GIANT Trance 2 LTD (2017) – První dojem

GIANT Trance 2 LTD (2017) - previewPoslední dobou to vypadalo, že u Giantu nebudeme mít už co testovat, alespoň v MTB sekci, jelikož jsme všechny důležité platformy již několikrát prověřili. Pak jsme ale přijeli na Eurobike Media Days a byli překvapeni, kolik novinek si Giant nachystal na rok 2017. Nyní mám konečně šanci okusit na domácích trailech první z nich – Giant Trance.

Na novém Giantu Trance, u kterého se již bere za samozřejmou velikost kol 27,5“ (proto ji v označení modelu nenajdete), jsem vlastně již jezdil. Bylo to právě v rámci akce Eurobike Media Days, která nás hodně nadchnula! A nadšeni jsme byli i z nového Giantu Trance, který jsme si zde společně s novou generací Giantu Anthem osobně vyzkoušeli – Novinky Giant v praxi.

Na karbonu se to létá

První svezení na modernizovaném Trancu vyznělo nanejvýš pozitivně. Mohlo to být do jisté míry ovlivněné i tím, že jsme sedlali jednu z nejvyšších verzí s karbonovým rámem Advanced a stejně tak i s továrními karbonovými koly. Tak nebo tak zde nový Giant Trance zazářil a já se těšil, až si jej vyzkouším v dobře známém prostředí a zároveň jsem věřil, že moje původní pozitivní dojmy nezůstanou spjaty čistě s karbonovou verzí ježděnou v Rakousku, ale rovněž se promítnou i do výrazně dostupnějšího modelu zkoušeného doma.

Pokud mi odpustíte poskočení v čase, pak musím již nyní říct, že zklamaný jsem rozhodně nebyl. Pojďme se ale podívat, na čem to právě jezdíme. Giant Trance 2 LTD je (na českém trhu) druhým nejvyšším modelem hliníkové řady s cenou velice rozumných 65 999 Kč. Nad ním najdeme ještě o něco luxusnější variantu Giant Trance 1.5 LTD. Karbonová verze Advanced bude podstatně dražší. Zajímavé je jistě i vybavení, kdy vepředu figuruje vidlice Fox 34 Rhythm, o které toho dohromady vlastně moc nevím.

trance-2-ltd-yellow

Giant Trance 2 LTD (2017) existuje i ve druhé barevné variantě – Yellow

Levnější neznamená trapný

Nebo jo, něco jsem si teď načetl. Vidlice Fox z rodiny Rhythm jsou základními modely určenými především pro montáž na nová kola (OEM). Jedná se o maličko ošizenou verzi modelu Performance 34. Vnější nohy jsou hliníkové, nikoliv magnesiové, tlumení FIT Grip nevyužívá měch (podobně jako RockShox Charger damper a Fox FIT 4), ale plovoucí píst IFP (Internal Floating Piston). Toto řešení je levnější a lehce těžší, soudě dle prvních dojmů ale bez problému funkční.

Protiváhou k vidlici je již víceméně standardní tlumič Fox Float s komorou EVOL z řady Performance. Jeho specialitou, tak jako u všech novinek Trance, Anthem, Hail a Full-E+ je uchycení Trunion. Tedy přímá montáž tlumiče do ložisek v horním rameni (bez klasického oka). Trochu překvapivé je řazení Shimano SLX/XT v kombinaci 2×11 s masivním vodítkem a bashguardem MRP.

GIANT Trance 2 LTD (2017) - preview

Novinka Fox 34 Rhythm – základní OEM varianta

GIANT Trance 2 LTD (2017) - preview

Co mě překvapilo je toto ovládací kolečko odskoku částečně utopené uvnitř pravé nohy. Naštěstí ale chodí hezky zlehka.

GIANT Trance 2 LTD (2017) - preview

Hodně lehký chod, s nulovou indexací, vykazuje i na korunce usídlená páčka kompresního tlumení, či spíše dost pevného lockoutu.

Cítím ten potenciál…

Nerad začínám negativně, ale tohle se prostě nedá přehlédnout! Proč, proč jsou na tak skvělém kole zoufale úzká řídítka v rozměru 730 mm? Vždyť i zdvihově výrazně nižší stroje mnohé konkurence nasazují alespoň 740 mm, nezřídkakdy klidně i 760 mm! Proč se nepoužila „tovární“ rodla z Giantu Reign s délkou 800 mm? Jasně, 800 mm je už vážně hodně, ale zase je mnohem snazší a levnější si je nechat zaříznout na požadovaný rozměr, než si hned s kolem objednávat řídítka nová!

Na druhou stranu máte takto možnost si své kolo barevně dozdobit nějakým zářivým kouskem třeba od Spanku nebo Chromagu. Původní kousek pak můžete použít pro upgrade kola vaší přítelkyně, které 730 mm bude nejspíš stačit. Případně je doplňte o starý ráfek a můžete s tímto setem následně vyrazit fandit na enduro, DH či jiný závod, kde je potřeba povzbudit jezdce pořádným randálem!

Zatím jsem s originálními řídítky absolvoval dvě kratší úvodní jízdy a dost kvůli nim trpěl! Proto netrpělivě čekám, až mi kolega doručí naše záložní Renthaly, ať mám na příště v ruce pořádný klacek. Jinak totiž, když si po hodinové meditaci zahalen v dýmu linoucího se z vonných tyčinek odmyslím vliv příliš úzkého úchopu, je z kola obrovsky cítit jak velký v sobě skrývá potenciál.

Designem se Fox Rhythm od běžných řad výrazně liší...

Designem se Fox Rhythm od běžných řad výrazně liší…

Ruce vzhůru a (kolo) kolmo dolů!

Meditace pomáhá a já zjišťuji, že jsem si z prvních jízd přivezl v zásadě jen pozitivní postřehy a zážitky. Trochu mě sice překvapil posed, který mi přišel relativně krátký s poměrně vysokým úchopem, jak jsem ale zjistil záhy, do kopce to příliš nevadí, zato z kopce se s takovým setupem jezdí jedna báseň.

Hodně se mi líbí geometrie, která, jak pevně doufám, se s širšími řídítky teprve projeví naplno. Zatím jsem si odnesl dojem, že je vidlice poměrně dost položená, přestože hodnota 67° nezní nijak radikálně. Řízení nového Giantu Trance se ale zdá být hodně agresivně naladěné, proto s ním není problém zdolávat i hodně strmé rychlé, či naopak pomalé technické pasáže.

Včera i dnes jsem jich projel hned několik a docela se divil, jak snadno a s jakým nadhledem jsem je tentokrát pokořil! Na to, že jsem byl trochu „mimo formu“ po léčení lehčí virózy a skoro dva týdny jsem neseděl na kole, jsem si střihl to nejtěžší, co se v těsné blízkosti mého domova nachází a skoro se ani nerozmýšlel! Prostě jsem to tam vyslal a Trance to schroupnul na první výstřel… Má úcta!!!

U nové generace Giantu Trance se hodně hraje na veselé barvičky!

U nové generace Giantu Trance se hodně hraje na veselé barvičky!

reklama

Fox to konečně pochopil!

Znáte-li moje názory na jednotky odpružení značky Fox poslední doby a moje až zbožné uctívání produktů RockShox a vidlice Manitou Mattoc, budete asi v šoku! V šoku jsem byl i já, když mi došlo, že jedu na Foxu, navíc na pozici vidlice na tom nejlevnějším, co dnes Lišák produkuje a nestěžuju si! Ba co víc, mně se ti líbilo!!!

Líbí se mi, jak robustně vypadá vidlice Fox 34 Rhythm s Boost osou, ale také jak funguje. Přišla mi, zatím na Fox, až překvapivě komfortní, citlivá a krásně snaživá. Zavažte mi oči a já vám budu tvrdit, že jedu na RockShoxu a pak se skácím, až zjistím, že to byl Fox! Podobně mile překvapen jsem byl i z projevu tlumiče Fox Float. Není to RockShox Deluxe a už vůbec ne Super Deluxe nebo DVO Topaz, ale tahle nová generace s Trunion uchycením chodí vážně hezky.

Místy je až dost aktivní, za což nejspíš může vnitřní nastavení kompresních okruhů, ale mně to nikterak nevadí. Pokud člověk šlape čistě do kruhu, tak se zadní stavba skoro nehne. Když ale dupete do kopce po asfaltu „na Ulricha“, tedy jednu otáčku klik za půl hodiny, pak se hodí tlumič lehce zklidnit přepnutím páčky tlumení do střední polohy a je vyřešeno. Jen by tato páčka mohla být trochu blíže jezdci, ale to je zase daň nízkému těžišti danému co nejnižší polohou tlumiče.

Horní rameno je nově u všech modelů karbonové!

Horní rameno je nově u všech modelů karbonové!

Tlumič Fox Float využívá konstrukci Trunion, tedy s přímým napojením do horního ramene.

Tlumič Fox Float využívá konstrukci Trunion, tedy s přímým napojením do horního ramene.

Miluju XT, nesnáším SLX

Poslední poznámku z dnešního rychlého hodnocení musím, bohužel, věnovat další velké výtce, která ale nepatří Trancu jako takovému, ale čistě Shimanu. Jak moc jsem si oblíbil tvrdý a surový chod řazení Shimano XT (M8000), tak moc budu asi nesnášet novou generaci Shimano SLX (M7000). Hlavně jeho chod, který je až nepříjemně lehký, měkký a nevýrazný. Odřazování je celkem v pohodě, ale posouvání přehazovačky nahoru je utrpení. Páčka má dlouhý mrtvý krok, nebo spíš dlouhý krok obecně.

Zařadit o jeden převod se ještě docela dá (když si na to zvyknete), posunout ale řetěz o dvě polohy najednou, to je o vykloubení palce. A řadit o tři polohy najednou snad ani nemá cenu zkoušet, tedy pokud nepustíte řídítka a nebudete páčku páčit celou rukou! Příliš nepomáhá ani styl „opakovačka“, už jen kvůli dlouhému chodu. Mnohdy to je ale jediná možnost, jak na kazetě nasázet více převodů najednou, když spadnete dolů z kopce a potřebujete se záhy šplhat zase nahoru.

Vodítko, dvojpřevodník, přesmykač a bashguard MRP působí v dnešní době trochu exoticky...

Vodítko, dvojpřevodník, přesmykač a bashguard MRP působí v dnešní době trochu exoticky…

Příště více zostra!

Tolik zatím v krátkosti moje první dojmy z Giantu Trance 2 LTD nové generace. Pro další jízdy nasadím delší řídítka, obrním se trpělivostí s ohledem na chod řazení a začnu si konečně naplno užívat výtečných jízdních vlastností tohoto stroje. Již nyní cítím, že po drobném tuningu ovládacího centra to bude pecka!

Giant Trance mě totiž zatím značně navnadil svou geometrií, která není ospalá na rychlých a hravých trailech, přitom ale působí nepřemožitelným dojmem, když se rozhodnete sjíždět svahy, které se svým sklonem blíží stěnám paneláku. K tomu přidejte potenciál vytěžit maximum z energie vložené do pedálů, překvapivě komfortní a aktivní odpružení Fox a začne se před vámi skládat vskutku líbezný obraz téměř dokonalého trailbiku druhé dekády jednadvacátého století!

Foto: Štěpán Hájíček
GIANT Trance 2 LTD (2017) - preview

GIANT Trance 2 LTD (2017) - preview

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky