Eurobike 2016 / Trendy, novinky, fotoreport #1

#Eurobike2016Další ročník veletrhu Eurobike máme úspěšně za sebou, i když brány výstaviště v německém Friedrichshafenu zůstávají otevřené po celý pátek a sobotu (2. – 3. 9. 2016) a to převážně pro širokou veřejnost. Letos jsme přitom byli účastníky jubilejního 25. ročníku, přičemž v mém případě se jednalo o jedenáctou návštěvu v řadě!

To už je pořádné číslo a poměrně dost zkušeností na to, aby člověk porovnával jaké to bylo dnes, včera a předevčírem. A musím říct, že tentokrát to bylo jiné, zvláštní a v mnohém nové…

Nebudu tady naříkat nad tím, jak nás ochranka v noci po příjezdu vyhnala z parkoviště, kde jsme „ilegálně“ kempovali poslední roky, spíš jsem byl překvapen, jak se mění celý koncept a kam to celé směřuje. Není žádným tajemstvím, že o veletrhy obecně je rok od roku menší a menší zájem – zejména z pohledu obchodníků – a výstaviště se proto musí více a více zaměřovat na koncové zákazníky, což bylo zjevné i zde.

Po mnoha letech, kdy bylo vše plus mínus stejné a člověk se mohl takřka spolehnout, že drtivou většinu velkých a významných stánků najde přesně tam kde před deseti lety, zcela nehybné bylo kupříkladu Shimano, došlo letos k zásadní reorganizaci. Jen poměrně málo stánků zůstalo tam, kde byly loni či předloni. Zbytek udělal veliké „škatule, škatule hejbejte se!“

#Eurobike2016 - SET 01

Proč?

Vystavovatelé se totiž rozhodli, že rozdělí výstavu na dvě části. První dva dny pro obchodníky budou otevřené všechny haly, na pátek a sobotu, určenou primárně pro veřejnost, nechají přístupné pouze haly řady B (B1-B5) a „Áčka“ kompletně zavřou (A1-A7). Dost razantní krok, ale nikdo si na to z vystavovatelů vlastně nestěžoval…

Smysl to má v tom, že se z Eurobiku pomaličku stává místo výstavy festival. Skoro se totiž zrušil klasický Demo Day, pro novináře byl uspořádán již druhý ročník Eurobike Media Days na konci června a nyní se může jezdit a testovat po celou dobu výstavy. Vnější část pavilonů řady B proto byla obsypána desítkami stánků firem schovaných uvnitř, které zde nabízely možnost svezení na svých nejnovějších kolech. A že jich tu byly mraky!

Svézt se bylo možné po pumptracku, po asfaltu či v lese. I když je zdejší krajinný profil dost placatý. A lidí, kteří tuto možnost aktivně využívali, bylo skutečně hodně. Jen mě dost děsilo, jak se po úzkých a lidmi přetékajících koridorech proháněli sem a tam natěšení piloti na elektrokolech, navíc až nebezpečně často v civilu a bez helmy! Proč zde někdo nepůjčoval také helmy a nevrazil jednu každému, kdo vyjížděl ven z areálu?!

SAMSUNG CSC

Eurobike 2016 – trendy

Co se týká uceleného pohledu na vývoj cyklistiky jako takové, kterou nám Eurobike takřka vždy nabízel, už jen díky vysoké koncentraci značek a cyklistických oborů na jednom místě, byl letošní signál poměrně zřejmý. Je to pochopitelně do značné míry ovlivněno lokalitou „bohatého Německa“, ale hlavní trend je nepřehlédnutelný – elektrika!

Elektrické je dnes skoro vše, skateboardy, koloběžky a především kola. Městská, cestovní, turistická, ale čím dál víc i horská a z nemalé části plně odpružená. A když už se řeší spojení elektrika a MTB, hodně často do hry vstupují i širší pláště a kola parametru 27,5+, což je ale logické a očekávatelné.

Co se zdá být pohřbeno, nebo spíš pomalu zapomínáno, jsou fatbiky, které zde k vidění byly, ale jen po jednotlivých kusech. Trh se zjevně nasytil! Naopak po desítkách jsou všude přítomné plusbiky, mnoho trailových hardtailů 27,5+, ale také řada fullů a „měňavců“ uzpůsobených pro snadnou transformaci z 27,5+ na 29“! Co mě třeba lehce překvapilo bylo Yeti SB+…

#Eurobike2016 - SET 01

Každý má vše…

Posledním z výrazných fenoménů letošního ročníku, kterého bych se chtěl dotknout, je neskutečně živelné bobtnání nabídky jednotlivých, i tradičních a dobře do trhu zasazených značek. Najednou jako by měl každý vše. Jako by bylo tak snadné navrhnout dobrou helmu, rukavice, tretry, oblečení, batohy… Jakoby dnes stačilo vymyslet atraktivní design a o zbytek už se postará chytrý software!

Pamatuju si dobře jak tato vlna startovala, jak jsme žasli nad tím, že se kupříkladu Mavic najednou zbláznil a už mu nestačila kola a ráfky, ale začal vyrábět i vlastní pláště, poté tretry, helmy, oblečení… A takto je tomu dnes na každém rohu Eurobiku. Proč se třeba tradiční výrobce helem Giro pustil před časem do výroby treter (dvoje mám doma a mám je rád), rukavic, brýlí a dnes i oblečení?

Všechno vypadá dobře a dobře funguje, navíc když si člověk koupí celý komplet, tak mu to krásně ladí, což je pro mnohé zjevně hodně důležité. Nějak se mi z toho všeho ztrácí přehled a začínám se v tom množství produktů utápět. Ale možná už jsem v cyklistice profesně moc dlouho, už stárnu a začínají u mě sílit pocity, že vše, co se dělalo dříve bylo lepší, mělo hlubší duši a bylo to správné a ryzí! Jako s hudbou mého mládí, k níž se člověk rád vrací…

#Eurobike2016 - SET 01Třeba 661 má nově i takovéto helmy…

(Ne)bojím se novinek

Vážně nevím čím to je. Zajímavých technických novinek se nebojím. Elektrokola mě svým způsobem fascinují a zajímají, jen jich nesmí být moc a nesmí se to stáčet do situace, že člověk na kole bez motoru bude brzy v lese za exota! Baví mě nové věci jako sada SRAM Eagle 1×12 nebo jedničkové řazení obecně. Fascinuje mě již roky převodovka Pinion. Líbí se mi třeba, jak „zase SRAM“ vyřešil svou elektriku na silnici bez drátů s jednoduchým ovládáním i nastavením, o kotoučích na silnici nemluvě (to je dle mého nutnost!). Jsem rád za širší ráfky a širší gumy, ale tak do rozměru 30-32 mm (ráfek vnitřní šíře) a řekněme 2,4-2,5“ (plášť).

Líbí se mi myšlenka helem se sundavací bradou, kterou má vedle tradičních značek dnes už taky kdekdo (třeba Limar nebo Leatt). Beru jako samozřejmost, ba jako nutnost teleskopickou sedlovku, najednou ale žasnu, že ji má každý a každý svoji (např. Merida). Jak je tohle možné, když stále panuje přesvědčení, že jsou na trhu zhruba dvě až tři skutečně spolehlivá řešení? Tak zkrátka uvidíme, kam nás ten vývoj další roky zavane a budeme se snažit držet se alespoň na větru a nestát úplně v průvanu, abychom nebyli odfouknuti stranou a nezůstali zasekaní v muzeu cyklistiky 😀

#Eurobike2016 - SET 01Převodovka Pinion C1.12 na Ghostu Rocket X. To musím zkusit!!!

Fotogalerie #Eurobike2016 nr. 1

Drtivou většinu novinek, které byly k vidění na Eurobiku 2016, již znáte. Proto vám budeme postupně servírovat hlavně obrazový materiál doplněný základními, a snad pro jednou stručnými popisky. Dnes malá startovní ochutnávka…

ROCKY MOUNTAIN

První, na co jsem narazil, byl Rocky Mountain SLAYER (představení), u kterého mi trochu vadí, že naživo nevypadá až tak brutálně jako jeho předchůdce. Dnes už žádné hrany a hrubé sváry, karbon vše zjemňuje! Stále je to ale krásné kolo, na kterém bych se chtěl brzy svézt…#Eurobike2016 - SET 01#Eurobike2016 - SET 01#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

Rocky Mountain Element je další velkou novinkou, na které jsem se již svezl (představení + jízdní dojmy)#Eurobike2016 - SET 01

Rocky Mountain Reaper je parádní stroj pro mladé jezdce, který lze snadno přestavět z 24″ na 26″. Technika, včetně systému Ride-9, je převzatá od dospělých modelů Rocky Mountain (více v Pondělní videonáloži #34_2016)#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

MARIN

U Marinu nás zaujala jednak „pivní stěna“, kterou jsme chtěli v noci vybílit, ale nakonec jsme podlehli slušnému vychování, jednak krásné ocelové trailbiky na kolech 27,5+. Ocelového Marina jsem si chtěl před mnoha lety sám koupit, ale byl drahý a proto jsem tehdy skončil u Sfinxu 😉#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

GIANT

Pár postřehů z prvního průletu okolo stánku Giant. Elektrický Full-E+ a potom dámská ultimátní enduro hračka Giant Hail na 160 mm (představení). Jen mi stále vrtá hlavou, kdo bude holkám ladit ty Foxové tlumiče X2?#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

HAIBIKE

Fatbiků bylo letos na Eurobiku poskrovnu, jeden elektrický se ale našel na stánku Haibike…#Eurobike2016 - SET 01

CANNONDALE

Rovněž první „cesta okolo“ a novinka Cannondale Moterra, na které jsme již jezdili (představení + jízdní dojmy).#Eurobike2016 - SET 01

FOX

Nové vidlice Fox 32 SC vypadají naživo zajímavě, už jsem ale slyšel, že se zúžené spodní nohy po utažení osy na některých nábojích lehce hroutí a praskají…#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

Jinak vcelku zajímavá je nová páčka dálkového ovládání lockoutu…#Eurobike2016 - SET 01

Sedlovku Fox Transfer jsme také již vyzkoušeli na Ghostu FRAMR. Praktická je pestrá škála zdvihů (100, 125, 150 mm), dva průměry (30,9 a 31,6 mm), stejně jako různé vedení (rámem, po rámu) či dvě páčky pro různé způsoby montáže.#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

Super pružina a kroutítka X2. Kolik lidí si s tím bude chtít dát tu práci?#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

Černá je stále „IN“, ale Foxky s černýma nohama se mi vážně vůbec nelíbí… Zlatá, zlatá Kashima! Černá lesklá s černou matnou… No nevím!#Eurobike2016 - SET 01

Nejvíc se mi ale u Foxu stejně líbilo toto víčko na představec 😀#Eurobike2016 - SET 01

MARZOCCHI

Pokud vám náhodou uniklo, kdo odkoupil krachující cyklistickou divizi Marzocchi, pak pro vás máme malou nápovědu (Marzocchi majetkem Foxu). Zajímavé je zařazení sedlovky Transfer také pod logo Marzocchi, ale proč ne? Uvidíme, jak bude italský hřebec prospívat v područí amerického lišáka?#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

RACE FACE

Není velkým tajemstvím, že sedlovky Race Face Turbine používají techniku 9point8. Tak možná i takto vznikají mnohé nové produkty… Páčky jsou ale originální a hezky barevné!#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

BROSE

Silný německý výrobce elektromotorů (do mnoha hybridních aut) se stále silněji prosazuje i v cyklistice a jeho motory jsou k vidění u řady značek. Specialized, Rotwild, Scott a řada dalších. #Eurobike2016 - SET 01

PROPAIN

Značku Propain vlastně pořádně neznám, na její kola ale narážím čím dál častěji a musím uznat, že nevypadají vůbec zle.#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

POLE & HUCK NORRIS

Pole je poměrně zajímavá finská značka, která se snaží postupně prosadit i uvnitř starého kontinentu. Jedním z jejích nápadů je tzv. Huck Norris, vložka do bezdušového pláště, která vymezí prostor mezi běhounem a patkou a má za úkol předejít procvaknutí boku pláště o běhoun. Více na www.hucknorris.com

#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

MRP

Značka MRP se už druhým třetím rokem snaží prosadit vlastní vidlice. Novinkou je AM/Enduro model Ribbon, který ze všeho nejvíce zaujme jakoby obráceně konstruovaným můstkem s vybráním z přední strany. Jasně, je to super cesta jak se odlišit, ale že by to bylo hezké?! Asi bych se těžko a dlouho zbavoval pocitu, že mám obráceně nasazený Manitou Mattoc 🙁#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

ALCHEMIST

Tento karbonový ráfek vyhrál ve své kategorii cenu Eurobike Awards 2016. Je lehoučký, o tom žádná, ale zajímalo by mě, co to udělá po průjezdu bahnem…#Eurobike2016 - SET 01

FESTKA & LAUF

Pevné a přesto odpružené planžetové vidlice Lauf začínaly jako taková exotická legrácka vídaná pravidelně zde na Eurobiku a dnes už mají vlastní neskromný stánek. Jedním z kol, na němž byla tato vidlice vystavena, je česká Festka. Prý je to poměrně příjemné a funkční řešení!#Eurobike2016 - SET 01

STOLL

Další z premiantů Eurobike Awards 2016. Tento rám je vlastně dost jednoduchý, má ale svoje kouzlo a přitahuje pravidelně pohledy kolemjdoucích. A loukotě? To už je jen takový bonus co váží méně jak 1200 g/pár*. (*díky aktivnímu čtenáři za upřesnění)#Eurobike2016 - SET 01

PIVOT

Pivot Firebird je strojem pro ostřílené borce, mašinou, která zvládne prakticky vše od endura přes FR až po lehčí DH. A navíc je to krásný kus techniky…#Eurobike2016 - SET 01

Pivot Switchblade je zase jedním z typických zástupců „měňavců“ schopných pobrat kola 27,5+ i 29″ a nositelem standardu Super Boost +. Mimochodem Switchblade se jmenuje i staro-nová helma Giro!#Eurobike2016 - SET 01

SANTA CRUZ

Novinky Santa Cruz už celkem známe (Hightowerjízda / Tallboy), proto pojďme kouknout i jinam. Třeba na enduro klasiku Nomad CC.#Eurobike2016 - SET 01

Na co se možná trochu zapomíná je skutečnost, že Santa Cruz dělá stále i hliníkové rámy u mnoha svých modelů, už jsem ale viděl i hezčí hliníkové stroje od Santa Cruz.#Eurobike2016 - SET 01

Toto je už jen taková perlička… V10#Eurobike2016 - SET 01

CANYON

Jedním z velkých taháků na stánku Canyon byl model Sender CF (představení), který vypadá naživo skutečně úctyhodně!#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

A zde je osobní stroj Fabiena Barela, na němž zkouší různá nastavení, testuje a ladí tento stroj, aby byl ještě, ještě lepší! #Eurobike2016 - SET 01

Canyon Sender ještě jednou. Projekt Dic/connect je řešení, kdy stiskem páčky odpojíte volnoběžku kazety a jedete jakoby bez řetězu, aby mohlo odpružení lépe a volněji pracovat. Zatím je to jen koncept, ale pro jezdce světového poháru v DH by to mohlo být zajímavé řešení. Když se dá svěťák vyhrát i bez řetězu!#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

Již dříve jsme si ukazovali Canyon Exceed CF SL, levnější variantu XC hardtailu Exceed CF SLX, která je jen o fous těžší, ale o poznání levnější.#Eurobike2016 - SET 01

Malé doplnění ke Canyonu. Také silniční stroje budou nově ve verzi SL, levnější sourozenci SLX, k tomu jak rychlostní Ultimate, tak vytrvalostní modely Endurance budou nabízeny ve verzi s/bez kotoučů (s ráfkovými brzdami).#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

reklama

PRONGHORN

Jen taková zajímavost, jak také může vypadat uchycení tlumiče…#Eurobike2016 - SET 01

BOLD

„Tučná“ kola švýcarské značky Bold jsou jednou z menších firem, která se stále silněji hlásí o slovo. Jejich karbonové fully využívají unikátního řešení s tlumičem usazeným uvnitř rámu. Důvod je asi jasný, ne? Aby se to dalo hůře ladit 😀 Kompaktní vzhled je vážně zajímavý, nad to si představte, že je myšleno i na dostatečné proudění vzduchu uvnitř rámu, aby se tlumič při vysoké zátěži dostatečně chladil.#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

e*thirteen

Luxusní frézovanou kazetu s velkým rozsahem převodů nemusíte hledat jen u SRAMu, v nabídce je také několik variant od značky e*thirteen. Kupříkladu 48 zubů na 11rychlostní kazetě je celkem fajn, ne?#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

SMITH

Koroyd je revoluční materiál s konstrukcí podobnou včelí plástvi, který značka Smith používá ve svých helmách na lyže a nějaký čas i v cyklistice. Vedle trailové helmy Forefront je nově v nabídce i tato sportovní Overtake, nebo vzhledově více konvenční Route s technologií MIPS#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

SALSA

27,5+ je skoro všude, 29+ jen někde. VELKOU novinkou je třeba Salsa Woodsmoke se zajímavě řešenou zadní stavbou. Někde se to místo pro zadní kolo najít musí!#Eurobike2016 - SET 01

Whisky Parts je samo o sobě super jméno!#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

Poměrně lákavě vyhlíží také full Salsa Peny Rustler na kolech 27,5+ se systémem Split Pivot.#Eurobike2016 - SET 01

X-Fusion

Jednou z řady nových teleskopických sedlovek – určitě jsem nenašel všechny – je i X-Fusion Manic. Zdvih 125 mm, 610 g, najdou se i lákavější parametry.#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

Vidlice X-Fusion vypadají vážně dobře, dobře prý i fungují, škoda, že na ně člověk jen tak někde nenarazí. #Eurobike2016 - SET 01

SANTA CRUZ & STEVE PEAT

Jedno z řady originálních kol viděných na Eurobiku 2016. Majitelem tohoto je Steve Peat a co mě baví je strakatá pružina na tlumiči 😀#Eurobike2016 - SET 01 #Eurobike2016 - SET 01

CANE CREEK

Cane Creek si přichystal celou řadu novinek. Nové je rafinované dálkové ovládání systému Climb Switch, které nezná pouze polohy „On“ a „Off“, nýbrž funguje jako šoupátko s plynulým nastavením. Chytré, bude to i praktické?#Eurobike2016 - SET 01#Eurobike2016 - SET 01

Hodně se o něm mluvilo a už je tady – Cane Creek DB Inline Coil s páčkou Climb Switch. Nápad zajímavý, ale osobně bych bral radši vzduch s reservoárem, který bude podobně těžký. Ale možná jsem jen zatvrzelý zpátečník!#Eurobike2016 - SET 01

To už se mi více líbí další novinka Cane Creec C-Quent, malý vzduchový tlumič s technologií  DB Inline s jednoduchým nastavením odskoku a Climb Switch páčkou. Pro sportovní kola jako dělaný!#Eurobike2016 - SET 01

Budu se opakovat, ale černá s černou se mi ani zde moc nelíbí. Tady je to alespoň lesklá s lesklou a ne lesklá s matnou jako u Foxu…#Eurobike2016 - SET 01

No a malý pohled do nitra DB Inline a Double Barrel.#Eurobike2016 - SET 01#Eurobike2016 - SET 01

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Ondra

    Vážený pane redaktore, já bych se teho nebál. Taky rozumím nepřehlednosti a tomu že high rolera má pět značek… holky teď kupovaly botky a daly do e-šopu filtr podle barvy a tak se teď prostě nakupuje …pamatuju, že když gatě tak Nema kokos Giro botky Lake něco 661/Fox. Dnes, ať dělám co dělám, cítím prostě jak de všechno pozvolna nahoru cenou a kchůl faktorem a to co zůstává dostupný je vážne unisex až bezpohlavní. Ale cítím se jako zakazčik sytý až krkám. Takže rozumím tomu, kde se nacházíme. Jak mi zdělil prodejce mojí domovké značky: No tak jestli na tom budete jezdit, tak tenhle barevnej odstín nedoporučujeme, ta stálost tam úplně jako není (šak víš jaká je slunko sviňa, jaké sů tam díry, nečteš…) no, ale tak jezdí jich hodně – těch kol v divokejch barvách… to a když na tom nebude sedět tak často, tak to vydrží :)) …Taky už mám něco doma dvakrát a nepoužívám to denně – doba je taková. Dřív sem jel na singlspídů maratonský trasy, dnes ráno vezmu jednu se dvou košil a du si vybrat z x kol… prostě máme vyběr .. to za komunistů to bylo mnohem lehčí a … no jak píše Rob na trnostránkách v posledním článku…tak tak good luck.

    • Díky za názor. Ono se stačí projet na svém oblíbeném kole a trudomyslnost se zase podaří zapudit 😀 A jak jsem někde slyšel, ona svoboda, po které jsme tak volali před revolucí je i „svobodu výběru jednoho z padesáti kartáčků na zuby a následné věrnosti jedné značce z důvodu postupných věrnostních slev…“ Svoboda kapitalismu. Taková je zkrátka doba, teď hlavně učit naše děti umět si vybrat, už třeba jen zdroj informací, a oddělit pověstné zrno od plev. 😉

  • Kristi InPink

    Zaujímavý článok s pár nepresnosťami a jemnou dávkou „fandovství“ značke Sram vs konkurencii 🙂 Napr. Loukote Biturbo RS nie sú žiadne ťažítka ako uvádzate a nevážia 1.800g. Vo verzii 29″ majú pod 1.200g.

    • Je to tak, SRAM mám prostě rád! Líbí se mi mnohé jejich produkty, jsem s nimi funkčně obvykle spokojen, výhrady mám snad jen k brzdám SRAM Guide. Navrch mám s nimi dobré vztahy i mezilidsky (evropské zastoupení, nově i ČR) a tak to je. Tím se netajím 😉 Ale třeba ty Guidy mě někdy docela rozčilují, jak umí být náladové…

      A za tu nepřesnost se omlouvám, hmotnost těchto kol jsem nestudoval, v záplavě všech informací a produktů na Eurobiku je skoro nemožné jít do detailů, jen jsem pochytil rychlou informaci od kolegů a tu interpretoval, zřejmě nesprávně… Takže to jdu hned opravit!

      Ještě štěstí, že máme vzdělané čtenáře, kteří se neboj ozvat a občas mě zkorigovat. Upřímné díky 🙂