Rocky Mountain Altitude Rally Edition – první dojem

Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - testJiž pár dní mám tu výsadu vozit se na exkluzivní mašině Rocky Mountain Altitude Rally Edition, což je de facto vylepšená verze základní řady Altitude navržená a odladěná pro potřeby moderních enduro závodníků. Na tomto stroji brázdí tratě Enduro World Series jezdci z teamové stáje ROCKY MOUNTAIN – URGE bp RALLY TEAM, v jejímž čele stojí Flying Flo, tedy Florian Nicolai.

S Rockym Altitude Rally Edition mám za sebou již několik testovacích dní, proto jsem se o něm již ledacos dozvěděl, dnes se ale budu snažit být stručný a dát dohromady jen celkový dojem, abych si nevystřílel všechny náboje pro komplexní test, který bude následovat. Rockyho Altitude jsme již jednou testovali, konkrétně v září roku 2014, proto jsem dopředu tušil, co od tohoto stroje můžu čekat. On se totiž Altitude za ty dva roky prakticky nezměnil, přesto bylo zajímavé svézt se na ostřejší teamové verzi Altitude Rally Edition.

Oproti jiným vylepšeným modelům (např. BC Edition) zde najdete stejné zdvihy jako u něžné řady Altitude, tedy 160/150 mm (P/Z), což tvůrcům tohoto stroje, stejně jako teamovým jezdcům, zřejmě připadalo jako dostatečné. Co tedy odlišuje Altitude Rally Edition od klasické řady je především výbava v čele s vidlicí Fox Float 36 (oproti řadě 34 na klasických modelech) a tlumič Fox Float X versus základní Floaty bez expanzky. Pak tu máme širší řídítka, kratší představec, hrubší obutí atd.

Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test

Dopředu, dozadu, nahoru a dolů!

Rocky Mountain Ride-9Vcelku tradiční součástí plně odpružených strojů Rocky Mountain je systém Ride-9, tedy řešení umožňující přepíchnout přední oko tlumiče do devíti různých poloh a tím ladit geometrii, ale i projev zadního odpružení. Za zmíněných několik málo dní v sedle jsem si s tímto prvkem již stačil trochu pohrát a zjistil pár zajímavých věcí.

V první řadě jsem si kolo nastavil s maximálně položenou hlavou (66,2°, poloha „2“) a vyrazil do akce, načež jsem zjistil, že tohle je až moc. Vidlice byla až příliš položená, kolo extra stabilní v prudkých sjezdech, zato ale hůře ovladatelné a pomalejší na úsecích, kde bylo třeba častěji měnit směr. Proto jsem si vzpomněl na video, kde Thomas Vanderham popisuje, jak začal s neutrální střední pozicí (1), poté zkusil úhly maximálně položit (2), aby nakonec přední oko tlumiče posunul o kousek dolů a díky nižšímu tlaku dosáhl citlivějšího začátku (3).

V tomto jsem se ho snažil následovat, jenže jsem zjistil, že po posunu oka o stupeň níž (3) začala být zadní stavba možná až zbytečně progresivní. Proto jsem znovu vytáhl nářadí a tlumič posunul do pozice o jeden stupeň výš (9). Najednou se mi začalo dařit využívat aktivněji skoro celý zdvih a ještě jsem trošku srovnal úhel vidlice, aby kolo nebylo až tak tupé při potřebě častého manévrování.

Všechny tyto změny ale vyžadují úpravu tlaku, který se při použití tlumiče Fox Float X EVOL pohybuje (při mých 85 kg s výbavou) někde kolem 250 psi. A to už se maličkou kapesní pumpičkou na tlumiče v terénu hůře honí, proto jsem do batohu raději přibalil i velkou pumpu s manometrem. Ještě zkusím další nastavení, pro lepší porovnání…

Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test

reklama

Rychle a tvrdě

Rocky Mountain Altitude Rally Edition není rozhodně žádné ořezávátko, respektive jedná se o drsnou mašinu, která má ráda drsný terén. Zejména pokud máte nastaveny volnější úhly geometrie, což se zdá být při dané výbavě nanejvýš logické. Vodit Altitude Rally Edition po běžných trailech není nic, z čeho by člověk skákal radostí do stropu. Kolo je hodně stabilní, docela mu trvá, než se z jedné zatáčky překlopí do druhé, a to i když jej taháte pomocí 800 mm širokých řídítek Race Face SixC!

Tenhle Rocky se zkrátka jen potřebuje dostat od jedné technické sekce k druhé, přejet od erzety k erzetě, kde nastává ten pravý čas, aby ukázal co umí. Čím strmější je svah a čím je tempo vyšší, tím je Altitude Rally Edition živější, poslušnější a nadšenější. Vzal jsem ho tedy na pár svých oblíbených technických sekcí v blízkosti mého domova, ale i na enduro traily vedoucí z vrcholu Císařský kámen u Jablonce, kde byl Rocky ve svém živlu, zejména v těch nejdrsnějších místech.

Člověk si musí trochu zvyknout na projev odpružení Fox, které mně osobně úplně neučarovalo, jako už po několikáté. Projev Foxky 36 je jednoduše zvláštní a když ji každou chvíli nečistíte a nemažete silikonem nebo sprejem Fork Juice, má tendenci celkem brzy tuhnout, až je někdy zkraje zdvihu docela tupá. Tato vidlice, jakož i celé kolo, má prostě ráda, když na to jdete tvrdě, když se za vámi práší a kameny létají vzduchem.

Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test

Houpačka, nebo žvýkačka?

Poslední bod z dnešního krátkého praktického představení bych věnoval opět zadní stavbě, která je u kol Rocky Mountain tradičně dost svérázná. Na první pohled se člověk skoro až lekne, když zjistí, že je tlumič dálkově ovládán z řídítek! Ono se to zde ale hodí. V základním set-upu, při plně otevřeném tlumiči, je totiž zadní stavba hodně živá, což je super vlastnost pro rychlé a divoké sjezdy, výrazně méně příjemné je to ale na transferech a ve výjezdech.

Proto záhy dojdete ke zjištění, že páčka ovládající na dálku tři módy kompresního tlumení (Firm, Medium, Open), je u tohoto kola takřka nezbytným doplňkem. Člověk si na ni vcelku rychle zvykne, i když rovnou říkám, že se mi její provedení a vzhled nelíbí. V praxi ale funguje!

Zkrátka pro cesty dolů se stačí dotknout černé páčky a tlumič naplno otevřít. Pro běžné přesuny a technické výjezdy stojí za to lehce zmáčknout stříbrnou páčku a zklidnit zadní stavbu režimem Medium. Na asfaltu a všude tam, kde potřebujete maximální oporu, zamáčknete stříbrnou páčku až dolů a zadek pak výrazně ztuhne, tlumič zůstane trochu výše ve zdvihu a najednou se stoupá o dost snáze. A tohle říkám jako zapřisáhlý odpůrce všech škrtítek a zavírátek. Zde je to ale nezbytnost!

Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test

Více si řekneme příště…

Tolik dnešní rychlé seznámení s aktuálně testovaným strojem. Něž kolo vrátím, čeká mě ještě hromada enduro řádění, zkoušení a ladění, poté se s vámi o všechny poznatky rád podělím v plnohodnotném testu.

Více o kolech Rocky Mountain na mezinárodním webu
www.bikes.com
logo-Rocky-Mountain
Nebo na facebooku Rocky Mountain CZ

 

Foto: Štěpán Hájíček
Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test

Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test

Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test

Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test

Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test

Rocky Mountain Altitude Rally Edition 790 MSL - test

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • al

    silne mi to pripomina canyon torque ty kameny…jen jesi tam nebude taky problem po case s tim vaklem (u canyonu to kazdymu lupe)

    • Rocky Mountain používá systém Ride-9 již docela dlouho a zatím jsem nezažil u žádného testovacího kola, že by s tím byl problém ani jsem o ničem takovém neslyšel, že by si na toto někdo stěžoval.

      • Cempa

        Taky záleží kolik maj ty testovací kola naježděno. Dřív nebo později to vakl dostane protože ty kameny jsou tam uložený s vůlí aby se dalo snadno rozebrat. Navíc pokud se mezi ty kameny dostanou nečistoty tak to proces jen urychlí. Jinak je to asi hodně univerzální bajk, jinak souhlasím s Kamilem. Maximálně nafoukat vzduch, nastavit odskok a hurá na trail….

        • Klaapa

          Ty kameny do sebe zapadají s takovou přesností, že bych se vzniku vůle moc neobával.

  • Kamil Holub

    Chápu, že je spousta ladičů, kteří chtějí vymazlit svůj bajk téměř k dokonalosti, ale já jsem oldskool a ty hejblátka nenávidím…

    Teď jsem ladil Corratec Opiate FY na zítřejší vyjížďku. Je tam Lyrik RC2L… To máš: vzduch podle váhy, Rebound, HighSpeed Compression, LowSpeed Comression, Gate… A to všechno natunit dokupy s tlumákem DT Swiss, aby to chodilo jak má.

    Kua, já chcu jezdit a né točit tisíci kolečkama… 😀 😀 😀

    • Chápu a rozumím a proto také prskám, když se na nějakém kole objeví Cane Creek, nejvíc mě štval asi DB Inline. Ladíš, ladíš a nic a pak zase ladíš a najednou to vůbec nefunguje, tak se vracíš na začátek! Na druhé straně systém Ride-9 mám rád. Můžeš si měnit projev kola podle terénu nebo nálady, nebo si naopak najít jednu polohu, která ti sedně nejvíc a pak už jen kontrolovat, zda jsou ty šrouby utažené a jezdit, jezdit, jezdit. Zvykneš si na jeden set-up a už neřešíš. 😀