GIANT Trance 2 LTD (2017) – TEST

S nejnovější generací Giantu Trance, spadající do modelového roku 2017, jsem se setkal více něž jednou. Nejprve jsem měl možnost osahat si luxusní Trance Advanced 0 (nedováží se do ČR) zkraje července v Rakousku v rámci Eurobike Demo Days, později jsem na lokálních i méně známých trailech v Čechách proháněl hliníkový Trance 2 LTD.

Mám tedy poměrně zajímavé srovnání mezi luxusní karbonovou variantou vybavenou řazením SRAM Eagle 1×12, vyšperkovanou kupříkladu i firemními karbonovými koly a modelem spadajícím do středu hliníkové řady s poměrně lákavou cenou 65 999 Kč a s vybavením, které tomu odpovídá. Tedy ne, že by bylo „sociální“ či „očesané“.

Nic nechybí, něco přebývá

Naopak, i při této „rozumné“ ceně je kolo plně vybavené, nic podstatného mu nechybí, jak třeba kvalitní odpružení Fox, tak i teleskopická sedlovka Giant. Naopak mu někde i trochu materiálu přebývá! „Cha, cha!“ Myšleno v podobě dvouplacky, přesmykače a robustního bushguardu a napínáku řetězu MRP 2X.

Jejich přítomnost ale snadno obhájíte, jelikož takto vybavené kolo s převody 2×11 je vlastně krásně univerzální a přístupné i pro méně trénované jedince. Případně, když to vezmete z druhé strany, je rozhodně snazší sundat páčku řazení, přesmykač a dvě placky vyměnit za jednu, pokud na to máte nohy, než řešit přesně opačný problém. Pokud demontované díly prodáte, pak na tom možná ještě i pár korun ušetříte…

Ať nepřijdete zkrátka

Obecný úvod popisující změny a směřování nové generace oblíbeného trailbiku Giant Trance snad můžeme projednou přeskočit. Jednak jsme o tom psali v rámci prvotního představení inovované řady (reportáž z Eurobike Media Days) a následně i v podobě prvních „alpských“ dojmů z praxe, jednak jsme vám již před časem naservírovali naše vůbec první dojmy ze sedla právě tohoto kousku – Giant Trance 2 LTD (v sedle).

Aby ale někdo nepřišel zkrátka! Giant si u této své klíčové řady plně odpružených a všestranných trailových strojů dal na modernizaci hodně záležet, přestože to na první pohled nemusí být až tak patrné. Revizí prošel celý rám a přepracována byla zadní stavba, která dostala karbonové horní raménko (u všech modelů Giant Trance 2017). Ostatně celý zadní trojúhelník je nyní ještě kompaktnější než dříve.

Poslední aspekt úzce souvisí s nasazením nové generace metrických tlumičů s úchytem Trunnion, kde není použito klasické horní oko, ale čepy vycházející přímo z těla hlavní komory. Důvod? Při menší či stejné „zástavbové délce“ tlumiče je možné použít variantu s delším faktickým krokem – delší tlumič – což je výhodné s ohledem na převodové poměry a tlaky v tlumiči. V praxi to přispívá hlavně k vyšší citlivosti odpružení a k jeho vyšší aktivitě.

Stále přemýšlím nad tím, jestli se mi horní raménko vyrobené metodou „Advanced Forged Composite“ líbí, nebo ne… Po faktické stránce je to ale přínos s ohledem na hmotnost, tuhost a kompaktnost zadní stavby

Zcela nový metrický tlumič Fox Float z řady Performance s přímým uchycením „Trunnion Mount“

Podoba i uchycení tlumiče jsou jiné, jeho spojení s vahadlem prostřednictvím ložisek ale bylo zachováno!

Do biku v bike!

U nového Trance mě při testování v jeho dostupnějším provedení ježděném v dobře známých domácích podmínkách nikterak (ne)překvapil jeho posed. Ten mi připadal, i po druhém střídání s jiným kolem, v první řadě tak akorát dlouhý, nebo jen lehounce delší. To ostatně odpovídá kategorii trailbike a jeho potenciálu jezdit rychle nejen z kopce, ale i po rovině a do kopce.

Zajímavý je spíše vyšší úchop, což představuje slušný kontrast vůči „většímu bratru“ Giantu Reign, kde jsou řídítka naopak nezvykle nízko! Hovořím teď samozřejmě o stavu, kdy je představec posunut maximálně dolů a hoví si tak těsně nad horním ložiskem hlavového složení. U Reignu takto skoro nikdo nejezdí, jen já se tím záměrně „mučil“. Oproti tomu na novém Trancu bych podložky pod představec rozhodně nedával! Naopak bych nejspíš sáhl možná i po striktně rovných řídítkách, která se obvykle dávají na devětadvacítky s delším zdvihem.

Komínek nad představcem nám trochu narostl, jinak bych to ale, s ohledem na výšku úchopu, nevozil. Jen krk vidlice bych trochu zkrátil. A řídítka Giant…

Tohle někdo netrefil!

Ostatně řídítka jsou zde kapitolou sama pro sebe. Stačí pohled do tabulky osazení a bude vám jasné, že hodnota 730 mm mnoho jistoty a trailové pohody v dnešní době rozhodně neskýtá… Nevím, proč Giant nepoužil něco širšího, když má ve svém vlastním programu třeba i 800 mm dlouhé větvě montované běžně na již několikrát zmiňovaný Reign!

Jasně, 800 mm je na trailbike už zatraceně hodně, ale zase je zde spousta prostoru pro zkracování. Pilku na železo bude mít doma kdekdo, případně při převzetí kola v obchodě by vám rodla jistě rádi zařízli přesně podle vaší postavy, vkusu a jízdního stylu. Dost možná i zadarmo, a navíc jistě i na počkání… Nebudu se již ale navážet do této nešťastné volby, protože vyměnit nevyhovující klacek za delší páku nepředstavuje nikterak tragickou investici. Při troše snahy se vejdete pod 1000 Kč, což vám možná zaplatí prodej půlky řazení při přechodu na 1×11 😀

Pro mě osobně bylo 730 mm zoufale málo, proto jsem vytáhl „zaprášené vlaštovky“ Chromag Fubars OSX, které se dříve hřály na RB IQ 575 a nyní je mám jako zálohu pro přesně takovéto případy. Docela mě mrzelo, že je kolega Zed před několika lety zařízl na 750 mm, původně měly délku 780 mm, ale i tento drobný nárůst byl lepší než nic.

Obecně bych pro Trance volil jako ideální výchozí rozměr 760 mm, osobně bych se nezdráhal nasadit i 780 mm a k tomu kratší představec. Ale to už bych nového Trance hnal více k enduru a ubíral mu něco z jeho všestrannosti. Nebo ne?

K čemuž používá tyto výměnné gumové koncovky pro vstupu a výstupu vedení.

Giant již delší čas integruje většinu vedení do rámu…

Vyřídit, nařídit, zařídit…

Již u starší generace Giantu Trance se mi líbila řada věcí, projev řízení nevyjímaje. Ovládání i další charakterové vlastnosti se přitom plynule a bez zásadních úprav transformovaly i do nové generace roku 2017. Rovněž u poslední podoby Giantu Trance se tak můžete těšit na přirozené řízení, které kombinuje trailovou obratnost s dostatečnou „enduro“ stabilitou a jistotou.

Tabulkový úhel hlavy 67° nezní jako nic extra radikálního, pocitově bych si ale tipnul, že bude klidně o půl až stupeň nižší… Nebo možná ne! Faktem je, že se Trance krásně vede a poslušně kličkuje na rychlých zašmodrchaných trailech, kam trailbiky patří především. Poslušně zatáčí a je jistý i v rychle projížděných obloucích. Je zkrátka radost drtit s ním už jen běžné traily v lesoparku za domem, když vyrazíte na hodinu po práci. Tam, kde byste se s pomalejším a lenivějším endurem nudili nebo se s ním zbytečně prali, si to s Trancem užíváte naplno!

Parádně a hlavně jistě se nový Trance chová i v náročném terénu a ve výrazně skloněných sekcích. Toto jsou místa, kde bych rozhodně uvítal kratší představec a širší řídítka, ale uznávám, že jde na poměry kola už o celkem extrémní situace. I když… Přirozeně vyšší úchop přináší nemalou jistotu při jízdě se zadkem na zadním kole, proto se samo nabízí pokoušet trialové skalky a jiné bikové skopičiny, kde se šoupete dolů metr za metrem…

Pod vlivem vlastních enduro zážitků poslední doby a před Trancem zkoušených kol jsem tohoto Gianta vytáhl na řadu specifických strmých, až čistě trialových úseků! Vše přitom zvládl s jistotou a s nadhledem, až jsem žasl. Pravda, vysloveně těžké, rychlé a značně rozbité erzety v Klínech (popis tratí Enduro Race Klíny 2016 s Giantem Trance) mu úplně neseděly, ale tady vím, kde hledat viníka.

Jeden z výletů s Giantem Trance 2 LTD mě zavedl na vrchol Plešivec (654 m), z čehož jsem radostí skákal metr do vzduchu!

Kdyby to byl můj bike…

Pak bych jisto jistě hned po řídítkách a nejspíš i představci vyměnil také pláště! Základní obutí Schwalbe Nobby Nic (2,35“/2,25“ – P/Z) platí sice za slušný a jistý vzorek (nic proti jeho přilnavosti a záběru), avšak v provedení Performance jeho papírové boky skutečně mnoho nevydrží. Cvaknul jsem je hned dvakrát! Dle posledních trendů by od věci nebyly ani širší ráfky jako jistější opora objemnějších plášťů, ale to už zase z Trance dělám více enduro, než sportovní trailbike a měním více jak půlku kola!

Sorry, po zkušenostech s Trancem Advanced z června mě to k tomu prostě neustále svádí!

Pojďme ale na chvíli zapomenout a neřešit, co vše by tento bike uměl, kdyby chtěl a kdyby byl trochu jinak vybavený a vraťme se k realitě, co umí a dokáže v takové podobě, v jaké si ho lze koupit a jak jsem na něm delší čas jezdil. Ostatně všestrannost tohoto kola je jednou z velkých, nikoliv skrytých, částí jeho ohromného talentu.

Budeme-li spravedliví, je nutné uznat, že je nový Trance, alespoň s víceméně originálním vybavením, příkladným trailbikem, který je rychlý, hbitý, výkonný a hravý. Přitom by se jistě dalo jej dále odlehčovat a posilovat jeho rychlostní parametry a umocňovat jeho všestrannost, nebo jestli jej naopak přitvrdit. Oboje je možné a oboje dává smysl. Poté, co jsem si za letošek zkusil dvě odlišné verze, jsem o tom bytostně přesvědčen.

U systémů obecně označovaných jako „Dual Link“, kam Giant a jeho Maestro jednoznačně spadá, je vždy zajímavé sledovat, jak je propojen pevný zadní trojúhelník.

Velkou vzpěru na levé straně doplňuje tento zajímavý obloukový spojovací můstek, který opisuje obvod pláště. 

Bez povšimnutí by nemělo zůstat ani tvarování horního kompozitního ramene, které je zvenku kompaktní, zevnitř ale cíleně vybrané…

Mám rád Fox, nemám rád Fox, mám rád… nemám rád…

Přejdeme-li k čistě praktickému a pragmatickému hodnocení, pak musím přiznat, že jsem byl hodně a hlavně mile překvapen z chodu jednotek Fox! Radši nebudu zabíhat do extrému, abych se snažil detailně porovnávat funkci Trancu 2 LTD s Foxem a v létě testovaného Trancu Advanced 0 na RockShoxu. Lepší bude zůstat na zemi. A zde musím po čase uznat, že OEM verze vidlice Fox Rhythm a tlumiče Float EVOL byly vyladěny jako už dlouho ne!

Oproti RockShoxu nejsou až tak super medové, ale to je prostě Fox! Lišácké jednotky odpružení jsou naopak tradičně stabilnější a v řadě situací lépe čitelné. Vnímavost na menší nerovnosti jim přitom tentokrát nijak zásadně nechyběla a výtečné byly i tradičně ve středním rozsahu, kde se jim líbí asi nejvíc. Platí pro tlumič i vidlici.

Samotná vidlice Fox 34 Rhythm se na „lišácké poměry“ dost snažila i zkraje zdvihu, zadní stavba ji ale jednoznačně předčila. Je znát, že Giant nasadil tlumič s delším krokem, který by měl být ze své podstaty aktivnější. Zároveň jsou již tradičním doplňkem fullů Giant ložiska v horním rameni, která zjemňují převod pohybu horního ramene (celé zadní stavby) na tlumič, což je skutečně znát.

Vrátím-li se na přední frontu, svítí tu na mě v mých poznámkách zmínka, že „vidlice sice byla někdy pod brzdami měkčí, nijak drasticky se ale nepropadala a chodila solidně i pod zatížením.“ O opačném konci jsem si poznamenal zase toto:

„Zadní stavba se hodně snaží a obzvláště na poměry Foxu posledních let je dost vnímavá, ve středním rozsahu luxusně aktivní a na konci přiměřeně progresivní. Ostatně jak jsme u Giantu a jeho systému Maestro zvyklí. I při hodnotě zdvihu ‚jen‘ 140 mm tak člověk zadní tlumič neprostřelí ani při ostrém stylu jízdy!“

reklama

Občas jsem měl nutkání zkoušet s Trancem vyslovené nesmysly. Třeba když jsem narazil na tuto plotnu, k níž jsem si musel vytvořit vlastní nájezd… Za tu srandu to ale stálo 😀

Nadýchaná peřina, nebo ostrá žiletka?

V terénu funguje odpružení na Trancu skutečně hezky a dostatečně vyváženě, zároveň, pokud se dokážete v sedle nevrtět, nemusíte vůbec sahat na páčku blokace, můžete nechat vše otevřené a jen si frčet! I to je vlastnost systému Giant Maestro, na kterou jsme si za roky její existence zvykli a kterou bereme za zcela samozřejmou.

I tak jsem ale nabyl dojmu, že agresivnější a více sportovněji zaměření jezdci možná uvítají přítomnost páčky na tlumiči. Budou pak pravidelně a s oblibou využívat střední polohu kompresního útlumu, kdy je odezva kola na šlapání ještě o něco jistější a bezprostřednější, zároveň je zadní stavba „poslušnější a stabilnější“ při razantním manévrování.

Vypínat se přitom střední režim skoro nemusí. Stačí si zvyknout na jemnou hranku z kraje zdvihu, případně na dlouhé členité sjezdy tlumič otevřít naplno, jinak jezdit na střední polohu, ještě nedávno nazvanou „Trail“.

Jsme-li u těch modrých Foxáckých páček, pak musím zmínit ještě jednu skutečnost – zavírání vidlice! To je dost zvláštní… Páčka totiž nemá snad žádnou aretaci a hýbe se dost volně. Jde vlastně o tlumení komprese, které postupně tuhne, tuhne a tuhne, až je na konci vidlice skálopevně tvrdá! Jinak ale za vidlici a její zpracování palec převážně nahoru. Třeba i proto, že se snadno otáčí napůl zapuštěné kolečko odskoku, což je u řady modelů RockShox s podobným řešením problém…

Byl jsem mile překvapen, jak aktuálně nejlevnější vidlice Fox Rhythm 34 v praxi hezky fungovala! (pouze OEM)

Snadno se pracovalo i se zapuštěným kolečkem odskoku tlumení Fit GRIP.

Zvláštní mi ale přišel příliš lehký chod zamykací páčky takřka bez indexace.

KOMPONENTY

Posledním zásadním oddílem dnešního hodnocení bude stať věnovaná tradičně použitým komponentům a doplňkům. Začal bych tentokrát u řazení Shimano SLX nové generace (řada M7000), které se, bohužel, moc nepovedlo! Jak je sadě XT (M8000) vytýkána až přílišná tvrdost a syrovost indexace (mně se líbí), tak je SLX zase měkké, houbovité a totálně nevýrazné!

Už jen krok velké řadící páčky je nesmyslně mýdlový a možná až zbytečně lehký! Jednotlivé polohy jsou sice jakž takž znatelné, ale mrtvý krok je dost dlouhý. Zařadit tedy o dvě polohy najednou je docela boj a při snaze o posun řetězu o tři pastorky najednou si rovnou můžete vyhodit palec z kloubu, jistější a méně bolestivé ale bude pustit řídítka nebo to prostě nedělat! Tohle je vážně špatné a není to zjevně jen problém jediného kusu, jelikož jsem podobnou zkušenost měl i na jiném kole…

Reálně lze tak nahoru řadit jen po jednom stupni, což by normálně nebyl až takový problém, avšak vzhledem k již zmíněnému dlouhému kroku to také není bůhvíjaká rychlovka! Nevím, co je horší, kombinace tohoto nešťastného řazení s převody 2×11, nebo 1×11. Ale ono je to nakonec asi jedno. Pokud budete tuto záležitost řešit na svém kole, doporučuji se rozhlédnout po internetu a koupit si páčku ze sady XT (M8000). Rozdíl ve funkci bude zásadní, jelikož v přehazovačce to vážně není!

Komponenty z řady Shimano Deore mě rozhodně neuráží a krom chybějícího kolečka pro snazší nastavení vzdálenosti páky od řídítek nemohu brzdám vytknout vůbec nic…

Méne spokojený jsem byl ale s řazením, které na mě působilo dojmem, jako bych měl na kole páčky Deore z období před deseti lety 🙁

Přehazovačkou to ale rozhodně nebude…. Doplnit ji o páčky XT, pak není o čem diskutovat!

Méně (převodů) by přineslo více (srandy)…

Co mě ještě trochu trápilo byl klasický přesmykač, kdy by bylo lepší použít novou generaci Side Swing, která možná není extrémně krásná, ale funguje o poznání lépe než klasika se spodním či horním tahem. Obecně si myslím, že by kolu jako je Giant Trance již v této cenové kategorii více slušely převody 1×11 než 2×11, jak je tomu u modelů Trance 1 a Trance 1 Advanced.

Jak již ale zaznělo dříve, mnohem jednodušší bude přebytečné převody odstrojit a z 2×11 udělat 1×11, než to řešit obráceně, kdyby na tuto potřebu došlo… Pravdou totiž zůstává, že s dvojicí převodníků máte k dispozici znatelně vetší rozsah převodů, což může mnoha lidem vyhovovat. Nakonec „když už tam ten dvoupřevodník je, člověk zjistí, že se menší placka občas hodí…“ V dnešní době je ale do značné míry únavné přemýšlet nad tím „jaký mám aktuálně zařazený převodník“ nebo „kdy a jestli vůbec potřebuju řadit vepředu!“

Dva převodníky navíc znamenají i menší světlou výšku (sestava 32/26 zubů vůči jednopřevodníku cca 30 zubů), i proto je zde zřejmě jako součást základní výbavy přítomen napínák a především kryt převodníků (bash guard) od MRP, který při mém poctivém testování přišel nejednou ke slovu. Možná je to dáno už jen tím, jak moc jsem zvyklý na průchodnost kol s jednoplackou.

Kliky Shimano SLX jsou celkem pohledné, ale napínák, přesmykač a dva převodníky jsou dnes již passé…

Říkáte přesmykač? K čemu že to slouží? To bude něco z muzea!

 

Na druhou stranu, když už dva převodníky, pak se rozhodně hodí odolný bash guard!

Vrčí jako motorka

Odpustíte-li mi ještě trochu kritiky na toto téma, musím se přiznat, že mě onen napínák někdy dost štval. Po většinu času fungoval jistě a spolehlivě, pak ale tu a tam něco přeskočilo, řetěz nezapadl tam kam měl a začalo to nehezky vrčet. Obvykle pomohlo přeřazení na převodnících nahoru a dolů a byl klid. Ale bylo to otravné L

Posledních pár bodů již spíše jen telegraficky. Brzdy Shimano M615 byly zcela bez připomínek – jisté, tvrdé, účinné! Jak jsme byli po dlouhá léta u Shimana zvyklí. Také sedlovka Giant Contact SL Switch je jistá a spolehlivá, drží, nezajíždí, nevysunuje se. Prostě pohoda! Jen ke konci testu lehce drhla, taky měla po návštěvě Klínů proč. Ve výsledku ale stačila důkladnější očista a promazání trochou silikonového oleje (Fork Juice) a bylo vystaráno.

Rovněž firemní sedlo Giant Contact Neutral se mi hodně líbilo, zejména na pohled. Zkraje jsem si na něj ale nějak nemohl zvyknout, což se postupem času zlepšovalo. Ne vždy holt platí pravidlo, že co lahodí vašemu oku, musí lahodit i vašemu pozadí.

Nenápadný, o to poctivější dříč! Sedlovka Giant Contact SL Switch průměru 30,9 mm se zdvihem 125 mm.

Jedním z moderních prvků výbavy je i tento Direct Mount hák přehazovačky.

Sedlo Giant Contact Neutral mě od začátku svádělo svým vzhledem, v praxi jsem si na jeho tvar ale musel nějaký čas zvykat.

GIANT Trance 2 LTD (2017) – závěr

Díky dvěma odlišným zkušenostem s Giantem Trance nové generace jsem si mohl ověřit, že se jedná o kolo, které má velký potenciál, a to v řadě situací a zároveň v různých „uživatelských úlohách“. V létě na rakouských svazích jsem měl v sedle špičkové celokarbonové verze pocit, že stačí širší řídítka (sorry, ale nedá mi to spát…) a máte v ruce dokonalý stroj pro drcení lehčích, středních, ale i poměrně náročných trailů. Stroj, který vás zároveň vyveze na kopec jako by se jednalo o Tatranský Expres.

Na druhé straně výrazně dostupnější a k nám reálně dovážená hliníková verze mi názorně předvedla, že je nový Trance, jak odpovídá jeho tradici a dobrému jménu, čirý univerzál, který umí vše dobře a nezkazí žádnou zábavu! Dostupnější hliníková varianta mě zaujala svým sklonem zprostředkovat jezdci příjemné prožitky již cestou ke kopcům a na kopec s tím, že dolů to také umí slušně rozbalit.

GIANT Trance 2 LTD se nenabízí jen v černém, ale také ve žlutém výrazně svítivém kabátku!

Ve výsledku záleží jen na vás, jak si Giant Trance dozdobíte. Zda podpoříte jeho sportovní geny lehčími rychlejšími plášti, nebo naopak půjdete cestou nezničitelnosti obutím pořádných MTB papučí s poctivou ochranou, a jak je dnes zcela běžné, hmotností jedné pryže kolem 1 kg! Giant Trance si nechá líbit skutečně hodně a nebude se bránit jedné, ani druhé poloze.

Případně mu jen kupte širší řídítka, papírové pláště Schwalbe nahraďte něčím s alespoň základní ochranou boků (přechod na bezduše beru jako samozřejmost), popřemýšlejte nad potřebou dvou převodníků a… V týdnu si dosyta užívejte traily za barákem a o víkendu zase pořádné výzvy (nejen) českých hor a jiných lákavých lokalit. Vždyť já na Giantu Trance skoro nic neměnil a celkem v klidu s ním objel (v rámci tréninku) všechny erzety na Enduro Race Klíny, aniž bych někde výrazně trpěl či strádal (krom jednoho zbytečného defektu v rychlosti v kamení…).

Text a Foto: Štěpán Hájček (kompletní fotogalerii najdete v samostatném článku)


GIANT Trance 2 LTD (2017) – základní data

Cena: 65 999 Kč (www.giant-bicycles.com)
Hmotnost: 13,6 kg (vel. M, bez pedálů)
Tlaky odpružení (vidlice/tlumič): 80/220 psi

Cenová osa Giant Trance

Giant Trance 4 – 48 999 Kč
Giant Trance 3 – 52 999 Kč
Giant Trance 2 LTD – 65 999 Kč
Giant Trance 1,5 LTD – 78 999 Kč
Giant Trance 1 – 96 999 Kč
Giant Trance Advanced 2 GE –  76 999 Kč
Giant Trance Advanced 1 – 113 999 Kč

PRO

  • Příjemný posed s lehce vyšším úchopem, který lze upravit více rychlostnímu i více terénnímu stylu použití
  • Všestrannost pro běžné výlety i poctivé hoblování trailů
  • Efektivita zadní stavby a chuť jet po rovině i stoupat
  • Na poměry jednotek Fox překvapivě vysoký komfort a aktivita odpružení
  • Tradičně výtečný výkon odpružení ve středním rozsahu a jistota na konci kroku
  • Ovládání vyznávající stabilitu, které ale není toporné, či zbytečně pomalé
  • Posílený zdvih vidlice na 150 mm
  • Pro řadu lidí větší rozsah převodů díky koncepci 2×11
  • Když už dva převodníky, tak se hodí napínák a kryt od MRP
  • Kompletní výbava včetně teleskopické sedlovky Giant
  • Sedlovka Giant je sama o sobě kvalitním produktem za velmi příjemnou cenu
  • Solidní výkon brzd Shimano M616 (Deore)

PROTI

  • Dost mě trápilo řazení Shimano SLX – bylo měkké a chod hlavní páčky byl zbytečně dlouhý, řadit o více převodů najednou proto bylo skoro nemožné!
  • Napínák řetězu občas špatně přeskočil a vrčel
  • Osobně bych byl radši za řazení 1×11 nebo alespoň za přesmykač Side Swing, ale toto budiž Giantu odpuštěno ve jménu všestrannosti a přístupnosti širšímu spektru jezdců
  • Základní pláště Schwalbe Nobby Nic z řady Performance mají zoufale slabé boky!
  • Řídítka… Originálních 730 mm je vhodných tak pro holku (bez urážky). Pánové, rovnou na krámě si je nechte vyměnit za něco delšího (760-780 mm dle vkusu) a budete spokojeni!

GIANT Trance 2 LTD (2017) – geometrie

GIANT Trance 2 LTD (2017) – specifikace

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Pavel

    K sedlovce Giant. Dva roky používám starší typ, relativně v pohodě, občas malinko drhne, vyřeší to promazání. Nový typ jsem měl na kole cca 4 měsíce. Za chvilku vepředu stranová vůle 3-4mm na špičce sedla, ale co bylo horší, při vysunutí a jízdě z kopce ze sedla, to vydávalo ostudné kovové klepání. Dovozce to vysvětlil s tím, že tam je nově kovové horní pouzdro a díky tomu to klepání, mám si zkusit pod matku dát gumičku, haha. Drhnutí jsem také vždy na chvilku vyřešil promazáním, po rozebrání ale vydřené místo na pístnici /po 4 měsících provozu!/.
    Jediné kladné hodnocení k této sedlovce směřuje k ergonomii ovládání, jinak se ale úplně děsím, že toto Giant montuje i na kola s cenovkou nad 100 tisíc.

    • Pokud vím, tak se u první série nové generace objevily nějaké technické chyby, které pak ale byly odstraněny, takže novější kousky by měly být ok. Ale osobně jsem víc jak pár týdnů testování s tou to sedlovkou nezažil. Mikulášovi na Reignu ale 150 mm sedlovka Giant snad funguje ještě dnes!

  • Robin Dvořáček

    Jak je kolo pocitově těžké? Neříkám, že 13,6 bez pedálů je nějak moc..

    • Tak nějak rozumně, alespoň v ruce. Za jízdy působí příjemně lehce už jen díky poměrně nízkému těžišti.

  • al

    Verze z roku 2014. Kolo ktery ma v sobe obrovsky prostor k upravam. Ze zakladu mi nezbylo uz krom rámu a presmykače nic :-D.
    Jezdim na Shimanu a RockShoxu. Vepredu chodi 160mm Pike RTC3 (sem tam nejaka destka bolistka ale nezklamal zatim). Tim se samozrejme polozil uhel hlavy o 1 stupen myslim a je to jen ku prospechu.
    Nicmene vzdadu už je to takovej limited verze.
    Puvodni tlumic nahradil RS Monarch DebonAir RT3 (200*51 rozmer), chvili jsme zkousel i Fox DhxAir (moc me nenadchl).
    Ale pak prisla spekulace nad tim ze dam tlumic s delsim chodem (200*57), tim dostanu do zadni stavby zdvih kolem 155mm. Je to uz trochu na knop, nikde se to ale nepotka. Samozrejme vse mam vyzkouseno a pocitam i s propruzenim materialu. Mezerou mezi sedlovou trubkou a predni vzperou zadniho trojuhelniku by neprobehla ani ustrasena mys…ale porad tam je rezerva.
    Takze momentalne je osazen RS Monarch DebonAir R a čekám až se najdou kupci na tri tlumiče 🙁 a mohl finálne poridit RS Monarch DA RT3 (200*57) ktery bych asi doporucil jako nejlepsi volbu mezi RS modely pro tohle kolo.
    V Giantu by se mohli chytit za nos a dat tomu i do zadu vic jak 140mm, to kolo to vezme uplne bez problemu.

    • To jsou tedy velká kouzla… Já si pamatuji na Trance SX se 160 mm Pikem, s kterým se jezdilo hodně parádně. Ale je fakt, že pokud by v Giantu srovnali zdvih na 150/150 mm nic by to nezkazilo, potenciál kola by to ale ještě posunulo vpřed. Teoreticky! 😉

    • Luky Kuky

      Pokud čtu a chápu správně, tak vyšší vidlicí se hlavový úhel nikam neposunul, pokud se i vzadu zvedl zdvih.

      • Ano, takovýto postup by měl zachvat geometrii, ale obecně bych doporučil maximálně hýbat s krokem vidlice, nikoliv tlumiče. S tím je spojeno až moc rizik!

        • al

          Pokud si overis ze se ti nikde nepotká rám x zadni stavba x nejake vahadlo tak v tom nevidim problem. Pak už jen myslet na to že se seš třeba o centimetr vic ve zdvihu a nevorat klikama v zemi. Jasne muzem tu argumentovat tim ze sily pusobici na rám jsou pak jinde nez je to počitane a praskne to. Ale kdyz mám rám už po záruce stejne at si praskne…koupim neco novyho a budu špekulovat nad další „specifik“ upravou 😉

      • lt

        Nie, dlzka tlmica sa nezmenila, len max. ponorenie tlmica. Uhol sa nemeni, zdvih ano, kvoli rezerve, aspon tak som to pochopil, ze to funguje ako kedysi na starych Reignoch (150->168)

        • Luky Kuky

          Díky za vysvětlení.

        • al

          No já zapomel zminit že puvodne jsem to mel vepredu na 140mm. Tam byl ve velikosti L hlavovy uhel 67°. Proto ta zavadejici informace že se mi zmenil uhel zmenou tlumiče, za to se omlouvam.
          On se zmenil, tim že jsme dal 160mm dopredu (na 66°).
          Samozrejme by se zmenila geo pokud bych dal tlumic s jinou délkou oko-oko. To jsme ale neriskoval (nikde jsme nedohledal nejakej pokus). Zmena tedy probehla pouze na zdvihu (krok tlumiče puvodne 51mm nahradil 57mm) na tech bratrů asi 155mm zadniho zdvihu….

  • Luky Kuky

    Hate na 2×10(11) mi osobně přijde hodně zbytečný, to kolo není rozhodně v kategorii RACE, ale je jasnou HOBBY univerzální trailovou raketou, kde se převody rozhodně hodí…

    • Máš samozřejmě pravdu, ale není to čistý „hate“ spíš jen povzdech. A je to dáno tím, jak moc je řazení 1xCokoliv návykové, i když je s tím někdy do kopce pořádná dřina. Člověk se pak už prostě nechce vracet. Neřku-li ze SRAM Eagle 1×12, ale to je zatím jiný vesmír!

      • Pavel Schwarz

        Klasicky Giant na model Trance 2 montuje jednotác, ale model 2 LTD je určen zejména pro německý trh a ten si žádá dvoupacku. Já osobně doporučuji dvouplacku sundat ještě na shopu, je to operace na počkání, 550g (i s napínákem) je rázem dole a kolo prokoukne.

        • Štika

          Na shopu mi nikdo na kolo sahat nebudou! 😀

        • Josef Behounek

          Schwara: +1 2×10 uz nema na kole tohoto typu, hobby nehobby, hate nehate co delat.

        • Takže německé loby podrývá vzhled u nás prodávaných kol? Fuj 😀

  • spesl

    Štěpáne, můj názor k funkci zadní stavby/tlumiče „I při hodnotě zdvihu ‚jen‘ 140 mm tak člověk zadní tlumič neprostřelí ani při ostrém stylu jízdy!“ nemyslím si, že obecně přílišná progresivita zadní stavby u odp. systému patří k těm žádaným vlastnostem. Pro spoustu jezdců, typicky méně agresivních vlastně už neumožňuje ladit průběh progresivity (snižovat/zvyšovat) a tak nevyužijí plný zdvih zadní stavby. Výhodněší může být lineárnější zadní stavba s laditelnou progresivitou na tlumiči např. pomocí bottomless ringů. (potkávám jezdce sice z dobře nastaveným sagem, ale s kroužkem na tlumiči daleko od dorazu tzn. při jejich stylu jízdy a terénu nikdy nevyužijí plný zdvih,a vozí „mrtvou“ váhu).

    • To je naprostá pravda, i mě se to často stává, ale stále mi to připadá jako menší zlo než postavit systém s výrazně lineárním krokem, který proletí zdvihem, už jen když sjedeš schody před vlastním domem 😉 Vzpomínám na Lapierre Spicy, které bylo přesně takové. Mě to nevadilo, já jej na doraz až tak často nedostal, ale Mikuláš byl nešťastný jak furt někde cinkal… http://www.bikeandride.cz/2014/06/krusny-test-lapierre-spicy-327/
      Vyslovený extrém byl první Santa Cruz Nomad, který byl neuvěřitelně aktivní, na dorazu jsem byl ale i já za každou boulí.

      V principu máš samozřejmě pravdu, ale kolik je lidí, kteří by si byli schopni tlumič sami vyvložkovat, nebo nechat vyvložkovat? Kteří vědí, proč se to dělá??? Byl bych pro udělat třeba nějakou „profi edici“ daného modelu určenou pro osobní tuning, jinak si ale myslím, že lidé takové věci řešit nechtějí. Jak říkal David Turner „Set it, forget it!“ (Nastav, zapomeň).

      Ostatně kdo chce ladit, může vyměnit tlumič, rozdíly jsou v nich velké http://www.bikeandride.cz/2016/09/velkytesttlumicubnr-nr-1-rockshox-dvo/ A jak také ukázal tento velký test tlumičů na RB Bandit 675, hodně z progresivity dělají samotné vzduchové tlumiče.

      A poslední odkaz- YT Jeffsy. Jeho majitel nebyl spokojený s chodem zadní stavby, tak si k němu dokoupil komoru DebonAir (RockShox Monarch) a hned to bylo lepší. http://www.bikeandride.cz/2016/11/yt-jeffsy-cf-1-comp-v-sedle-kolo-z-lidu/

      Takže možností tuningu je obvykle celá řada, ale stále si myslím, že přirozená progrese systému zavěšení jako takového není špatně. Ale je to jen můj názor 😉

      • spesl

        Souhlas s tím co píšeš ohledně nastavení odpružení a znalostí/ochoty
        jezdců k ladění.
        http://www.pinkbike.com/news/rockshox-suspension-tuning-tips-2015.html
        Určitě je tady na trhu ještě spousta prostoru pro osvětu trailového a
        endurového národa bikerského, a právě vy jste médium, které se o ní jako
        jedno z mála stará. Za což dík.:-) K tomu co píšeš o výměně tlumičů,
        vlastně jsem Vám už tehdy chtěl napsat, nějak jsem to ale nedával. Ta
        problematika výměny tlumiče je zase trošku složitější než koupit
        „nějaký“ tlumič a vyměnit jej a doufat že to bude „lepší“. Jde to i tak,
        ale je to střelba … Dobré značky co mají blízko k výrobcům
        vidlic/tlumičů při vývoji svého odpr. systému ladí tlumiče s lidma např.
        RS přímo v terénu několik dnů. Upravují pomocí tzv. shims (pružných
        podložek) např. rychlou/pomalou kompresi, rebound dle odpr. sytému rámu,
        pákového poměru a jeho charakteristiky ale hlavně podle pocitů
        zkušených jezdců, na charakteristiku padnoucí k tomu danému kolu. Jde o
        doslova stovky kombinací velikostí a tuhostí shims, výsledná kombinace
        je potom označena na tlumiči. (proto mnohý výrobce doporučuje objednat
        si tlumič přímo u něj) Šance, že koupíš a podobně se bude chovat nebo
        ještě lépe, nějaký sériový tlumič je velmi, velmi malá… Základní popis
        tady
        http://www.pinkbike.com/news/RockShox-Rear-Shock-Tuning-Experience.html
        Tolik informace ze zákulisí jedné značky … 🙂

        • Opět máš pravdu a já musím než souhlasit. Ostatně o tomto tématu jsem psal v roce 2012, když jsem byl svědkem ladění tlumičů pro AGang Cult!
          http://www.bikeandride.cz/2012/04/agang-author-testovani-tlumicu-rockshox-2013/

          Výměna tlumiče rozhodně není nic co by se dalo uspěchat, nebo na tom ušetřit, pokud to má fungovat. Zajímavé je, že třeba u RB Bandit 675 jsem přesně toto řešil a dospěli jsme k výsledku, že jejich závěs si rozumí s výchozím továrním nastavením většiny výrobců. Tak byl i Bandit navrhován, aby nebyl zbytečně rozmazlený speciálně nastaveným tlumením. Primárně se pracovalo s tlumiči RockShox Monarch Plus DebonAir. Každopádně třeba DVO snad ani žádné specifické set-upy nemá, spoléhá se na možnost hrát si s velikostí hlavní komory a s dostatečným rozsahem prvků nastavení tlumících okruhů. Ale cesty k ideální funkci jsou různé.

          Jinak mě napadá, že by bylo rozhodně zajímavé připravit třeba seriál o individuálním tuningu vidlice a tlumiče. Základ jsme položili třeba právě testem tlumičů na RB Bandit.
          http://www.bikeandride.cz/2016/09/velkytesttlumicubnr-nr-1-rockshox-dvo/

          Hodně o možnostech individuálního nastavení již bylo popsáno o vidlici Manitou Mattoc:
          http://www.bikeandride.cz/2016/11/manitou-mattoc-s-plovoucim-pistem-irt/
          http://www.bikeandride.cz/2016/02/manitou-mattoc-pro-zkusenosti-pred-a-po-tuningu/

          (vkládám odkazy, ať si to ostatní snadno najdou)

          V příštím roce bych mohl pokračovat hrátkami s vložkami vzduchové komory u tlumiče DVO na našem RB, zajímavý obsah by mohl vzejít z přidávání Tokenů do RS Yari na mém kole a tak bychom mohli pokračovat. No, příští rok se nudit opět nebudeme 😀

          Respektive! Kdo z vás má zkušenosti s laděním odpružení, Tokeny a jiné srandy, přihlaste se! Nemusíte to psát (můžete), můžeme si o to,m třeba jen popovídat a já vaše zkušenosti přenesu na papír (web) 😉

          Chytí se někdo? Pište na stepan(uzenac)bikeandride.cz nebo na FB – https://www.facebook.com/BikeAndRide.cz/

    • Michal Vanek

      Chápu to tak, že pro různého jezdce (styl jízdy) a různý terén se hodí různá výsledná progresivita. Ta je dána stavbou a použitým tlumičem. Na vitalmtb uvádí na základě analýzy (simulace v programu Linkage X3) progresivitu 15% u Giant Trance 2017 (od SAGu. kde je to asi relevantnější, 8.5%). To není ještě nic velkého, níže zmíněný YT Jeffsy má například 47%. Maximální progresivita i u vzduchového tlumiče má své limity.

      Chci říci, že to „ladění“ začíná už u výběru rámu, které následné dosažitelné hodnoty výběrem tlumiče omezuje. Můj názor je, že 15 % je pro trailové kolo dobrá hodnota. A myslím, že Giant u toho Trance tam má již nějaké tokeny pro zvětšení progresivity vložené. Takže výše testované kolo je progresivnější než těch 15 % a jde snížit.

  • Roman

    Stepane, rad bych Vas znovu poprosil o radu. Loni jsem mel dilema ohledne koupi Ghost slamr. Dle vaseho doporuceni jsem nakonec poridil Slamr 8 v karbonu. Kolo je super. S kopce je zabava a zvladne i dlouhe vylety po polnackach, kde nijak moc neztracim na zbytek particky na XC raketach Scalpel, Epic atd. Problem nastal, kdyz si ho zacala pujcovat zena. Pred tim mela zebrinak. Ted najednou chce jezdit vic a me nebavi porad predelavat kolo. Zkousel jsem ji posadit na kola kamaradu, ale zadne XC nechce. Sedi ji toto. Tim padem bych chtel poridit podobne kolo pro me. Zaujal me tento Giant Trance nejlepe v karbonu, nebo RB 475. Bojim se dvou veci. U Giantu razeni 1×11, ted mam 2×11 a jestli uz to nejsou prece jenom vic enduro masiny, abych se netrapil na delsich vyletech. Jezdime klidne 70-100km po polnackach, les, asfalt co nejmin.
    Dekuji s pozdravem Klimes Roman

    • V první řadě řazení 1×11 bych se obecně neobával. S kazetou 11-46 zubů co je u Giantu Trance Advanced je rozsah řazení dostatečný. Místy si člověk do kopce víc mákne, ale to se dá přežít a za to zjednodušení to stojí. Případně svému stylu doladit velikost převodníku. U SRAMu bych to neřešil vůbec. Dva převodníky už bych osobně nechtěl! Jde o zvyk, ale určitě platí, že v jednoduchosti je síla.

      Co se týká druhé části otázky. Karbonový Trance pojede určitě dobře, otázkou je spíš to, zda má smysl tahat se se 150 mm zdvihu na 100 km výletech, když je využiješ sotva párkrát. To jen odhaduju. Navíc stíhat s takovým kolem kamarády na XC raketách by byl už docela boj. Jestli by celkově nedávalo více smysl vybrat kolo tak na 130 mm jako je tvůj SL AMR. A jestli chceš změnu a posun, co třeba SL AMR na 29″ kolech?

      • Roman

        Diky za radu. To je asi nejlepsi reseni. Kolo znam a sedi. Jestli to dopadne tak se podelim o pocitovy rozdil.

        • OK. Snad tě netlačím do velkých kol zbytečně, ale dávalo by mi to smysl. Rychlost bude podobná jako u malé verze, tempo se na něm bude držet snáz a prostupnost bude o něco lepší. Jen otázka, jak to bude s jeho dostupností, ale snad se brzy dostanou do prodejen.

  • D35K Photography

    čus můžu se zeptat na velikost rámu ? Podle fotek by se mělo jednat asi o eMko, které bylo testované ? měřím 181cm a nejsem si jistý jestli mám vzít eLko ?

    • Ahoj, ano je to M. Je to zmíněno na konci u údaje o hmotnosti.
      Já měřím 180 cm, mám ale spíše kratší nohy tak mám obvykle radši menší Mkové rámy. Běžně se ale při výšce kolem 180 cm radí spíše větší Lko. Ideální je si kolo zkusit alespoň někde na prodejně, nebo porovnat rozměry s tím, na co jsi zvyklý.

      • D35K Photography

        čus Štěpáne díky za reakci. Dnes jsem si byl zkusit na krámě i to eLko a je to obrovský kolo. Zajímavý je, že Giant na svých stránkách pod Trancem píše velikost od 178cm a víš eLko, ale obecně mají pro MTB eMko do 183 cm tak si vyber :)))) každopádně pro mě eMko jako stvořený. Mám kratký nohy pocitově eMko pro mě akorát.

        • Tak super. Mě také M sedí u většiny značek lépe, přestože tabulky obvykle radí spíše větší velikost. Ale je to tím, že 180 cm je někde na hraně a mnoho lidí při stejné postavě by se s menším rámem dostali na limit sedlovky. Ale obecně jsem vždy pro brát spíše menší rám, už jen kvůli obratnosti, hmotnosti, tuhosti atd. Ať kolo slouží! Je to moc příjemný bike!