MRP Ramp Control Cartridge (novinka / smysl tuningu)

Poslední dobou se stále častěji řeší téma precizního odladění funkce odpružení dle stylu a preferencí konkrétního jezdce, často i dle konkrétního terénu. Existují vidlice a tlumiče, které samy o sobě nabízejí široké možnosti nastavení, stejně tak najdeme i různé doplňky a vylepšení, které jsou určeny pro univerzální použití.

Příkladem za všechny může být zhruba měsíc staré „udělátko“ od značky MRP (Mountain Racing Products), které nese označení MRP Ramp Control Cartridge. Tato chytře vymyšlená hračka přitom slouží k úpravě křivky odpružení u vzduchových vidlic, zejména k posílení stability na konci kroku. Určena je přitom, díky celkem sedmi variantám, pro drtivou většinu vidlic RockShox se zdivem 90 – 180 mm a pro vidlice Fox řady 34.

Tuním, tuníš, tuníme…

Dříve, než se pustíme do bližšího rozboru tohoto doplňku, bych si dovolil menší zamyšlení na téma tuningu odpružení, menší rekapitulaci běžných způsobů nastavení, či úpravy funkce. Omezíme-li se primárně na vzduchové vidlice, pak mezi běžné možnosti jejich ladění patří tlak vzduchu, tedy obvykle jedné komory, občas samostatně pro pozitivní a negativní. Dalším na řadě je olejové tlumení, kdy možnost nastavení odskoku bereme za naprostou samozřejmost (nebylo tomu tak vždy), samostatné kompresní okruhy pak bývají něčím navíc.

MRP Ramp Control Cartridge – existuje více variant pro různé verze vidlic RockShox a Fox

Hmotnost MRP Ramp Control Cartridge je slušných 56 gramů.

Což je podobná hodnota jako při použití originálního dílu a dvou tokenů.

Fenoménem poslední doby jsou vložky či jiné metody určené pro upravení objemu hlavní vzduchové komory a vyslovenou specialitou je plovoucí píst IRT u vidlic Manitou (představení a praktické použití). Pojďme si ve stručnosti shrnout, co který prvek nastavení umí a dokáže.

Tlak vzduchu (pozitivní komora) – mění odpor vůči stlačení, s vyšším tlakem klesá citlivost a roste stabilita

Tlak vzduchu (negativní komora samostatně) – samostatným laděním tlaku v negativní komoře lze dosáhnout nižší či vyšší stability na začátku zdvihu

Tlumení odskoku – ovlivňuje rychlost návratu vidlice do původní pozice po absorpci nárazu

Tlumení komprese (nízkorychlostní) – ovlivňuje stabilitu při šlapání, ale také při manévrování, zejména v menších rychlostech, má vliv i na stabilitu při brzdění; vyšší účinek znamená vyšší stabilitu, ale menší citlivost

Tlumení komprese (vysokorychlostní) – kontroluje stabilitu vidlice při tvrdých nárazech, omezuje rychlost jejího zanoření

Objem vzduchu hlavní komory (vložky, tokeny) – velikost vzduchové komory určuje míru linearity či progrese chodu (rostoucí odpor v průběhu stlačení); bez vložek je vidlice lineární, snadno projede celým zdvihem; s každou další vložkou ve vzduchové komoře je vidlice o kousek stabilnější, a to jak ve střední části zdvihu, tak zejména na konci kroku

Další možnosti tuningu představují různé systémy pro hlídání dorazu, např. hydraulická varianta Manitou HBO (Hydraulic Bottom Out) nebo různé plovoucí písty (viz. Manitou IRT). MRP Ramp Control Cartridge přitom svým umístěním alternuje klasické tokeny (vložky do vzduchové komory), svou funkcí se ale blíží více systému Manitou IRT.

Pro představu, jak vypadá konkurenční řešení od Manitou (MRD IRT / *varianta pro vidlice Manitou Dorado)

Kam a proč?

MRP Ramp Control Cartridge je na pohled poměrně jednoduchý váleček se závitem, ventilkem a ovládacím kolečkem, který se usadí do vidlice na místo klasické horní zátky. S hmotností cca 55 gramů (dle varianty a rozměru) je přitom podobně těžký jako běžné víčko RockShox s dvojicí plastových tokenů. Oproti němu ale umožní měnit přímo v terénu (v rozsahu 16 kliknutí) míru progresivity, zejména rostoucí odpor, či lépe řečeno stabilitu na konci kroku.

Instalace do vidlice je úžasně jednoduchá. Vypustíte vzduch, demontujete horní víčko, u prvku MRP Ramp Control Cartridge sejmete čepičku ventilku, jednoduše povolíte matici a sundáte ovládací kolečko, klíčem na kazety našroubujete celou patronu do vidlice, složíte zpět ovládání, nafoukáte a jezdíte!

MRP Ramp Control Cartridge tak svým umístěním alternuje klasické tokeny, jejichž instalace je sice v zásadě jednoduchá, i tak je ale lepší ji provádět v klidu a v čistém prostředí dílny, než jejich pomocí ladit objem vzduchové komory a průběh zdvihu přímo v terénu. Oproti tomu s MRP Ramp Control si můžete přímo na kopci upravovat tlak vzduchu a kolečkem řídit, zda bude vaše vidlice více či méně progresivní.

Instalace MRP Ramp Control Cartridge je vážně snadná

Povolíte matičku a sundáte ovládací kolečko…

A pak pokračujete dle návodu. Dílů a dílků je zde poskrovnu.

Co je uvnitř?

Toto je otázka, na kterou jsem také chvíli hledal odpověď a pátral, jak to vlastně celé funguje? Z fotek a základního popisu na webu www.mrpbike.com to patrné na první pohled příliš není. Jestli to správně chápu, tak vtip celého zařízení MRP Ramp Control spočívá v malém vstupním otvoru přivádějícím vzduch do samotného těla patrony, který jistí jednoduchý elastomer. Tím, jak otáčíte kolečkem nastavení, stlačujete onen elastomerový blok, čímž roste síla potřebná k otevření přepouštěcího otvoru.

V principu funguje MRP Ramp Control podobně jako olejové tlumení, pouze se vzduchem. Při malém předpětí tlak vzduchu snadno překoná odpor elastomeru a vzduchová komora funguje podobně, jako by byl ve vaší vidlici jeden token (vložka). S rostoucím odporem elastomeru se nikterak nesníží základní objem, pouze vzroste síla potřebná k otevření „přechodové komory“.

Vše je vymyšleno a nastaveno tak, aby Ramp Control začal výrazněji zasahovat do dění ve vidlici až někdy v poslední třetině zdvihu, a tím tedy ovlivnil stabilitu na konci kroku. Z křivek prezentovaných společností MRP je přitom patrné, že při maximálně utaženém Ramp Controlu se vidlice z kraje kroku chová jako byste použili jeden až dva tokeny, od poslední třetiny ale roste její odpor a dosahuje stability jako s třemi až čtyřmi tokeny!

reklama

MRP Ramp Control Cartridge v řezu

Postřehy z praxe

Opět jsem si jednou vypomohl postřehy a poznatky redaktorů z PinkBike.com, abych se dozvěděl něco víc a abych vám mohl něco víc i povědět. Nebudu zabíhat do detailů, ale zkusím to stručně shrnout. V praxi se totiž ukázalo, že s „nulovou“ hodnotou na prvku MRP Ramp Control se vidlice chová skutečně jako s jedním tokenem. Je citlivá, aktivní a snadno se dostane až na konec zdvihu, což je v lehčím terénu de facto požadovaný stav.

Když se naopak dostanete do prostředí, kde vás čekají velké překážky, velké rány, či tvrdé dopady, je vhodné projev vidlice, zejména na konci jejího rozsahu, přitvrdit. A zde vstupuje na scénu v plné parádě MRP Ramp Control. Stačí pár otočení ovládacího kolečka, třeba i na maximum (16 poloh), a změna se projeví okamžitě, aniž byste museli brát do ruky jakékoliv nářadí!

Vidlice zůstane podobně citlivá a aktivní na začátku a ve středním rozsahu, s třemi a více tokeny by již znatelně ztuhla, její konec ale bude jistější. Mike Levy, který MRP Ramp Control testoval, popisuje, že s tímto nastavením chodila vidlice na tvrdých překážkách a v rámci dopadů i tak až na konec zdvihu, závěr jejího kroku byl ale o poznání jistější a velké rány byly lépe utlumeny.

MRP Ramp Control se vyrábí v různých variantách, průměrech a délkách

Díky čemuž je pokryta celá škála vidlic RockShox a také vidlice Fox řady 34

Varianty a kompatibilita jsou rozřazené v této tabulce

Výsledek?

Mikův závěr z celého testování je poměrně zajímavý, a tak trochu odráží to, co jsem se naučil při instalaci a ladění již několikrát zmíněného plovoucího pístu Manitou IRT. Po delším čase testování a laborování skončil Mike s tlakem vzduchu o 5 psi nižším, než běžně používá s jedním či dvěma tokeny a s Ramp Controlem utaženým naplno. Výsledkem byla o trošku větší citlivost na začátku kroku, avšak s přiměřenou jistotou a stabilitou na jejím konci.

Toto mi rozhodně dává smysl, jelikož u Manitou jsem díky IRT dokázal snížit tlak v hlavní části komory z 60 na řekněme 40 psi (nad IRT pístem je cca 100 psi). MRP Ramp Control tedy může být (za cenu nemalých 139.95 USD) alternativou pro mnohé, kteří by rádi využili výhod jako nabízí Manitou IRT, ale nemají vidlici této značky.

Smysl to celé dává pro chronické ladiče a tunery, zbytečné se to zdá pro jezdce vyznávající metodu „set-it, forget-it“ (nastav, zapomeň!). Tedy jak se to vezme! Kdybych neřešil peníze, tak bych klidně MRP Ramp Control do své vidlice RockShox Yari nainstaloval, udělal přesně to samé jako Mike a pak na celou věc zapomněl a už jen jezdil. Případně bych ji lehce přifouknul, kdyby šlo někde vážně do tuhého!

Nejlépe funkci MRP Ramp Control demonstruje tento graf.

Kdyby, třeba…

Ještě mě napadá: Kdyby MRP, nebo někdo jiný, jednou udělal o něco levnější variantu Ramp Controlu bez ovládacího kolečka, třeba jen s možností interně měnit elastomery, kterou by člověk jednou vložil do vidlice a zbytek by už řešil jen tlakem vzduchu? Anebo se jednoduše spokojím se svými dvěma tokeny uvnitř Yariho a přestanu to řešit a budu si hrát jen s tlaky na Manitou Mattoc, až zase na chvíli ukořistím redakční RB Bandit 675!

Více o MRP Ramp Control Cartridge na webu www.mrpbike.com

Foto: www.mrpbike.com / Pinkbike.com / VitalMTB.com

K vylepšení vaší vidlice stačí jen málo…

Usadit MRP Ramp Control, nafoukat a vyrazit!

Snad jediný obrázek, co jsem našel, kde je vidět spodní část Ramp Controlu

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky