REXBike – GPS zabezpečení vašeho kola (test)

REXbike - GPS zabezpeceniDnešní svět může být dosti nesmlouvavý. Dlouhé měsíce střádáte peníze na nové kolo, pak jednou vyjedete ven, na dvě minuty jej necháte před obchodem a najednou je pryč! Stejně tak může během chvilky zmizet z auta, ze sklepa, z balkónu apod. Přitom se ale nabízí moderní možnosti, jak své kolo zabezpečit, například pomocí sledovacího GPS zařízení REXBike.

Tuto chytrou hračku jsme si půjčili na jaře tohoto roku a intenzivně ji testovali v průběhu celého léta. Nebo testovali… Ona je práce se systémem GPS zabezpečení vlastně dost jednoduchá. Zařízení aktivujete, přišroubujete na kolo, do telefonu nainstalujete příslušnou aplikaci z Google Play nebo iTunes, spárujete a je hotovo. Pak už stačí jen nenápadnou černou krabičku občas nabít a zbytek už obstará ona aplikace.

REXbike - GPS zabezpeceniREXbike - GPS zabezpeceni

Co, proč, jak a kam?

Proces připojení se do rodiny REXbike je skutečně jednoduchý. Stačí si na e-shopu www.rex.eu za cenu 3 499 Kč zakoupit a objednat toto zařízení a počkat pár dní, než vám domů dorazí nenápadná krabička. Uvnitř najdete samotné zařízení REXbike, standardní Mini USB nabíječku, dva bezpečnostní šrouby a k nim příslušící bit. Ale také základní přihlašovací údaje a odkaz na aplikaci iPhone/Android.

Teď už stačí jen zařízení poprvé nabít, aby se zapnulo a aktivovalo, přimontovat jej na rám do otvorů pro košík, nebo přímo pod košík na lahev, rozjet aplikaci v telefonu, spárovat ji s konkrétním zařízením REXbike, projít si základní možnosti nastavení, změnu hesla apod. a vyrazit do akce.

REXbike - GPS zabezpeceni

REXbike můžete uchytit čistě na rám…

REXbike - GPS zabezpeceni

Nebo jej uchytit pod košík a to pomocí bezpečnostních šroubů,

REXbike - GPS zabezpeceni

k nimž dostanete speciální bit.

Tři služby, tři režimy

Schopnosti zařízení REXbike reprezentují tři různé režimy, či tři různé možnosti použití/využití. První a logicky očekávatelnou variantou je GPS zabezpečení vašeho kola, druhou představuje systém Bike eCall, hlídající vaše záda v případě vážného pádu, třetí a spíše doplňkovou službou je záznam tras, či pohybu obecně.

REXbike - GPS zabezpeceniREXbike - GPS zabezpeceniREXbike - GPS zabezpeceni Ať si to ale trochu rozvedeme…

Systém zabezpečení využívá jednak sledování aktuální polohy pomocí čipu systému GPS, jednak je zde citlivý pohybový snímač zrychlení, tzv. G-senzor. V praxi to funguje tak, že kolo zaparkujete řekněme venku u obchodu nebo u restaurace, otevřete si aplikaci v telefonu a jedním stiskem tlačítka přepnete do režimu ZABEZPEČENÍ. Od této chvíle je aktivován citlivý G-senzor, který rozpozná již drobné pohyby s kolem, načež vás zařízení skrze aplikaci v telefonu s minimálním zpožděním upozorní na možnou krádež kola, na jeho nepředpokládaný pohyb. Další reakce je již jen na vás!

Druhá možnost, funkce Bike eCall spočívá ve sledování kontinuálního pohybu jezdce a v případě, že dojde k náhlému zastavení a nečinnosti po dobu, kterou si sami nastavíte v aplikaci, zeptá se vás ona aplikace, zda je vše v pořádku. Pokud by nebylo, pokud nebudete reagovat, odesílá se automaticky nouzové upozornění pomocí SMS na telefonní číslo (čísla), která zadáte opět v nastavení aplikace.

Poslední možnost v podobě záznamu tras funguje tak, jak byste asi očekávali. Přístroj ukládá vaši polohu v předem nastavených intervalech a vy si pak můžete zobrazit projetou trasu přímo v telefonu, nebo můžete svůj pohyb zpravovat v on-line aplikaci ve webovém prostředí a případně i určité segmenty exportovat a dále sdílet.

REXbike - GPS zabezpeceni

Kompletní balení REXbike včetně základního návodu pro připojení se ke stejnojmenné aplikaci.

REXbike - GPS zabezpeceni

Bezpečnostní šrouby jsou skutečně dlouhé, abyste neměli problém při kombinaci s košíkem, ale rovněž proto, aby je každý hned nevytočil…

REXbike - GPS zabezpeceni

Jen mi někdo poraďte – má tato bezpečnostní podoba Torxu nějaký odborný název?

REXbike v praxi

Od společnosti 1. REX SERVICES, a.s. jsme dostali na vyzkoušení a otestování jedno zařízení REXbike, kde byl připraven profil s předplatným na několik měsíců. Zatím totiž ještě nebylo zmíněno, že REXbike obsahuje vlastní SIM kartu se speciálním datovým tarifem, který funguje v rámci celé Evropské Unie. Za zmíněné datové připojení se pak platí jednotný paušál 100 Kč (vč. DPH). Nezáleží tedy na tom, kde se se svým kokem pohybujete, pokud je to v rámci EU.

Spojení telefonu a krabičky REXbike je realizováno přes datová rozhraní běžné telefonní sítě, nikoliv přes Bluetooth apod.

Zařízení REXbike jsem dle popisu výše nainstaloval, stáhl si aplikaci, spároval, vyplnil osobní údaje, číslo krizového telefonu a začal si hrát. Co mě z praktického hlediska zaujalo, byly extra dlouhé šrouby s bezpečnostní hlavičkou, tedy torx s vnitřním čepem. Nevím, jak se to jmenuje odborně… Když jsem zařízení několikrát přendával z kola na kolo, uvědomil jsem si, jak je to pracné a kolik času by to trvalo, kdybych byl zloděj a snažil se jej z rámu sundat.

Jasně, stále se pohybujeme nanejvýš v řádu minut, ale když se krade, počítá se každá vteřina. Respektive v případě, že by zloděj vůbec tušil, co je tato krabička na rámu zač. Tím bych zároveň rád zodpověděl otázku, jak snadno lze nebo nelze REXbike sundat, když už se do toho pustíte.

A spíš jen na okraj. Kdybyste chtěli celé zařízení zničit, dá vám to také dost práce, jelikož jeho tělo tvoří chytře vymyšlená plástvová konstrukce z houževnatého pevného plastu. Takže zlomit REXbike nebo ho jen rozbít kladivem skoro nejde. K jeho zničení byste jej museli přeříznout pilkou, nebo s odkrytým konektorem utopit ve vodě.

REXbike - GPS zabezpeceni

Oči na stopkách, aplikace v ruce

Vysloveně reálné soužití se zařízením REXbike na vašem kole je někdy zcela přirozené, jindy lehce zatěžující. Hodně záleží na tom, jak velcí jste hračičkové. Respektive, jak k celé věci přistoupíte. Budete-li poctiví uživatelé systému REXbike, pak své zařízení budete udržovat optimálně nabité, přičemž udávaná doba výdrže na jedno nabití 14 dní v režimu zabezpečení a 10 dní v režimu aktivního použití není nereálná. V praxi jsem REXbike nabíjel tak jednou za týden a obvykle se nedostal na úplnou nulu nebo pod 10 % kapacity baterie.

Oním poctivým používáním a využíváním všech předností jsem ale myslel především práci s aplikací. Ideální scénář je následující: Ráno se probudíte, dáte si snídani, připravíte si věci a dříve, než si půjdete pro kolo do sklepa, garáže či na balkon, si otevřete aplikaci REXbike a přepnete z režimu ZABEZPEČENÍ do režimu TRANSPORT. Dojdete si pro kolo, naložíte jej do auta a jedete na místo srazu. Před jízdou samotnou pak znovu otevřete appku a cvaknete na tlačítko JÍZDA, vyskočíte do sedla a uháníte za dobrodružstvím.

V průběhu jízdy, když zastavíte na oběd, u obchůdku nebo jinde odkládáte kolo, znovu vytáhnete telefon, cvaknete ZABEZPEČENÍ a po návratu ke svému stroji zase JÍZDA. Na konci vyjížďky opět ukládáte kolo do auta a tehdy je čas přepnout na TRANSPORT. Doma vyndáte kolo, očistíte, namažete, uložíte, zkontrolujete stav baterie (zobrazuje se v aplikaci) a naposled cvaknete na ZABEZPEČENÍ a můžete se jít bavit!

REXbike - GPS zabezpeceni

S aplikací REXbike lze spárovat větší množství zařízení…

reklama

Když člověk otupí

Jak sami vidíte, je to řada úkonů, na které je třeba myslet. Mě to třeba zprvu docela bavilo, postupem času jsem ale otupěl a přestal se tím až tak zásadně zabývat. Nakonec jsem skončil u postupu, že jsem využíval vlastně jen režim ZABEZPEČENÍ, když bylo kolo uložené ve skladu, opřené o zeď restaurace a tak podobně. Jinak jsem si vystačil s režimem TRANSPORT, který vykryl vše ostatní. Tím jsem vyřadil z funkce systém Bike eCall hlídající, zda nejsem po pádu v bezvědomí.

Jenže v mém případě, kdy často zastavuji a fotím, se zrovna tato funkce nesetkala s velkým úspěchem. Implicitní nastavení 5 minut bylo zoufale krátké, 10 minut bylo lepší, i tak se mi stávalo, že začal telefon pípat už když jsem se někde kochal, připravoval foťák a tak podobně. Jako vždy ale záleží na přístupu, na úhlu pohledu a očekávání, která máte od podobného zařízení.

Co jsem také příliš nevyužil byla možnost záznamu a analýzy projetých tras. Nějak jsem neměl tu potřebu… V batohu mám stabilně zaparkovaný vlastní GPS Tracker HOLUX, z něhož jen čas od času stáhnu data a ta co se mi hodí používám dál.

rexbike-002

Základní obrazovka aplikace + záložka nastavení.

Budil mě ze spaní!

Za čas soužití se zařízením REXbike mám jeden zajímavý zážitek. Byli jsme s rodinou v Jizerkách v jednom malém hotýlku a měli kola zaparkovaná v hotelové garáži. Měl jsem zde celou flotilu rodinných kol, ale také RB Bandit 675, jelikož jsem si neděli vyhradil na závod Enduro Race Ještěd 2016.

Vše fungovalo, jak mělo. Kola jsem svázal zámkem, přičemž na RB byl REXbike. Večer jsem zapnul mód ZABEZPEČENÍ a šel v klidu na večeři a následně do postele. Kolem půlnoci mě ale vzbudilo opakované pípání telefonu a na něm hlášky o možné krádeži kola, což mě dost znervóznilo! Uprostřed noci jsem se tedy zvedl, vzal do ruky světlo a šel obhlížet onu garáž.

Nic podezřelého jsem nenašel, přesto se hlášky z REXbiku o pohybu kola opakovaly. Jestli v garáži běhaly kočky, myši nebo krysy nevím… Každopádně jsem po této „provokaci“ přepnul REXbike do režimu TRANSPORT a šel spát. Ráno byla kola naštěstí na svém místě, co se ale dělo v noci nevím. Měsíc po této události mi nicméně přišel ze zmíněného hotelu mail, že někdo vykradl jejich garáž, přičemž zmizela všechna kola patřící do hotelové půjčovny! Tak jestli tehdy někdo neobhlížel terén…

rexbike-003

Další možnosti nastavení a mapa pro sledování polohy.

Co se stane, když kolo zmizí?

V běžném případě, kdy na kole nemáte zařízení REXbike, máte docela smůlu. Můžete obejít místní bazary a zastavárny a doufat, že své kolo najdete a třeba vykoupíte za pár tisíc zpět. V druhém případě si zapnete aplikaci a můžete v reálném čase na mapě sledovat, kde se vaše kolo zrovna nachází. Nečekejte, že vám společnost Rex Services v takovém případě přes 27/7 call centrum pomůže, pošle výjezdovou jednotku a podobně, to byste si museli připlatit.

Jednat budete muset především sami, zavolat policii, předat jim data o poloze a tak dále. Každopádně lidé z Rex Services vám mohou, vzhledem k bohatým zkušenostem se zabezpečením budov, aut a různých objektů, pomoci při komunikaci s policií, či předáním konkrétních dat. Nikdo vám nezaručí, že se k vám vaše ukradené kolo vrátí, s chytrou krabičkou REXbike na rámu máte ale poměrně velkou šanci, že se znovu shledáte.

REXbike - GPS zabezpeceni

Náhled webové aplikace pro vyhodnocení pohybu.

Aplikace REXbike – střípky z praxe

Budete-li pátrat po uživatelských zkušenostech s aplikací REXbike, nejspíš narazíte na pár stížností týkajících se stability této appky, jejích záseků, padání apod. Ano! Já REXbike testoval na telefonu se systémem Android (5.0.2) a vyslovenou stabilitou tato aplikace zrovna nedisponovala.

Respektive obvykle držela a fungovala do doby, než jsem telefon zahltil řadou příkazů. Jako když mám puštěnou navigaci Waze, do toho řeším hovory, SMS a Facebook Messenger či WhatsApp. V takových případech toho někdy spadne víc…

Někdy bylo ale únavné sledovat opakující se hlášky „Aplikace REXbike se zastavila“, po nichž následovalo jediné. Nikoliv restart aplikace, ale v při prvních pokusech její přeinstalace, při dalších již jen mazání dat samotné aplikace a její start od nuly. Naštěstí tento proces netrvá dlouho a přihlašovací údaje si člověk při četných opakováních také snadno zapamatuje.

REXbike - GPS zabezpeceni

REXBike – závěr

Se zařízením REXbike jsem fungoval poměrně dlouho a načerpal tak řadu zkušeností. Až na určité nedostatky, jako byly občasné záseky aplikace (na opravách se dle vyjádření zástupců firmy průběžně pracuje) a určitou vyšší náročnost na ovládání tohoto zařízení (přepínání různých režimů), musím říct, že jsem si na pocit jistoty s touto chytrou krabičkou na rámu docela zvykl.

Jasně, bezpečnostní zařízení s GSP sledováním nenahradí kvalitní zámek, ať již doma nebo někde na cestách, každopádně REXbike je praktický doplněk, díky němuž můžete klidněji spát. Člověk se nemusí tolik bát o svoje kolo, když jej nechá přes noc v autě, když je někde v garáži v hotelu, nebo když je doma a vy jste tisíc kilometrů daleko na dovolené. Stačí trochu dat, zapnout REXbike aplikaci a hned vidíte, kde se vaše kolo nachází. Tedy jestli je tam, kde jste jej nechali, nebo se pohybuje nečekaným směrem.

REXbike není zrovna levným zařízením, avšak vzhledem k tomu, jak drahá kola se pohybují třeba na enduro závodech a jaké skvosty člověk vídá v bufetech na cyklostezkách a u různých trailcenter mi připadá, že cena několik tisíc za bezpečnost kola s pěti či šesticifernou pořizovací cenou není až tak přemrštěná. Navíc se jedná o českou společnost, která vám v případě krádeže dokáže pomoci a nezůstanete jen u toho, že možná víte, kam vaše kolo zmizelo, nemáte ale šanci s tím cokoliv udělat.

Navíc pokud budete poctivým uživatelem a budete využívat systém Bike eCall tak jak byl navržen, nikoliv lajdácky jako já, může vám REXbike jednou zachránit krk, když někde vrazíte hlavou do stromu nebo se zřítíte do rokle, ztratíte vědomí a okolo zrovna nebude živé duše. A to se sakra počítá!


REXbike – základní údaje

Cena: 3 499 Kč (rex.eu)
Měsíční paušál (datové připojení): 100 Kč
Hmotnost: 67 g
Rozměry: 140x38x13 mm
Výdrž baterie: 14/10 dní (zabezpeční/jízda)
Baterie: Li-Pol 1300 mAH, 5V
Přesnost: cca 2 m

Foto: Štěpán Hájíček / REX services

rexbike-009

Jedna momentka z výletu „skoro na Sněžku!“

REXbike - GPS zabezpeceni

Mini USB konektor pro nabíjení .

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Josef Behounek

    TR Torx. Nekdo rika taky security torx. Ale moc security to neni, proste si koupis protikus s dirkou :o) K tomu zabezpecovacimu systemu. Ruku na srdce, nekdo nechava sveho milacka v teto casti sveta nekde samotneho? To bych si nelajsk ani u plecky za 10kkc, natoz u nasich kol…kdo necha kolo u bufetu a jde chlastat je blazen a kradez mu patri.

    • Kamil Holub

      Tenhle bit koupíš v každém železářství za stejné peníze jako klasický Torx… Takže jak píšeš, security to není ani trochu… 🙂

    • Samozřejmě, tenhle torx je samozřejmě běžné dostupná věc, ale věřím, že jej lapkové běžně po kapsách nenosí… A jinak ano, párkrát jsem nechal kolo před večerkou bez ochrany, když jsem zrovna neměl sebou cestovní zámek. Ale klidný jsem moc nebyl.

  • Pingback: REXBike – GPS zabezpečení vašeho kola (test) | Horská kola - dopravní prostředek do města i do hor()

  • Petr S

    Akorát ta nápadnost krabičky nevím, jestli je dobře nebo špatně… Najednu stranu nápis může zloděje odradit, na druhou když bude tušit, oč se jedná, tak za 20 vteřin je krabička sundaná a k ničemu… Osobně se mi víc líbí řešení v podobě válečku schovaného v hlavové nebo sedlové trubce…

    • Se systémy v rámu je problém, že mají horší signál, protože jsou v rámu. I takové řešení s REXbike zkoušeli, ale testy ukázaly, že to není ideální cesta… Je pravda, že bezpečné to bude do doby než zloději zjistí, že je polovina dražších kol vybavena nečím podobným. Pak člověk najde už jen GPS krabičku někde v příkopu 💀

  • Roman

    No pokud by k tomu opravdu dodaly nějaké vlastní šrouby s klíčem, tak ok. Takhle mě to moc nepřesvědčilo.

    • Petr Dudáček, REX

      Ono je to tak, že se dodává několik různých druhů bezpečnostních šroubů. Zloděj by si tedy musel nosit sadu speciálních bitů. Je možné dodat i šroub, který jde utáhnout, ale povolit už ne. Kouzlo je ale v tom, že hlášení o pohybu kola přijde pár vteřin po pohybu, zloděj tedy nemá čas na nějaké šroubování (pokud tedy jste nablízku).

  • File12

    Jo ten torx bezpecny neni. Takze bud pouzit vlastni nebo treba zakapnout tavnou pistoli abych pripadne sundani zpomalil. Taky bych spis pro to aby lupic nevedel ze tam neco takovyho je. Cim dyl to nevi,tim vic mam cas.
    Az se tyhle systemy vic rozsiri, zase ztrati na bezpecnosti.
    Otazka je, kdyz mi to nekdo ukradne ze sklepa, za jak dlouho se chyti gps. Snad to ma agps.
    Ale uz jsem premyslel, ze firmu klidne podporim. Cena je podle me adekvatni.

    • Mám osobně vyzkoušeno, že poměrně přesnou plolohu zobrazí i když je kolo ve sklepě. Navíc GPS souřadnice loguje každých pár minut, takže se po uvedení do pohybu GPS startovat nemusí. A hlavně to začne hlásit, že se něco děje díky pohybu a skutečně citlivému G-senzoru. Je to vázne vážně chytře udělané. Jediný potenciální problém vidím v tom, co že to zloděj sundá a zahodí dřív, než ho policie najde. Ale to by zase musel být chytrý zloděj. Možná bych samolepku Rex security výměnil za něco cyklického a neznalý člověk si může myslet, že to je baterie k čemusi… Jako má Shimano Di2, nebo Lapierre e:ishock apod.

      • File12

        Aha jamyslel ze v rezimu zabezpeceni spoleha jen na g senzor a po jeho aktivaci zacne zasilat gps. Pak to zasila polohu v intervalu kdyz se zlodej da dopohybu nebo porad realnou? Udelany jeto dobre a jo pod kosikem to ani neni tolik znat bez nalepky. Ale az se to rozsiri obecne tak i tupej lapka to bude znat. Ale to ma par let cas.

        • Ano, rozšíření by mohl být problém, ale do pár let se to třeba ještě zmenší a integruje třeba do víčka představce, to by bylo asi nejpraktičtější a krom vyslovených odborníků pak nepozná nikdo nic!

          A s tím g-senzorem a GPS. GPS je zapnuté stále i v režimu zabezpečení. Kdykoliv si můžeš otevřít mapu a zkontrolovat polohu. I když jsi půl světa daleko 😉 G-sensor pouze hlásí nečekaný pohyb a spouští notifikaci na telefonu, takže GPS nemusí startovat, loguje stále. Tedy pokud jsem to celé správně pochopil a porozuměl tomu. Ale jo, polohu mi to říkalo vždy, i když to bylo v oné garáži, z které mu chodila hlášení. Pak jsem chvíli sledoval polohu a nakonec šel zase spát…

  • Jak je to s popisovanou komunikaci REX muj mobil pomoci mobilnich dat? Jakeho operatora REX pouziva? Jezdim na mnoha mistech, kde treba s Vodafonem nemam signal. Konkretne si vzpominam treba na Zakladnu RS a vsechno smerem na Sokoli. To potom absence signalu hodne nahrava zlodeji, ne?

    • Operátor, podle loga na webu http://www.rex.eu/sledovani-osob-a-mazlicku/i206-rexbike-zabezpeceni-kola-a-bezpeci-cyklisty/ je T-Mobile.

      Komunikace REXbike mobil funguje, pokud to správně chápu, přes server REX services. Zařízení odesílá data na server, telefon si je odtamtud stahuje. Cestoval jsem s REXbikem na různá místa (Krkonoše, Jizerky, Brdy, Vysočina) a zásadní problém nikde nebyl. Je to i tím, že sám mám T-Mobile a tak byl jediný zásek v případě že jsem neměl data, to se s T-M skoro nestává, neboto lezlo otravně pomalu na Edge, s 3G a 4G těžká pohoda. Dnešní pokrytí je u T-Mobile hodně dobré.

    • Petr Dudáček, REX

      V REXbiku je SIM karta, která může v celé EU do všech sítí, pokud tedy nebude signál T-Mobile, připojí se i k Vodafonu nebo O2.

  • Karel N.

    Zkusil si to omotat alobalem a fungovalo to?

    • Alobalem jsem to omotat nezkoušel. Proč? Bych si pak připadal jako ve film Znamení 😉
      http://www.csfd.cz/film/8363-znameni/prehled/

      • Josef Behounek

        No jako, co to udela, kdyz to zamotas do alobalu s GPS signalem, pred tim, nez to ukopnes. To asi myslel. Bezne to funguje. Auto se pri kradezi bali do alu taky. Jasny, jak ktery a jak kde. Ale co vim, tak nez ho daj no nakladaku, taxe bali :o)

        • Takže to není ochrana proti mimozemšťanům aby ti nečetly myšlenky a GPS data? 😛 To jsem měl asi zkusit, ale vůbec mě to nenapadlo. Já auta nekradu 😀

  • w

    Idealni nastroj na posbirani dat kdy a kde clovek jezdi. Kdyz k tomu prida i foto kola, tak uz pak staci ve vhodny cas zajit do sklepa,domu,kolarny apod.

    • To už je na každém jak naloží se svými daty. Provozovatel této služby je šířit nebude. To by jej člověk mohl obvinit, že krade hlídaná auta a dává tipy na prázdné domy… Což by nebyla dobrá vizitka bezpečnostní agentury :-O

  • Kopejda

    Taky by mě zajímalo, jestli tomu soudruzi nezkusili dát pecku teaserem. Možná by pak zloději nemuseli nic šroubovat 🙂 jinak za každou takovou vychytávku tleskám, už proto že je to české.

    • Hmm, něco takového mě ani nenapadlo, ale hádám, že bys to uškvařil :-O Takže si říkám, že bude ideální, když to někdo udělá ve formě vložky do krku vidlice s tím, že víčko bude nenápadná GPS a GSM anténa 😉