terénem, což jsou vlastnosti, které se na moderních XC tratích cení pomalu zlatem.

Giant XTC Advanced 29er 1.5 LTD (2017)

Tři tváře

Nová generace Giantu XTC Advanced 29er, jejíž levnější hliníkovou alternativu představuje novinka Fathom 29er, přitom nabízí hned několik zajímavých specifik. Jednak je to přítomnost Boostových rozměrů (širší osa vidlice, širší střed, širší zadní náboj), jednak více místa v zadní stavbě s možností přestavět toto sportovní kolo na zábavný hardtail kategorie 27,5+. Tedy s velkými pluskovými balóny.

Tím ale možnosti úprav a přestaveb XTC Advanced nekončí. Vzhledem k přítomnosti nastavitelných, horizontálně posuvných patek, si lze teoreticky hrát s geometrií, přesněji s rozvorem kola a délkou zadní stavby. Především je ale možné XTC Advanced 29er přestavět na singlespeed, je-li to váš šálek čaje.

Kupříkladu Adam Craig, teamový závodník, dnes již více mediální tvář značky Giant, velice rád používá XTC Advanced právě jako singlespeed, ať již na závody s koly průměru 29“, tak třeba jen na svobodné blbnutí v lese s balóny standardu 27,5+. To ostatně sám říká a názorně demonstruje v následujícím firemním videu.

Konečně zrychlení tepu

Pojďme už ale na věc a zaostřeme blíže na tuto poslední generaci klasického sportovního stroje značky Giant. Předem se musím přiznat, že jsem před touto zkušeností celkem dlouho neseděl na pevném XC kole, navíc s velkými 29“ koly. Po Giantu XTC Advanced ale shodou okolností pár sportovních kol s větším průměrem následovalo, proto je nakonec s čím srovnávat.

Rozhodně jsem rád, že se Giant u této řady vrátil k parametru 29“, což jsem již asi dostatečně osvětlil v úvodu. *Vzpomínka na XTC Composite 29er se mi stále vrací. Zklamaný jsem přitom nebyl ani z nejnovější generace Giantu XTC Advanced 29er, který byl pro mě příjemným rozptýlením a osvěžujícím zrychlením po delším období „vláčení se“ s trailovými a enduro potvorami.

Jedna z prvních věcí, co na mě za řídítky XTC Advanced 29er dýchla, byl pocit výrazného sportovního zaměření, patrný již z posedu a celkové pozice za řídítky. Tu si může člověk upravit dle chuti a potřeby. Já dle svých zvyků srazil představec až dolů k hlavě a nechal jej otočený nahoru, jelikož nikterak vyhraněný XC závodník rozhodně nejsem.

Standardem značky Giant je přítomnost řady „firemních dílů“.

Hodně pohodlná je nová generace sedel Giant Contact Forward.

Trochu o zvyku jsou širší gripy Giant, které mi nakonec vlastně sedly.

Poctivý sportovní fitting

Výsledkem byl každopádně spíše delší, regulérně sportovně natažený posed s polohou rukou o něco výš, než by asi ortodoxní závodníci vyžadovali. Sám za sebe bych asi nasadil představec s menším sklonem, či ideálně rovný, abych dosáhl pro sebe optimální výšky úchopu. Otáčet se mi jej nechtělo už z principu, ale to je jen moje bikerské puzení.

Klasický sporťák/závoďák by nejspíš hodil pár podložek pod představec, otočil jej dolů, jak je to u devětadvacítek běžně zvykem, a bylo by vymalováno. Co bych nejspíš neměnil jsou řídítka Giant Contact SL XC Flat, která byla velice příjemná už jen svým jasně patrným anatomickým zahnutím k jezdci. Poctivá je na poměry XC kol i jejich délka (720 mm), což je rozumně zvolený rozměr s ohledem na délku posedu a celkový charakter kola.

Sportovní naturel a dokonalé vyžití v plných tepech by od takovéhoto kola čekal asi každý, proto se tomuto tématu budeme věnovat až později. Co mě naopak výrazně překvapilo, byla vysoká míra komfortu v přední i zadní partii. Své udělala především překvapivě akční vidlice Fox 32 SC (Step Cast – představení), zahanbit se nenechal ani samotný rám, stejně jako kola a pláště.

Specialitou Giantu XTC Advanced 29er jsou posuvné patky.

Včetně posuvného úchytu třmene – určeno pro montáž singlespeed pohonu. 

Potřebuje zkrotit

Nová generace sportovních vidlic Fox 32 SC je na poměry této značky překvapivě živá, citlivá a v terénu výrazně aktivní. Chce to najít si u ní ideální tlak, jelikož když ji jen trošku ufouknete, užijete si sice hromady komfortu, možná vás ale rozhodí, jak moc se dokáže sportovní Foxka rozhoupat, zejména když si „k tomu člověk stoupne“. Při troše snahy lze ale najít slušný kompromis stále dostatečně vysoké aktivity a rozumné stability.

Své optimum jsem našel poměrně brzy, zhruba na hranici 75 psi (80kg jezdec). I tak jsem měl pocit, že je vidlice živější, než je na sportovním kole běžně zvykem. Využil jsem tedy podanou ruku ve formě dálkového ovládání kompresního okruhu. Na silničních přesunech či za jízdy ve stoje jsem vidlici s oblibou zavíral, při pohybu v lehčím terénu aktivně využíval střední polohu a na rozbité kamenité a kořenité cesty volil maximum akce i komfortu s plně otevřenými stavidly její funkce.

Jistě víte, že nejsem příznivce podobných řešení, zde jsem ale nabyl dojmu, že takto byla vidlice Fox 32 SC koncipována, tak proč ono dálkové ovládání nevyužít, když je navíc poměrně slušně při ruce. *Zrovna tuto Foxáckou páčku moc rád nemám, ale zvykl jsem si a nikterak jsem se nad její funkcí nepozastavoval.

Vidlice Fox 32 SC vypadá štíhle i při pohledu z boku.

Dnes je opět v módě dálkové ovládání z řídítek.

Které zajišťuje dnes již klasická páčka nabízející tři stupně (Open, Pedal, Close).

Kroucení na parkovišti

Co mě ale u této vidlice trochu trápilo, byla její omezená boční tuhost. Už jen pohled přes řídítka na nezvykle malé brýle, štíhlou korunku a těsně u sebe vystavěné nohy vidlice budí v jezdci trochu rozpaky (zejména když jste zvyklí dívat se na masivní RockShox Yari v Boostu a podobná sloupořadí). Další pochybnosti přijdou poté, co zespodu prozkoumáte velký dutý prostor ve spodní třetině vnějších nohou. A šok se dostaví, když uchopíte přední kolo mezi stehna a zkusíte „exaktní text tuhosti“ ohýbáním řídítek do stran.

Fox 32 SC se kroutí a to dost! Skoro mi to připomnělo starou generaci vidlic RockShox SID (takové ty s vyšším hubeným můstkem), ale to bych asi trochu přeháněl. Aktuálnější srovnání by bylo s RockShox RS-1 (Specialized Camber S-Works s vidlicí RS-1 – test). Příliš nechápu, proč šel Fox zrovna touto cestou – asi primárně kvůli hmotnosti! *V rámci našeho představení jsme psali, že se podařilo ušetřit až 255 g na 29“ verzi, výsledkem čehož by měla být minimální hmotnost 1360 g.

Zatím se stále bavíme o pocitech při „testování na parkovišti“, každopádně její o něco menší pevnost v krutu je znát i za jízdy, pokud jsem si to sám nevsugeroval! Na druhou stranu to ale není až tak tragické, jak by se z popisu výše mohlo zdát. Situaci naštěstí zachraňuje pevná osa, navíc v Boost rozměru 15×110 mm. Kdyby to mělo rychloupínák!!!

Nový model Fox 32 SC překvapí svou úzkou stavbou.

Největší specialitou je „stupňovité odsazení“, konstrukce Step Cast, bez čehož by se do zúženého profilu vidlice nevešla kola, třmen a kotouč.

Díky tomu je spodní třetina vnějších nohou prázdná. To ale, vedle jiného, znamená i složitější manipulaci se zapuštěným kolečkem odskoku.

Samo si najde cestu

V reálu, když o tom budete přemýšlet a cíleně se na to soustředit, možná zjistíte, že přední kolo skutečně neposlouchá vaše ruce až tak doslova a okamžitě, jako s jinou vidlicí. Otázka je, jak moc to vadí? Už jsem slyšel řadu názorů typu: „Manitou Dorado také nikdy nebylo extra tuhé, ale to vlastně nevadilo, jelikož si díky tomu přední kolo tak nějak samo našlo ideální cestu, takže stačilo se s ním neprat!“

Je to sice trochu extrémní srovnání odvrácených světů XC a DH, ale pointa je zjevně na obou stranách barikády stejná. Člověk si jednoduše brzy zvykne na to, že nemá pocit přímého spojení s předním kolem, často ale stačí namířit svůj bike přes rock garden či velký spletenec kořenů a najednou jste na druhé straně ani nevíte jak!

Skutečně, stalo se mi několikrát, že jsem se přihnal do více rozbité sekce, trochu jsem se lekl a říkal si, že mi to asi vyrazí řídítka z ruky, pak jsem si vyhlédl rozumnou střední stopu a poslal to rovně! Giant XTC Advanced 29er se s tím vždy srdnatě popral. Zřejmě i díky zmiňované vyšší aktivitě vidlice samotné a možná i trochu díky její vyšší stranové poddajnosti si prostě přední kolo „našlo svou cestu“.

Vcelku skromný je i spojovací můstek.

Vlastně krásně jednoduchá je šroubovací pevná osa Boost 11×110 mm.

Klidná strana síly

Pokud bychom řešili chování vidlice, potažmo celého kola v zatáčkách, ani zde není situace nikterak radikální. Giant XTC Advanced 29er je sám o sobě kolem spíše klidným a stabilním, kolem, které se nehrne po hlavě do zbytečných divočin. I v tomto případě se jasně potvrzuje jeho zařazení, coby klasického sportovního stroje. Na pevný trailbike by si XTC Advanced možná i uměl hrát, ale s jiným kokpitem, vidlicí a jinými koly!

Člověk zkrátka musí tuto hru přijmout, pokládat se včas do zatáček, užívat si solidní jistotu v oblouku a vést celé kolo tak nějak nenásilně, přirozeně, jak jej cesta vede. Případně občas silněji trhnout za řídítka, když celý stroj potřebujete prudce zlomit do oblouku.

Místy jsem měl sice pocit, že pokud by XTC dostalo kratší představec, širší řídítka a teleskop, dalo by se z něj vytřískat o mnoho více akce. To už se ale pouštím do spekulací „co by kdyby“ a představuji si, jak by se toto kolo chovalo ve specifikaci 27,5+. Škoda, že nejspíš nebude vzorek na test!

reklama

Pro srovnání Giant XTC Advanced 27,5+ focený na veletrhu For Bikes 2017

Překvapivá harmonie

Koukám, že jsem díky vidlici a ovládání slušně odběhl od tématu komfortu samotného rámu, ale ono se to vlastně hezky doplňuje. Zadní partie totiž fungovala, lze-li to o pevném rámu vůbec říct, v překvapivé harmonii s vidlicí. Byl jsem mnohdy až překvapen, kolik komfortu byl schopen pevný zadek vyprodukovat a nakolik se mohl jezdec nechat hýčkat i na hrbolatých pěšinách.

Samozřejmě stále mluvíme o hardtailu, ale o takovém, u něhož člověk nemusí odsedávat na každém titěrném kořínku, u něhož se není třeba bát, že vám vypadnou zuby, když proletíte v rychlosti rozsáhlou spletenici lesních hadů, alias kořenů.

Vysoký komfort zadní partie nejspíš pramení z použití štíhlé sedlovky průměru 27,2 mm, která sice není karbonová, přesto si dokáže odpracovat své. Hodně udělají také pláště Schwalbe Racing Ralph 29×2,25“ již jen díky svému solidnímu objemu a něco zvládnou i samotná kola Giant XC-2 29″. Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na rám, který kombinuje masivní nohy zadní vidlice a decentní vzpěry zadní stavby s poctivým zprohýbáním, navíc bez horního spojovacího můstku.

Bytelnost nohou zadní vidlice není možná na první pohled zcela patrná.

Nejvíce vynikne pohledem zevnitř. Alespoň na fotce.

Horní vzpěry jsou poměrně štíhlé a otevřené, aby se mezi vešel i balón 27,5+.

Proč? Proto!

O nedostatek komfortu se rozhodně bát nemusíte, určité slabiny jsem ale cítil na pozici kol. V první řadě mě překvapily poměrně úzké a vysoké ráfky (šíře 19 mm), které nebyly plášťům šíře 2,25“ zrovna dokonalou oporou. V ostřeji projížděných zatáčkách jsem tak měl pocit, že na nich gumy docela plavou. Uznávám svou deformaci enduro světem, kde jsou dnes základem ráfky s vnitřní šířkou 29 mm, možná ale právě proto!

Tady bych tedy ještě trochu zapracoval na vývoji, jelikož jiná či vylepšená kola by mohla kvality tohoto stroje výrazně posunout. V tomto případě mám pocit, jako by Giant sáhl po starším modelu devětadvacítkového výpletu, který nahonem hodil na nový model.

*Při testu dalšího sportovního kola (Lapierre XR 529) jsem při focení narazil na zajímavý detail. Na plášti Maxxis Ikon 29×2,20“ bylo napsáno, že ideální vnitřní šířka ráfku pro toto obutí je 21 mm, což zde skutečně bylo použito. Ano, rozdíl 19 a 21 mm není nikterak propastný, ale i ty dva milimetry udělají své!

Vysoký profil ráfku a šíře jen 19 mm.

Sorry, ale to je jako ze „staré školy“.

Potrénuj starty!

Pomalu se blížíme ke konci, proto přichází čas na zhodnocení výkonnostních vlastností Giantu XTC Advanced 29er 1.5 LTD. Zcela dle očekávání mohu směle prohlásit, že je toto kolo příjemně lehké, svižné a ochotně stoupá, i když třeba jeho akcelerace není vysloveně raketová, jak bych možná dopředu očekával.

Jako by Giantu XTC Advanced 29er více seděla jízda vyrovnaným tempem, než vysloveně ostré nástupy a spurty. Rozhodně netvrdím, že tomuto kolu vadí svižná a agresivní jízda či vysoké tempo. Toho si užijete víc než dost, stejně tak si můžete vychutnat tuhost rámu při zamčené vidlici a jízdě vestoje vstříc dalším a dalším vrcholům.

Jisté omezení jsem ale cítil při ostrých nástupech a při rozjezdu z nuly. V tomto směru mám pocit, že za to mohou do určité míry kola, která nejsou až tak pevná a tuhá, jak by mohla být. Zajímalo by mě srovnání s vyšším modelem Giant XTC Advanced 29er 1, který je rovněž postaven na kolech Giant, ale z vyšší řady, a hlavně s karbonovými ráfky!

Svou roli může sehrát i snaha o všestrannost, tedy zejména přítomnost posuvných patek pro singlespeed a celkově koncept stroje vhodného k přestavbě na parametr 27,5+. Ale člověk asi nemůže chtít vše najednou. Ve svém hodnocení dávného předchůdce z roku 2012 jsem našel zmínku o mimořádné pevnosti rámu, ale také o jeho omezeném komfortu. Jestli bylo tehdejší XTC tvrdé a pevné, pak to dnešní je zase výrazně komfortnější, i tak je ale lehké a dostatečně rychlé.

V sedle Pavel Čábelický – Cabtech

KOMPONENTY

Výbava tohoto kola je poměrně jasně a čistě poskládaná. Najdeme zde vidlici Fox (již jsme ji rozebrali víc než dost), celou plejádu dílů od Giantu a potom čistou a téměř kompletní sadu Shimano XT. Začneme-li u brzd, pak lze říci, že jsou osvědčenou klasikou, i když nová generace použitá na Giantu XTC Advanced 29er byla místy lehce náladová. Tu a tam se zkrátil, či naopak prodloužil jejich krok, ale nešlo o nic extrémního.

Řazení páčkami XT je takové syrové a hrubé. Obvykle vůči němu nemám zásadní výhrady, i zde mi jeho projev po většinu času vyhovoval. Obtěžovala mě ale nějak zvláště vytrčená páka řazení přesmykače, její delší krok a vyšší odpor. Už vícekrát jsem jezdil se sadou Shimano 2×11 a s přesmykačem side-swing, obvykle jsem byl mile překvapen, jak dobře vše fungovalo.

V tomto případě jsem se ale nějak nemohl srovnat s polohou velké řadící páčky a snažil se proto přesmykač moc často nevyužívat. Nepopírám, že jsem byl při vícero příležitostech rád za velký rozsah a lehčí převody díky menšímu převodníku – ve strmých výjezdech přišel nejednou k duhu – celkově bych se i zde klonil k postupnému přechodu na 1×11 či do budoucna 1×12. Na druhou stranu, kdo chce, může se jedné placky, řazení a přesmykače snadno zbavit, opačně by to šlo podstatně hůř.

Přesmykače Shimano typu side-swing nejsou možná nejkrásnější, obvykle jsem ale překvapen, jak dobře toto řešení funguje.

Velkou výhodou je určitě jednodušší vedení bovdenu s čelním vstupem, zde nenápadně vykukující z rámu.

Dva převodníky možná časem zcela zmizí, alespoň v určitých kategoriích, přiznávám ale, že jsem byl občas rád za větší rozsah převodů.

Giant XTC Advanced 29er 1,5 – závěr

Nejnovější generace Giantu XTC Advanced 29er je příjemným, rychlým, překvapivě pohodlným a lehkým kolem, které v testované sestavě hraje na strunu klasického XC a nesnaží se tvářit jako něco, čím není. Tento stroj je ve svém základu koncipován hodně všestranně, jelikož se nechá snadno přestavět na singlespeed a stejně tak si můžete na totožném rámu užít trailové radovánky s koly parametru 27,5+.

Ve výchozím devětadvacítkovém sestavení se každopádně můžete těšit na vcelku klasický XC posed, který byl optimalizován pro vysoký výkon a plné jezdcovo nasazení. Ovládání se také nikterak nevymyká ze spektra pevných XC kol s většími obručemi. Jednoznačným nadstandardem je nečekaně velká dávka komfortu, a to jak na postu vidlice, tak i samotného rámu.  Vidlice Fox 32 SC není z nejtužších, zato ale dokáže nabídnout až nečekaně akční projev, díky čemuž se člověk snadno a s lehkostí přenese i přes poměrně těžká místa a výrazně rozbité pasáže.

Otázka řazení 2×11 je věcí názoru, každopádně pokud vás potkají dlouhé, či extra strmé kopce, budete mít díky dvěma převodníkům vždy dostatečnou rezervu a manévrovací prostor pro přechod na nižší rychlost. Jediné, co bych výhledově u tohoto kola měnil, by byla nejspíš kola. Jiný set s pevnějším výpletem a širšími ráfky by jistě přispěl jak na oltář ovládání, tak i svižnosti jízdy a surové akcelerace.

Foto: Štěpán Hájíček (kompletní fotogalerie v samostatném článku – bude doplněno)

Giant XTC Advanced 29er 1.5 LTD – parametry atd.

Cena: 69 999 Kč
Hmotnost: 11,28 kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 720/100 mm
Vidlice (tlak): 75 psi (jezdec 80 Kg)
 
Více o tomto kole najdete na webu www.giant-bicycles.com

Giant XTC Advanced 29er 1,5 LTD – cenová osa

Giant XTC Advanced 29er 1 – 96 999 Kč
Giant XTC Advanced 29er 1.5 LTD – 69 999 Kč
Giant XTC Advanced 29er 2 LTD – 56 999 Kč
Giant XTC Advanced 29er 3 GE – 44 999 Kč

PLUS

  • Klasický XC posed, který lze polohou představce přetvořit ve více komfortní, či více závodní
  • Lehkost kola a rychlost jízdy
  • Chuť stoupat, lehkost ve výjezdech a vysoká jistota ve výjezdech
  • Překvapivě vysoký komfort – aktivní vidlice o dobře tlumící rám a další výbava
  • Běžně nejsem příznivcem páček na řídítkách, zde mi ale přišlo smysluplné volit různé kompresní režimy vidlice podle aktuální situace
  • Jisté a stabilní ovládání
  • Možnosti přestavby na singlespeed nebo na trailbike 27,5+

MÍNUS

  • Vidlice Fox 32 SC je poměrně měkká a řízení není až tak přesné, jak by mohlo být, záleží ale hodně na zvyku a očekávání
  • Tovární výplet Giant stojí na poměrně úzkých a vysokých ráfcích, které tvoří omezenou základnu pro pláště
  • Hodily by se ráfky vnitřní šíře alespoň 21 mm a celkově by mohl být výplet tužší a pevnější pro ostřejší akceleraci
  • Nevím, čím to bylo, ale u tohoto konkrétního kola jsem s nějak nemohl popasovat s řazením na přesmykači zejména kvůli poloze řadící páčky a jejímu většímu odporu

Giant XTC Advanced 29er 1.5 LTD – geometrie a vybavení

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Zdenek

    Posedlost řazením 1x nechápu – ani nesmyslně drahý Eagle nemá takový rozsah jako tahle kombinace 2×11. Mám stejné počty zubů na 27,5 a po rovině bych snesl i těžší převod (na 29 by mi asi zase chyběl lehký převod do prudkých výjezdů).

    • Jasně, rozsah 2×11 je velký, ale když odstřihneš přesmykač vše se tak krásně zjednoduší. Uvolní se místo na řídítkách a uvolní se i místo v tvé hlavě, protože řadíš na jedné straně. Ale je to samozřejmě věc názoru.