Turner Flux Carbon – Do třetice všeho dobrého

Karbonový trailbike jménem Turner Flux Carbon (v4.0) není pro pozorného čtenáře žádnou velkou novinkou. Ačkoliv jeho oficiální představení proběhlo již na sklonku minulého léta, teprve nyní nastává onen velký okamžik, kdy se tento kompozitní mazel reálně objeví i na tuzemských trailech!

Flux Carbon je v pořadí třetím karbonovým strojem, se kterým zakladatel značky David Turner poslední roky vyrukoval. Po závodní střele Turner Czar (test) a enduro raubíři Turner RFX V4.0 (test) nyní přišla řada na v současné době tolik oblíbený trailový segment. Nová generace Turneru Flux v4.0 je tak nezvratným důkazem neodolatelnosti karbonu i pro natolik skalní zastánce a milovníky hliníkových slitin, jako je právě David Turner.

TURNER Flux V4.0 – black

TURNER Flux V4.0 – white

Flux v4.0 = trailbike nové generace

Flux by měl být, dle vyjádření zástupců značky, „trailbikem nové generace“. Lehký karbonový rám se 120 mm zdvihu má být zárukou živého a hravého jízdního projevu, zatímco jeho geometrie s poměrně položeným hlavovým úhlem (67,5°) má jezdci dovolit vyzvat i terén mnohem náročnější, než se na první pohled může zdát.

Otázku pohodlí a dokonalého kontaktu se zemí nese na svých bedrech u Turneru již tradičně použitý systém zavěšení DW-link, který ochotně hltá veškeré nerovnosti na trati, aniž by svým projevem negativně ovlivňoval šlapání. Ať už se rozhodnete zdolat nejtechničtější sjezd v okolí nebo jízdou ze sedla potupit vyšvihané maratonce, systém odpružení vám bude vždy jednoznačnou oporou.

Jak se nám ostatně již mnohokrát v praxi potvrdilo!

Turner Flux v4.0 je všestranný trailbike, který ačkoliv váží stejně jako kdejaký závodní speciál, dokáže v terénu kousky, jaké by mu mohla mnohá vysokozdvihá kola nepokrytě závidět.

Bytelná raménka zadní stavby nesou designové prvky odkazující na tradice frézování…

Oblast pod úchytem spodního oka tlumiče je překvapivě plná | Vedení bovdenů a lanek je přísně účelné a do rámu vstupuje jen kabeláž k sedlovce!

Karbon a další novoty

David Turner vsadil – u již čtvrté generace modlu Flux – v první řadě na karbon, a to především z důvodů úspory hmotnosti, vyšší pevnosti a takřka neomezených možností tvarování. Pan Turner je známý tím, že svým kolům propůjčuje takové tvary, které se ani přes svou přísnou účelovost snadno neokoukají. Karbonová vlákna v tomto případě přinášejí spoustu nových možností. Vyrábět kola, na kterých bude radost jezdit každý den, se rázem stalo o něco jednodušší.

Ačkoliv je rám vyroben z těch nejvyspělejších materiálů, co se technických detailů týče, dostala před mnoha módními trendy přednost praktičnost a jednoduchý servis. Kromě ovládání teleskopické sedlovky jsou všechny bovdeny a hadice vedeny vně rámu tak, aby je bylo možné kdykoliv snadno a rychle vyměnit či opravit.

Ani třmen zadní kotoučové brzdy není umístěn uvnitř zadního trojúhelníku, jak dnes bývá častým zvykem, ale pěkně postaru na sedlové vzpěře. Zde je totiž dostatek prostoru pro jeho nastavení i výměnu brzdových destiček. Samozřejmostí je zadní pevná osa, ne však v rozměru Boost, ale ve stále nejvíce rozšířeném standardu 142 x 12 mm.

Překvapením je naopak přítomnost středu s napřímo lisovanými ložisky (PressFit 30), který se, alespoň dle našeho skromného názoru, mezi ryzími bikery a vlastně i mezi mnoha významnými značkami, přílišné oblibě netěší. I my bychom v tomto případě dali přednost klasice s miskami umístěnými vně rámu.

U Turnera k tomu ale nejspíš budou mít svůj důvod, jistě značně racionální, navíc není problém použít redukční kit pro tyto středy od Praxis Works (technické představení) a celou záležitost elegantně vyřešit po svém.

reklama

Co praví katalog?

Jaký je tedy onen důvod pro použití středu PressFit 30:

Větší = odolnější | Větší ložiska znamenají menší opotřebení a méně koroze. Kvalitní ložiska z kvalitních materiálů a s kvalitním utěsněním dále prodlužují životnost celého řešení.

Větší = lehčí a pevnější | Silnější osa (průměr 30 mm) znamená tužší a lehčí spojení klik, které může být ve výsledku až o 18 % lehčí než v případě standardního závitového středu.

Chytřejší = lepší | U přímo vkládaných ložisek nemůže dojít ke stržení závitu, což je u karbonového rámu s kovovou vložkou velký problém.

Stranou zájmu by nemělo zůstat ani to, že Turner Flux jde ve stopách většího bratra RFX i v řadě různých technických drobností. Nebo spíše podstatných momentů. Kupříkladu hliníková raménka zadní stavby již nejsou frézovaná, ale kovaná s lehkým designovým náznakem strojního obrábění, a čepy zadní stavby již nespoléhají na kluzná pouzdra, ale na kvalitní kuličková ložiska.

Ještě Turner Czar, z důvodu hmotnosti a tuhosti, vsázel na kluzná pouzdra na spodním rameni, RFX a dnes i Flux jsou čistě „na kuličkách“. Ostatně jak nám to popsal sám David Turner, když jsme si s ním povídali na veletrhu Eurobike 2015 nad tehdy novým modelem RFX v4.0:

„V době, když jsme začínali stavět kola, byla na trhu pouze ložiska určená pro elektromotory a jiná vysokoobrátková zařízení. Jejich tolerance byly pro mě nevyhovující, stejně jako počet kuliček na jedno ložisko. Dnes již existují speciální díly vyvinuté přímo pro jízdní kola, proto již není důvod lpět na kluzných pouzdrech. Navíc výměna jednoho či více kazetových ložisek je operací na pár minut, ani materiál nestojí mnoho. Zato vydřené pouzdro mnohdy znamenalo výměnu celého raménka!“

Kovové válečky v karbonovém rámu. Praktické řešení úchytu Post Mount!

Jemné detaily a přísně účelné tažení kabeláže po rámu

DW-link jak se sluší a patří

Samotný virtuální systém odpružení DW-link, typický dvěma krátkými hliníkovými raménky, byl u modelu Flux vyladěn tak, aby byl co možná nejvíce efektivní při šlapání a zároveň pohltil každičkou nerovnost na trailu. To vše s ohledem na maximální tuhost přední i zadní části rámu.

Díky délce a umístění ramének se kolo nepropadá do zdvihu, ani při otevřeném tlumiči se nepohupuje a veškerou jezdcem vloženou energii posílá přímo na zadní kolo. V technickém terénu pak odpružení působí velmi vyváženě, ochotně polyká menší i větší nerovnosti a vždy má v zásobě nějaký ten milimetr zdvihu navíc.

Ač je to k neuvěření, odpružení v sobě spojuje to nejlepší ze světa závodů i trailového ježdění, a to v jediném, nesmírně přitažlivém balení.

TURNER Flux v4.0 – geometrie


Poznámky pod čarou

Turner Flux bude na český trh dodáván (na přání) v pěti různých továrních kompletech a přirozeně také jako tlumičem vybavená rámová sada určená pro nejčastější individuální stavbu. Rám je připraven pro mechanické i elektronické sady řazení s jedním či dvěma převodníky. Doporučený zdvih vidlice je 120 až 140 mm.

Jak bylo naznačeno v úvodu, Turner Flux se co nevidět objeví v Česku a jakmile bude připraven testovací vzorek, zamíří obratem do naší redakce a my se pak s vámi velice rádi podělíme o naše dojmy, postřehy a zážitky z jeho sedla.

Více informací hledejte na webových stránkách www.turnerbikes.com, případně u českého dovozce www.protocycles.cz a konečné ceny v korunách vyhlížejte na e-shopu protocycles

Foto: Turner Bikes

Flux je připraven pro řazení 1x i 2x“cokoliv“

Hák přehazovačky v kuse s maticí pevné osy. Opět praktické!

Už to padlo vícekrát… David Turner vyznává teorii „vše po rámu“ a hlavně „žádné stahovací pásky!“

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Bohuslav Čapek

    Krásný kousek,
    nemohu se vynadívat ale oči se mě vždy zarazí na vedení bowdenů. Snad se to dá pochopit – na kole musí být něco ošklivého, alespoň ti ho neukradnou. To je filozofie, kterou vyznával u nás žijící cyklistická legenda CHRISTIAN BATTAGLIA, když jsem mu vytýkal rezavé dráty a pumpičku přivázanou řemínkem na jeho krásném kole Eddy Merckx.

    • krabica

      Pan Turner je praktik, funkce a servisovatelnost je pro něj důležitější, než uhlazený vzhled…

      • Bohuslav Čapek

        To se dá pochopit, sám mám vyhlídnutý Scott Spark a na Allu rámech jsou bowdwny vedeny také vnějškem. Pamatujete jaké exoty se stavěly v začátcích celoodpružených kol, nebo jak „divné“ byly biky z německa.

        • Roklim22

          Krasavec to je, ale za ty penize by to melo i zpivat, varit atd. Nicmene by me zajimalo kolik se proda vseobecne kol tohoto druhu za 160 000,- a vic. Po odectu komponentu dat za ram jak za ojete auto…Premyslim letos o koupi podobneho stroje CUBE STEREO 120 HPC SL 29 2017 po sleve se to da poridit cca za polovinu. To je opravdu o polovinu horsi kolo?

          • Petr Geryk

            Vseobecne prodanych kol za 160 asi moc nebude. Tvuj model Cube 100% horsi nebude, obzvlaste na kashime, xt komponentech ci rock shox teleskopce……..u typu kol Turner se holt plati za supr trupr karbon a vetsi jakoze znackovou exkluzivitu legenda, pribeh, kult….). Na stara kolena jsem si udelal radost, koupil si Santu, ale je mi jasne, ze bych na jine znacce usetril i desitky tisic 🙁 Turner je krasavec a ten DW-link musi byt lahudka.

          • Roklim22

            Jo, mas pravdu. Asi me chytla zavist. Loni jsem mel moznost jezdit chvily po lese na Yeti sb. Krasavec. Vidle 160mm. Ve sjezdu a v rozbitejsim terenu to bylo uzasne. Cena 178 tis. Nicmene by to chtelo kola dve. Na delsi strece po nasi Drahanske vrchovine se borec pekne nadrel.

          • Petr Geryk

            jj to verim, pokud mel jednoplacku s 32z, tak na tom se fakt rychle švihy delat nedaji, proste zvolit vyhlidkovejsi tempo 😀