QUARQ ShockWiz – Revoluce v analýze odpružení!

Ať jste ochotni si to přiznat či nikoliv, dnešní doba je prošpikována elektronikou, bezdrátovými přenosy a chytrými systémy. Chytré jsou naše telefony, televize, chytré brzy budou lednice, oblečení a další věci běžné spotřeby! Tak proč bychom nemohli mít i chytrá kola? Nebo třeba jen chytré odpružení?!

Nebojte, nechceme vám dnes naservírovat novinku v podobě nové vidlice nebo tlumiče řízeného mikroprocesory, prošpikovaného pohybovými senzory, a tak podobě. Pár takových pokusů jsme již ve světě MTB zažili, přičemž jejich sláva obvykle neměla dlouhého trvání.

Tyto technologie se ale nejspíš jednou vrátí v plné síle a náš sport, či spíše naše kola se dost možná razantně promění. Pokud takovou změnu dovolíme, pokud tyto změny neodmítneme a neřekneme světu cyklobyznysu, že chceme kola, která jsou ovládána a řízena čistě mechanicky, hydraulicky nebo pneumaticky. Abych něco nevynechal!

Kolo a chytrý telefon…

Je vlastně docela zarážející, že dnes neexistuje „zatím“ mnoho možností, jak propojit kolo s naším chytrým telefonem. Můžete mít chytrý hrudní pás, GPS počítač, měřič výkonu a jiné doplňky, ale to jsou stále jen periferie. Užší propojení kola a jezdce skrz chytré aplikace se ale postupně objevuje. Vzpomeňme třeba na e-Bike Specialized Turbo Levo (test), který rezignoval na klasické rozhraní pro ovládání svého elektromotoru a většinu pravomocí svěřuje do rukou chytrému telefonu nebo chytrým hodinkám.

Jediné přímé ovladače na stroji Specialized Turbo Levo FSR Expert (test)

A to je vše?! 

Spíše bylo! Nyní je zde novinka, kterou má na svědomí značka, jež se poslední roky soustředí na technologické inovace a zásadní posuny v oblasti, jak vnímáme, či jak ovládáme naše kolo – rodina značek SRAM! Jistě víte, že naše redakce má ke SRAMu blízko, pravidelně a rádi zveřejňujeme jejich novinky a nápady. Nejčastěji se přitom tyto zprávy točí okolo značek SRAM, RockShox nebo třeba Truvativ. Dnes jde ale o výjimku, jelikož budeme hovořit o novém produktu z rodiny QUARQ.

QUARQ je jednou z řady značek, která existovala samostatně do doby, než ji SRAM přibral pod svá křídla. Na tom není nic zvláštního, jelikož se něco podobného děje v mnoha oborech lidského konání dnes a denně – jen se podívejte, kolik malých firem a projektů za poslední roky nakoupili třeba Facebook nebo Google. QUARQ byl přitom v době sloučení specialistou na měření výkonu, kterým zůstal i nadále. Tedy až do dnešního dne!

Jedna chytrá krabička navíc

Dnes byla totiž do světa oficiálně vypuštěna informace o představení krabičky jménem QUARQ ShockWiz, která nemá s měřením výkonu na klikách nic společného. Výkon sice měří, nikoliv však výkon vašich nohou, ale výkony vašeho odpružení! Když jsem si prvně otevřel informační brožuru popisující tento produkt a když jsem se podíval na instalační videa, chvíli jsem nechápal „o co jde“, „jak to vlastně funguje“ a „k čemu je to dobré?“

Pak jsem se ale dobral ke kořenu věci a zjistil, že je to vlastně krásně jednoduché!

Ve SRAMu, QUARQu a zároveň v RockShoxu nejspíš řešili, jak co nejlépe analyzovat funkci odpružení, ideálně v reálném čase. Běžně se na to používá hromada čidel, zejména všemožných pohybových senzorů, které měří, jak odpružení funguje. Takové zařízení je ale nejen extrémně drahé a složité, ale také rozměrné a nemotorné.

Každopádně výsledkem onoho zkoumání (v laboratoři i v reálném provozu) bylo prosté zjištění, že k analýze funkce odpružení stačí sledovat a v reálném čase analyzovat změny v tlaku hlavní (pozitivní) vzduchové komory. A tím se celá věc dramaticky zjednodušuje!

Jako ukázku klasických systémů měření odpružení vám mohu naservírovat tento Canyon Sender CF („vývojové“ kolo Fabiena Barela) – Více Eurobike 2016 #1

Nebo řešení použité na RB Bandit 675, kde ale Petr Heiník měřil spíše deformace a zatížení rámu. Více RB Bandit 675  – vývoj

Prosté jako facka!

Když to shrnu, pak krabička pojmenovaná QUARQ ShockWiz funguje jako digitální manometr, který měří a zaznamenává tlak v hlavní vzduchové komoře stokrát za vteřinu! Na základě těchto údajů je ShockWiz (po základní kalibraci na konkrétní vidlici či tlumič) schopný poznat, jestli je vidlice/tlumič v roztažená, stlačená, jak rychle reaguje, jak je nastavena komprese, odskok, jak velká je vzduchová komora, o kolik je vidlice stlačena atd. To vše jen z rozdílů tlaku. Žádné akcelerometry, G-senzory a nic podobného!!!

V praxi to vypadá tak, že si koupíte sadu QUARQ ShockWiz, která obsahuje samotnou měřící krabičku, k ní dostanete silikonový obal, set stahovacích pásků a dva prodlužovací šlahounky různé délky. Jeden určený primárně pro tlumič, druhý pro vidlici. To je vše!

Vezmete krabičku ShockWiz, vložíte ji do obalu, který má různé výřezy a lze různě otáčet, a najdete vhodnou polohu pro instalaci tak, aby při otáčení řídítek, či při propružení nikde nenarážela. Dále propojíte dodaným šlahounkem ventilek hlavní komory s krabičkou ShockWiz a je hotovo! Tedy první krok, jelikož poté následuje ještě poměrně zevrubný proces kalibrace, který vám názorně demonstruje následující video, respektive vás tímto procesem automaticky provede nainstalovaná aplikace.

Hotovo, jede se!

Máte-li vše připravené, můžete jednoduše, přes volný ventilek na krabičce ShockWiz nafoukat vidlici (tlumič) na tlak tak, jak jste běžně zvyklí a vyrazit do akce. Chytré a rozumné je to, že zařízení ShockWiz nemusí být stále spojeno s vaším telefonem (připojení přes Bluetooth Low Energy / BLE). Všechny důležité údaje totiž nahrává do vlastní paměti a vám pak stačí, když se k němu připojíte až večer po návratu domů, a v klidu a pohodlí rodinného krbu svá data analyzujete.

QUARQ ShockWiz přitom nerozlišuje, zda se jedná o pevné kolo s odpruženou vidlicí, sportovní full, trailbike, enduro nebo DH mašinu. Je mu také jedno, jestli jste rekreační jezdec, nebo mistr světa v té či oné disciplíně. ShockWiz de facto přináší možnosti detailního nastavení odpružení a jeho optimalizace pro jezdcův jízdní styl a pro konkrétní jízdní podmínky, které doposud měly jen špičkové závodní teamy (mnohdy ani oni ne) i běžnému uživateli, který si za tuto srandu zaplatí.

Aby analýza vašich dat co nejlépe seděla vašemu jízdnímu stylu, jsou v aplikaci připravené tři základní režimy, volně přeloženo „Efektivní“, „Standardní“ a „Agresivní“. Toto je ale jen obecné základní nastavení, všechny další detaily se nacházejí v hloubi aplikace.  

QUARQ ShockWiz – instalace na těle tlumiče

Instalace na korunce vidlice

Instalace Direct Mount pro inverzní vidlice (up-side-down) jako například RockShox RS-1 (praktické postřehy na S-Works Camber 29)

 

reklama

Kompatibilita, zdroj, cena atd.

Vzhledem k jednoduchosti základního principu je QUARQ ShockWiz schopen spolupracovat s celou škálou vzduchových vidlic a tlumičů mnoha výrobců. Základním předpokladem je v principu pouze přítomnost jedné dále nedělené vzduchové komory, jako používají systémy RockShox SoloAir a DualAir. Využít lze toto zařízení i pro některé vidlice se stavitelným zdvihem, jako je Fox TALAS, s podmínkou použití jediného zdvihu. Po jeho případné změně je potřeba ShockWiz znovu nakalibrovat.

Omezené možnosti použití jsou u systémů, které nefungují lineárně, modelově Fox Terralogic/iCTD, Specialized Brain, nebo RockShox E:I. Vyloučeno zcela je použití u systému RockShox Dual Position Air, ale také u vidlic jako je Manitou se systémem Dorado Air. Zde se totiž po připojení hadice pumpičky (šlahounku ShockWiz) propojí pozitivní a negativní komora v jeden celek. Stejné pravidlo platí pro vidlice White Brothers a MRP.

Celé toto zařízení napájí klasická, levná a snadno dostupná „knoflíková baterie“ CR2032, která by měla postačit pro bezproblémovou funkci po dobu několika měsíců. Důležitou informací je jistě vysoká odolnost proti vodě a prachu dle standardu IP67. A ještě bych doplnil, že chytrý telefon (nebo tablet) by měl běžet na systému Android 4.3 a novějším, či Apple iOS 9 a novějším.

Náhled aplikace ShockWiz – základní obrazovka a obrazovka doporučení

Doporučení a detekce

QUARQ ShockWiz – základní data a požadavky

Hmotnost: 45 g
Baterie: CR2032
Výdrž: v řádu měsíců
Vodě a prachu odolnost: IP67
Aplikace pro systémy: Android 4.3 a novější (Google Play) / iOS 9 a novější (App Store)

Cena zařízení: 419 EUR / 469 EUR (speciální Direct Mount verze pro inverzní vidlice jako je RS-1)
Cena dílů: 40 EUR (montážní příslušenství a obal) / 55 EUR (dva šlahounky pro instalaci)

QUARQ ShickWiz za výhodnou cenu seženete na webu www.koloshop.cz

QUARQ ShockWiz – náhradní montážní set

Stojí to všechno za to?

Upřímně řečeno, pro běžného smrtelníka, navíc žijícího v Česku, to žádné zásadní terno nebude. Pokud bych to měl poměřit optikou svého vlastního kola, na kterém je vidlice RockShox Yari, byl bych asi blázen, pokud bych za toto chytré udělátko vysázel na pult prodejny částku jen o maličko nižší, než je cena mojí vidlice (ShockWiz po přepočtu cca 11 500 Kč, RockShox Yari dle heuréky od cca 12 900 Kč).

Stejně tak ale existuje mnoho lidí, kteří své kolo neskonale řeší, spousta lidí, kteří za své kolo vysolili statisíce, a hlavně jsou zde závodníci a závodní teamy. Vzhledem ke kompatibilitě se vzduchovým odpružením vyvstává jeden velký limit u mnoha DH a enduro jezdců, kteří věří vinuté pružině na postu tlumiče. Ale i tito rideři obvykle vozí vzduchovou vidlici. Vzduch se ostatně často vyskytuje na obou frontách i u DH kol a v enduru je také mnohdy pravidlem nežli výjimkou.

Samozřejmě jsou jezdci, kteří mají dokonalý cit v rukou a v nohách, kteří takovéto udělátko nepotřebují, protože dokonale cítí, co jejich kolo dělá. Pro ty méně vnímavé, nebo naopak pro ty, kteří jsou až chorobnými perfekcionisty, to může být dar z nebes. Nebo také prokletí v podobě dalších nekonečných hodin ladění a ladění. Častěji vlastně dar, nebo prokletí pro jejich mechaniky…

QUARQ ShockWiz – pro Direct Mount upevnění

S čím by mi pomohl ShockWiz?

Přiznám se rovnou a bez mučení, že mně osobně se tato chytrá krabička líbí a jen co tento článek dodělám, musím napsat do SRAMu, aby mi jeden kousek poslali na test! Jak totiž sám o sobě někdy říkám: „Jsem spíše ladič, než pijan!“ Obvykle se to ale nesnažím přehánět, vím, co mám rád a vím, jak chci, aby se moje odpružení chovalo. Proto na něj obvykle aplikuji pokaždé stejná základní pravidla.

Rozhodně bych nechtěl strávit celý den laděním tlumiče a vidlice na jedné trati, abych večer zjistil, že se druhý den celá parta přesouvá o kopec vedle, kde bude moje nastavení k ničemu a já abych začal znovu.

Na druhé straně mě ale láká možnost analyzovat funkci odpružení v reálném čase, zjistit, jestli moje nastavení a moje pocity odpovídají měřitelným faktům, jestli by bylo případně vhodné přidat nebo ubrat nějaký ten token, a tak podobně. Mnohdy by také bylo lákavé rozšířit naše klasické subjektivní hodnocení funkce odpružení o objektivní data ze zařízení jako je ShockWiz. Jen si představte, jak by s tímto zařízením vypadal náš Velký test tlumičů na RB Bandit 675.

Závěr tedy zní:

Určitě budu muset QUARQ ShockWiz zkusit na vlastní kůži!


Užitečné odkazy

Vše o QUARQ ShockWizwww.quarg.com/shockwiz

ShockWiz video playlist YouTube

ShockWiz Online Help – shockwiz.zendesk.com

ShockWiz tipy a trikywww.quarq.com

Foto: SRAM

QUARQ ShockWiz – set náhradních hadic 

QUARQ ShockWiz – klasická montáž

QUARQ ShockWiz – Direct Mount

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Kristi InPink

    „Jiným příkladem budiž systém bezdrátového elektronického řazení SRAM eTap, který, jestli si to správně pamatuju z prezentací, umožňuje přes aplikaci v telefonu snadno ladit chod a funkci řazení. Tedy něco, co sytému Shimano Di2 dlouho chybělo.“
    Ježiš to je zase blud 🙁

    • A v čem přesně? Myšleno je to tak, že u SRAMu si to můžeš ladit snadno jako uživatel, u Shimana Di2 to šlo zatím jen v servisu s jejich extra krabičkou pro připojení. Tedy pokud jsou moje informace správné. Pokud ne, budu rád, když mě poučíš a já to pak upravím v článku. Předem díky!

      • Vlající Střapec

        …snadno ladící uživatel, to je dost často jen budoucí návštěvník servisu uvádějící se tam slovy: „Ono se to nějak samo…“ 🙂 🙂

        • Chápu, ale předpokládám, že v takové aplikaci bude i tlačítko „obnovit původní nastavení“ a člověk je zase na výchozích hodnotách

          Ve světě mechanickém jsem si představil, jak přijde majitel CaneCreek DB, nebo DB IL a je nešťastný, že to nic nedělá! Také jsem ho jednou ladil, až jsem ho úplně rozladil a pak hledal s mobilem v lese signál, abych našel k danému kolu na webu výchozí hodnoty a mohl „někde začít znovu,“ nebo na to lépe „znovu nesahat!“ 😉

      • Už mi bylo vysvětleno jak je to správně a tento odstavec je pryč 😉

  • Josef Behounek

    S prominutim – https://youtu.be/Q4RALGAOqDs U vidlice a tlumice resim jen tlak a rychlost odskoku. Miliarda veci navic tam je zbytecna. Hlavne JEZDIM! A nemudruju v pulce vyjizdky nad placackou na mouchy, jak me chodi vidlice. Pokrok nezastavis, ale toto? Fakt to jde cele (nejen kola) do prdele. Pardon. Hlavne si to vsechno na debilu nastavim a vecer nad tim vyhonim a pritom ani neumim manual. Treba.

    • Chápu a máš v mnohém pravdu. Určitě to není něco, bez čeho by člověk nemohl žít a jezdit, ale půjčit si to, zkusit si to, odladit odpružení pro svůj jízdní styl a pak to nechat být, to my dává smysl. Mě na tom třeba láká možnost snadno analyzovat, jestli by nestálo za to přidat, či ubrat Token ve vidli, nebo kroužek v tlumiči. I to jde samozřejmě podle citu a podle kroužku na vidlici, ale může to být docela zdlouhavý proces „pokus-ommyl“. S ShockWiz bys to mohl rozlousknout po jedné vyjížďce. Je to prostě hračka pro hračičky a znám lidi, kteří sebou vozí Tokeny v batohu a pak ladí progresi na konkrétní kopec přímo v terénu.

      • Vlající Střapec

        Mě jen udivuje (ovšem: já se pořád něčemu divím, berte tedy můj údiv jen na lehkou váhu prosím), jak je dnes spousta lidí ochotna věřit spíše nějaké elektronické krabičce s aplikací, než praktické vlastní zkušenosti. Ve výsledku se může stát, že člověk „odevzdá“ veškeré své know-how krabičkám a aplikacím, až jednoho dne zjistí, že už ani neví, jak si utřít prdel… A vyhledá tedy příslušnou aplikaci. (mohla by se jmenovat třeba Srava)

        • Pravda! Je to naše pohodlnost… Ale zase mnoho lidí ty zkušenosti ani nemá, a někdo to chce prostě doladit do micro detailu. A někdo si rád hraje 😉 To je i můj případ!

          Ale může se stát, podobě jako to mám třeba s měřiči tepu, že se z té krabičky naučím něco co neznám, v něčem upravím svůj názor a rozšířím svoje obzory a pak už ji jednoduše nebudu potřebovat, jelikož mi neřekne víc než moje tělo.

    • Klaapa

      Ja myslim, ze k tomu ten manual dostanes, nebo se da urcite stahnout;)

      • Vlající Střapec

        Tak určitěěě… 🙂 🙂