SRAM XX1/X01 Eagle – první praktické zkušenosti

SRAM_EAGLE_startUž se děsivě opakuju, ale nelze pominout, že akce Eurobike Media Days byla neskutečně plodná na praktické zkušenosti s řadou žhavých novinek, dvanáctkové sady SRAM Eagle nevyjímaje. Zbrusu nové a v mnohém revoluční sady SRAM XX1 Eagle a SRAM X01 Eagle jsem vyzkoušel hned na několika kolech, proto si pojďme nyní říct „jak to pracuje?“

Teorii proč, co a jak se změnilo vůči původním jedenáctkovým sadám SRAM XX1 a X01, snad ani není třeba opakovat. Vše je dostatečně podrobně popsáno v článku, který sady 1×12 (Eagle) zevrubně představuje: SRAM Eagle – řazení 1×12 je realitou! Dnes si spíše řekneme, jak vypadá nová dvanáctka v reálu, jak se s ní pracuje a jak se s ní jezdí. Všichni (nejen) příznivci SRAMu asi tuší, že „VÝBORNĚ!“

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first ride GHOST - prvni testy modelu 2017Řazení SRAM Eagle poznáte, krom zadní gigantické rozety, podle znáčku orla třeba na převodnících. Stříbrný patří sadě X01 Eagle, zlatý XX1. A všimněte si, jak rafinovaně jsou profilované jednotlivé zuby… Úlet!!!

Sakra, to je ale pila!!!

První osobní setkání se sadou SRAM Eagle je obvykle dost šokující. SRAM se nestydí za to, že je jeho „rozeta z motorky“ obrovská a její velikost nijak neskrývá, naopak ji spíše zdůrazňuje. Je to podobné jako když dáma s extrémně vyvinutým popředím své vnady nehalí do roláku či volné blůzky, ale naopak se ráda předvádí v upnutém topu s více než nápadným výstřihem. Dámy prominou, lepší přirovnání mě nenapadlo :-O

Oproti katalogu, zdá se, existují zejména kazety SRAM Eagle XX1 a X01 ve vícero barevných provedeních. Na webu sram.com i v našem původním představení SRAM 1×12, jsou vyobrazeny kazety v podobě zlaté s černým největším pastorkem (XX1 Eagle), respektive „all-black“ varianta X01 Eagle. V reálu jsem na testovaných kolech potkal X01 Eagle v černé se stříbrnou největší pilou (50 zubů) a pokud mě rozum nešálí, mám pocit, že jsem viděl i inverzní barevnou variantu SRAM XX1 Eagle, tedy celou černou, se zlatou cirkulárkou. Ale to už se mi možná plete…

Ať je to jak chce, na první pohled je to vždy šok, v případě dvoubarevného provedení o to větší. Po půl dni soužití s kolem postaveným na Eaglu to najednou ale přestanete vnímat a když se pak podíváte na kolo s klasickou kazetou 1×11 (10-42 zubů), přijde vám až komicky malá… V případě celočerné kazety SRAM X01 Eagle přestanete vnímat onu velikost ještě dřív, až se může stát, že po chvíli brouzdání mezi novými koly člověk najednou začne pochybovat, jestli je na tom či onom kole Eagle či nikoliv!!!

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first ride GHOST - prvni testy modelu 2017Dvě barvy, dvě sady, jedna mega-pila! Víte vy co? Čistá, nová kazeta vypadá nepřirozeně velká, když se ale ušpiní, pak nějak lépe opticky splyne s kolem 😀

Základ je to dobře seřídit!

Sám sebe považuji za poměrně schopného domácího mechanika a rád si na svém kole (kolech) dělám a ladím většinu věcí sám. Nechci se cíleně chlubit, ale někdy mám pocit, že vracím po testu kola v lepším stavu a lépe seřízená, než jak mi dorazila. Jsem prostě takový hračička, co rád kroutí šroubky sem a tam! V případě SRAMu Eagle jsem ale vlastně neměl zatím tu čest s řazením nějak více laborovat, maximálně jsem si jemně doladil chod stavěcím šroubem na řazení. Vše totiž bylo od profíků mechaniků prozatím vždy skvěle nastavené!

Od několika z nich jsem ale v režimu „mimo záznam“ slyšel, že seřídit novou, na kolo čerstvě nasazenou sadu SRAM Eagle 1×12, jedno kterou, je docela boj. Jak říkám, není to nic potvrzeného, ale docela bych tomu věřil. Přeci jen díky dvanácti převodům, užšímu řetězu a dalším úpravám se prostor pro případné odchylky a tolerance logicky zmenšuje.

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first rideCo je větší? Kazeta s největším pastorkem 50 zubů, nebo kotouč průměru 180 mm?

Ono když člověk neví kam přesně sáhnout, je někdy boj doladit i klasický SRAM 1×11. Slušně mě vyškolilo, když jsem před rokem zkoušel měnit převodníky různých velikostí, což bylo deklarováno jako snadný úkol a jedna z výhod systému 1×11.

Jenže nikdo už nedodal, že může nastat problém s délkou řetězu. Že se nevyplácí „podomácku“ nýtovat jedenáctkový řetěz (jedinou trvanlivou cestou je řetěz zkrátit a spojit rychlospojkou, nastavování a nýtování je na nic). A také, že se změnou velikosti převodníku (délky řetězu) je potřeba doladit imbusem na přehazovačce vzdálenost horní rolničky od kazety. To je totiž zcela zásadní parametr u řazení SRAM 1×11 a věřím, že možná ještě zásadnější u Eagle 1×12.

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first rideDůmyslně tvarované nejsou jen zuby na převodnících, ale také na pastorcích kazety. Nechápu nic, snad jen teď už trochu víc chápu tu cenu!

Pojďme konečně jezdit!

Jo, jo, jo! Kecám o blbostech a to zásadní nám uniká. Nebo vlastně ne… Tak trochu schválně natahuji úvod, jednak proto, že jsem grafoman, jednak proto, že o funkci SRAM Eagle se toho napsat příliš nedá. Krom prostého – FUNGUJE TO!

Na Media Days jsem osobně vyzkoušel, jak již bylo zmíněno, „all mountain“ sadu SRAM X01 Eagle (Giant Trance Advanced), tak i vrcholnou „závodnickou“ sadu SRAM XX1 Eagle (GHOST SLAMR 29). Rozdíl mezi nimi, krom barvy, ceny a nejspíš i hmotnosti, po praktické a funkční stránce není žádný. A zásadní rozdíl nepoznáte ani v porovnání s klasikou SRAM 1×11, kterou znám velice dobře díky redakčním strojům RB Bandit 675 (dříve IQ 575) a Specialized Stumpjumper FSR 650b.

Zkrátka a dobře člověk zvyklý na SRAM usedne za řídítka a jede. Polohy řazení jsou stejné, přesné a s jasnou odezvou, řazení chodí s přiměřeným odporem, spíš lehce než ztuha, nahoru i dolů řadíte palcem… Prostě klasika SRAM, jak ho mám (snad nejen já) rád! Praktický rozdíl tedy vystupuje na světlo světa snad jen s ohledem na rozsah převodů, což třeba mě osobně dokonale vyhovuje.

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first rideFoto: Jakub Douda (www.fotojd.cz)

reklama

Na tohle jsem čekal roky!

Troufnu si jít dokonce až tak daleko a prohlásit, že se sadou SRAM Eagle 1×12 je jedničkové řazení konečně tam, kde jsem ho toužil mít od samotného začátku! Tedy opět bych si tipnul, že nejen já! Najednou odpadá potřeba řešit, zda střídat převodníky 30z a 28z (běžné podmínky/Alpy apod.), či se smířit s kompromisem příliš těžkých převodů ve výjezdech, nebo nedostatečné opory pro nohy na rovině (nedostatečně těžké převody).

Najednou se přede mnou zhmotňuje zcela reálný obraz dokonalé symfonie skladby převodů. 32 zubů vepředu (mně osobně to na rovině s enduro a trail-bikem stačí víc než bohatě), vzadu pak kazeta 10-50 zubů. Použijeme-li orientační přepočet, tedy lidové pravidlo, že rozdíl jednoho zubu vepředu je jako rozdíl třech vzadu, vyjde nám to následovně:*

*Chyba lávky! Jak mě správně upozornil jeden čtenář, tento přepočet je tak orientační, že v našem případě vůbec nefunguje! Stačí prý „selský rozum“ a kalkulačka. Takže znovu a lépe, místo kalkulačky si vytvořím vzoreček v excelu 😀SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Použiji matematickou metodu, vydělím počet zubů na převodníku počty zubů na pastorku a dostanu desetinné číslo, které reprezentuje daný převodový poměr. Vezmu-li za výchozí hodnotu nejlehčí převod svého současného stroje se sadou SRAM 1×11, který činí 30/42 zubů, hodí mi to 0,714. Když zvětším převodník na 32 zubů, dosáhnu přibližně stejného poměru na pastorku 45 zubů a v případě převodníku 34 zubů bych vzadu potřeboval 47,5 zubu!

To znamená, že i když bych nasadil dopředu 34 zubů, stále bude nejlehčí převod o pár procent lehčí než při kombinaci 30/42 zubů. Slušné! Abych si udělal představu jak lehký je nejlehčí převod s padesátkou vzadu, zkoušel jsem srovnání se skladbou 28/42 zubů a došel ke zjištění, že shoda je zhruba u sestavy 32/50 zubů. Tzn. nasadil bych 32 dopředu a víc už neřešil nic!

Nebo možná jo. Zkoušel jsem na kolik rozjedu na rovině kolo s nejtěžším převodem 30/10 zubů a jako optimum mi vyšlo cca 30 km/h. To mi na rovina na biku s těžkými hrubými plášti bohatě stačí, proto bych byl schopen jezdit i 1×12 v kombinaci 30/10-50 zubů. Nejlehčí převod už by byl ale asi dost pekelným kašpárkem. Pro srovnání s dobou 3×10 je to stejné jako 22/33 zubů!

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first rideFoto: Jakub Douda (www.fotojd.cz)

Jak z toho ven?

Osobně mám radši rychlejší frekvenční šlapání, než tahání těžkých převodů. Alespoň na biku! Což je věc individuální a nemyslím si nic špatného o těch, kdož to mají obráceně. Každopádně z tohoto důvodu bych při pořizování sady SRAM Eagle 1×12 chvíli uvažoval nad třicetdvojkou. Člověk už je totiž z řazení 1×11 docela vytrénovaný a zjišťuje, že i s těžšími převody ledacos vyjede.

Ale možná bych přeci jen zůstal u 30 zubů! S 1×11 30/10-42 zubů obvykle na rovinách nedostatkem tempa nestrádám, s touto kombinací jsem překvapivě v pohodě objel loni i Gardu, ale mít přeci jen rezervu v podobě 50zubého převodníku, jakožto bonusu, pak bych se rozhodně nezlobil a možná na pár místech neslézal z kola, nebo slezl až později.

GHOST - prvni testy modelu 2017Otázka do pléna: Líbí se vám ta zlatá? V redakci je to tak 50:50. Mně osobně přijde zlatá hrozně pouťová a řekl bych, že se rychle okouká… I když třeba s tím, že se černé vnitřní nohy vidlic dlouhodobě neprosadí jsem se evidentně mýlil! Podobně jako s tím, že vozy kategorie SUV zmizí tak rychle, jak rychle se objevily 😛 

Co jsem ještě nezmínil…

Vtipné na řazení SRAM Eagle je, že kazeta je složená tak, jako byste měli SRAM 1×11 (10-42 zubů), jen vám k ní někdo přihodil padesátku jako bonus. Jasně, skok 42->50 zubů se zdá být docela velký, v reálu to člověk ale zase tak moc nepozná. Ono je totiž odstupňování převodů vlastně logické …32, 36, 42, 50. Tedy o 4, 6 a 8 zubů!

S tím jak člověk zpomaluje, jak se svah před vámi zvedá, klesá vaše rychlost exponenciálně. Jestli mi rozumíte a jestli jsem to správně pojmenoval? V reálu člověk cvaká, cvaká a cvaká. A přitom stále jede a stoupá, dokud neudělá technickou chybu nebo dokud ho nezastaví nějaká nezdolná překážka. Třeba vyčerpáním padlý cyklista s podomácku předělanou sadou 1×10 (nic proti, jen si dělám šoufky).

GHOST - prvni testy modelu 2017Když nic jiného, tak zlatá SRAM XX1 Eagle docela ladí s rozkvétající alpskou loukou 😀

Kolik jsem toho zase napsal…

Tý jo, když jsem o tomto článku přemýšlel a když jsem se pouštěl do úvodu, myslel jsem, že skončím u druhého odstavce a bude vyřešeno! Nestalo se, jsem skutečně grafoman a toto téma ve výsledku není až tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. V každém případě vím dopředu, že právě otázka dvanáctkového řazení je docela žhavá, proto budu jedině rád za vaše poznámky, postřehy či náměty v diskuzi pod článkem. A jak je mým dobrým zvykem, rád se zapojím a budu odpovídat na případné dotazy, nebo s vámi polemizovat 😀

PS: Jasně, sady SRAM Eagle XX1 a X01 jsou a ještě nějaký čas budou pekelně drahé a běžný smrtelník se k nim jen tak nedostane. Zrovna o tom asi není třeba diskutovat. Tak nebo tak jde o klíčovou novinku, či snad o průlom v systémech řazení horských kol. Odhlédneme-li od ceny a faktu, že z hlediska kinematiky by bylo lepší soustředit hmotu na rám a nikoliv na zadní kolo, je SRAM Eagle zatím tím nelepším, co nám svět MTB techniky dal. Nebo snad ne? Nebo budu tvrdit něco jiného, až si konečně osobně vyzkouším převodovku Pinion, která mě fascinuje už roky?

PS2: Ještě bych mohl v psaní pokračovat a rozplývat se nad různými detaily, jako jsou neskutečně promyšlené a věřím, že nanejvýš funkční inovované profily zubů (převodníky i kazeta), či jak zajímavě svítí modernizovaná rychlospojka na řetězu (je možné, že byl na jednom kole černý, a to ne od špíny?). Případně bych mohl zesměšňovat komicky velké rolničky přehazovaček Eagle atd. To ale můžeme rozebírat v diskuzi, nebo v jiném obsáhlém literárním díle 😀

GIANT Anthem & Trance 2017 - News and first rideČerná údajně zeštíhluje, tak proč tam „sakra“ narvali stříbrnou největší pilu? Asi se drží hesla: „Když to máš, tak to ukaž!“

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Miroslav Lőw

    Ahoj, do diskusí vlastně moc nepřispívám, ale článek se mi moc líbil, tak za něj chci poděkovat. Je přiměřeně vtipný a technicky dobře napsaný i pro amatéra 😀. Osobně jezdím stále Giant Trance X3 2011 na šestadvacítkách s převody 3×10,takže méně převodníků mě fakt láká, tak jen doufám, že cena této sady, respektive kola, které ji případně bude mít, nebude za tak 3 roky mimo mé možnosti 👍. Pěkné léto, Míra.

    • Díky za tvůj komentář. Asi to nepůjde zas tak rychle, ale jistě i tato technologie časem doputuje do roviny, kde by si ji mohl dopřát i běžný biker. 1×11 také vypadalo kosmicky a dnes se základní sada NX objevuje i na dětských kolech, takže stačí jen věřit a chvíli počkat 😉

      • J. Michalcik

        na jednom e-shopu uz jsem zahledl komplet 1×11 SLX sadu a ceny jsou paradni 🙂

        • HOnza

          Jenze SLX kazeta a hazka jsou jen 11-42, což je málo…

  • F. Šrámek

    Zdravím. Moc pěkně napsaný článek, u kterého jsem se i zasmál 😃 Chtěl jsem se jenom zeptat, padal řetěz při tzv. Back pedallingu, lajkcy otáčení klik dozadu, při zařazení největší pily?

    • Díky, občas se podaří i nějaký vtípek 😀 Řetěz ani moc nepadal. Slyšel jsem, že teď někteří výrobci požívají takovou fintu, nasadí Boost zadní náboj (148) a klasický střed, tím se o 3 mm posune kazeta směrem ven a pak už to nepadá vůbec!

      • F. Šrámek

        Taky řešení. No já viděl ještě u shimana řešení takové, že mezi převodník a kliky byly vložené 2,5 mm podložky, ve finále je to prakticky to samé😃

  • Zdeněk Marek

    Díky za pěkný letní=relax článek:) Naprostý souhlas, taky mi přijde, že tohle je konečně ono! A pošle to pohony 2/10 do bikového důchodu. (Moje osobní volba 34z převodník..;-) )

    • Dnes jsem to záměrně zkoumal na svém SRAM X1 30/10-42 a došel jsem k názoru, že těžší převod než 30/10 zubů vlastně nepotřebuji, jelikož s tímto lze točit nohama do 30 km/h, což mě osobně úplně stačí. Lehčí převod bych ale občas uvítal, i když možná by nemusel být lehčí o osm zubů. Ale možná jo 😁

  • Roman

    Ahoj,
    fajn čtení. Chtěl bych se zeptat zda jsi se nesetkal se škrtáním přehazovačky o terén. Přeci už je dost nízko a sram přehazky jsou víc vytrčené z rámu než shimano. A o kolik převodů jde kam odřadit(u sram X0 1*11 jsem myslel, že se uklikám)? A jestli stále vede lanko přes oblouček, kde se tak rádo odírá. Dík

    • Ahoj a díky! S délkou přehazovačky podle mého problém nebude. Řekl bych, že raménko není delší než u 1×11, jen jsou tam větší rolničky. Teoreticky. Prakticky jsem se nesetkal s tím, že by to drhlo o zem. Nebo ne víc a častěji než jiné přehazovačky. I když uznávám, že Shimano je více schované.

      Jinak cvakání je stejné jako u SRAMu 1×11. Tuším o tři nahoru, po jedné dolů. Víc poloh cestou dolů u Shimana je fajn, obvykle nemám problém ani na SRAMu. Že s ním jezdím často. Odřazovací páčka jde tak hezky, krásně sedne na palec, takže mi opakovaně cvakat nevadí 😁 A lanko, myslím, že vede úplně stejně jako u 1×11.

  • Toni Hvala

    Ahoj,
    redukce převodů mi přijde jako dobrá myšlenka, akorát nevím kde je ta hranice použitelnosti. Hodně by mě zajímalo, jak moc se projevuje opotřebení na xd ořechu. Pokud to správně chápu, kazeta se zapírá o drážky které mají pouze zlomek délky oproti klasickým ořechům. Nemáte s tím nějaké zkušenosti? Díky.

    • Co jsem tak slyšel, tak XD ořech je o světelné roky před klasikou Shimano. Klasický ořech má údajně problém přenést síly při použití pastorku 40 zubů a víc. Že se to někdy i trhá! XD ořech, máš pravdu, má poměrně malé opěrné body, na druhém konci jej ale drží závit, takže je spojení kazety a ořechu mnohem pevnější. Osobní zkušenost. Na RB máme sadu X01 1×11 již třetí rok a problémy s kazetou či ořechem „nula“. Jen se to někdy po delší době době hůř povoluje, občas je to pro dva chlapi, ale jde to. A oproti klasice jsem si nevšiml, že by, že by byly kontaktní plošky omačkané. Takže to funguje 😀

  • Jakub

    Na nějakém superioru jsem viděl, že použily kazetu 9/44 což by byl podobný rozsah. Ale jak to funguje, kdo ví. Ale ta cena za větší rozsah převodů pěkně stoupá.

  • Achadiel

    Ahoj! Moc pekný článok, no mal by som, ak môžem, jeden dotaz. Som úplný začiatočník. Na bajku som sedel naposledy pred mnohými rokmi a tak moja kondícia, atď…. hodlám si kúpiť MTB 1×11 na 29 palcových kolesách. Konkrétne sa mi pozdáva (aj cenovo) YT Jeffsy https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/616/sCategory/509, ale nemusí byť. Poprosil by som teda o info. Vo vašom článku spomínate skúseností s 27,5 palcovými kolesami, či? Ten Jeffsy, ktorý sa mi páči, má však 1×11/32/29″. Nebude to pre mňa netrénovaného vo veku nad 50 rokov príliš? Hodlám jazdiť zo všetkého trochu, teda aj rovinky aj ťažšie terény. Aký sa mení prevodový pomer medzi 27,5 a 29 palcovými kolesami pri 1×11/32? Alebo si počkať na 1×12? Ďakujem za prípadné názory skúsených.

  • Achadiel

    Ahoj! Moc pekný článok, no mal by som, ak môžem, jeden dotaz. Som úplný začiatočník. Na bajku som sedel naposledy pred mnohými rokmi a tak moja kondícia, atď…. hodlám si kúpiť MTB 1×11 na 29 palcových kolesách. Konkrétne sa mi pozdáva (aj cenovo) https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/616/sCategory/509, ale nemusí nutne byť. YT má síce aj ponuku Shimano 2×11 ale SRAM sa mi pozdáva viac. Poprosil by som teda o info. Vo vašom článku spomínate skúseností zrejme s 27,5 palcovými kolesami, či? Ten Jeffsy, ktorý sa mi páči, má však 1×11/32/29″. Nebude to pre mňa ako netrénovaného vo veku nad 50 rokov príliš? Hodlám jazdiť zo všetkého trochu, teda aj rovinky aj ťažšie terény. Ako sa tam mení prevodový koeficient alebo ako to nazvať medzi 27,5 a 29 palcovými kolesami pri rovnakých prevodníkoch, v prípade YT 1×11/32? Alebo si radšej počkať na 1×12? Ďakujem za prípadné názory skúsených.

    • Zcela upřímně, podle vašeho popisu bych volil jednoznačně verzi 2×11. 1×11 je super systém, ale obávám se, že by vám chyběly dostatečně lehké převody, případně, při nasazení menšího převodníku těžké na rovině a z kopce.

      • Achadiel

        Dík moc za odporučenie… Pekný deň! 🙂

        • Ještě mě napadá, že jsem neuvedl možnost „počkat na 1×12“ To by bylo také řešení, jen asi pro několik dalších let dost drahé 😕

          • Achadiel

            Však práve… na ponuky „1×12 drivetrain“ čakám aj ja, hoci tá cena… no, uvidíme. Ináč dík za odpovede 🙂

  • Miroslav Varvařovský

    Pěkný článek, díky. Vyzkoušel jste i grip shift?

    • Díky! Grip Shift verzi SRAM Eagle jsem nezkoušel, ale znám dnes již klasické řešení 1×11. Je to o něco lepší než historický Grip Shift, ale mě osobně otočné řazení nikdy nezaujalo a nepropadl jsem ani jeho nejmodernější podobně. Funguje, je přesné, lehké a pohotové, ale není to prostě můj šálek čaje 😉

    • Mám pocit, že jsem už odpovídal, ale asi to nedopadlo. Grip Shift jsem jel naposled se sadou SRAM 1×11. Moderní podoba není vůbec špatná, je lehká a rychlá, ale mě toto řazení nikdy k srdci nepřirostlo…

  • Zdenek

    Možná jsi z toho opravdu tak nadšený, ale konkurenčnímu testu věřím víc: http://mtbs.cz/clanek/test-sram-eagle-1×12/kategorie/testy-recenze/rubrika/bike-technika?page=2
    Koho chleba jíš, toho píseň…

    • Jakub Šilar

      Zajímavé vidět stejné téma dvěma pohledy. Pohledem Sramaře a Shimanaře:) oba články jsou subjektivní, přikláním se ale více k názoru tady…

      • Máš pravdu. Člověk se snaží být objektivní, ale je jasné, že osobní preference těžko zamaskuješ, nebo se o to vlastně ani nemá cenu pokoušet a lepší je se přiznat 😀 Mám rád SRAM po technické i funkční stránce, mám lepší kontakty s lidmi ve SRAMu a tak to prostě je. Rozhodně ale neprskám a nenadávám, když se posadím na kolo s Shimanem. Třeba z funkce nového XT jsem byl dost nadšený, nebo alespoň příjemně překvapený na to, že jsem před tím na tuto generaci slyšel řadu kritických názorů… http://www.bikeandride.cz/2015/11/shimano-xt-2016-2×11-1×11-prakticke-predstaveni/

    • Máš pravdu, pevně doufám, že se mi na Eurobiku podaří domluvit jednu Eagle sadu pro redakční RB. 😀 Ale i jinak mě řazení SRAM prostě baví a vyhovuje mi. Konkurenční článek jsem si přečetl a přijde mi naopak zbytečně negativní. Jasně, cena je totální úlet, ale tak to u velkých inovací bývá. Souhlasím, že by bylo super, kdyby SRAM udělal nové kazety pro 1×11 s větším pastorkem, ideálně s jiným a plynulým odstupňováním, ale třeba se ještě dočkáme takového upgradu. Jinak ořech SRAM XD je dle mého smysluplná inovace a dnes už i dost rozšířená.

      A to věcné cvakání? Ano, možnost podřadit o dvě rychlosti jako u Shimana je fajn, ale že bych zrovna tímto na SRAMu trpěl, to říct rozhodně nemůžu. Cvakání palcem je pohodlné a rychlé a člověk obvykle neřadí najednou o pět pastorků apod. Mě toto nevadí, respektive to beru jako cenu za lepší ergonomii než má Shimano. Nic proti Shimanu, nové sady fungují parádně, SRAM my byl ale vždy blíže,to je celé. Jen si vlastně vzpomínám, když se objevilo řazení 1×11 tak mnozí tvrdili, že má smysl jen ve spojení s Grip Shiftem a dnes otočnou rukojeť člověk skoro nevidí, ale stále má tu možnost ji zvolit, kdyby chtěl.

      • Jakub Šilar

        Radši se jak píše Bureš ucvakat k smrti než mít namožený / naposilovaný palec. Nemůžu si pomoct, ale u nového Shimana XT/XTR to chce sakra síly, aby člověk zařadil lehčí převod, se starším vedením nebo v horších podmínkách je to fakt posilovna. Oproti tomu Šram chodí tak lehce, cvak, cvak…

        Souhlasím s tím, že je článek na mtbs hodně negativní. Mtbs mám rád a jde o nejlepší zpravodaj a web z bikingu u nás, ale ty testy a články ze sekce technika od pana Bureše – vyjmenovat specifikace a pak pár přehnaných subjektivních názorů. No nevím, nevím…

        Eagla jsem jezdil a shrnul bych to asi takhle. Eagle rovná se XX1 s jakýmsi vyprošťovákem navíc v podobě 50ky pastorku. Funkce totožná, dokud nepřijedeš do brutální stěny nepoznáš, že nejedeš XX1. Maximálně mi přišlo trošku hlasitější řazení na vrchních pastorcích, kdy to víc rezonovalo, ale to bylo možná způsobeno koly. Minulý týden jsem byl v Alpách a přál jsem si ten vyprošťovák v každém druhém kopci 😀

        Ano je drahá, ale je to momentálně to nejlepší na trhu a to je většinou vykoupeno vysokou cenou. Moudřejší budeme později, až se zjistí kolik vydrží kazeta a jak budou odcházet řetězy. Výdrž XX1 řetězu je vyníkající, takový nájezd mi XTR řetěz nikdy nevydržel. I co se týče porovnání kazet, tak výdrž u XX1 je dle mě vyšší a přisuzuji to i samočistícím schopnostem kazety, které jsou vyšší než u XTR, ale ještě aby ne, když ona kazeta stojí 2x tolik!

        Jinak za mě, je to něco, co bych opravdu chtěl. I když parametrově jsem z toho nebyl ze začátku kdovíjak nadšený. Skoky na kazetě mi přišly prostě moc. Ale tak možná inženýři ve sramu do budoucna připraví i více závodní kazetu, kde odstupňování posledních tří pastorků bude třeba 36-40-46.

        subjektivní názor člověka, co nafasoval kolo komplet na XTR a nechal jen brzdy… 😀